Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Door: Wilma Jongsma, Leon Leernetwerk We moeten al werkend veranderen. Veranderen door te doen, veranderen door steeds...
Het bericht Veranderingsmoe? Met deze 7 tips niet meer! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Van 6-8 december aanstaande vindt de Online Educa Berlijn plaats. Ik heb een bingospel gemaakt dat je kunt gebruiken als je deze grootschalige conferentie gaat bezoeken.
Ik heb een bingokaart gemaakt met termen waarvan ik verwacht dat je ze tijdens de Online Educa zult horen.
In discussies over leren en ontwikkelen wordt vaak gerefereerd aan het belang van werkplek leren. Tegelijkertijd is niet altijd duidelijk wat daaronder verstaan wordt. Het risico bestaat dat we daardoor van alles hieronder scharen. Dus ook ‘niet leerzame’ activiteiten.
Begin november vond een twitter-discussie plaats over 70:20:10.
Je kon er de afgelopen maanden bijna niet om heen. Op 25 mei 2018 wordt de nieuwe...
Het bericht eBook Data & Privacy verscheen eerst op nextlearning.nl.
Van 6 tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Eén van de hoogtepunten is altijd het Online Educa Debat, in Lagerhuis-stijl aan het eind van de donderdag. Dit jaar kruisen opponenten de degens over de stelling “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden,
De casus van de Amsterdamse Steve Jobs-school illustreert dat ‘didactische drama’s’ vele oorzaken hebben. Technologiegedrevenheid is er één van. Gelukkig zijn er ook positieve ervaringen te melden.
Afgelopen zaterdag publiceerde het Parool een artikel waarin “het vlaggenschip van de Steve Jobsscholen” -De Ontplooiing- omschreven wordt als “een fiasco”.
Jan Lepeltak heeft mij ooit de Simon Vestdijk onder de edubloggers genoemd. Niet vanwege de schrijfstijl, maar omdat Vestdijk volgens de dichter Adriaan Roland Holst sneller schreef “dan God kan lezen“.
Door Ank Dierckx en Henriette Kloots Twee weken geleden namen wij, Ank en Henriette, deel aan de...
Het bericht Mooie performance support aanpak bij HOME Depot verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vanmorgen is de nieuwste versie van Moodle uitgekomen. Versie 3.4 heeft het daglicht gezien. In deze nieuwe versie bouwt Moodle verder op de ingezette koers van het afgelopen jaar; verbeter de usability en de look-and-feel. Belangrijkste en opvallendste nieuwe functionaliteiten […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Release van Moodle 3.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Bij de implementatie van ICT in het onderwijs kun je niet volstaan met workshops en trainingen. Tijdens het werken met ICT is het ook belangrijk dat docenten ondersteund worden. Ik ben op zoek naar goede voorbeelden hoe dit georganiseerd kan worden.
Er komen veel ontwikkelingen op onderwijsinstellingen af. Denk daarbij aan technologische ontwikkelingen, maar ook aan de maatschappelijke druk om meer te presteren tegen lagere kosten. Deze ontwikkelingen beïnvloeden ook de ICT-functie van onderwijsinstellingen.
De Educause voorspelt jaarlijks wat de belangrijkste “IT issues” zullen worden.
Na de code freeze begin vorige maand begint altijd het grote testen van de nieuwe Moodle versie. En daarbij wordt iedereen opgeroepen om zijn steentje bij te dragen. Vorig week stond de teller pas op 34%, dus wij hadden op kantoor […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht 100% geslaagde testen Moodle 3.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De 6e editie van de Learning Bootcamp was wederom een succes. Een avond vol inspirerende gesprekken over...
The post 6e Learning Bootcamp: Game Changers! appeared first on nextlearning.nl.
Volgens Jane Hart zou elke lerende een toolkit voor professioneel leren moeten hebben. Daarbij onderscheidt zij elf categorieën. Wat is mijn toolkit?
Onderstaande bijdrage gaat over de potentieel ontwrichtende invloed van technologische ontwikkelingen op de opleidingsbranche. Ik heb deze bijdrage geschreven voor de nieuwsbrief van E-learning.nl van september 2017.
Van AALO Opleidingen, via de NCOI tot het Zorgcollege.
Een training verplicht stellen, moet je dat wel doen? Als projectmanager zit ik regelmatig aan tafel met opdrachtgevers voor een online communicatietraining van TrainTool. In het eerste gesprek dat ik met ze heb over de implementatie van de training, begin ik altijd vrij snel over het verplicht stellen van de training. Vaak wordt dat als vanzelfsprekend aangenomen, maar soms stuit ik op weerstand. “Dat kunnen we niet maken”, zegt er één. “Dat vinden we erg schools,” valt een collega bij. Als je wilt dat hij echt effect heeft, kun je je communicatietraining echter maar beter verplichten!
Dr. Robbie Melton van de Tennessee State University mocht sessie 2017 van de Onderwijsdagen afsluiten met een presentatie over the Internet of Everything. “If you leave here, you won’t be the same”. Dat was wat overdreven,
Albert Vlaardingerbroek en Jacob Poortstra van Noorderpoort deelden hun ervaringen met een pilot met learning analytics.
Zij schetsten eerst de context van innovatie. Een exponentiële functie voltrekt zich eerst veel trager dan een lineaire functie.
Rick Vermulst werkt bij de lerarenopleiding van Fontys in Tilburg en houdt zich bezig met robots in het onderwijs. Hij verzorgde een sessie over dit onderwerp.
Rick ging eerst in op robotisering in het algemeen.
Internetjurist Arnoud Engelfriet mocht tijdens de Onderwijsdagen een presentatie verzorgen over learning analytics en de nieuwe privacyverordening (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Wat zijn de belangrijkste wetenswaardigheden?
Tijdens de opening van dag 2 van de SURF Onderwijsdagen presenteerden SURF, Vereniging van Universiteiten en Vereniging Hogescholen “het Versnellingsagenda” voor Onderwijsinnovatie. De drie organisaties beschrijven hierin hun ambities om echte verandering tot stand te brengen en de gewenste toekomst dichterbij te brengen.
Deze week belandde de H5P nieuwsbrief in mijn Inbox. H5P kondigt daar weer twee nieuwe content types aan die je ook gelijk kunt gebruiken. Speak the Words set We hadden al de losse oefening Speak the Words waar je 1 […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht H5P nieuwe content types en ander nieuws verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Vandaag vond GildeLeert plaats. Tijdens deze bijeenkomst delen medewerkers kennis over innovatieprojecten die zij uitvoeren (Gilde Innoveert). Ik mocht als buitenstaander twee keer een workshop verzorgen over de effectieve inzet van ICT in het onderwijs.
Ik bevond me vandaag op vertrouwd terrein.
Dat wij ook het gebruik van SSL-certificaten zouden opnemen in deze serie blogs over Moodle Security was te verwachten. Gelukkig zien wij steeds vaker SSL-certificaten bij de honderden Moodle sites die we mogen hosten voor onze klanten. Maar als je […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (10): Verplicht een SSL-certificaat op elke Moodle site! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Schakel HttpOnly-cookie parameter in. Ik kan begrijpen dat alleen de titel van deze blog uit de serie Moodle Security al vraagtekens oproept. Voor systeembeheerders is dit wel dagelijkse kost. De HttpOnly-cookieparameter voorkomt bij de meeste moderne browsers dat de waarde van een […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (9): Schakel HttpOnly-cookie parameter in verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De mannen van e-Literate hebben de afgelopen twee lezenswaardige bijdragen geschreven over de ontwikkeling van de markt van leermanagementsystemen in het hoger onderwijs. Moodle krijgt daarin speciale aandacht.
Phil Hill presenteert actuele data over de adoptie van leermanagementsystemen door instituten en over het aantal ‘enrollements’ (aantal gebruikers).
Op deze regenachtige zondagochtend wil ik bij drie bijdragen stil staan waar ik onlangs op stuitte. Het gaat om twee bijdragen met handige tips en één verontrustend artikel.
We hebben het allen heel druk.
In Vlaanderen draait nu een proef waarbij blockchain-technologie wordt gebruikt voor de realisatie van digitale portfolio’s. Het initiatief roept bij mij wel een aantal vragen op.
Theo Mensen attendeerde me vanochtend op het initiatief van het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs en de VDAB (Vlaamse organisatie voor arbeidsbemiddeling) waarbij blockchain-technologie wordt gebruikt voor het inrichten van een soort databank waarin competenties van jongeren worden vastgelegd.
Dankzij breedband-internet, relatief toegankelijke platforms om video’s op te publiceren en dankzij de beschikbaarheid van laagdrempelige technologieën voor het maken en bewerken van video, wordt online video in toenemende binnen het onderwijs gebruikt. Maar hoe breed en op welke manier?
Vandaag heb ik een inspiratiesessie verzorgd voor een groep medewerkers van de Evolva-groep. Centraal stond de vraag: wat zijn mogelijkheden om leertechnologie te gebruiken bij het versterken van leertrajecten binnen organisaties (bijvoorbeeld tijdens workshops)?
Ik ben begonnen met te inventariseren welke leertechnologieën de aanwezigen al gebruiken.
In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in het Engels General Data Protection Regulation (GDPR) genoemd, komen de thema’s bewustwording, inzicht in rechten van betrokkenen en overzicht van de verwerkingen duidelijk naar voren. Elke organisatie is wettelijk verplicht om haar klanten en bezoekers duidelijk te […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (8): Plaats een privacyverklaring verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Er wordt al vele jaren geschreven over een digitale leeromgeving die bestaat uit verschillende applicaties die met elkaar zijn geïntegreerd. Dit concept is weer een stap dichterbij realisatie gekomen. Tegelijkertijd wekken de initiatiefnemers overspannen verwachtingen.
Het IMS Global Learning Consortium heeft namelijk een nieuwe open standaard aangekondigd,
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.08 appeared first on nextlearning.nl.
By: Julian Stodd, Author on the Social Age (UK) The mechanisms and mindset of engagement in many organisations...
The post The Age of Engagement appeared first on nextlearning.nl.
Maandag 13 november komt naar verwachting Moodle 3.4 uit. Ik schrijf ‘naar verwachting’ omdat het de officiële releasedatum is. Wanneer ik echter kijk naar de status van het zogenaamde Q&A testing kijk staat het aantal open issues nog op 34% […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle 3.4 release komt eraan verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Door: Ank Dierckx Tijdens het congres Learning2017 van Elliott Masie in Orlando (oktober 2017) gingen veel sessies...
The post Nieuwe standaard xAPI: connect eigen LMS met gratis tools van internet appeared first on nextlearning.nl.
De e-learning markt is een zeer gefragmenteerde markt. Het aantal applicaties dat je kunt gebruiken voor online en blended learning is zeer divers. En binnen de verschillende categorieën kun je weer kiezen tussen diverse tools.
Die conclusie kun je trekken op basis van de blogpost State of the E-Learning Industry 2017 van Craig Weiss.
Op dit moment hebben we te maken met de vierde industriële revolutie. Deze revolutie stelt hoge eisen aan werknemers. Zij zullen een leven lang moeten leren. En zeker niet alleen via cursussen en opleidingen.
Dave Hendrick doet verslag van een presentatie die Nick van Dam onlangs heeft verzorgd over de gevolgen van de vierde industriële revolutie voor werkgelegenheid,
Je kent het misschien wel: je hebt een mooie online training neergezet en aan alles gedacht. Het programma sluit aan op de behoeften van je medewerkers, het is relevant voor hun werk en de groei wordt in kaart gebracht. Een goede start dus! Maar na een paar weken blijken de meeste medewerkers nog niet eens begonnen, of al vroeg afgehaakt. Hoe voorkom je dit?
Office 365 is dikwijls beschikbaar binnen onderwijsinstellingen. Er komen ook steeds nieuwe toepassingen binnen dit pakket beschikbaar. Waar vind je hulp om die toepassingsmogelijkheden te ontdekken?
Bij Ashwin Brouwer’s office365.socialmediainhetmbo.nl. Ashwin is in 2012 gestart met het delen van kennis over het gebruik van sociale media in het middelbaar beroepsonderwijs.
De Universiteit Utrecht investeert fors in digitale toetsplekken. Toen ik dit bericht vanochtend las, kwam bij mij de vraag op waarom deze universiteit in plaats hiervan niet investeert in online proctoring. Enige verdieping leidde tot meer begrip.
De Universiteit Utrecht heeft het aantal digitale toetsplekken uitgebreid naar 1100.
Er bestaan hooggespannen verwachtingen van blockchain-technologie. Vooraanstaande, innovatieve, instellingen voor hoger onderwijs gaan steeds verder met de toepassing van deze technologie. Het Amerikaanse MIT past deze technologie nu ook toe voor het verstrekken van digitale diploma’s.
Bij blockchain-technologie worden digitale transacties op een transparante manier in een soort digitaal grootboek opgeslagen (een gedistribueerde –peer-2-peer– database).
Vandaag zijn Ingrid van Engelshoven en Arie Slob aangetreden als ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Als nieuwe bewindspersoon hebben zij een zogenaamd introductiedossier ontvangen. En dat is eigenlijk een heel handig document, dat ook online staat.
Veel Moodle sites worden (gelukkig) steeds vaker voorzien van SSL-certificaten om het dataverkeer tussen server en browser te versleutelen. Echter wordt vaak niet de instelling cookiesecure aangezet. Wat is het risico? Een aanvaller die in staat is zich tussen de browser […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (7): Schakel Secure Cookiebeheer in verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Door: Ank Dierckx Tijdens het event Learning2017 van Elliott Masie in Orlando volgde ik een leuke sessie....
The post Snapchat als effectieve activeringstool bij het leren appeared first on nextlearning.nl.
Veel Moodle sites worden (gelukkig) steeds vaker voorzien van SSL-certificaten om het dataverkeer tussen server en browser te versleutelen. Echter wordt vaak niet de instelling ‘cookiesecure’ aangezet. Wat is het risico? Een aanvaller die in staat is zich tussen de browser […]
Door: Marcel de Leeuwe Voor de 27e keer organiseert het team van Elliott Masie het jaarlijkse event Learning...
The post Opening Learning 2017 in Orlando appeared first on nextlearning.nl.