Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Liggen slechte cijfers niet aan Facebook?

Jongeren die veel op Facebook zitten boeken slechtere studieresultaten. Maar dat ligt volgens Reynol Junco, associate professor van de Iowa State University, niet zo zeer aan Facebook, maar aan andere factoren. Junco heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van Facebook door 1600 studenten. Hij constateert daarbij verschillen tussen startende studenten en oudere studenten. Startende studenten [...] Lees verder
Van Avetica | 20-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mindmap als cursusformat

Met het Mindmap cursusformat krijgt het cursusoverzicht van iedere deelnemer een eigen persoonlijke invulling. Op een grafische manier (mindmap) wordt namelijk alle bronnen en activiteiten getoond met alle afhankelijkheden. Hiermee moet je denken aan voorwaardelijke toegang. Tevens kan je per activiteit informatie […]

Het bericht Mindmap als cursusformat verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

LRN21 special How do you MOOC it?

Op 3 februari 2015 organiseert LRN21 een themabijeenkomst over de bijdrage van massive open online courses en ‘small private online courses’ aan de kwaliteit van onderwijs en opleidingen. Tijdens deze bijeenkomst worden ervaringen gedeeld met betrekking tot: argumentatie over doelen van MOOCs effectiviteit van MOOCs, efficiëntie van MOOCs De volgende bijdragen worden geleverd (tekst afkomstig [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 20-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Energy shortage forces Ukrainian schools to close during winter period: Easygenerator provides its software for free

Easygenerator decided to make her software available free of charge to everybody in the Ukraine as of today during the period all schools and universities are closed. Lees verder
Van Avetica | 20-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

eCommunity cursusformat bijna klaar

We schreven al eerder enthousiast over het cursusformat eCommunity. Hij is bijna klaar en de ontwikkelaar heeft weer een nieuwe video opgenomen over de verschillende functies. Bekijk hem maar. Als je social learning wilt inzetten, dan zou ik zeker op […]

Het bericht eCommunity cursusformat bijna klaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

WICER-model als alternatief voor het 70-20-10 model

Half december 2014 heb ik mijn bezwaren tegen het 70-20-10 model beschreven. In deze blog post wil ik een alternatief presenteren: het WICER-model. Mijn bezwaren tegen het 70-20-10 model van Charles Jennings komen op het volgende neer: Het model houdt onvoldoende expliciet rekening met de context waarin geleerd wordt. In zijn reactie onderstreept Charles Jennings [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelingen op het gebied corporate learning

Gisteren heb ik geschreven over een trendrapport over leren en ICT binnen het onderwijs. Maar hoe zit het met leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties (corporate learning)? En wat is de relevantie hiervan voor het onderwijs? Josh Bersin heeft een rapport geschreven met daarin voorspellingen ten aanzien van leren en ontwikkelen binnen het bedrijfsleven. Katherine Jones [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van ICT en leren

Er speelt van alles op het gebied van het vormgeven van leersituaties met behulp van ICT.  Deze blogpost vat een white papier over dit onderwerp samen. De onderscheiden trends zijn grotendeels herkenbaar, maar niet altijd uniek voor wat de auteurs ‘blended learning’ noemen. Ik heb op basis van het bericht White Paper: 10 Blended Learning [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Positieve effect van delen en discussie via sociale media

Sociale media bieden didactische mogelijkheden voor het onderwijs. Het gebruik ervan binnen het onderwijs is echter ook aan kritiek onderhevig. Leerprestaties lijden er onder, als jongeren tijdens het studeren gebruik maken van, bijvoorbeeld, Facebook. Recent onderzoek laat echter zien dat het gebruik van sociale media ook de betrokkenheid van gebruikers bij onderwerpen kan vergroten. Een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Algoritmegestuurd leren

Door het gebruik van ICT in het onderwijs creëren lerenden veel data, die met behulp van algoritmes kunnen worden geïnterpreteerd. In de VS zijn er scholen die hun onderwijs zelfs sterk laten sturen door deze algoritmes. Dat heeft voor- en nadelen. In Some Benefits and Drawbacks of Blended Learning bespreekt William Huntsberry de casus van [...] Lees verder
Van Avetica | 15-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Verfraai je inhoud met het Moodle Generico filter

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Vandaag las ik een bericht van Justin Hunt. Justin is de man achter Poodll.com een plugin voor Moodle om voornamelijk audio en video opname in Moodle te doen. Het bericht gaat over een filter genaamd Generico. Met dit filter kun je […]

Het bericht Verfraai je inhoud met het Moodle Generico filter is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

De effectiviteit van professional development programma’s

Onderwijsinstellingen en docenten besteden vaak veel geld en tijd aan de professionele ontwikkeling van docenten. Maar leidt dat ook tot een betere ‘performance’ op de werkvloer? ScienceDaily doet verslag van een onderzoek naar de effectiviteit van twee programma’s voor professionele ontwikkeling. Beide programma’s waren gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de interactie tussen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Casus van Design39Campus: integratie onderwijsconcept en leeromgeving

Design39Campus is een nieuwe, innovatieve, school voor zogenaamd K-12 onderwijs. Schoolleider Sonya Wrisley beschrijft het onderwijsontwerp van deze school. Daarbij vallen een duidelijke visie op, naast integrale aandacht voor leertechnologie en de fysieke leeromgeving. Wrisley heeft van haar schoolbestuur de gelegenheid gekregen om een nieuwe school te bouwen. Samen met een aantal gelijkgestemde docenten heeft [...] Lees verder
Van Avetica | 14-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zoekbox voor toetsvragen

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

De Moodle plugin Search Questions is alleen interessant als je veel toetsvragen hebt staan in je vragendatabank en dan nog verdeeld over meerdere toetscategorieën. Je kan namelijk zoeken naar de juiste toetsvraag door een zoekterm in te voeren. Er wordt dan zowel in de […]

Het bericht Zoekbox voor toetsvragen is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.

Lees verder
Van Patrick Koning | 14-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Koning Willem I College’s visie op de toekomst: Leren voor de toekomst ;-))

Binnen het Koning Willem I College zijn er al enige jaren diverse activiteiten om studenten niet alleen voor vandaag, maar […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leer- en ontwerpprincipes van connected learning

Terry Heick geeft een samenvatting van zes ontwerpprincipes voor connected learning, van de Connected Learning Alliance. Is dit concept hetzelfde als het connectivisme? Betreft het een nieuw concept? Het antwoord op beiden vragen luidt m.i. ‘nee’ . Is dat erg? Ook niet. Bij deze alliantie zijn verschillende organisaties (zoals COSN en de Mozzilla Foundation) en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wilfred verder als zelfstandig adviseur

Vanaf 1 maart 2015 werk ik als zelfstandig adviseur op het gebied van technology enhanced learning. Op 1 maart aanstaande loopt mijn arbeidsovereenkomst bij de Open Universiteit Nederland af. Ik heb onlangs besloten dit contract niet te willen continueren. Ik word dus ‘zelfstandige zonder personeel’, waarbij ik hoop dat ik niet tot de helft van [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 12-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

De 10 tools die in de rugzak van elke procesbegeleider en trainer zouden moeten zitten

(foto door Kitty Terwolbeck) Er zijn ontzettend veel online tools die je gratis of voor weinig geld kunt gebruiken. Ik probeer elke week wel wat nieuws uit of kom wat nieuws tegen (zoals deze week vialogues) en als ik heel eerlijk ben? Af en toe word ik er ook wel onrustig van – zo heb […]

Het bericht De 10 tools die in de rugzak van elke procesbegeleider en trainer zouden moeten zitten verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 12-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle releases 2.8.2, 2.7.4 en 2.6.7 zijn beschikbaar

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Het is de 2e maandag van januari en vanmorgen zijn er weer een aantal releases van Moodle beschikbaar gekomen die te downloaden zijn vanaf download.moodle.org of via Git. Bekijk per versie de verbeteringen en wijzigingen in functionaliteit, API’s en interfaces. […]

Het bericht Moodle releases 2.8.2, 2.7.4 en 2.6.7 zijn beschikbaar is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.

Lees verder
Van Avetica | 12-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle MOOC is gestart

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Zondag 11 januari was de officiële start van de Moodle MOOC 2015. Om 17:00 uur Nederlandse tijd zat ik klaar om de presentatie te volgen. In mijn twitter tijdlijn zag ik dat niet alleen ik maar meerdere mensen de livestream niet konden […]

Het bericht Moodle MOOC is gestart is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België

Lees verder
Van Avetica | 12-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle MOOC start 11 januari 2015

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Al eerder schreven we hier over de aanstaande Moodle MOOC. Zondag 11 januari 2015 wordt deze online Moodle cursus geopend door Martin Dougiamas (oprichter van Moodle) en Mary Cooch (community educator). Na het aanmaken van een account kun je je voorstellen in een forum. […]

Het bericht Moodle MOOC start 11 januari 2015 is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2015 | Article Rating | (1) reacties

De vage grenzen tussen online cursussen en massive open online courses

Volgens David Wiley zijn de verschillen tussen ‘traditionele’ online cursussen en MOOCs niet heel erg groot. Ik ben het maar deels met hem eens. Wiley somt een groot aantal overeenkomsten op zoals het volledig online karakter, het gebruik van te bestuderen content of beperkte mogelijkheden voor menselijke interactie. Volgens hem zitten de verschillen in het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

De betekenis van het Internet of Things voor leren

De afgelopen week vond in Las Vegas weer de Consumer Electronics Show plaats. Tijdens deze beurs tonen fabrikanten de nieuwste producten op het gebied van ICT en elektronica. Eén van mijn conclusies op basis van een aantal artikelen die ik gescand heb, is dat het “Internet of Things” meer volwassen wordt. De vraag is wat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

SAMR-model via video uitgelegd

Ik gebruik het SAMR-model vaak als ‘bril’ om te kijken naar het gebruik van ICT voor leren. Via The Whiteboard Blog ben ik gestuit op een video over dit model. In het SAMR-model stelt Ruben Puentedura dat je ICT op grofweg vier manieren kunt inzetten: Substitutie: je gebruikt ICT als vervanging van een andere leertechnologie, [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online dagboeken: van Penzu tot Room for Thought

Gisteren heb ik sprintjes, elfjes en haiku’s gemaakt. Een van mijn elfjes ziet er zo uit: Waarderend Uitgesteld moeilijk Aanpakken rust vragen Het hoeft niet perfect Geleerd Zegt dit je iets? Ik had er voor gisteren nog niet van gehoord. Het zijn allemaal werkvormen die reflectief schrijven stimuleren. Het is een manier van schrijven, een […]

Het bericht Online dagboeken: van Penzu tot Room for Thought verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 08-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle rapport van alle profielprentjes

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

De plugin Roster is een eenvoudige rapport binnen Moodle met als doel om alle profielprentjes van de deelnemers van jouw cursus te tonen. Je kan de namen van de deelnemers aan of uit zetten en dat is leuk voor de docent […]

Het bericht Moodle rapport van alle profielprentjes is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blijf met je handen van onze nar af #CharlieHebdo #JeSuisCharlie

De laffe en brute aanslag op het blad Charlie Hebdo heeft terecht veel protest en verontwaardiging losgemaakt. Ik moest denken aan mijn vergelijking van de nar en de koning, die ik meer dan tien jaar geleden heb gemaakt. Op 2 november 2004 is Theo van Gogh vermoord. Je hoorde toen ook geluiden of het niet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege implementatie e-learning aan de hand van een casus

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Daarbij hebben deelnemers met name gewerkt aan een casus. Vooraf had ik deelnemers gevraagd om onderstaande video van mijn model over de implementatie van e-learning te bestuderen (met excuus voor de geluidskwaliteit): Ik ben [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Recht op mediawijsheid

Via mijn collega Rob de Vrind werd ik geattendeerd op één van de uitkomsten van de week van de mediawijsheid: […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ICT kan leiden tot een systeemverandering van ons onderwijs

Begin 2014 heb ik onderstaande opiniërende bijdrage geschreven voor het blad HO Management. De bijdrage beschrijft een scenario waarin ICT fungeert als ‘driver’ en katalysator van veranderingen binnen ons onderwijs. “Technologie is een middel, geen doel op zich”. Met die uitspraak word ik regelmatig in mijn werk geconfronteerd. Ik deel deze mening maar half. Technologie is [...] Lees verder
Van Avetica | 06-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Webwinkel vol met Moodle producten

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Al jarenlang lang zijn er allerlei producten te koop met het Moodle logo erop. Zo’n acht jaar geleden heb ik zelf een T-shirt gekocht en een paar jaar geleden kreeg ik na een serie trainingen een koffiemok met het logo […]

Het bericht Webwinkel vol met Moodle producten is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

In hoeverre bepalen ICT-systemen de praktijk van het onderwijs?

Gisteren ontspon zich een korte Twitter-discussie over over leerlingvolgsystemen (en elektronische leeromgevingen) die richting zouden geven aan de praktijk van het onderwijs. De vraag daarbij was/is of dat inderdaad het geval is, en of dat erg is. Aangezien deze discussie m.i. minder geschikt is voor x-keer 140 tekens, wil ik er deze blogpost aan wijden. Daarbij [...] Lees verder
Van Avetica | 05-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Voeg Moodle plugins toe aan je favorieten

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

In de Moodle plugin database is een leuke functie toegevoegd; je kan een plugin toevoegen als favoriet. Bij elke plugin staat het aantal keer dat deze is toegevoegd. Je kon al het aantal keer zien dat een plugin was gedownload, maar […]

Het bericht Voeg Moodle plugins toe aan je favorieten is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tablets zijn krachtige leertechnologieën, maar geen babysitter

De bijdrage Tablets make great learning tools for kids, but parents should be vigilant laat zien dat tablets rijke leertechnologieën zijn, maar dat ouders de tablet niet als een ‘babysitter’ moeten gebruiken. De aanbevelingen voor ouders gelden m.i. ook voor leerkrachten. De rode draad van dit artikel is: Bij tablets is de verbinding met de [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 03-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Goodbye Feedburner: helaas opnieuw e-mail abonnement aanvragen ;-(

Vanaf 1 januari ben ik gestopt met het gebruik van Feedburner, omdat er al jaren geen ontwikkelingen meer plaatsvinden door Google. Daarnaast zijn de statistieken zeer onbetrouwbaar. Van de ene op de andere dag zijn er zo maar 150 volgers verdwenen die er de dag erop weer bij zijn gekomen. Van andere (edu)blogger ken ik deze … Continue reading Goodbye Feedburner: helaas opnieuw e-mail abonnement aanvragen ;-( Lees verder
Van Patrick Koning | 03-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsmoment.nl: “Anders leren kijken naar verantwoordelijkheid”

Karin Winters startte afgelopen december de site onderwijsmoment.nl als spin-off van mijnmoment.com. Deze spin-off is geënt op onderwijsharten en onderwijsverhalen. Karin wil laten zien dat het mogelijk is om onderwijsharten op één plaats een podium te bieden, ongeacht kennen, kunnen en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Casus internettechnologie als uitbreiding en versterking van je geheugen

Vandaag de dag kunnen we een combinatie van internettechnologieën gebruiken als uitbreiding en versterking van ons geheugen. Onderstaande, persoonlijke, casus illustreert dat weer eens. De aanleiding van deze casus is triest. Gistermiddag ontving ik een WhatsApp-bericht van mijn zus. Ze was terug van een begrafenis van een goede kennis. Daar had men een aantal nummers [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Beïnvloedt de ondernemende student ook het Nederlandse hoger onderwijs?

Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs krijgen te maken met andere doelgroepen. Dat leidt tot innovatie van het curriculum waarbij meer rekening gehouden zal worden met principes uit de volwasseneneducatie, informeel leren en inzichten rond online leren. Herman van den Bosch houdt zich als hoogleraar onder meer bezig met innovatiemanagement. In zijn weblog verkent hij onder [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Voorspoedig 2015!

Het afgelopen jaar werd uiteraard gedomineerd door de aanslag op de MH 17, twee vliegrampen, de vreselijke strijd in Syrië, Irak, Gaza, Oekraïne en Ebola. Klimaatonderhandelingen in Peru lijken een gevoel van urgentie te ontberen. In Nederland zal de decentralisatie van de zorgtaken naar de gemeenten in 2015 ongetwijfeld op een drama uitlopen, weigeren we [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik Masie event Learning 2014

Op de blog van de Hema academie heb ik al geschreven wat voor mij het belangrijkste was van alle boodschappen en nieuwe dingen die ik heb geleerd bij het Learning 2014 event van Elliott Masie in Orlando. In deze blogpost bespreek ik op de valreep van dit jaar wat me nog meer opviel bij dit […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat waren in 2014 mijn favoriete sites en blogs over technology enhanced learning?

Pedro de Bruyckere postte gisteren zijn belangrijkste bronnen van het afgelopen jaar. Hij nodigde zijn lezers uit hun ‘topbronnen’ te delen. Daarom hieronder mijn favoriete bronnen op het gebied van ICT en leren (in willekeurige volgorde), media die ik gebruik om bronnen te raadplegen en te verwerken, de top 10 Tweeps (op basis van verwijzingen) [...] Lees verder
Van Avetica | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Update Moodle taalpakket

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Gisteren een support vraag behandeld waarbij medewerkers de mogelijkheid bleken te hebben om hun eigen score bij toetsvragen aan te passen. In mijn eigen Moodle installatie gebeurde dit niet in de reguliere leerling rol. Op zoek dus naar de verschillen. Bij de […]

Het bericht Update Moodle taalpakket is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderschatting van ICT bedreigt publieke taken onderwijs

De mogelijkheden van ICT worden vaker onderschat dan overschat. Dat kan grote gevolgen hebben. In de wereld van opleiden en onderwijs kunnen we daarom maar beter positieve houding hebben ten opzichte van ICT. Het risico bestaat dat de publieke taken van het onderwijs anders in het gedrang komen. Technologische ontwikkelingen voltrekken zich in een rap [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Trends rond gepersonaliseerd leren?

Het is inderdaad weer ‘trends-tijd’. Dat leidt ook tot vergezochte artikelen zoals 10 Trends to Personalize Learning in 2015. Deze bijdrage beschrijft namelijk enerzijds trends die m.i. weinig met gepersonaliseerd leren te maken hebben en ontwikkelingen die al veel langer spelen. Aan de andere kant vergeet de auteur ook weer trends die juist relevant zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leer nooit iets omdat het meetelt #onderwijsmoment

Vanochtend is één van mijn ‘onderwijsmomenten’ op http://onderwijsmoment.nl/ gepubliceerd. Uiteraard deel ik deze ook op mijn eigen blog. Het betreft één van mijn grootste missers cq leermomenten tijdens mijn studieloopbaan. Eén van mijn belangrijkste onderwijsmomenten vond plaats in het najaar van 1983. Ik was net van de middelbare school af en studeerde pedagogische wetenschappen in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vrolijk kerstfeest 2014

Ik wens jullie allen een heel fijn kerstfeest toe. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Neurowetenschap kan kennis over leren vergroten

Sinds een jaar of 20 beschikken we over technologieën waardoor we beter kunnen waarnemen hoe ons brein werkt. Daardoor is onze kennis over hoe wij leren vergroot. Via Pedro De Bruyckere heb ik onderstaande video bekeken. Cognitief psychologe Helen Abadzi vertelt hierin dat neurowetenschappen hebben geleid tot meer kennis over leren. Daarmee is ook een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De politieke correctheid van ICT als middel

ICT mag binnen het onderwijs best doel op zich zijn, en niet alleen een middel. Mensen die dit ontkennen, hebben een gebrekkig inzicht in de rol en betekenis van technologie. Dat stelt hoogleraar Wim Westera in een recent opiniërend artikel. Het afgelopen weekend viel de laatste editie van het blad OnderwijsInnovatie in de bus. Een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 23-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ook Studio 100 stalkt uw kind online #mediawijsheid

Afgelopen weken was er veel nieuws over basisscholen die privé gegevens van kinderen doorspelen aan uitgevers: Privacyschending basisscholen. Er is meer aan de hand zoals blijkt uit een artikel op de website Datapanik.org dat ik vandaag las. Veel gratis app’s voor kinderen volgen het surfgedrag van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technologieën die in 2014 zijn verdwenen

Mashable somt een aantal technologieën op die sinds het afgelopen jaar niet meer worden gemaakt of niet meer worden ondersteund. Als ik naar mijn eigen technologiegebruik kijk, dan is zowel sprake van stabiliteit als verandering. Bij Mashable gaat het om de volgende technologieën. Apple heeft besloten om de iPod Classic niet meer te produceren. Ik [...] Lees verder
Pagina 43 van 52Eerste   Vorige   38  39  40  41  42  [43]  44  45  46  47  Volgende   Laatste