Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ray Schroeder signaleert vijf belangrijke trends op het gebied van “Professional and Continuing Education”. Hij focust zich daarbij op een leven lang leren dat door hoger onderwijs-instellingen wordt verzorgd. Mede daardoor mist Schroeder m.i. een aantal belangrijke trends.
Schroeder begint zijn bijdrage met de constatering dat het Amerikaanse onderwijs (online en campusonderwijs) te maken heeft met een terugloop in het aantal inschrijvingen. Dat komt niet zozeer door vergrijzing, maar door het feit dat het Amerikaanse studenten zeer veel moeten lenen om deel te nemen aan hoger onderwijs. Zij mijden het hoger onderwijs en zoeken naar alternatieven. Tegelijkertijd neemt de behoefte aan een leven lang leren toe, mede als gevolg van technologische ontwikkelingen. Technologische ontwikkelingen zijn op hun beurt ook weer van invloed op de realisatie van een leven lang leren. De belangrijkste trends zijn dan:
Schroeder snijdt zeker een aantal belangrijke ontwikkelingen aan al geloof ik ook dat hij de impact van het steeds ouder worden van mensen overdrijft. Ook al word je ouder, dan nog ben je fysiek en geestelijk niet altijd meer in staat om te werken. Uiteraard is dit ook afhankelijk van de aard van het werk. Ik heb de indruk dat auteurs zich vaak richten op hoger opgeleiden, als zij deze invloed beschrijven.
Bovendien zou vergaande automatisering er aan kunnen bijdragen dat we weer minder lang hoeven te werken. Tijdens editie 2019 van SXSW stelde de “coming women” van de Amerikaanse politiek, Alexandria Ocasio-Cortez, m.i. terecht dat we deze vergaande automatisering niet hoeven te vrezen. We zullen wel het economisch systeem moeten veranderen om sociale rampen te voorkomen.
Waar Schroeder echter echt aan voorbij gaat, is dat werknemers ook op een heel andere manier aan een leven lang leren doen dan via programma’s van onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Een aanzienlijk deel van de leerbehoeften worden via coaching, werkplek leren en andere vormen van informeel leren ingevuld. Bovendien zijn bestaande programma’s te omvangrijk voor een leven lang leren, en is er nadrukkelijk behoefte aan ‘micro-credentialing’.
Daar komt bij dat werkgevers bij werknemers vooral kijken naar werkprestaties, en minder belangstelling hebben voor leerprestaties. Binnen bepaalde bedrijfstakken wordt bijvoorbeeld sowieso minder waarde gehecht aan diploma’s (zoals consultancybedrijven en high tech bedrijven).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar