Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Nieuwsgierigheid als motor van ontwikkeling (en de invloed van AI daarop)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nieuwsgierigheid als motor van ontwikkeling (en de invloed van AI daarop)

Nieuwsgierigheid is van groot belang voor leren en ontwikkelen. Volgens Robert-Jan Simons zijn er acht vormen van nieuwsgierigheid. Wat is de mogelijke invloed van het gebruik van (generatieve) AI-toepassingen op deze acht vormen? Die vraag probeer ik in deze bijdrage te beantwoorden. Robert-Jan ... Lees verder
Introductie AI-fluency framework
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2025 | Article Rating | (0) reacties

Introductie AI-fluency framework

Een tijd geleden schreef ik dat het niet voldoende is dat je beschikt over basale bekwaamheid op het gebied van ‘AI’. Het gaat om ‘AI-vloeiendheid’, AI-fluency. Hoe kun je effectief, verantwoord én creatief samenwerken met AI? Het AI Fluency Framework, ontwikkeld door Rick Da... Lees verder
OEB zoekt 30 jonge talenten (gratis deelname aan de Online Educa in Berlijn)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

OEB zoekt 30 jonge talenten (gratis deelname aan de Online Educa in Berlijn)

De organisatie achter OEB, een van Europa’s grootste congressen over leren, opleiden en onderwijs, start de tweede editie van het het “30 under 30″ programma. Dit initiatief biedt dertig jonge professionals en onder de 30 jaar gratis toegang tot editie 2025 van de Online Educa in B... Lees verder
De geheugenparadox: waarom informatie onthouden nog steeds belangrijk is (ook nu we de beschikking hebben over AI-toepassingen)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De geheugenparadox: waarom informatie onthouden nog steeds belangrijk is (ook nu we de beschikking hebben over AI-toepassingen)

Als we steeds minder informatie onthouden en ons denken uitbesteden aan AI-toepassingen, dan zullen we steeds minder intelligent worden. Deze waarschuwing doen Barbara Oakley en collega’s in het hoofdstuk The Memory Paradox: Why Our Brains Need Knowledge in an Age of AI. Zij pleiten voor een m... Lees verder
Toekomst van leren, opleiden en onderwijs samen vormgeven #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Toekomst van leren, opleiden en onderwijs samen vormgeven #oeb25

We kunnen de toekomst van leren actief vormgeven door scenariodenken toe te passen, waarbij “wat als”-vragen helpen om van voorspelling naar mogelijkheden te verschuiven. Professor Gilly Salmon introduceert in haar artikel “The Learning Tree: Branching into Possibility” een n... Lees verder
Bevorderen AI-toepassingen ‘metacognitieve luiheid’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Bevorderen AI-toepassingen ‘metacognitieve luiheid’?

Jill Barshay vat twee studies samen over een onderwerp dat ik al een aantal keren in mijn bijdragen aan de orde heb gesteld: veel lerenden laten AI-toepassingen hersenwerk voor hen doen. Onderzoekers spreken volgens Barshay van ‘metacognitieve luiheid’, waarbij lerenden kritische denkpro... Lees verder
Deadline voorstellen indienen voor de Online Educa 2025 nadert (en ook de kortingsregeling loopt af) #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Deadline voorstellen indienen voor de Online Educa 2025 nadert (en ook de kortingsregeling loopt af) #oeb25

De Online Educa, Europa’s toonaangevende congres over leren, opleiden en onderwijs met behulp van digital technologie, vindt dit jaar plaats van 3 tot 5 december 2025 in Berlijn. Deze 31e editie heeft als thema: “Humanity in the Intelligent Age: Empathy, Responsibility, and the Duty of C... Lees verder
Grootschalige digitale transformaties vragen om een mensgerichte benadering
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Grootschalige digitale transformaties vragen om een mensgerichte benadering

Veel onderwijsinstellingen zijn druk bezig met digitale transformatie. Bij de planning en uitvoering van grootschalige projecten, zoals de introductie van een nieuw administratiesysteem of een organisatiebrede overstap naar een andere digitale leeromgeving, ligt de nadruk daarbij vaak sterk op de te... Lees verder
Digitoegankelijkheid: Samen Sterker!
Van Bright Alley | 10-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Digitoegankelijkheid: Samen Sterker!

Wie zich bezighoudt met digitale toegankelijkheid en de naderende WCAG-wetgeving, weet dat dit geen rustig landweggetje is, maar een route vol hobbels, kruispunten en rotondes. Bright Alley is al bijna 2 jaar aan het voorsorteren op het feit dat met de komst van nieuwe Europese wetgeving per 28 juni... Lees verder
Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?
Van FLOWSPARKS | 09-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?

De beweringen over Artificial Intelligence (AI) in Learning & Development stapelen zich op. Kunstmatige intelligentie zou niets minder dan een revolutie beloven: trainingen die in een fractie van de tijd ontwikkeld worden, zonder writer’s block en met meer ruimte voor een doordacht ontwikk... Lees verder
Boost je leerervaring met Moovs Learning Arena
Van Moovs | 09-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Boost je leerervaring met Moovs Learning Arena

Wil je dat medewerkers écht betrokken zijn bij leren? De Moovs Learning Arena maakt van leren een belevenis. Een stimulerende competitie en praktijkgerichte opdrachten zorgen voor energie en betrokkenheid op de werkvloer. Medewerkers leren in de flow van hun werk, passen het direct toe én versterken... Lees verder
IAF-model maakt leercampagne effectief
Van inBrain | 08-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

IAF-model maakt leercampagne effectief

Je maakt een leertraject dat inhoudelijk klopt en er goed uitziet, maar na afloop gebeurt er weinig. Collega’s klikken door het leertraject heen en daarna blijft het stil. In deze blog van inBrain lees je hoe je dat patroon doorbreekt met een slimme aanpak uit de marketingwereld. Geen droge th... Lees verder
Microcredentials als waardevolle aanvulling op diploma’s
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Microcredentials als waardevolle aanvulling op diploma’s

Microcredentials kunnen een belangrijke rol spelen binnen een veranderende arbeidsmarkt. Een strategische combinatie met diploma’s kan zowel lerenden als werkgevers beter bedienen. Doris Savron, Vice Provost aan de University of Phoenix, heeft een m.i. relevante bijdrage geschreven over de ... Lees verder
Waarom blijft je e-learning niet hangen?
Van E-learning Training | 02-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Waarom blijft je e-learning niet hangen?

Je hebt de kennis. Je hebt de inhoud. Maar toch haken medewerkers af of klikken snel door je e-learning heen. Herkenbaar? Grote kans dat het niet aan de inhoud ligt, maar aan de manier waarop je deze overbrengt. Leren is meer dan uitleggen. Het vraagt om herkenning, interactie en een heldere leer... Lees verder
AI en leren, opleiden en onderwijs: tijd voor een volgende stap
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI en leren, opleiden en onderwijs: tijd voor een volgende stap

De ontwikkelingen op het gebied van AI volgen elkaar in hoog tempo op. Na een periode van experimenteren is het nu tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van een doordachte strategie waarin AI structureel wordt ingebed. Ik houd me sinds eind 1995 intensief bezig met digitalisering en leren,... Lees verder
Professionalisering van docenten, trainers en opleiders via ‘competentiegericht leren’ en microcredentials
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Professionalisering van docenten, trainers en opleiders via ‘competentiegericht leren’ en microcredentials

In het artikel “Competency-Based Learning and Microcredentials” beschrijft Erik Ofgang een benadering van professionele ontwikkeling van docenten die volgens hem steeds populairder wordt. Deze methode lijkt een veelbelovend antwoord te bieden op de uitdaging dat docenten, opleiders en tr... Lees verder
Rijksambtenaren: verplichte cursus Digitale Weerbaarheid
Van de Redactie | 14-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Rijksambtenaren: verplichte cursus Digitale Weerbaarheid

Nederlandse Rijksambtenaren moeten verplicht een opleiding volgen waarin zij leren correct om te gaan met gevoelige informatie. De opleiding Digitale Weerbaarheid richt zich onder andere op veilig werken in verschillende omstandigheden en het omgaan met persoonsgegevens. Het gaat om een e-learning v... Lees verder
Mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online leermaterialen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online leermaterialen

Bij online en blended learning maken we dikwijls ook gebruik van online leermaterialen oftewel online content. In deze blogpost verken ik de mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online content voor leren, opleiden en onderwijs. Online content voor leren, opleiden en on... Lees verder
Moodle Educator Qualificatie Programma bij LTNC B.V.
Van LT&C | 08-04-2025 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Educator Qualificatie Programma bij LTNC B.V.

Het Moodle Educator Qualification (MEQ) programma is een uitgebreid onderwijs- en leerplan ontworpen om je te helpen les te geven met Moodle. Het is bedoeld voor docenten of professionals in leren en ontwikkeling die ervaring hebben met lesgeven of trainen met Moodle LMS of Moodle Workplace.  ... Lees verder
AI voor iedereen: Gratis leerplatform maakt werkenden AI-vaardig
Van de Redactie | 02-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI voor iedereen: Gratis leerplatform maakt werkenden AI-vaardig

AI-Certified biedt een gratis online leerplatform om werkend Nederland klaar te stomen voor een toekomst met kunstmatige intelligentie (AI). AI is niet langer iets van morgen – het is hier, het is nu, maar het voelt velen als onbekend terrein. Uit de AI-Monitor 2024 van het CBS bl... Lees verder
Pagina 1 van 294Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

25-06

Introductie AI-fluency framework

Door: Wilfred Rubens (redactie)

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Er zijn op dit moment geen openstaande vacatures.

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.