Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het is zinvol om regelmatig te reflecteren op het gebruik van leertechnologie. Bereiken we ermee wat we willen bereiken? Als docent en onderwijsontwikkelaar kun je verschillende hulpmiddelen gebruiken die kunnen helpen om kritisch te kijken naar de inzet van ICT voor leren, onderwijs en opleiden (zoals mijn beschrijvingskader). Vandaag wil ik in dit kader aandacht besteden aan het Triple E Framework.
Henk Massink van Avans Hogescholen vroeg mij gisteren of ik bekend ben met het Triple E Framework. Dit is een raamwerk waarmee je als docent kunt nagaan of je ICT op een goede manier binnen je onderwijs integreert. Daarbij gaat de bedenker van het model, dr. Liz Kolb van de Universiteit van Michigan, ervan uit dat leren op de eerste plaats komt, en technologie op de tweede. Learning First, Technology Second is ook de titel van een boek dat Kolb in 2017 over dit raamwerk heeft geschreven.
Ik kende het model niet, maar ben wel gecharmeerd van de website dat aan dit raamwerk is gewijd. Het raamwerk stamt oorspronkelijk uit 2011, en is toen ontwikkeld voor het K-12 onderwijs. Als raamwerk is het model echter breder toepasbaar.
Leerdoelen zijn dus het uitgangspunt van het model. Hoe kun je ICT inzetten zodat lerenden leerdoelen behalen? De samensteller onderscheidt dan drie componenten in het raamwerk:
Het mooie is dat deze website deze drie componenten uitgebreid uitwerkt op basis van onderzoek. Kritische noot: de auteur geeft aan dat “drill and practice” software niet bijdraagt aan positieve leerresultaten van lerenden. Daarbij verwijst zij naar onderzoek van Wenglinsky uit 1998. Volgens mij is dit onderzoek achterhaald. Kwalitatief goede drill and practice programma’s dragen volgens mij wel degelijk bij aan leren, ook afhankelijk van de resultaten die je beoogt (noodzakelijke denkvaardigheden, maar wel van een lagere orde). Daarbij is het wel zaak om regelmatig te blijven oefenen.
Daarnaast bevat de website een aantal tools die docenten helpen te reflecteren op hun curriculum:
Tenslotte vind je via deze website blogposts (met RSS feed) en zeer veel relevante achtergrondinformatie.
Zie ook mijn Stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen waarin ik o.a. verwijs naar diverse hulpmiddelen bij net ontwikkelen van leren, onderwijs en opleiden met behulp van leertechnologie. Het Triple E Framework krijgt hierin ook een plek.
Onderstaande video van iets meer dan 11 minuten licht een en ander toe.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar