OpdrachtnemerJutten Simulation
Klantvraag: Hoe kunnen we het selecteren en opleiden van winkelmedewerkers verbeteren?
Oplossing: simulatie

">

Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Jutten Simulation | 06-02-2013 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele Praktijkopleiding voor nieuwe medewerker bij Sligro

Virtuele Praktijkopleiding voor nieuwe medewerker bij Sligro

Opdrachtgever: Sligro Food Group

OpdrachtnemerJutten Simulation
Klantvraag: Hoe kunnen we het selecteren en opleiden van winkelmedewerkers verbeteren?
Oplossing: simulatie

Klantvraag

Het inwerken van nieuwe winkelmedewerkers is een tijdrovende bezigheid: een nieuwe caissière krijgt gemiddeld twee dagen on-the-job training van een ervaren collega en is dan alleen opgeleid voor de meest voorkomende situaties achter de kassa. Daarnaast valt een groot deel van de nieuwe medewerkers al na enkele weken uit omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken of door gebrek aan motivatie. Sligro wilde dat nieuwe medewerkers goed voorbereid en kwalitatief beter opgeleid aan de eerste werkdag zouden beginnen, maar tegelijkertijd wilde het bedrijf ook besparen op opleidingskosten en het uitvalpercentage in de eerste maanden verlagen. Om dit te bewerkstelligen heeft Jutten Simulation samen met EMTÉ (de supermarktketen van Sligro) een online inwerkplatform ontwikkeld.

Testimonial


Oplossing

Het inwerkplatform bestaat uit twee e-learningmodules: de Just Kassatrainer en de Just Introductietrainer. In het nieuwe selectie- en opleidingsproces van Sligro wordt een sollicitant na het eerste kennismakingsgesprek gevraagd om de trainingsmodules te doorlopen: de Just Introductietrainer en voor caissières in spe ook de Just Kassatrainer. De sollicitanten ontvangen direct na het gesprek een link waarmee ze de online trainingen thuis kunnen volgen. Als de sollicitant slaagt, neemt EMTÉ hem of haar in dienst en wordt het contract automatisch opgestuurd.


Didactische principes

Beide trainingsmodules zijn gebaseerd op het principe van leren door te doen. De Just Kassatrainer kan het best omschreven worden als een Virtuele Praktijkopleiding: de cursist gaat aan de slag in een simulatie van de werkplek waarin alle (kassa)procedures in de virtuele supermarkt precies werken zoals in het echt. Een intelligente virtuele coach begeleidt de cursist. Ze geeft feedback, reflecteert op het leerproces en is beschikbaar voor vragen. De cursist heeft zo de gelegenheid om in zijn eigen tempo te leren en te oefenen. In de Just Introductietrainer maken cursisten een virtuele en interactieve eerste werkdag mee, waarin onder meer huisregels, veiligheidprocedures en klantgerichtheid aan bod komen.

Just Kassatrainer


Resultaten

Door het nieuwe inwerkprogramma is EMTÉ verzekerd van gemotiveerde medewerkers die vanaf dag één operationeel zijn. Volgens eigen zeggen beginnen medewerkers met meer zelfvertrouwen hun eerste werkdag omdat ze goed voorbereid zijn. Ook Nick van Sante (hoofd beleid en ontwikkeling binnen Sligro Food Group) is enthousiast over het nieuwe inwerkplatform: ‘Een manager hoeft een medewerker slechts aan te melden binnen de elektronische leeromgeving van EMTÉ en kan de vorderingen van de sollicitant exact volgen. Zo weet hij precies wanneer de nieuwkomer instroomt. Deze is bekend met de huisregels van EMTÉ en kan direct aan de slag. Dat levert absoluut tijdswinst op’.

Doordat het proces volledig geautomatiseerd is, bespaart het niet alleen op opleidingskosten maar verlicht het ook de administratieve druk op het hoofdkantoor van Sligro. Bovendien slagen ongeschikte of ongemotiveerde sollicitanten niet voor de trainingsmodules waardoor het uitvalpercentage gedaald is.

Uit onderzoek van TNO bleek dat de oplossing werkt: “De prestaties en competenties van de medewerkers opgeleid met de kassatrainer waren tenminste zo goed en op bepaalde punten zelfs beter. Met name taken die in de praktijk niet zo veel voorkomen, worden met serious games zoals de Kassatrainer beter geleerd.”

Verder won Jutten Simulation verschillende prijzen met de e-learningoplossingen. Zo bekroonde BrandonHall (het toonaangevende internationale onderzoeksinstituut op het gebied van e-learning) het inwerkplatform met een zilveren BrandonHall Award in de categorie Best Result of a Learning Program. Volgens de jury zet Sligro de e-learning ‘inventief in’ en ‘realiseert het niet alleen een kostenbesparing, maar verhoogt het tegelijkertijd de kwaliteit van de medewerkers’. Verder ontving Jutten Simulation met de Just Kassatrainer de ING Retail Jaarprijs in de categorie Beste Retail Excellence Idee: ‘een bewezen concept dat een grote bijdrage levert aan de effectiviteit van een retailorganisatie’ oordeelde de jury.

Jutten Simulation ontwikkelt e-learning voor opdrachtgevers als Fokker, Philips, HEMA, Blokker, Zeeman, HUBO en AS Watson. Voor meer informatie: www.just.nl of tel 024 377 97 66.



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases

Vacatures

21-09

Junior Account Manager

BeOne Development
20-09

Projectmanager

inBrain

Column

0 reacties
Van SkillsTown 21-09-2017

Leren niet leuk? Overweeg Corporate PE-punten

Het grootste probleem bij e-learning voor organisaties blijft helaas dikwijls onderbelicht. En dat probleem is dat velen leren niet leuk vinden. Toen we jaren geleden het concept van een corporate academy invoerden, trokken we de vergelijking dat zo’n groot aanbod aan e-learnings te vergelijken was met het plaatsen van een volledig ingerichte bibliotheek. Maar dat maakt ook een probleem duidelijk: iedereen voelt aan dat het zomaar plaatsen van een bibliotheek binnen een organisatie de mensen toch echt niet tot lezen zal brengen.