Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 21-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe word je een goede blended trainer of coach? (en waarom zou je dit willen?)

Welke van de volgende argumenten om niet te investeren in blended trainen herken jij?

  • Voor leren is veiligheid en intimiteit nodig en die bereik je alleen face-to-face
  • Als ik voor de groep sta ben ik helemaal in mijn element
  • Ik ben digibeet/ ik heb weinig met techniek

(lees ook 5 redenen om niet online te gaan als trainer.. )

Waarom zou je dan wel blended trainen en coachen?

Blended trainen en coachen wordt steeds normaler. Dit maakt dat opdrachtgevers er steeds vaker om vragen. Of in de woorden van Karin de Galan: “e-learning is hot“. Het probleem met trainen is vaak de transfer naar de praktijk. Karin de Galan beschrijft een mooi voorbeeld waarin een blended traject zorgt voor betere praktijkresultaten. Studenten osteopathie observeren en oefenen de behandeling van een schouderklacht in het klaslokaal. Echter, ze durven deze vaardigheden onvoldoende toe te passen in de praktijk. Wanneer ze hierna nog 2 online opdrachten krijgen met feedback, hebben ze meer zelfvertrouwen.

Clive Shepherd heeft een mooi voorbeeld van een blended onboarding programma. Wie heeft er niet een introductieprogramma meegemaakt waarin alle afdelingen in sneltreinvaart alle informatie over je heen storten? Doordat Nicole online start wordt ze al goed voorbereid, wordt de informatie gedoseerd, en zijn de gesprekken met collega’s interessanter en relevanter. Ze heeft mentoren gedurende de eerste zes maanden. Zo kan ze goed aan het werk.

Een ander voorbeeld van mijzelf: ik kreeg onlangs een uitleg van een barista met een groep hoe we lekkere cappuccino konden maken. Helaas bood ik me niet aan als vrijwilliger om het te doen en ben ik het inmiddels vergeten. Als er een week later een aantal opfris videos zouden zijn geweest online zou ik het wellicht wel nog in de vingers hebben gekregen.

Een blended programma kent meer contactmomenten dan face-to-face trainingen waardoor je deelnemers vaker aan de slag zijn met je onderwerp. Een goed blended programma kan dus meer effect bereiken in de praktijk. Maar…. natuurlijk zijn er ook slechte blended programma’s!

Techniek overschat, andere vaardigheden onderschat

Om een goed blended programma in elkaar te zetten heb je nieuwe vaardigheden nodig. Aan de ene kant wordt dit soms onderschat. Een trainer gaat bijvoorbeeld zelf aan de slag gaat met een tool vanuit het idee dat het niet zo moeilijk kan zijn. Tenslotte heb je jezelf ook LinkedIn aangeleerd toch? Aan de andere kant zijn er ook trainers die overschatten hoe moeilijk het is en er niet aan beginnen. Ze denken dan dit is niets voor mij.  Omgaan met techniek wordt overschat zijn, maar de andere vaardigheden onderschat.

Wat zijn de vijf belangrijkste vaardigheden?

  1. Bij de analyse vragen kunnen stellen over ervaring met en interesse in online tools. Dit zorgt ervoor dat je in het ontwerp goede afwegingen kunt maken over de in te zetten tools en de leercurve van deelnemers.
  2. Een blend kunnen ontwerpen in plaats van een eenmalig event. Bedenk vanuit de deelnemer welke combinatie van online en face-to-face leeractiviteiten krachtig gaat zijn.
  3. De juiste online leeractiviteiten kunnen kiezen. Het is mijn ervaring dat trainers dit heel goed kunnen als ze een keer door hebben dat je face-to-face werkvormen ook naar online kunt vertalen.
  4. Online faciliteren. Ook hierbij hebben trainers al heel wat op zak. Echter, online moet je ook zorgen dat mensen de weg vinden online. Verder moet je op een andere manier aanwezig zijn. Vaker en korter.
  5. Last but not least: een keuze kunnen maken uit verschillende platformen en online tools zodat je een goede keuze kunt maken. Dit is vaak een heel nieuw terrein voor trainers en coaches. Wil je meer weten over tools? Lees dan de 10 tools die in de rugzak van elke trainer of procesbegeleider zouden moeten zitten.

 

(afbeelding van wikipedia)

Wat je ziet is dat de laatste, de technologie, vooral wordt herkend. Echter, de andere vier zijn even belangrijk of zelfs belangrijker. De blended trainer is eigenlijk een amfibie. Hij/zij kan zowel op land (op lokatie) als in het water (online) uit de voeten.

Naast vaardigheden moet je erin geloven

Belangrijker dan vaardigheden is misschien wel de mindset. Je moet overtuigd zijn van de meerwaarde en de kracht van een goed blended ontwerp. En weten dat je online ook effectief kunt zijn en daar ook van kunt genieten.

Het bericht Hoe word je een goede blended trainer of coach? (en waarom zou je dit willen?) verscheen eerst op Ennuonline.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: