Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het SAMR-model wordt vaak gebruikt om te beschrijven hoe technologie wordt gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Het model heeft echter beperkingen die volgens Eric Sheninger kunnen worden weggenomen door ‘SAMR’ te combineren met het ‘Rigor Relevance Framework’. Ik heb mijn twijfels.
Ruben Puentedura heeft zo’n tien jaar geleden het SAMR-model ontwikkeld dat gebruikt kan worden als een lens waarmee je kunt beschrijven hoe leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs wordt gebruikt:
Volgens Sheninger heeft dit model ons een goede lens verschaft om de noodzaak te zien van een goede planning alvorens grote bedragen te investeren in technologie. Waar moet je wel en niet in investeren? Sheninger wijst echter ook op beperkingen van dit model. Technologie staat centraal en het model zegt niets over het ‘niveau’ waarop lerenden leren. Ik heb eerder over meer beperkingen geschreven:
Het ‘Rigor Relevance Framework‘ benadrukt wat een lerende doet. Dit model kent vier kwadranten:
De combinatie van de twee raamwerken leidt dan tot het volgende model:
(S) Substituted acquisition (A): docenten gebruiken technologie om taken digitaal te maken of om lerenden te laten reageren.
(A) Applied augmentation (B): lerenden passen leren op relevante manieren toe met behulp van technologie.
(M) Modified assimilation (C): lerenden laten door middel van een betekenisvol gebruik van technologie zien dat zij over ‘hogere denkniveaus’ beschikken.
(R) Adapted redefinition (D) – lerenden werken en denken om innovatief te herdefiniëren wat mogelijk is.
Mijn commentaar
Mmmm.
Volgens mij kun je wel proberen om de volgende combinaties te maken, al maak je dan ook een te ongenuanceerd onderscheid tussen typen leerdoelen en tussen de niveaus van SAMR:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar