Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De relatie tussen het gebruik van leertechnologie en leerprestaties is nogal ingewikkeld. Wel is duidelijk dat een intensief gebruik van leertechnologie in de klas negatief van invloed is op leerprestaties. Met name bij jongere lerenden is dat het geval. Kinderen die bijvoorbeeld via tablets leren lezen, scoren beduidend slechter op toetsen dan kinderen die via boeken leren lezen. Het gebruik van leertechnologie in de klas werkt wel goed, als sprake is van een gericht gebruik (bijvoorbeeld voor formatief toetsen).
De Amerikaanse Reboot Foundation heeft onderzoek uitgevoerd naar de volgende vragen:
De Reboot Foundation heeft deze vragen onderzocht door twee grote datasets met prestatiegegevens te analyseren. De eerste dataset is het Program for International Student Assessment (PISA), dat de prestaties van studenten in meer dan 90 landen evalueert. De tweede dataset is de National Assessment of Educational Progress (NAEP) van 2017.
De conclusies luiden:
Mijn opmerkingen
Uiteraard is e.e.a. aan te merken op de onderzoeksaanpak (o.a. zelfrapportage ten aanzien van het gebruik van ICT) en op het feit dat onderzoekers geen causale verbanden aan tonen, maar alleen correlaties. De onderzoekers onderstrepen dat zelf ook nadrukkelijk. Verder heeft het onderzoek geen betrekking op vormen van blended learning, waarbij lerenden vooral elders leertechnologie gebruiken (in afstemming met leren tijdens bijeenkomsten). Er is alleen gekeken naar het gebruik van leertechnologie in de klas. De conclusies en aanbevelingen zijn echter duidelijk en genuanceerd. Wees vooral selectief in het gebruik van leertechnologie in de klas, en gebruik ICT gericht, begeleid en in relatie tot duidelijke leerdoelen.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar