Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Gemoedstoestand beïnvloedt effectiviteit van leren

Recent onderzoek van de Carnegie Mellon University en de University of Pittsburgh laat zien dat de gemoedstoestand van lerenden ook van invloed is op het leren. Denk daarbij aan zaken als betrokkenheid, opwinding en motivatie.

De bevindingen suggereren volgens ScienceDaily dat je de gemoedstoestand ook kunt beïnvloeden en op die manier mensen snel vaardigheden kunt laten leren. In hun onderzoek, waarbij brain-computer interface technologie is toegepast, hebben de onderzoekers van de twee universiteiten gekeken naar veranderingen in de motor cortex, die verantwoordelijk is voor het bewegen. Er is dus niet gekeken naar kennisontwikkeling.

De onderzoekers namen grote, abrupte fluctuaties in de “neural population-activity” binnen de motorische cortex waar als proefpersonen werden verrast door verandering in de taak. De pupillen van de proefpersonen werden wijder wat volgens de onderzoekers sterk is gecorreleerd aan betrokkenheid.

Zij suggereren dat de mate van betrokkenheid of aandacht het leren makkelijker of moeilijker kan maken, afhankelijk van de context.

Dit onderzoek laat niet zien waardoor betrokkenheid en motivatie zoal worden beïnvloed. Tijdens het onderzoek ging het om onverwachte veranderingen in taken zoals korte pauzes. Daarnaast beperkt het onderzoek zich tot specifieke motorische vaardigheden. Ook zegt het onderzoek niets over leerstrategieën. Dat is niet de expertise van neurowetenschappers.

Het onderzoek illustreert m.i. wel wat voor een complex proces ‘leren’ eigenlijk is, en dat je niet alleen oog moet hebben voor leerstrategieën.

Jay A. Hennig, Emily R. Oby, Matthew D. Golub, Lindsay A. Bahureksa, Patrick T. Sadtler, Kristin M. Quick, Stephen I. Ryu, Elizabeth C. Tyler-Kabara, Aaron P. Batista, Steven M. Chase, Byron M. Yu. Leren wordt gevormd door abrupte veranderingen in neurale betrokkenheid. Nature Neuroscience, 2021; DOI: 10.1038/s41593-021-00822-8

The post Gemoedstoestand beïnvloedt effectiviteit van leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: