Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 6: gebruik leertechnologie om te achterhalen of de hele klas het begrepen heeft.
De bouwsteen heet oorspronkelijk: gebruik manieren om te achterhalen of de hele klas het begrepen heeft. De auteurs vatten deze bouwsteen als volgt samen:
Als je wilt dat je leerlingen leren, is het van groot belang dat leerlingen betrokken blijven. Leerlingen haken soms af omdat de leerstof bijvoorbeeld te moeilijk is of zij de aangereikte oefeningen te moeilijk of te gemakkelijk vinden. Om dit te voorkomen is het nodig om met grote regelmaat na te gaan of je leerlingen hebben begrepen en onthouden wat je beoogt met je uitleg, opdracht en begeleiding. Dit kan door goede vragen te stellen, opdrachten met voldoende moeilijkheid aan te bieden en activiteiten in te zetten om informatie te verzamelen van de hele klas.
Tim Surma cs stellen dat weten of álle leerlingen nog goed weten en begrijpen wat je met je onderwijs beoogt, van groot belang is is voor ‘langetermijnleren’. Hiervoor is het onder meer van belang dat je formatief toetsen inzet om te checken of lerenden de stof hebben begrepen. In hun toelichting beargumenteren zijn gedegen hoe je dat kunt vormgeven (met ‘desirable difficulties’ en goede vragen).
Verder benadrukken zij terecht dat het belangrijk is dat alle (of in elk geval zoveel mogelijk) lerenden antwoorden geven op vragen. Bij het klassikale ‘hand-op-steken’ komt slechts een selectieve groep aan bod. Daarnaast moet je uiteraard adequaat reageren op de antwoorden, en lerenden de kans geven om na te denken. Zij waarschuwen daarbij ook voor de ‘kennisvloek’ (als vakexpert heb jij een andere perceptie op de inhoud dan de lerenden).
Als het gaat om de middelen waarmee je kunt achterhalen of de hele groep het heeft begrepen dan hanteren zij tools die je kunt gebruiken als je geen beschikking hebt over technologie zoals wisbordjes waarop elke lerende een antwoord schrijft en dit laat zien, het beurtenbakje waarmee je lerenden at random een antwoord kunt laten geven, papieren exit tickets of post-its waarin lerenden in 60 seconden de essentie van de les opschrijven.
Je kunt hierbij echter ook leertechnologie inzetten:
Uiteraard kun je de meeste van deze tools ook gebruiken in combinatie met online instructie (bijvoorbeeld via kennisclips of virtual classroom-tools). Dankzij technologie kun je ook nu weer een aantal leeractiviteiten meer efficiënt faciliteren.
Belangrijk aandachtspunten in dezen zijn:
Zie ook: 1. Activeer relevante voorkennis met leertechnologie (Wijze Lessen) 2. Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie met leertechnologie (Wijze Lessen) 3. Gebruik voorbeelden (Wijze Lessen) 4. Combineer woord en beeld (Wijze Lessen) 5. Laat de leerstof actief verwerken met leertechnologie (Wijze Lessen)
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar