Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Welke van de volgende argumenten om niet te investeren in blended trainen herken jij?
(lees ook 5 redenen om niet online te gaan als trainer.. )
Blended trainen en coachen wordt steeds normaler. Dit maakt dat opdrachtgevers er steeds vaker om vragen. Of in de woorden van Karin de Galan: “e-learning is hot“. Het probleem met trainen is vaak de transfer naar de praktijk. Karin de Galan beschrijft een mooi voorbeeld waarin een blended traject zorgt voor betere praktijkresultaten. Studenten osteopathie observeren en oefenen de behandeling van een schouderklacht in het klaslokaal. Echter, ze durven deze vaardigheden onvoldoende toe te passen in de praktijk. Wanneer ze hierna nog 2 online opdrachten krijgen met feedback, hebben ze meer zelfvertrouwen.
Clive Shepherd heeft een mooi voorbeeld van een blended onboarding programma. Wie heeft er niet een introductieprogramma meegemaakt waarin alle afdelingen in sneltreinvaart alle informatie over je heen storten? Doordat Nicole online start wordt ze al goed voorbereid, wordt de informatie gedoseerd, en zijn de gesprekken met collega’s interessanter en relevanter. Ze heeft mentoren gedurende de eerste zes maanden. Zo kan ze goed aan het werk. Een ander voorbeeld van mijzelf: ik kreeg onlangs een uitleg van een barista met een groep hoe we lekkere cappuccino konden maken. Helaas bood ik me niet aan als vrijwilliger om het te doen en ben ik het inmiddels vergeten. Als er een week later een aantal opfris videos zouden zijn geweest online zou ik het wellicht wel nog in de vingers hebben gekregen.
Clive Shepherd heeft een mooi voorbeeld van een blended onboarding programma. Wie heeft er niet een introductieprogramma meegemaakt waarin alle afdelingen in sneltreinvaart alle informatie over je heen storten? Doordat Nicole online start wordt ze al goed voorbereid, wordt de informatie gedoseerd, en zijn de gesprekken met collega’s interessanter en relevanter. Ze heeft mentoren gedurende de eerste zes maanden. Zo kan ze goed aan het werk.
Een ander voorbeeld van mijzelf: ik kreeg onlangs een uitleg van een barista met een groep hoe we lekkere cappuccino konden maken. Helaas bood ik me niet aan als vrijwilliger om het te doen en ben ik het inmiddels vergeten. Als er een week later een aantal opfris videos zouden zijn geweest online zou ik het wellicht wel nog in de vingers hebben gekregen.
Een blended programma kent meer contactmomenten dan face-to-face trainingen waardoor je deelnemers vaker aan de slag zijn met je onderwerp. Een goed blended programma kan dus meer effect bereiken in de praktijk. Maar…. natuurlijk zijn er ook slechte blended programma’s!
Om een goed blended programma in elkaar te zetten heb je nieuwe vaardigheden nodig. Aan de ene kant wordt dit soms onderschat. Een trainer gaat bijvoorbeeld zelf aan de slag gaat met een tool vanuit het idee dat het niet zo moeilijk kan zijn. Tenslotte heb je jezelf ook LinkedIn aangeleerd toch? Aan de andere kant zijn er ook trainers die overschatten hoe moeilijk het is en er niet aan beginnen. Ze denken dan dit is niets voor mij. Omgaan met techniek wordt overschat zijn, maar de andere vaardigheden onderschat.
(afbeelding van wikipedia)
Wat je ziet is dat de laatste, de technologie, vooral wordt herkend. Echter, de andere vier zijn even belangrijk of zelfs belangrijker. De blended trainer is eigenlijk een amfibie. Hij/zij kan zowel op land (op lokatie) als in het water (online) uit de voeten.
Belangrijker dan vaardigheden is misschien wel de mindset. Je moet overtuigd zijn van de meerwaarde en de kracht van een goed blended ontwerp. En weten dat je online ook effectief kunt zijn en daar ook van kunt genieten.
Het bericht Hoe word je een goede blended trainer of coach? (en waarom zou je dit willen?) verscheen eerst op Ennuonline.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar