Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 08-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: game-based learning met Seppo.io

Ongeveer 5 jaar geleden was ik met een groepje collega’s aan het brainstormen over het ontwerp van een workshop. Iemand riep: een fileworkshop!. Ik had daar meteen een visioen bij van een workshop in de trein om de file te vermijden. Het is altijd in mijn hoofd blijven hangen als iets wat ik nog een keer zou willen organiseren. Een fileworkshop met start in de trein. Maar ja, het is lastig praktisch te maken want er zijn altijd mensen die toch in de auto (willen) komen.

Vorig jaar zat ik weer in een brainstorm voor de viering van het 10-jarig bestaan van Ennuonline. Het file idee werd getweakt. Niet in de trein starten maar wel in groepjes op een verschillende lokatie en dan via opdrachten naar de plek van de viering. Seppo.io bleek hier perfect voor te zijn.

Hoe werkt seppo.io?

Teach with a game. In a fun and easy way. Dat is het motto van Sepp.io. Je kunt een speurtocht maken door op locaties op de kaart opdrachten toe te voegen.

Er zijn verschillende typen opdrachten mogelijk:

  • Een creatieve opdracht waarbij deelnemers een foto, video, tekst of een gesproken bericht delen
  • Een multiple choice vraag
  • Een woord invullen of een oefening waarbij je elementen moet matchen

De laatste is leent zich wat meer voor schoolse opdrachten dus wij hebben vooral de creatieve opdrachten gebruikt. Een van de opdrachten was bijvoorbeeld: overtuig de directeur van dit gebouw van het nut van technologie bij leren. En dat bij windkracht 7!

Wat Seppo zo leuk maakt is dat je heel makkelijk de opdrachten aanmaakt en als begeleider online de groepjes kunt zien lopen. Je kunt de opdrachten zo instellen dat ze pas open gaan als de groep binnen 50 meter van de plek is. Zo moeten de groepjes overal heen lopen om de opdrachten te kunnen doen. Wat ook geinig is, is dat je de groepjes kunt zien lopen. Zo zagen wij een groepje eerst de verkeerde kant op gaan. Tip: loop de route wel een keer zelf om hem te testen en foutjes eruit te halen.

Hoe kun je Seppo inzetten bij leren?

In dit geval was ons doel een energieke start en kennismaking van deelnemers in de groepjes. Beiden ruimschoots behaald! De tool leent zich zeker ook voor andere doelen. Stel dat je start met een speurtocht en daarna een sessie hebt. Dan kun je deelnemers over een onderwerp laten uitwisselen en de resultaten tijdens de speurtocht laten delen, zoals in het voorbeeld van overtuig de directeur. Dit kun je erna laten zien en verder analyseren. Welke argumenten zullen het meest overtuigen en waarom? Hierna zou je ook een rollenspel kunnen doen waarin mensen nog eens oefenen. De waarde van Seppo ziet dan in het stimuleren van creativiteit en spontaniteit. Zie jij ook andere toepassingen? Het is fijn als je die in de reacties deelt want ik wil hier zeker meer mee gaan doen.

Gratis of betaald?

Wij maakten gebruik van de betaalde versie van Seppo.io. Je kunt hem ook gratis inzetten maar dan kun je geen gebruik maken van bepaalde functies zoals het delen van foto’s en video’s. Een alternatief voor Seppo is Goosechase. Deze kun je tot 3 teams gratis gebruiken.

Het bericht Tool van de maand: game-based learning met Seppo.io verscheen eerst op Ennuonline.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: