Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Internettechnologie wordt steeds krachtiger, en daarmee ook geschikter voor interactie en begeleiding. SURF heeft onlangs als inhoudelijke start van het jaarthema van de pijler Online onderwijs, online begeleiding, een publicatie uitgegeven over dit thema (pdf).
Online begeleiding stelt studenten en docenten in staat om intensief contact met elkaar te onderhouden. Dat kan de kwaliteit van het onderwijs ten goede komen, schrijft SURF in de inleiding. Daarbij kun je gebruik maken van individuele begeleiding en groepsgewijze begeleiding, van synchrone en asynchrone begeleiding. En uiteraard van allerlei combinaties.
Maar wanneer heeft online begeleiding een echte meerwaarde? En hoe organiseer je verdiepend contact via digitale middelen op een manier die optimaal aansluit bij de eigen onderwijscontext?
Aan de hand van ervaringen van vijf instellingen voor hoger onderwijs beschrijft de notitie voordelen, kansen en uitdagingen.
De samenstellers definiëren online begeleiding als “het organiseren van verdiepend contact via internet”. Met name de voorbeelden bij de start van het eerste hoofdstuk laten zien dat het niet gaat om het geven van instructie maar om bemoedigende gesprekken, reflectieve gesprekken, voortgangsgesprekken of het geven van feedback tijdens gesprekken. Ook wordt hierbij aangegeven dat docenten en studenten online begeleiding soms zien als “een minderwaardig alternatief voor face-to-facecontact”.
Als voordelen online begeleiding worden vaak genoemd:
Uitdagingen zijn er ook:
Wat betreft uitdagingen mis ik er nog een aantal.
Kansen en aandachtspunten zijn er ook.
Tenslotte: de beschrijvingen van de instellingen zijn informatief. De “Do’s and don’ts” op pagina 8 erg handig.
Het rapport biedt een bondig overzicht van voordelen, kansen en uitdagingen. Het overzicht met wat je moet doen en laten is erg handig. Ik heb wel wat aanvullingen op onderdelen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar