Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
We kijken dikwijls vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief naar sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen van online leren voor het onderwijs. Brady Colby kijkt vanuit een heel ander perspectief naar de kansen van online hoger onderwijs. Als marktonderzoeker onderzoekt hij de vraagkant. Een aantal indicatoren leiden volgens hem daarbij snel tot waardevol inzicht.
Colby focust zich daarbij op de Amerikaanse markt, en maakt ook gebruik van Amerikaanse data bij zijn analyse. Toch zie ik ook parallellen met onze situatie. Colby kijkt naar daarbij naar het potentieel aantal lerenden en naar de bestaande markt. De combinatie van beiden leidt tot inzicht in groei of verzadiging.
In ons land bestaan er nog betrekkelijk weinig volledig online te volgen programma’s voor hoger onderwijs (het aanbod van de Open Universiteit en enkele specifieke programma’s van andere universiteiten daargelaten). Universiteiten groeien nog steeds gestaag, terwijl hogescholen te maken hebben met teruglopende studentenaantallen.
Tegelijkertijd is de noodzaak voor een leven lang leren groot. Kortlopende, hybride programma’s (waarin lerenden ook op de werkplek leren) met een grote online component kunnen hierbij m.i. een belangrijke rol spelen. Daar zit m.i. veel potentie.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar