Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Faculty of Skills | 22-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: Microtraining, hoe werkt dat?

Het brein van de moderne mens heeft te maken met ingrijpende ontwikkelingen. Onze toenemende digitale afhankelijkheid gaat gepaard met een kortere aandachtsspanne en afleiding van alle kanten. Slim omgaan met deze uitdagingen kan in de vorm van microlearning en microtraining. Maar wat is het, en hoe werkt microtraining nou eigenlijk? We leggen het uit in deze infographic!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

360 graden video binnen leersituaties

De laatste paar jaren hebben we de beschikking over 360 graden camera’s die je in staat stellen opnames te maken waarbij je om je heen kunt kijken. Deze technologie kan ook binnen leersituaties worden ingezet. Wanneer is deze technologie ‘didactisch relevant’,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat moeten lerenden na afloop van een e-learning cursus doen?

Bij het ontwikkelen van een e-learning cursus moet je je een aantal vragen stellen. Een van die vragen leidt tot betekenisvolle interacties. Nieuwe technologieën kunnen hier een impuls aan geven.

Tom Kuhlmann blogt naar aanleiding van een workshop over de kern van interactieve e-learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie Trendrapport 2016: The Sequel

Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiemiddag Onderwijsinnovatie van de SURFacademy een presentatie verzorgd over de gevolgen van ‘technologie trends’ op het (hoger) onderwijs. Ik heb daarbij betoogd dat het onderwijs op dit moment onvoldoende inspeelt op een aantal van deze trends.

Lees verder
Van Avetica | 20-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stuur de resultaten terug van Moodle naar Coachview

Sinds vorig jaar had het cursusadministratieprogramma Coachview de koppeling van hun SAAS-oplossing naar Moodle al gerealiseerd. Hiervoor zijn de standaard webservices van Moodle gebruikt en Coachview heeft op haar supportpagina’s uitgebreid beschreven hoe deze koppeling binnen Moodle geconfigureerd moet worden. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Stuur de resultaten terug van Moodle naar Coachview verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Peer-to-peer leren dankzij blockchain-technologie

Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar. Toegepast op onderwijs en opleiden betekent dit dat ‘peer-to-peer’ leren mogelijk wordt. Maar of deze ontwikkeling zal leiden tot het einde van de onderwijsinstelling,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zijn big data wel relevant voor HRD?

Er zijn hoge verwachtingen van ‘big data’, op tal van terreinen. Data science moet rijke informatie opleveren die leiden tot slimme beslissingen. Hoogleraar Peter Cappelli uit in de Harvard Business Review echter twijfels over de relevantie van big data voor human resource development.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Model van leren Hattie/Donoghue

John Hattie en Gregory Donoghue hebben een interessant model van leren ontwikkeld, dat sterk is gebaseerd op het onderzoek van Hattie naar effectieve leerstrategieën. Dit model bestaat uit drie bronnen van input en uitkomsten en vijf fases. Bij het toepassen van leer- en doceerstrategieën moet je rekening houden met deze fases.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je Padlet kunt gebruiken binnen leersituaties

Padlet is een eenvoudige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. De afgelopen week werd ik face-to-face geattendeerd op een nieuwe, interessante, optie en online op een handleiding.

Connect postBij Padlet kunnen lerenden een soort post-its plaatsen.

Lees verder
Van Avetica | 15-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Inloggen in Moodle met je WordPress account

Inloggen in Moodle met je WordPress account. Dat kan nu met de authenticatieplugin WordPress authentication. Regelmatig zien we dat organisaties al een WordPress site hebben met actieve gebruikers en dat de wens ontstaat om vanuit WordPress direct naar Moodle te gaan […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Inloggen in Moodle met je WordPress account verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 15-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

3 manieren om de participatie in online training te verhogen

Of we het nu hebben over verplichte training, een verplichte toets of iets anders dat ‘verplicht’ is, het wordt er niet leuker van. En laten we eerlijk zijn, in ieder geval een deel van de deelnemers aan jouw training zijn er omdat het verplicht is gesteld. Ervoor zorgen dat deelnemers komen opdagen en participeren bij een livetraining is één ding, maar hoe kunnen we de medewerkers motiveren om volledig te participeren in een online trainingsprogramma?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Learning Technologies in the Workplace

Een tijd geleden heb ik Learning Technologies in the Workplace van Donald Taylor aangeschaft. Ik heb het boek doorgenomen en wil mijn positieve impressie graag delen. Learning Technologies in the Workplace gaat over de implementatie van leertechnologie binnen arbeidsorganisaties. Volgens Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieven voor het bestaande hoger (deeltijd-)onderwijs?

Vanuit diverse hoeken wordt kritiek geuit op het bestaande hoger onderwijs. In het verleden probeerden critici het bestaande onderwijs te veranderen. Nu ontstaan ook alternatieve vormen. Momenteel zijn deze alternatieven kleinschalig van aard. Technologische ontwikkelingen kunnen deze initiatieven echter een Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Potentie en verbeterpunten TPACK-spellen

Het TPACK-model kan onder meer worden gebruikt voor het ontwikkelen van ‘blended learning’. Er zijn ook spellen ontwikkeld die hierbij gebruikt kunnen worden. Ik zie hier voordelen in, maar ook verbeterpunten. Zelf heb ik het TPACK-model in een aantal stappen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat kan opleiden en onderwijs leren van de professionele sport?

Hockey, American Football, basketbal, schaatsen. Binnen deze en andere sporten worden data-analyses gebruikt om verbeteringen te realiseren. Opleidingen en het onderwijs kunnen van deze aanpak leren. Maar we moeten ook oog hebben voor de beperkingen. Binnen de professionele sport wordt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een overlegsituatie gesaboteerd kan worden

Volgens Henry Mintzberg is onderlinge afstemming een belangrijk coördinatiemechanisme. Overleg, onder meer via een vergadering, is daar een voorbeeld van. Bij de implementatie van technology enhanced learning krijg je hier ook mee te maken. Overlegsituaties kunnen echter ook gesaboteerd worden. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Voor welke leerinhouden is een training een geschikte manier van leren?

Een training is één van de vele ‘interventies’ die gebruikt kan worden voor leren en ontwikkelen. Of een training een passende interventie is, is mede afhankelijk van de leerinhoud. Een training alleen is meestal ook niet voldoende voor het realiseren Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Welke eigenschappen maken een leerkracht authentiek? (impressie promotie @thebandb) #phdpdb

Vanmiddag is Pedro de Bruyckere (@thebandb) bij de Open Universiteit gepromoveerd op een proefschrift over de vraag: wat maakt een leerkracht authentiek? Op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek bij leerlingen van Vlaamse middelbare scholen heeft hij vier criteria gevonden. Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leren in cirkels: De vier fases van David Kolb

Wanneer we leer- en trainprocessen beter willen begrijpen, komt de naam van één man vaak bovendrijven: David Kolb. In de jaren ‘70 en ‘80 ontwikkelde onderwijswetenschapper Kolb met zijn collega Ron Fry het Experiential Learning Model (ELM), dat bestaat uit vier fases1. Om echt iets te leren, zouden deze alle vier doorlopen moeten worden. Hoe zien deze fases eruit als we ze toepassen in onze training?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ik geef om internetvrijheid en steun daarom @bitsoffreedom. Jij ook?

Bits of Freedom wil vandaag 500 nieuwe donateurs vinden. Als donateur van Bits of Freedom kreeg ik het verzoek de aankondiging van deze dag te verspreiden. Dat doe ik met genoegen. Vrijdag 9 juni organiseren we een 12-uur-durende “web-in” om Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Webinar activerende didactiek

Vanavond heb ik in het kader van een post-HBO-opleiding over e-learning een webinar verzorgd over activerende didactiek. Bij de start van het webinar heb ik de deelnemers een opdracht laten zien die ik hen aan het eind van de bijeenkomst Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie leidt tot een nieuwe sociale kwestie, tenzij…

De komende jaren kunnen we een nieuwe automatiseringsgolf verwachten. De opmars van artificiële oftewel kunstmatige intelligentie en robotisering lijkt niet te stuiten. Dit zal tot een nieuwe sociale kwestie leiden. Behalve als we op tijd ingrijpen. De industriële revolutie leidde Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de populariteit van virtual reality in het onderwijs zal toenemen

Virtual reality heeft absoluut potentie als je naar de didactische eigenschappen ervan kijkt. Op dit moment zijn krachtige VR-toepassingen nog minder toegankelijk op onderwijs en opleiden. Er is hooguit ruimte voor zinvolle experimenten. Er zijn echter ontwikkelingen die schaalbare toepassingen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden eens reflectievloggen

Reflecteren is een leeractiviteit die ertoe kan bijdragen dat het geleerde wordt geïntegreerd met het werk van een lerende. Dikwijls wordt daarbij dan gekeken naar de mogelijkheden van een portfolio of weblog. Je kunt echter ook gebruik maken van vloggen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je de plank mis kunt slaan met ICT in het onderwijs

Soms gaan je tenen spontaan krommen als je een artikel leest over technology enhanced learning. Ik had dat vanochtend toen ik het artikel It Is Shockingly Easy to Cheat San Diego Unified’s Online Courses las. Dit artikel gaat over het Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stop met brainstorming (maar wat dan?)

Tijdens workshops en op de werkplek doen we nog steeds aan het in groepsverband bedenken van ideeën, brainstorming. Onderzoek laat echter zien dat dit helemaal niet productief is. Wat is een goed alternatief? En hoe kun je technologie gebruiken voor Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe wordt jouw online cursus populair?

Een online cursus ontwikkelen is niet moeilijk. Een kwalitatief goede en aantrekkelijke online cursus ontwikkelen wel. Wat zijn belangrijke kenmerken van een  online cursus die grote groepen deelnemers aan weet te trekken? De massive open online course Learning How to Lees verder
Van Avetica | 02-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Versie 3.3 van Moodle Mobile is uit

Begin deze week is de nieuwe versie uitgekomen Moodle Mobile, de officiële Moodle app. De releases van deze app lopen redelijk gelijk met de webversies van Moodle en dat is alleen maar goed om te zien. Wat is nieuw in Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Versie 3.3 van Moodle Mobile is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 02-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

eBook Agile leren en werken

eBook Agile leren werken‘Agile’ lijkt het nieuwe toverwoord. De zaligmakende oplossing voor vastlopende systemen, verminderde omzet en het terugbrengen van...

The post eBook Agile leren en werken appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2017: Learning Uncertainty

Dit jaar vindt de Online Educa Berlijn na de Sinterklaas plaats, en wel van 6-8 december 2017. Ik zal er weer bij zijn. Inmiddels zijn de thema’s en subthema’s bekend, net als de eerste sprekers. Je kunt ook een voorstel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics gebruiken om voorspellingen te doen: het kan

Gisteren heb ik enkele mogelijke valkuilen beschreven bij het gebruik van ‘big data’ voor onderwijs en opleiden. Vandaag is het tijd voor een positief bericht over learning analytics. Nancy Millichap vat namelijk enkele cases samen waarbij het analyseren van data, Lees verder
Van SBO | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Agile leren in een complexe wereld

Agile werken en lerenBehendig (dus agile) leren omgaan met verandering, en daarmee met alle onzekerheden, is een niet te negeren...

Het bericht Agile leren in een complexe wereld verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Agile Talent Management: nieuwe HR aanpak

Whitepaper Agile Talent Management 660x834Door de steeds meer agile wordende wereld, houdt de nieuwe rol van HR in dat er meer...

The post Agile Talent Management: nieuwe HR aanpak appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

H5P nieuwe content types

H5P kondigt vandaag weer een aantal nieuwe content types aan. Over Speak the Words schreven we hier al eerder. Hieronder de twee nieuwe types. Audio recorder Dit nieuwe type geeft je de gelegenheid om een audio opname te maken. Je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht H5P nieuwe content types verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat mis kan gaan bij het analyseren van big data?

Binnen tal van sectoren gebruiken beslissers analyses van grote hoeveelheden data om belangrijke beslissingen te nemen. Op het gebied van onderwijs en opleiden hebben we het dan over learning analytics. Wat kan het onderwijs en de L&D-functie leren van ervaringen Lees verder
Van Faculty of Skills | 31-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

4 manieren om meerkeuzevragen te gebruiken in online training

In een trainingsprogramma is oefenen het belangrijkste, maar daarop moet de deelnemer wel voorbereid zijn. Beheerst hij de vereiste theorie en kent hij de technieken die toegepast moeten worden? De meerkeuzevraag is een veelgebruikte en efficiënte manier van het toetsen van kennis op universiteiten, in IQ-testen, maar ook in online training. We bespreken vier manieren waarop de meerkeuzevraag ingezet kan worden in een online trainingsprogramma.

Lees verder
Van SBO | 31-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.05

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.05 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 31-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Interview met initiatiefneemster Gemma over nieuw cursusdashboard in Moodle 3.3

Op Moodle.com is een interview geplaatst met ‘onze’ Gemma Lesterhuis. Zij is de initiatiefneemster van het cursusdashboard wat in Moodle 3.3 is geïntroduceerd. Gemma had het projectplan bij de Moodle Users Association (MUA) ingediend en dit plan is gekozen om te ontwikkelen. En […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Interview met initiatiefneemster Gemma over nieuw cursusdashboard in Moodle 3.3 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is adaptieve technologie niet beperkt toepasbaar?

Adaptieve technologie wordt als een veelbelovende ontwikkeling gezien, al is meer onderzoek nodig naar de effectiviteit ervan. Een belangrijk aspect hierbij is ook de ‘reikwijdte’: op welke terreinen kan adaptieve leertechnologie worden ingezet, en op welke terreinen vooral ook niet? Vooral Lees verder
Van Avetica | 30-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zoeken en toch niet vinden?

In een Moodle omgeving waar ik vandaag bezig was wilde ik een gebruiker aanmelden voor een cursus. Via de knop ‘Gebruikers aanmelden’ krijg je dan een mogelijkheid om te zoeken. Ik zocht daar op de achternaam van de gebruiker en […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Zoeken en toch niet vinden? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie effectief in het onderwijs inzetten

Vandaag heb ik weer eens een sessie mogen verzorgen over ICT in het onderwijs. Dit keer ging het om een ‘prikkelsessie’ over “leertechnologie effectief in het onderwijs inzetten” bij het ‘masternetwerk’ van het Deltion College. ICT wordt lang niet altijd Lees verder
Van Avetica | 29-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.3 zelf uitproberen?

Op de afgelopen MoodleMoot gaf ik een presentatie met de highlights van Moodle 3.3. Voor deze presentatie gebruikte ik een ‘verse’ Moodle 3.3 omgeving. Ook jij kunt nu gebruik maken van die omgeving (http://moodle33.moodledemo.eu). Registreren Een account aanmaken kan door […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.3 zelf uitproberen? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je ervoor zorgen dat lerenden daadwerkelijk leren bij online leren?

Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van online leren. Om te voorkomen dat lerenden minder effectief leren of voortijdig stoppen met online leren, zul je extra veel aandacht moeten besteden aan het ontwerp van de cursus of module. In Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen kunstmatige intelligentie

Kunstmatige oftewel artificiële intelligentie dringt steeds meer door in ons dagelijks leven. Waar kan deze technologische ontwikkeling bijvoorbeeld voor worden gebruikt? Via de nieuwsbrief van Fast Moving Targets werd ik gisteren geattendeerd op A list of artificial intelligence tools you Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe lang zouden kinderen met een beeldscherm mogen werken?

Richtlijnen voor het werken met beeldschermen door kinderen zijn hopeloos verouderd. Nieuwe richtlijnen zouden veel meer rekening moeten houden met de aard van het gebruik. Dat zijn twee conclusies uit een lezenswaardig artikel van Joanne Orlando van de Western Sydney Lees verder
Van Avetica | 26-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik #mootnl17 Ned-Moove

Deze week vond de Dutch MoodleMoot plaats op het CSG Jan Arentsz in Alkmaar. Altijd weer heel fijn als er een locatie beschikbaar wordt gesteld maar misschien was Alkmaar voor sommige mensen toch minder goed bereikbaar? Het aantal bezoekers lag […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Terugblik #mootnl17 Ned-Moove verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is “gepersonaliseerd leren” wel of niet effectief?

Er is al een aantal jaren veel aandacht voor “gepersonaliseerd leren”. Hiermee zou beter recht worden gedaan aan de verschillen tussen lerenden. Maar leidt “gepersonaliseerd leren” ook tot goede onderwijsresultaten en leerprestaties? In deze blogpost vat ik enkele bijdragen samen Lees verder
Van Faculty of Skills | 24-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Spreken als Obama? Vroeg beginnen!

Buikpijn, een samengeknepen stem en klotsende oksels. Spreekangst, oftewel glossofobie, is een van de meest voorkomende fobieën die er zijn. Er wordt geschat dat wereldwijd rond de 75% van de mensen hier last van heeft. Er wordt dan ook steeds meer aandacht besteed aan het oefenen van spreken in het openbaar, ook bij jongeren. Je leert namelijk alleen spreken als een Obama door dit veel te oefenen. Maar waarom gebeurt dit nog niet in het basisonderwijs? Lees verder
Van Avetica | 24-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Avetica deelt kennis op Moodlemoot 2017

Vandaag is de jaarlijkse Moodlemoot die door de Ned-Moove is georganiseerd. Extra feestelijk is het omdat deze Nederlandstalige Moodle Vereniging ook gelijk haar 10-jarig bestaan viert. Avetica is met vijf mensen vertegenwoordig om de Moodlemoot en twee zullen ook hun […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Avetica deelt kennis op Moodlemoot 2017 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2017 | Article Rating | (1) reacties

Mogelijkheden en beperkingen van performance support

Performance support is gericht op leren, op het moment dat medewerkers het geleerde daadwerkelijk binnen hun werk moeten toepassen. Veel organisaties passen deze manier van leren beperkt toe. Daarmee mist men kansen om het werk te verbeteren. Tegelijkertijd moeten we Lees verder
Pagina 66 van 112Eerste   Vorige   61  62  63  64  65  [66]  67  68  69  70  Volgende   Laatste