Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De laatste paar jaren hebben we de beschikking over 360 graden camera’s die je in staat stellen opnames te maken waarbij je om je heen kunt kijken. Deze technologie kan ook binnen leersituaties worden ingezet. Wanneer is deze technologie ‘didactisch relevant’,
Bij het ontwikkelen van een e-learning cursus moet je je een aantal vragen stellen. Een van die vragen leidt tot betekenisvolle interacties. Nieuwe technologieën kunnen hier een impuls aan geven.
Tom Kuhlmann blogt naar aanleiding van een workshop over de kern van interactieve e-learning.
Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiemiddag Onderwijsinnovatie van de SURFacademy een presentatie verzorgd over de gevolgen van ‘technologie trends’ op het (hoger) onderwijs. Ik heb daarbij betoogd dat het onderwijs op dit moment onvoldoende inspeelt op een aantal van deze trends.
Sinds vorig jaar had het cursusadministratieprogramma Coachview de koppeling van hun SAAS-oplossing naar Moodle al gerealiseerd. Hiervoor zijn de standaard webservices van Moodle gebruikt en Coachview heeft op haar supportpagina’s uitgebreid beschreven hoe deze koppeling binnen Moodle geconfigureerd moet worden. […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Stuur de resultaten terug van Moodle naar Coachview verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar. Toegepast op onderwijs en opleiden betekent dit dat ‘peer-to-peer’ leren mogelijk wordt. Maar of deze ontwikkeling zal leiden tot het einde van de onderwijsinstelling,
Er zijn hoge verwachtingen van ‘big data’, op tal van terreinen. Data science moet rijke informatie opleveren die leiden tot slimme beslissingen. Hoogleraar Peter Cappelli uit in de Harvard Business Review echter twijfels over de relevantie van big data voor human resource development.
John Hattie en Gregory Donoghue hebben een interessant model van leren ontwikkeld, dat sterk is gebaseerd op het onderzoek van Hattie naar effectieve leerstrategieën. Dit model bestaat uit drie bronnen van input en uitkomsten en vijf fases. Bij het toepassen van leer- en doceerstrategieën moet je rekening houden met deze fases.
Padlet is een eenvoudige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. De afgelopen week werd ik face-to-face geattendeerd op een nieuwe, interessante, optie en online op een handleiding.
Bij Padlet kunnen lerenden een soort post-its plaatsen.
Inloggen in Moodle met je WordPress account. Dat kan nu met de authenticatieplugin WordPress authentication. Regelmatig zien we dat organisaties al een WordPress site hebben met actieve gebruikers en dat de wens ontstaat om vanuit WordPress direct naar Moodle te gaan […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Inloggen in Moodle met je WordPress account verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Of we het nu hebben over verplichte training, een verplichte toets of iets anders dat ‘verplicht’ is, het wordt er niet leuker van. En laten we eerlijk zijn, in ieder geval een deel van de deelnemers aan jouw training zijn er omdat het verplicht is gesteld. Ervoor zorgen dat deelnemers komen opdagen en participeren bij een livetraining is één ding, maar hoe kunnen we de medewerkers motiveren om volledig te participeren in een online trainingsprogramma?
Wanneer we leer- en trainprocessen beter willen begrijpen, komt de naam van één man vaak bovendrijven: David Kolb. In de jaren ‘70 en ‘80 ontwikkelde onderwijswetenschapper Kolb met zijn collega Ron Fry het Experiential Learning Model (ELM), dat bestaat uit vier fases1. Om echt iets te leren, zouden deze alle vier doorlopen moeten worden. Hoe zien deze fases eruit als we ze toepassen in onze training?
Begin deze week is de nieuwe versie uitgekomen Moodle Mobile, de officiële Moodle app. De releases van deze app lopen redelijk gelijk met de webversies van Moodle en dat is alleen maar goed om te zien. Wat is nieuw in Moodle […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Versie 3.3 van Moodle Mobile is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
‘Agile’ lijkt het nieuwe toverwoord. De zaligmakende oplossing voor vastlopende systemen, verminderde omzet en het terugbrengen van...
The post eBook Agile leren en werken appeared first on nextlearning.nl.
Behendig (dus agile) leren omgaan met verandering, en daarmee met alle onzekerheden, is een niet te negeren...
Het bericht Agile leren in een complexe wereld verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door de steeds meer agile wordende wereld, houdt de nieuwe rol van HR in dat er meer...
The post Agile Talent Management: nieuwe HR aanpak appeared first on nextlearning.nl.
H5P kondigt vandaag weer een aantal nieuwe content types aan. Over Speak the Words schreven we hier al eerder. Hieronder de twee nieuwe types. Audio recorder Dit nieuwe type geeft je de gelegenheid om een audio opname te maken. Je […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht H5P nieuwe content types verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.05 appeared first on nextlearning.nl.
Op Moodle.com is een interview geplaatst met ‘onze’ Gemma Lesterhuis. Zij is de initiatiefneemster van het cursusdashboard wat in Moodle 3.3 is geïntroduceerd. Gemma had het projectplan bij de Moodle Users Association (MUA) ingediend en dit plan is gekozen om te ontwikkelen. En […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Interview met initiatiefneemster Gemma over nieuw cursusdashboard in Moodle 3.3 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In een Moodle omgeving waar ik vandaag bezig was wilde ik een gebruiker aanmelden voor een cursus. Via de knop ‘Gebruikers aanmelden’ krijg je dan een mogelijkheid om te zoeken. Ik zocht daar op de achternaam van de gebruiker en […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Zoeken en toch niet vinden? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Op de afgelopen MoodleMoot gaf ik een presentatie met de highlights van Moodle 3.3. Voor deze presentatie gebruikte ik een ‘verse’ Moodle 3.3 omgeving. Ook jij kunt nu gebruik maken van die omgeving (http://moodle33.moodledemo.eu). Registreren Een account aanmaken kan door […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle 3.3 zelf uitproberen? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Deze week vond de Dutch MoodleMoot plaats op het CSG Jan Arentsz in Alkmaar. Altijd weer heel fijn als er een locatie beschikbaar wordt gesteld maar misschien was Alkmaar voor sommige mensen toch minder goed bereikbaar? Het aantal bezoekers lag […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Terugblik #mootnl17 Ned-Moove verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Vandaag is de jaarlijkse Moodlemoot die door de Ned-Moove is georganiseerd. Extra feestelijk is het omdat deze Nederlandstalige Moodle Vereniging ook gelijk haar 10-jarig bestaan viert. Avetica is met vijf mensen vertegenwoordig om de Moodlemoot en twee zullen ook hun […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Avetica deelt kennis op Moodlemoot 2017 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.