Piloten van het Spoor
Opdrachtgever: NS Nederlandse Spoorwegen
Opdrachtnemer: The Courseware Company
Klantvraag: Certificering van machinisten
Oplossing: NetDimensions LMS als audit tool
Machinisten (treinbestuurders) vormen een onderschatte beroepsgroep in Nederland. Hun verantwoordelijkheid is vergelijkbaar met die van een piloot in een vliegtuig. Daarom is het letterlijk van levensbelang dat treinbestuurders goed worden opgeleid, initieel en elk jaar weer. Naast opleiding is voortdurende toetsing van kennis en ervaring essentieel. Niet alleen voor henzelf en alle reizigers maar ook voor de Nederlandse Spoorwegen. Periodiek moet de NS tot in detail aantonen te beschikken over gekwalificeerd personeel om in aanmerking te komen voor een “Licence To Operate”. In deze casestudy kijken we hoe de NS bij het bereiken van deze doelen gebruik maakt van opleidings- en kennistechnologie.
Een paar getallen De NS heeft meer treinbestuurders (3.000) dan de KLM-piloten (2.700). NS-machinisten besturen samen meer dan 5.000 treinen per dag tussen 406 stations over 215 verschillende routes. In totaal leggen NS-reizigers ruim 17 miljard kilometer per jaar af. Per dag reizen ruim 1,2 miljoen Nederlanders met de trein. Reizen per trein is de veiligste manier van reizen – zelfs twee keer zo veilig als vliegen. Op treinreiziger.nl zijn meer kengetallen te vinden.
Opleidingstraject Net als in de luchtvaart, krijgen alle bestuurders een gedegen opleiding die bestaat uit:
- 6 maanden initiële opleiding met een jaarlijkse bijscholing van minimaal 2 dagen
- Gedegen kennis van alle relevante regelgeving
- Actuele kennis van minimaal 100 van de 215 routes
- Detailkennis over de bediening van 9 verschillende types materieel
- Kennis en vaardigheid hoe te handelen bij incidenten en ongelukken
Tijdens alle opleidingstrajecten gebruikt de NS - naast traditionele werkvormen als klassikale instructie en on-the-job training - ook e-learning, desktop simulaties en specifiek oefenmaterieel. Het kernbegrip is “aantoonbaar bekwaam”.
Certificering en Audit Kort samengevat moet de NS regelmatig aantonen dat ze in staat is veilig vervoer te garanderen voor haar klanten. Dit was in het verleden vaak een omvangrijke klus omdat:
- Compliance een decentrale verantwoordelijkheid was
- Allerlei verschillende registraties gecombineerd moesten worden om tot een totaaloverzicht te komen
Alles tezamen was een audit een tijd- en geldverslindend proces wat regelmatig tot frustratie leidde.
Rolverdeling De kop van deze casestudy geeft een “opdrachtgever” en een “opdrachtnemer” aan. De aard van de samenwerking tussen de Nederlandse Spoorwegen en The Courseware Company is gelegen in een voortdurende samenspraak en samenwerking. The Coursware Company maakt niet iets “voor NS” maar “samen met NS”. Eigenlijk is de NS zowel opdrachtgever (aan zichzelf) als opdrachtnemer (met advies en tools van The Courseware Company).
Hoe het nu gaat In een aantal stappen heeft de NS een centraal systeem gerealiseerd op basis van het NetDimensions LMS (Learning Management Systeem). In het LMS is alle relevante informatie voor de audit beschikbaar.
Met een druk op de knop kan NS hiermee aantonen dat treinbestuurders beschikken over alle vereiste kennis, vaardigheden en recente ervaring om veilig vervoer te kunnen garanderen. Een paar details:
· Alle persoonlijke opleidings- en toetsinformatie, zowel initieel als de jaarlijkse updates;
· Sluitend overzicht van alle kwalificaties en certificeringen (ruim 200.000 records);
· Automatische import van de actuele gereden routes van elke treinbestuurder;
· Middels een automatische SAP-HRM koppeling zijn alle gegevens beschikbaar in het persoonlijk dossier van elk personeelslid. Dit is op een PDA overal opvraagbaar;
Eén van de direct betrokkenen bij NS vat het traject als volgt samen:
“Het NetDimensions Learning LMS heeft ons geholpen de registratie op orde te krijgen. Het consequent gebruik van het LMS maakt het eenvoudig om alles ook op orde te houden.”
Het resultaat: “aantoonbaar bekwaam personeel”. Praktische vertaling: minder tijd en kosten voor audits, betere kwaliteit/veiligheid op het spoor. Duidelijk inzicht voor zowel NS-medewerkers als voor het management.
Tot slot Compliance is geen sexy onderwerp en leent zich niet snel voor een 70-20-10 aanpak. In de dagelijkse praktijk is het uiterst belangrijk voor alle betrokkenen. Een goed LMS is daarom absoluut nodig.