Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Binnen onderwijsinstellingen zijn groepen docenten bezig met het doorontwikkelen of vernieuwen van hun curricula. Daarbij is het m.i. van belang dat goed doordacht te doen, en gebruik te maken van inzichten op basis van onderwijsonderzoek. Helaas is onderwijsonderzoek niet altijd heel toegankelijk voor deze curriculumontwikkelaars.
Waarom zou je iets moeten onthouden, als je het ook kunt opzoeken? Dit onderwerp schijnt Elliot Masie afgelopen zondagochtend geadresseerd te hebben tijdens een bijeenkomst met ongeveer vijftig Nederlands L&D-functionarissen en -adviseurs. Op het eerste oog is dit grote onzin.
De DaVinci Academie helpt scholen met het regisseren van onderwijsvernieuwingen. Dat doen we op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten op internationaal niveau. Daarbij gebruikt de DaVinci Academie ook Moodle als leermanagementsysteem en hiervoor is technisch onderhoud nodig en doorontwikkeling […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Vacature Moodle developer in regio Twente verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In de Verenigde Staten zouden elektronische boeken de toegankelijkheid van het hoger onderwijs vanwege lagere kosten moeten helpen vergroten, ook door gebruik te maken van open educational resources. Er zijn echter ook vragen over de effectiviteit en over de houding van lerenden ten aanzien van deze media.
Op het eerste oog lijkt deze vraag vreemd. “Uiteraard”, zou je zeggen. Toch begin ik me af te vragen of dit een breed gedeelde opvatting is, als ik naar verschillende opiniërende artikelen en onderzoeken kijk.
Mozilla (o.a. meer van de browser Firefox) heeft gisteren het ontwikkelprogramma Mixed Reality aangekondigd. Daarmee moeten virtual reality en augmented reality geïntegreerd worden met het wereldwijde web. Dat kan een belangrijke ontwikkeling worden, ook voor onderwijs, opleiden en leren.
In ons boek Leren in tijden van tweets, apps en likes zit een duidelijke oproep aan L&D-ers om in mogelijkheden van technologie te duiken. Waar waar duik je wel en niet in? Moet je iets met artificial intelligence? Iedereen ziet dat technologie een steeds belangrijker plek in ons leven in neemt -ook (of zelfs?) als […]
Het bericht Waarom je je als L&D-er zelfs in artificial intelligence moet verdiepen verscheen eerst op Ennuonline.
Van 6 december tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Traditiegetrouw wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor?
Het bevorderen van “student success” is binnen het hoger onderwijs is zeer actueel onderwerp. Technologie wordt gezien als ‘enabler’ van studie succes. Wat zijn belangrijke aanbevelingen?
Instellingen voor hoger onderwijs hebben te maken met de nodige maatschappelijke druk om te bevorderen dat studenten minder vaak voortijdig stoppen met hun studie en sneller de opleiding afronden met een diploma.
In Moodle is het standaard mogelijk om met hetzelfde account op meerdere computers tegelijkertijd ingelogd te zijn. Zelfs al draaien die computers in verschillende netwerken, dus met verschillende IP-adressen. Wat is het veiligheidspunt hier? Als een gebruiker een sessie is […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (6): Beperk maximaal aantal gelijktijdige logins per account verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Technologische ontwikkelingen maken nieuwe vormen van leren en ontwikkelen mogelijk. In deze blogpost vat ik vijf ontwikkelingen samen.
Paxton Riter is CEO van een bedrijf dat zich bezig houdt met instructional design. Hij signaleert de volgende vijf trends die mogelijk worden gemaakt door nieuwe technologieën.
In een interview die ik onlangs zag over de internationale hackpogingen van de laatste tijd was een beveiligingsexpert aan het woord. De strekking van zijn dringende advies kwam op het volgende neer: patchen, patchen en nog eens patchen. Je kan […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (5): patchen, patchen en nog eens patchen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Ik heb lang niets geschreven over het didactisch inzetten van blogs. Vanochtend las ik een uitstekende bijdrage over dit onderwerp die ik graag wil samenvatten. Ook omdat de inhoud relevant is voor vloggen als leeractiviteit.
Veel lerenden vloggen waarschijnlijk gemakkelijker dan dat zij bloggen.
Hoe sterk is jouw wachtwoord in Moodle? Meer dan 8 tekens, minimaal 1 hoofdletter en 1 cijfer verplicht en ook nog een bijzonder teken? Zo ja, dan ben je al goed op weg. Maar hoeveel sitebeheerders moeten nog wachtwoordbeleid inschakelen? […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (4): Zet wachtwoordbeleid aan!! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Onderstaande video is niet alleen relevant voor politici, maar ook voor docenten en opleiders.
Ons brein houdt bijvoorbeeld actief feiten tegen die niet stroken met ons wereldbeeld. Ook worden feiten niet geaccepteerd als de boodschapper niet tot de eigen groep behoort.
Of je het nu leuk vindt of niet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming zorgt ervoor dat docenten en opleiders -die ICT gebruiken voor leren, onderwijs en opleiden- zich moeten verdiepen in IBP (InformatieBeveiliging en Privacy). Dat kan ook online.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming is een Europese wet die de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens vervangt.
Met de komst van de Boost versies van Moodle (≥ Moodle 3.2) zijn we er visueel ontzettend op vooruit gegaan (hoeray!). Velen deden een vreugdedansje, waaronder wij, maar in de praktijk stuit ik ook op veel op de ‘ja, maar’ […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Handig en mooi! Catalogue en Faces voor docenten verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Er zijn hoge verwachtingen van machine learning, ook op het gebied van leren en ontwikkelen en onderwijs. Op dit moment moeten we er echter voor waken te veel te vertrouwen op het oordeel van de computer. Menselijke interventies blijven dikwijls nodig.
Hoe zorg je ervoor dat online leermateriaal effectief is zodat lerenden er daadwerkelijk van leren? Door te kijken naar de wetten uit te reclame. Wat die wetten zijn, leert de Plakfactor.
Er zijn uiteraard meer bronnen die je leren waar je rekening mee moet houden als je leermateriaal ontwikkelt dat lerenden via een ‘device’
Deze week kregen we te maken met een melding van Moodle die we nog niet eerder hadden meegemaakt. Het opnieuw aanvragen van een wachtwoord werkt(e) niet. De melding die verschillende medewerkers van onze klant kregen te zien was: We kunnen […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Nieuw wachtwoord in Moodle werkt niet? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Begin november 2017 start bij Avans+ een nieuwe postbachelor opleiding e-learning, waar ik een aantal onderdelen van verzorg. Inschrijven kan nog steeds.
Op 7 november aanstaande start de elf maanden durende postbachelor opleiding e-learning.
Een toenemend aantal instellingen voor hoger onderwijs biedt programma’s van beperkte omvang aan die gewaardeerd worden. Deze ontwikkeling speelt vooral in op de ontwikkeling van een leven lang leren, en vraagt het nodige van aanbieders.
Volgens Jeffrey Young zou het jaar 20017 wel eens het jaar van de microcredential kunnen worden.
Deze blog in de serie over Moodle Security gaat niet zozeer over een Moodle instelling. Ik wil meer bespreken welke persoonsgegevens verzameld worden in Moodle. Ik probeer vanuit mijn perspectief (niet-juridisch) de impact van de nieuwe privacywet te vertalen naar Moodle. Al […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (3): Welke persoonsgegevens verzamelt Moodle? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De term ‘e-learning’ is bijna 20 jaar oud. Daarvoor werd gesproken over online leren, web-based leren of teleleren. En nu schijnen we de term ‘digitaal leren’ te gaan gebruiken. Lood om oud ijzer?
Er worden al verschillende decennia diverse begrippen en definities gebruikt als het gaat om het gebruik van leertechnologie voor leren,
In de tweede blog in de serie over Moodle Security gaan we in op een simpele instelling in Sitebeheer, maar die bij gebruikers een grote impact kan hebben. Veel gebruikers slaan hun gebruikersnaam en wachtwoord op in de browser. Da’s natuurlijk makkelijk, […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (2): Wachtwoord aanvullen uitschakelen bij inloggen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Webinars of virtual class-sessies zijn vaak passieve leeractiviteiten, waarbij de aandacht van lerenden snel afdwaalt. Het kan (en moet) echter ook anders.
Timo Bleeker van Blended Communication wees mij op onderstaande video die hij heeft gemaakt over “Waarom kennisdeling in een virtuele ruimte werkt”.
Altijd één maand voor het uitkomen van een nieuwe release, begint de zogenaamde code freeze. En dat moment is vandaag. Er wordt geen nieuwe functionaliteit meer toegevoegd aan de nieuwe versie van Moodle. De komende maand is alleen bedoeld voor […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Code freeze van Moodle 3.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Mijn stamcafé Café Jos opent elk jaar het bokbier seizoen. Vanwege mijn werk heb deze opening dit jaar moeten missen. Daarom heb ik gisteren in m’n eentje mijn bokbier seizoen geopend. In deze blogpost bespreek ik traditiegetrouw de geproefde bieren.
Technologische ontwikkelingen zijn van grote invloed op de wijze waarop arbeid vormt krijgt. Uiteraard zijn ook andere ontwikkelingen hierop van invloed. En de wijze waarop arbeid vorm krijgt, beïnvloedt weer onderwijs en leren & ontwikkelen.
Deloitte heeft een website over de toekomst van het werk gemaakt waar je deze ontwikkelingen kunt volgen.
Wij gaan hier op Moodlefacts een serie blogs schrijven over Moodle Security. Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf 25 mei 2018 gehandhaafd wordt, is er een toenemende mate van aandacht voor informatieveiligheid. Wij merken dit bij Avetica door een […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (1): Stel maximaal aantal ongeldige inlogpogingen in verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Vandaag heb ik een keynote mogen verzorgen tijdens de 36e saMBO-ICT Conferentie . Het thema van deze conferentie was ‘digitalisering van het onderwijs’. Ik ben op drie onderwerpen ingegaan. Office 365 als volwaardige vervanger van de digitale leeromgeving hoorde daar niet bij.
Het medium doet er niet toe. De effectiviteit is afhankelijk van de wijze waarop media binnen het onderwijs worden gebruikt. Deze conclusie trok onderwijsonderzoeker John Hattie in 2009 over de effecten van ICT in het onderwijs. Recent onderzoek lijkt daarbij aan te sluiten.
Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie. Deze applicaties zullen in toenemende mate worden ingezet voor leren. Wat zijn nu al mogelijkheden en beperkingen?
Chatbots zijn robots die met geschreven tekst automatisch kunnen reageren op vragen van gebruikers.
Zelfgestuurd leren staat in het brandpunt van de belangstelling, maar is binnen onderwijswetenschappen tevens best omstreden. Veel lerenden zouden daar (nog) niet toe in staat zijn. Daarom vind ik boeiend dat de Academische Werkplaats Onderwijsinnovatie, waarin Iselinge Hogeschool en het Welten-instituut samenwerken,
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.07 appeared first on nextlearning.nl.
Wat zijn de meest gebruikte leertechnologieën? Althans voor zover we de grote groep deelnemers aan Jane Hart’s jaarlijkse vragenlijst mogen geloven?
2.174 professionals op het gebied van leren en ontwikkelen uit 52 landen -waaronder ik- hebben dit jaar de moeite genomen om aan te geven wat hun favoriete leertechnologieën zijn.
De afgelopen week zond Nieuwsuur een item uit waarin de zinvolheid van laptops tijdens colleges ter discussie werd gesteld. Deelnemers aan een peiling van Campus Technology zijn echter zeer lovend over het nut van deze devices voor onderwijs en leren.
De toepassing van geavanceerde analyses van data over onderwijs en leren en machine learning bieden nieuwe inzichten in de relatie tussen ‘mindsets’ leerprestaties. Verder leidt deze vorm van data analytics tot nieuwe kennis over de effectiviteit van instructiemethodes. Prachtig. Maar ik heb mijn aarzelingen.
Cursussen en trainingen zijn waarschijnlijk nog steeds dominant als het gaat om ‘corporate learning’. Maar er vindt mede dankzij digitalisering wel een verschuiving plaats naar alternatieve vormen van leren.
Ik erger me dikwijls aan Amerikaanse auteurs die steeds beweren dat technologie opleiden,
Vandaag vond weer een SURFnet Challenge day plaats. Aan de hand van een casus lieten acht leveranciers in pilotvorm zien hoe hun producten gekoppeld kunnen worden aan de SURF-demo-omgeving van de modulaire leeromgeving. Ik werd enthousiast van wat ik zag.
In je Moodle cursus kun je je activiteiten en bronnen voorzien van activiteitsvoltooiing. Bijvoorbeeld een toets is voltooid indien een bepaald cijfer is behaald. Ook kun je instellen wanneer de volledige cursus is voltooid via ‘Voltooien cursus’. Deze week had […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle criteria voor cursusvoltooiing verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Werkplek leren is niet meer weg te denken binnen arbeidsorganisaties. Maar hoe geef je het handen en voeten?
De organisatie van de Next Learning -het Nederlandse event over leren en ontwikkelen- geeft regelmatig e-boeken uit over relevante onderwerpen rond leren en ontwikkelen.
Al eerder schreven we op Moodlefacts dat Moodle haar focus gaat verleggen naar Europa. Op de Australische Moodlemoot #MootAU17 is bekend gemaakt dat dit ook zijn financiële vruchten afwerpt en dat Moodle een Europese investering van $6m AUD heeft binnen […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle haalt Europese investering van $ 6m binnen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Is e-learning een niche of niet? Beslissers willen graag weten of zij stappen in een ‘mainstream’-ontwikkeling, of niet. Investeerders kijken naar de potentie van een ontwikkeling voordat zij beslissen ergens in te investeren. Dit verklaart de belangstelling voor omzet en groei.
De ideale collega: iedereen heeft hem of haar graag naast zich. Maar hoe ziet de ideale collega eruit? En wat kan hij of zij juist beter niet doen? We vroegen het de Nederlandse kantoormedewerker. Bekijk de resultaten in deze infographic!