Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 07-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de pandemie ons leren veranderde

Hoe de pandemie ons leren veranderde

Door Helma van den Berg

De ene crisis is de andere niet. Zo is de huidige coronacrisis heel anders dan de kredietcrisis van 2008. Beide hebben hun invloed gehad op leren in organisaties. Maar de pandemie heeft wel een uitzonderlijk grote invloed op onze manier van leren. Leren zal na de crisis nooit meer hetzelfde zijn. Deze crisis maakt zelfs dat online leren niet meer hetzelfde is als voor de Coronacrisis.

Transporteren

Aan het begin van de lockdown moesten alle klassikale bijeenkomsten afgezegd worden. Noodgedwongen werden de lessen online gehouden. Daarbij startte menigeen met het één op één transporteren van zijn klassikale training naar online trainen. Programma’s werden ongewijzigd online gegeven zoals in de ‘klas’. Al snel bleek dat dit voor zowel de trainer als de cursisten niet te doen was. Dus werden inhoud en leervorm veranderd naar wat wel te doen was in een online setting als Zoom of Teams. Er werden pauzes ingevoegd en er werd geëxperimenteerd met break-out-rooms.

Transformeren

De beste trainers hadden al snel door dat volledig online betekent dat de oorspronkelijke training opnieuw moet worden ontworpen. Het zomaar ineens overzetten, transporteren, werkte niet. Het ging om transformeren. De term die Ger Driessen hiervoor in mei 2020 introduceerde. Trainingen van Laura van den Ouden over online lesgeven werden gevonden én (gelukkig) toegepast. De trainingen werden opnieuw ontworpen, waarbij een bewuste keuze gemaakt werd tussen online werkvormen, synchrone en asynchrone werkvormen.

Synchroon en asynchroon werken

Niet alles hoeft samen gedaan te worden. We leerden dat het soms gewoon lekker is om op een eigen moment dingen te doen en leren, asynchroon van wat anderen doen. Zoals het lezen van een artikel over het onderwerp waarover de training gaat, of het doen van een opdracht. Het is fijn om daarvoor even zelf je moment te kunnen prikken. In de wetenschap dat je elkaar een week later weer ziet bij het vervolg van de cursus in de online classroom.

Van online werken naar hybride werken

In de volgende fase van de pandemie werd ineens gemixt tussen online werken en hybride werken. We gingen van de keuze tussen met elkaar in één ruimte of allemaal in verschillende ruimtes, naar een mixvorm, het beste van beide werelden. Die mix bestond uit een aantal mensen in één fysieke ruimte en tegelijkertijd een aantal in een online omgeving. Dit was opnieuw lastig. Van de trainer wordt gevraagd om beiden groepen aandacht te geven. Zonder te veel aandacht aan de ene groep te geven of te weinig aan de andere groep. Ga er maar aan staan: naar wie kijk je dan als trainer? Dat is nauwelijks te doen. De oplossing hiervoor is om vooral helder te zijn in wat je met elkaar online doet.

Wees helder en maak afspraken

In het nu aangebroken tijdperk van dit ‘nieuwe leren’ doe je er als opleider en of trainer dus goed aan om te kiezen voor een gebalanceerde mix van on- en offline leren. Bepaal van tevoren welke onderdelen gezamenlijk ‘live’ gedaan kunnen worden en welke facetten zich beter lenen voor zelfstudie. Zijn er opdrachten die beter in subgroepjes besproken kunnen worden en zo ja, wie hebben daar baat bij? Misschien wil je wel een apart vragenuurtje instellen voor de lerenden. Als je dit alles hebt vastgesteld, hebben jij en je cursisten een helder beeld over het verloop van het leertraject. Als docent weet je wanneer je bij wie met je aandacht moet zijn en de cursist weet je te vinden op het moment dat daar behoefte aan is.

Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert bij Let's Learn!


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns