Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Educause heeft onderzoek gedaan naar de ervaringen, behoeften en wensen van Amerikaanse studenten als het gaat om leren met behulp van leertechnologie in de post-Covid 19 periode. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Zij deze te vertalen naar onze situatie?
Het onderzoek heeft betrekking op vier aspecten:
De belangrijkste bevindingen zijn:
Ik vermoed dat deze bevindingen ook naar voren komen als je Nederlandse lerenden op deze manier bevraagd.
Op zich hebben we in ons land niet te klagen over internettoegang. Het wordt echter een ander verhaal als je met meerdere mensen tegelijkertijd en nagenoeg de hele dag gebruik moet maken van dezelfde internetverbinding. En dat een instabiele verbinding tot stress kan leiden als je moet leren of werken, is geen verrassing.
Verder zou in ons land ook weleens sprake kunnen zijn van een veranderende voorkeur van face-to-face onderwijs naar (grotendeels) online onderwijs, al vermoed ik dat ook in ons land -net als in de VS- nog steeds een minderheid zal kiezen voor (grotendeels) online onderwijs. Het valt mij ook op dat studenten vooral vanwege praktische redenen kiezen voor online onderwijs, en vanwege ‘pedagogische’ redenen voor face-to-face onderwijs. Idealiter zou je onderwijs in meerdere modaliteiten willen aanbieden. Of dat te organiseren is, is maar de vraag. Wellicht wel als onderwijsinstellingen op dit terrein samenwerken en studenten onderwijs bij meerdere instellingen gaan volgen. Ander kun je m.i. het beste kiezen voor een combinatie van face-to-face en online leren, ook al laat het Educause-onderzoek zien dat maar 18% van de respondenten hier de voorkeur aan geeft.
De ongelijke toegang tot apparatuur speelt in ons land ook een rol, en wordt m.i. vooral beïnvloed door de sociaal-economische status van de lerende en diens gezin (indien aanwezig). Over het gebruik van hulptechnologie door alle studenten had ik eerlijk gezegd nog niet eerder nagedacht. Maar op zich ligt dat wel voor de hand. Tenslotte wat betreft ‘succesvol studeren’: hier is in ons land de laatste jaren ook veel onderzoek naar gedaan. Er is volgens mij door instellingen ook geïnvesteerd in maatregelen om succesvol studeren te bevorderen. Daarbij is gekeken naar tal van aspecten. Op een aantal aspecten heeft de onderwijsinstelling maar betrekkelijk weinig invloed (zoals de privé omgeving of de gezondheid).
Bron
Jenay Robert. 2022 Students and Technology Report: Rebalancing the Student Experience. Research report. Boulder, CO: EDUCAUSE, September 2022.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar