Grafisch ontwerper Bob Scholten over leermiddelen en grafisch ontwerp
Goed grafisch ontwerp is iets dat iedereen kan waarderen. Bij Bespeak vinden we het daarom niet alleen belangrijk dat onze leermiddelen functioneel en effectief zijn, maar ook dat ze aantrekkelijk zijn ontworpen. Om dat laatste aspect van onze leermiddelen te waarborgen, is grafisch ontwerper Bob Scholten nauw betrokken bij veel van onze projecten. Van pictogrammen tot infographics en van boekcovers tot onze eigen huisstijl: voor alle grafische zaken moet je bij Bob zijn!
Middenwegen met gouden randjes
Klanten benaderen Bespeak met uiteenlopende vragen over onderwijs, examens en leren. Bespeak beantwoordt die vragen met passende oplossingen. Wat Bob betreft heeft grafisch ontwerp een duidelijke rol bij het ontwikkelen van die oplossingen: “Het grafisch ontwerp heeft altijd een dienende rol. Uiteindelijk gaat het om de content. Vormgeving helpt voornamelijk om de content zo goed en overzichtelijk mogelijk weer te geven. Een tabel moet bijvoorbeeld zodanig zijn vormgegeven dat iedereen hem op dezelfde manier leest.”
Van alle aspecten van een leeroplossing is de grafische kant hetgeen waar iedereen wel een mening over heeft. Voor Bob is het dan ook vaak een kwestie van middenwegen zoeken tussen wat onze klanten willen, wat er technisch mogelijk is en wat er inhoudelijk niet mag ontbreken. “De klant heeft vaak bepaalde wensen qua grafisch ontwerp. Het is dan vaak mijn taak om door te vragen en met de antwoorden aan de slag te gaan. Bij het ontwerpen zoek ik een beetje het randje op. Ik vind het altijd wel een sport om te proberen mijn eigen ding erin te verwerken. Soms zijn ontwerpen mooier als het met de helft minder content kan, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Door te overleggen met al die partijen ontstaat er een wisselwerking waardoor je samen tot het mooiste eindresultaat kunt komen.”
Case loopt door onder de afbeelding.
Met het brede klantenbestand van Bespeak ziet dat eindresultaat er steeds weer anders uit. De grafische eisen verschillen dan ook per project. “Kappers in opleiding ervaren een digitale leeromgeving anders dan slagers in opleiding. Er zijn meerdere factoren die moeten werken. Je kunt iets maken dat er heel mooi uitziet, maar als je de weg kwijtraakt in de online omgeving, werkt het niet. Het uitdagendste is om die grens tussen het mooie en het functionele op te zoeken.” Bob is dan ook het meest tevreden over zijn werk als hij het aangename met het nuttige kan verenigen: “Ik heb voor onze lesmethode voor schoonheidsspecialisten, Beauty Level, infographics ontworpen die twee pagina’s breed in het boek staan. Als we dan van studenten te horen krijgen dat ze dat een gave manier vinden om de stof tot zich te nemen, is het wat mij betreft geslaagd.”
Een grafisch oog op de toekomst
Ondanks de dienende rol van grafisch ontwerp bij Bespeak vindt Bob dat we het belang van grafisch ontwerp in het algemeen niet moeten onderschatten. “Onze levensstijl wordt behoorlijk beïnvloed door grafisch ontwerp. Ik ontwerp bijvoorbeeld veel infographics en pictogrammen. Als je pictogrammen ineens uit de hedendaagse wereld weglaat, hebben we een groot probleem. Je ziet aan dingen als logo’s en verkeersborden hoe erg grafisch ontwerp deel uitmaakt van ons leven.” Niet alleen de plek die grafisch ontwerp inneemt, maar ook de vormen die het aanneemt zijn volgens Bob aan verandering onderhevig.
Case loopt door onder de afbeelding.
“Vroeger hing grafisch ontwerp sterk samen met tweedimensionaal drukwerk. Drukwerk zal nooit helemaal uitsterven, maar de rol van grafisch ontwerp zal wel anders worden ingevuld. Tegenwoordig wordt er steeds meer gedaan met andere media, zoals video en virtual reality. Ik verwacht dat dat alleen maar zal groeien. Over dertig jaar heb je misschien wel holografische ontwerpers. Misschien kun je dan voor een object staan en het analyseren zoals Iron Man dat in de films doet. Zulk soort dingen moeten ook worden ontworpen en iemand met een grafische achtergrond kan dat goed doen.”
Toen Bob bij Bespeak kwam werken, begon men de mogelijkheden van het elektronisch leren steeds meer in te zien. Inmiddels weet men ook het grafische aspect van elektronische leermiddelen op waarde te schatten. “Tegenwoordig wordt iedereen met een grafisch oog geboren. Als we iets willen maken, voelen we aan wat dat grafisch nodig heeft. Kinderen van een jaar of 3 hebben bijvoorbeeld al het inzicht om met tablets om te gaan. Dat soort dingen groeien met ons mee als mensen.”
--
Benieuwd geworden naar hoe Bespeak onderwijs effectief en aantrekkelijk vormgeeft? Neem eens een kijkje in ons portfolio of kom langs op ons kantoor in Amersfoort!