Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het overnemen van good practices niet persé tot succes hoeft te leiden

Bij de invoering van ICT in het onderwijs laten we ons vaak graag leiden door de succesverhalen van andere organisaties. Waarom gaat dat echter niet automatisch goed? Tijdens conferenties zijn praktijkervaringen over de invoering van ICT-toepassingen erg populair. Hetzelfde geldt voor het afleggen van werkbezoeken bij collega-organisaties, in binnen- en buitenland. Volgens Terry Freedman moeten [...] Lees verder
Van Splintt | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Go far, my friend

Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

blabla

bla Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

De ‘tone of voice’ bij het geven van feedback

Feedback is een krachtig middel binnen leerprocessen. Het geven van effectieve feedback is echter niet eenvoudig. Eén van de elementen daarbij is m.i. de ‘tone of voice’. Ik heb al vaker over de kracht van feedback geschreven (bijvoorbeeld hier, hier en hier). Judith van Hooijdonk heeft ooit een mooie impressie geschreven van The power of [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social Media Will FU*K You Up! Over jezelf steeds vergelijken met het online imago van anderen en de invloed hiervan op je zelfbeeld

Banner-2-Studenten

Mijn collega Lidy van Oers tipte deze zomervakantie een tweet van Rian Visser (@RianVisser). In de tweet van Rian wordt een video […] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social Media Will FU*K You Up! Over jezelf steeds vergelijken met het online imago van anderen en de invloed hiervan op je zelfbeeld

Banner-2-Studenten

Mijn collega Lidy van Oers tipte deze zomervakantie een tweet van Rian Visser (@RianVisser). In de tweet van Rian wordt een video […] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Review van mijn boek: ‘Mediawijsheid in de klas’ door Astrid Schat: Wijs met ‘#Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Op haar edublog Woordenschat heeft Astrid Schat (twitter: @AstridSchat) een mooie review geschreven over het boek Mediawijsheid in de klas […] Lees verder
Van Avetica | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Association – update

Al eerder schreven we hier over de Moodle Association. Deze week verscheen een update. Reglementen De onderliggende reglementen zijn gereed waardoor registratie als ‘stichting’ in Australië in gang is gezet. Advocaten die mee kijken geven aan dat ze het een […]

Het bericht Moodle Association – update verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal leermateriaal, maar niet adaptief en gepersonaliseerd

Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn behoorlijk trendy als het gaat om ICT en leren. Er is echter ook een initiatief dat daar tegen in gaat, maar wel de kracht van ICT wil gebruiken om leren te versterken. Een paar dagen geleden ontving ik een uitgebreide mail van Henk Douna. Hij is economiedocent, en initiatiefnemer van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Digitale leeromgevingen: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Op dit moment zijn veel instellingen voor hoger onderwijs bezig zich te heroriënteren op hun elektronische leeromgeving. De Open Universiteit heeft bijvoorbeeld besloten om een op Liferay gebaseerde digitale leer- en werkomgeving te ontwikkelen. Het NTI is ook bezig een nieuwe online leeromgeving te implementeren. Het NTI start met 9 bacheloropleidingen in de omgeving gebaseerd [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden activerend online leren

Vandaag heb ik bij de Open Universiteit een presentatie verzorgd over voorbeelden van activerend online leren. Als je op foto-sites zoekt naar ‘online learning’ dan krijg je vooral voorbeelden te zien van digitale boeken of van lerenden die vooral consumeren. Het gaat er echter om dat leeractiviteiten faciliteert waardoor de (denk) activiteit van de lerende [...] Lees verder
Van Avetica | 08-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Boek – keuze stijl navigatie

Persoonlijk ben ik wel een fan van de boekmodule van Moodle. Content kan over hoofdstukken en paragrafen verdeeld worden. De pagina’s zijn te verrijken met afbeeldingen of video en standaard kunnen hoofdstukken of het hele boek geprint worden. Vanaf Moodle […]

Het bericht Moodle Boek – keuze stijl navigatie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een video interactief maken. Hoe?

Maak jij ook regelmatig gebruik van een YouTube filmpje om iets duidelijk te maken? Of gebruik je een zelfgemaakt filmpje om je boodschap over het voetlicht te brengen? Hoe kun je mensen uitnodigen om bewust naar een filmpje te kijken? Ik merk dat ik regelmatig zoek naar manieren om mensen meer gericht naar een video […]

Het bericht Een video interactief maken. Hoe? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Patrick Koning | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe tillen we Mediawijsheid naar een ‘next level’ in het onderwijs?

Banner-Laptop-Tablet

Onlangs publiceerde Kennisnet de 2015 editie van het rapport: Vier in balans-monitor 2015 – Inzet en opbrengsten van ict in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moet blended learning een minimaal percentage online leren bevatten?

In de praktijk wordt vaak een brede definitie gehanteerd van ‘blended learning’. Hoe zinvol is het om deze term af te bakenen op basis van percentages online leren of via de locatie waar geleerd wordt? Discussies over definities zijn een noodzakelijk kwaad. Aan de ene kant zijn er veel belangrijkere dingen om ons druk over [...] Lees verder
Van Avetica | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zelfaanmelding in Moodle met sleutelhouder

Moodle kent de mogelijkheid om de aanmeldingsmethode ‘Zelfaanmelding’ te voorzien van een sleutel. Alleen gebruikers die de sleutel kennen komen na invoer van die sleutel in de cursus. Vraag is alleen van wie krijg je de sleutel? In Moodle 2.9 […]

Het bericht Zelfaanmelding in Moodle met sleutelhouder verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Valkuilen bij online leren

Nina Berler heeft op basis van een aantal gesprekken enkele valkuilen van online leren op een rij gezet. De vraag is natuurlijk hoe je die valkuilen kunt omzeilen. 1. Als je als student nieuw bent bij een onderwijsinstelling, en je moet meteen veel online leren, dan kan studeren wel eens een heel eenzame aangelegenheid worden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vier sleutels tot plezier en de relevantie voor leren

Als je de betrokkenheid van lerenden bij leren (inclusief e-learning) wilt vergroten, dan moet je zorgen dat vier sleutels tot plezier deel uitmaken van de leerervaring. De Next Learning is een jaarlijks event voor ‘leerprofessionals’. Ik maak deel uit van de programmaraad. De afgelopen donderdag kwam de programmaraad in het fraaie Spoorwegmuseum in Utrecht bijeen [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wereldwijde primeur: open source gamification platform Mambo & Moodle

Aan Gamification kleven soms te rooskleurige verwachtingen. Als ontwerper en hoofddocent van het interne Rabobank leertraject ‘Innoveren in alles wat we doen’ had ik de kans om gamification toe te passen in een nieuwe uitvoering. Hierbij was sprake van een wereldwijde primeur: open source gamification platform mambo werd geïntegreerd met open source leeromgeving Moodle. Nieuw element bij […] Lees verder
Van Avetica | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie online van webinar Gamification in Moodle

Afgelopen maandag heb ik meegewerkt aan het eerste webinar van de Ned-Moove met als onderwerp ‘Gamification in Moodle’ (zie ook deze aankondiging). De Ned-Moove heeft vele reacties en bedankjes ontvangen van deelnemers en dat is altijd leuk om te horen. De […]

Het bericht Presentatie online van webinar Gamification in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Cirquest | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren moet niet leuk zijn

Wanneer wij aanvragen voor eLearning modules binnenkrijgen, zegt de klant regelmatig iets in de trant van “Leren moet weer leuk zijn!”. Deze uitspraak lezen we ook regelmatig in blogs en artikelen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Audiotools gebruiken bij een effectieve leerstrategie

Het stimuleren van actieve tekstverwerking is één van de effectieve leerstrategieën die we kunnen toepassen. Hoe kun je audio-tools daarbij inzetten? Het Welten-instituut heeft een beknopt overzicht gemaakt van leerstrategieën waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze effectief zijn. Eén van die leerstrategieën is het stimuleren van actieve tektsverwerking. Volgens de samenstellers kan dat bijvoorbeeld via [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over probleemgestuurd leren

De Universiteit van Maastricht (UM) start op 5 oktober 2015 met een Engelstalige massive open online course over probleemgestuurd leren. De opzet van deze MOOC is bijzonder: men wil kenmerken van probleemgestuurd leren toepassen binnen een grootschalige, open en flexibele online cursus. Iwan Wopereis van de Open Universiteit attendeerde me gisteren op deze MOOC. De [...] Lees verder
Van Avetica | 03-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Navigatie blok – cursussecties linken

Het Navigatieblok in Moodle cursussen is bedoeld om door de cursus te navigeren. Vanaf Moodle 2.9 kun je van de cursussecties ook links maken. Wanneer je daarop klikt kom je direct in de betreffende sectie terecht. Om dit gedrag te […]

Het bericht Moodle Navigatie blok – cursussecties linken verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Schrijf je snel in voor de Teamhackathon op 15 oktober!

Als ZZP-er werk ik met mensen uit verschillende teams in organisaties. Wat ik zie is dat er nog weinig verandert in de praktijk van het samenwerken ondanks alle mogelijkheden en tools die beschikbaar zijn. Mensen klagen over teveel mails – teveel vergaderingen – tijdsverlies en elkaar niet inspireren.  Ik ben zelf wel tevreden :). Ik […]

Het bericht Schrijf je snel in voor de Teamhackathon op 15 oktober! verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule

In Moodle trainingen behandelen we hoe je als beheerder de taalbestanden van Moodle kunt aanpassen. Persoonlijk gebruikte ik altijd de term ‘Inhoudstafel’ in de Moodle boekmodule als voorbeeld om te wijzigen. Een toch wel wat Vlaamse term die je in […]

Het bericht Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule

In Moodle trainingen behandelen we hoe je als beheerder de taalbestanden van Moodle kunt aanpassen. Persoonlijk gebruikte ik altijd de term ‘Inhoudstafel’ in de Moodle boekmodule als voorbeeld om te wijzigen. Een toch wel wat Vlaamse term die je in […]

Het bericht Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat beïnvloedt het succes en de tevredenheid van lerenden bij online leren?

Online leren zou wel eens niet voor alle lerenden een geschikte vorm van leren kunnen zijn. Welke kenmerken dragen bij aan positieve of negatieve leerervaringen met online leren? En wat kunnen betrokkenen daar aan doen? Heather Kauffman heeft een review-studie uitgevoerd naar factoren die van invloed zijn op het met succes afronden van online cursussen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Video van Mediawijs.be: ‘Wat is Mediawijsheid?’

homework-help-2-467x267

Via mijn Google Meldingen werd ik afgelopen zomervakantie geattendeerd op onderstaande video van Mediawijs.be. In de video wordt uitgelegd wat […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren: the devil is in the details

Ik heb geen idee voor de hoeveelste keer, maar vanavond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Inhoud en opzet verschilden niet veel van het gastcollege van zeven maanden geleden: Ik had deelnemers gevraagd in eigen tijd en tempo een video [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn persoonlijke regels voor een meer effectiever en efficiënt gebruik van Twitter

Ik gebruik Twitter sinds maart 2007. Ik vind het een applicatie met een geweldige potentie, maar word er ook wel eens moe van. Volgens mij kunnen we Twitter een stuk effectiever en efficiënter gebruiken door kritisch naar ons gedrag te kijken. Twitter is geweldig om nieuws te volgen, voor het stellen en beantwoorden van eenvoudige [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aanvullend materiaal: ‘vraagkaartjes’ bij het onderdeel: ‘Kennismaking met mediawijsheid’ beschikbaar bij het boek Mediawijsheid in de klas

Banner-Laptop-Tablet

In het boek Mediawijsheid in de klas besteed ik uitgebreid aandacht aan kennismaking. Enerzijds kennismaking met het begrip mediawijsheid en […] Lees verder
Van Avetica | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Cijfer om te slagen instellen – vanaf Moodle 2.9

Eén van de best bewaarde geheimen van Moodle was wat mij betreft tot voor kort de instelling waarmee je kon bepalen wanneer een gebruiker geslaagd was voor een toets. In het kort de weg die je moest volgen. Cursusbeheer / […]

Het bericht Cijfer om te slagen instellen – vanaf Moodle 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bronnen over blended learning

De afgelopen tijd ben ik diverse uitgaves tegen gekomen die docenten en onderwijsontwikkelaars kunnen inspireren bij de oriëntatie op het creëren van een mix tussen online en face-to-face leren. Don Zuiderman volgt op dit moment een massive open online course over blended learning. Via zijn blog doet hij daarvan verslag. Allereerst gaat hij in op [...] Lees verder
Van Avetica | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht Moodle functionaliteit per versie bijgewerkt voor 2.9

Moodle 2.9 is al weer een tijdje beschikbaar en draait op meerdere van de sites die wij hosten naar volle tevredenheid. Het overzicht ‘Moodle functionaliteit per versie‘ is nu ook bijgewerkt. Het overzicht benoemt de belangrijkste bijkomende functionaliteit in 2.9 […]

Het bericht Overzicht Moodle functionaliteit per versie bijgewerkt voor 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het Lerarencongres 2015: “Samen nieuwsgierig”

Banner-4-Studenten

Op woensdag 7 oktober 2015 vindt voor de derde keer het Lerarencongres plaats, met als thema ‘Samen nieuwsgierig’. De campus […] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vier gratis, open source en multi-platform webbrowser tools om je privacy te beschermen

Banner-4-Studenten

In onderstaande video gaat Nixie Pixel in op basis privacy en tipt vier gratis, open source en multi-platform tools op […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ander onderwijs vraagt ook aanpassingen aan fysieke ruimtes

Als je je onderwijs wilt veranderen, dan zul je ook wat moeten doen aan de ruimtes waarin lerenden leren. De titel “3 Ways Mobile Technology Is Transforming Learning Spaces” suggereert dat deze bijdrage in THE Journal gaat over de wijze waarop je mobiele technologie voor leren in kunt zetten. Dit artikel gaat echter met name [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online en ‘blended’ leren doet groter beroep op expertise docenten

Als je ICT in het onderwijs gaat inzetten, moet je extra goed nadenken over het onderwijsontwerp. Die boodschap wordt toegelicht in de laatste editie van een online talkshow over onderwijs. Diegenen die podcasts ‘zo 2006’ vinden, moeten maar eens de moeite nemen om Vicki Davis “Every Classroom Matters Show” maar eens volgen. In deze editie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Maakt Knewton differentiatie beter mogelijk?

De firma Knewton verzamelt al vele jaren data over het gebruik van online leerinhouden. Op basis daarvan heeft men een online applicatie gemaakt die gedifferentieerd onderwijs mogelijk wil maken. Wired spreekt zelfs van een “Robot Tutor”. Ik ben voorstander van meer flexibel onderwijs. Dat lerenden meer in eigen tempo kunnen studeren, en dat beter rekening [...] Lees verder
Van Avetica | 27-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Avetica ontwikkelde Moodle plugin voor gamification platform Mambo

Er is steeds meer belangstelling voor het gebruik van spelelementen in leersituaties, ook wel gamification genoemd. Nu zijn er een aantal mogelijkheden binnen Moodle (zie ook mijn overzicht van gamification voor Moodle wat ik vorig jaar maakte), maar sinds dit […]

Het bericht Avetica ontwikkelde Moodle plugin voor gamification platform Mambo verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 27-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Prezi: Wat is Mediawijsheid? als aanvulling op het boek ‘Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Het boek ‘Mediawijsheid in de klas’ staat boordevol kant-en-klare opdrachten (30 stuks). In paragraaf 3.3 staat een aanpak inclusief een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Eerste inhoud editie 2015 Online Educa Berlijn bekend #OEB15

De Online Educa Berlijn is één van ’s werelds grootste -en waarschijnlijk meest internationale- conferenties over ICT en leren. Het programma van editie 2015, die van 2-4 december dit jaar in Berlijn plaatsvindt, krijgt langzaam inbreng. Daarbij valt nu al de Nederlandse inbreng op. Eén van de keynotes gaat over neuromythes en de bijdrage van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Is er steeds minder behoefte aan diploma’s?

In de VS schijnt een toenemend aantal werknemers in de creatieve en ICT-industrie zonder diploma te werken. Zijn massive open online courses voor hen een alternatief? Een CEO van een recruitmentbureau signaleert een trend dat op het CV van jongeren, die werken in de creatieve en ICT-industrie, steeds vaker een diploma hoger onderwijs ontbreekt. Zij [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interessante Docu: de Hackers! Over het hacken van Magister en de naïviteit van docenten ;-)

Banner-Laptop-Tablet

Komend schooljaar start binnen het Koning Willem I College voor alle docenten een nieuw scholingsbeleid. Onderdeel van dit beleid de cursus: mediawijze […] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interessante Docu: de Hackers! Over het hacken van Magister en de naïviteit van docenten ;-)

Banner-Laptop-Tablet

Komend schooljaar start binnen het Koning Willem I College voor alle docenten een nieuw scholingsbeleid. Onderdeel van dit beleid de cursus: mediawijze […] Lees verder
Van Avetica | 25-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Eerste Ned-Moove webinar over Gamification in Moodle

De Ned-Moove gaat starten met webinars over verschillende onderwerpen. Met dit nieuwe initiatief wil de Nederlandstalige Moodle Vereniging voor iedereen (dus ook niet-leden) invulling geven aan haar missie om Moodle te promoten in Nederland en België. Het eerste webinar gaat over […]

Het bericht Eerste Ned-Moove webinar over Gamification in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden activeren bij online leren

Als je ICT voor leren inzet, zul je waarschijnlijk extra je best doen om lerenden te activeren. Want actief leren is belangrijk voor het behalen van leerresultaten. Wat kun je doen om lerenden te activeren om online te leren. Bij het actief leren moet je niet alleen denken aan een sociaal proces, maar ook aan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Weer geen ‘revolutie’ in het onderwijs dankzij ICT

Keer op keer voorspellen voornamelijk Angelsaksische vertegenwoordigers van de e-learning industrie dan wel publicisten dat een nieuwe technologie, of een door ICT-gefaciliteerde verandering, een revolutie zal veroorzaken in het onderwijs. Eind 2011-2012 was het de beurt aan massive open online courses. Dat blijkt -zoals zo vaak- weer erg tegen te vallen. Audrey Watter’s The MOOC [...] Lees verder
Pagina 43 van 61Eerste   Vorige   38  39  40  41  42  [43]  44  45  46  47  Volgende   Laatste