Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


De beperking van niet-zichtbare leeromgevingen voor learning analytics en AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De beperking van niet-zichtbare leeromgevingen voor learning analytics en AI

Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook re... Lees verder
Lessen ‘digitale vaardigheden’ voor laaggeletterden
Van de Redactie | 18-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Lessen ‘digitale vaardigheden’ voor laaggeletterden

De Stichting Lezen & Schrijven ontwikkelde samen met het KPN Mooiste Contact Fonds lesmateriaal voor laaggeletterden.  Het gaat om lesboekjes en e-learningmodules op het meest eenvoudige taalniveau. De methode kreeg als naam Succes! Digitale vaardigheden. Met deze nieuwe methode is er ... Lees verder
Gameverslaving: geldt dat ook voor serious games?
Van de Redactie | 17-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gameverslaving: geldt dat ook voor serious games?

In mei dit jaar verklaarde de World Health Organization dat gameverslaving officieel een gedragsziekte is. Daarmee is gameverslaving opgenomen in de International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. Rene Luigies van Games for Health Europe vraagt zich in een uitvoerig... Lees verder
Ultralearner Scott Young over leren
Van Let’s Learn! | 16-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ultralearner Scott Young over leren

Hoe leren we het beste? Het antwoord vond Let’s Learn! in een artikel van Scott Young, een ‘ultralearner’. Hij legt uit dat het belangrijk is om de best passende leermethode te kiezen. Daardoor heb je meer kans op succes.   Young heeft het zelf toegepast, wat maakte dat hij... Lees verder
Bespeak op shortlist Learning Technologies Awards
Van de Redactie | 16-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bespeak op shortlist Learning Technologies Awards

Bespeak is samen met SHV (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) genomineerd voor hun leermiddelen voor kok en gastheer-/vrouw in de horeca. De Learning Technologies Awards is een jaarlijks internationaal evenement voor bedrijven die zich inzetten voor leren en technologie. Er zijn prijzen te winnen in ve... Lees verder
ILIAS LCMS Innovaties
Van Future Learning | 14-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

ILIAS LCMS Innovaties

  Innovaties met het Leer- en Kennis Management Systeem ILIAS 5.4 We de laatste tijd vooral bezig geweest met het ontdekken van de nieuwste versie van ILIAS: ILIAS 5.4. Speciaal voor geïnteresseerden hebben we de belangrijkste vernieuwingen opgesomd op deze pagina. Denk aan meerta... Lees verder
Duitse businesspartner voor Flowsparks
Van de Redactie | 12-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Duitse businesspartner voor Flowsparks

U&I Learning heeft een Duitse reseller voor het digitale leerplatform Flowsparks. Het gaat om Mauth.CC uit Düsseldorf met wie het eerste contact begin 2019 werd gelegd op de vakbeurs LEARNTEC. Een half jaar later is de samenwerking een feit. Ook met andere Duitse en Franse kandidaten worden gesp... Lees verder
5 nominaties voor Learning Technologies Awards
Van Faculty of Skills | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

5 nominaties voor Learning Technologies Awards

Faculty of Skills is vijf keer genomineerd voor de prestigieuze Learning Technologies Awards. Deze prijs wordt ieder jaar in Londen uitgereikt aan de beste, meest innovatieve en succesvolle projecten en organisaties in learning en development. Het trainingsbureau uit Utrecht is genomineerd in vier v... Lees verder
Europees ‘maturity model’ voor blended learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Europees ‘maturity model’ voor blended learning

Verleden week is het European Maturity Model for Blended Education (EMBED) gepresenteerd. In deze blogpost bespreek ik dit model, en vergelijk ik ‘EMBED’ met een ander ‘maturity model’. EMBED is één van de resultaten van een Europees project waar onder meer de KU Leuven en... Lees verder
Bij gaming is leren de drug
Van de Redactie | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bij gaming is leren de drug

‘Endorfines door gaming’, noemt Daan de Raaf het op de site van MarketingTribune. Hij schrijft: “Menig ouder zal zich druk maken om de gameverslaving van zijn kind. Des te verrassender is het om je te realiseren dat het leereffect van gaming de verslavende component is. In het boek... Lees verder
Nee, we kunnen niet alles opzoeken
Van Let’s Learn! | 09-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Nee, we kunnen niet alles opzoeken

Kennis opzoeken wordt door een aantal mensen gezien als een manier van leren. Maar….Leren zit toch ‘iets’ ingewikkelder in elkaar. Volgens Patti Shank (@pattishank) heb je kennis nodig om te denken, te leren en te doen. Ze schreef een artikel waar ze een goede nuancering aanbre... Lees verder
Gratis webinar: een korte cursus geluk
Van SkillsTown | 09-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gratis webinar: een korte cursus geluk

Iedere maand stelt online opleider SkillsTown een gratis webinar beschikbaar. Inschrijven voor dit webinar kan via de website van SkillsTown. In de maand september is dit het webinar 'Een korte cursus geluk' door Froukje Smeding. Lees hieronder meer informatie over het webinar.   ... Lees verder
Blended learning in de praktijk
Van SkillsTown | 09-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning in de praktijk

Blended learning is een Engelse term die sinds 2005 gebruikt wordt om een bepaalde onderwijsvisie te beschrijven. Professionele trainers in het bedrijfsleven hebben blended learning al ontdekt omstreeks 1990. Binnen organisaties met meerdere, geografisch verspreide, locaties bestond de behoefte om m... Lees verder
MOOC gevolgd, geen certificaat. Een probleem?
Van de Redactie | 09-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

MOOC gevolgd, geen certificaat. Een probleem?

De overgrote meerderheid van mensen die een open online cursus (MOOC) volgen, behaalt niet het bijbehorende certificaat. Tegelijk is een flinke meerderheid wél tevreden met de verworven kennis (zonder papiertje). Dat roept de vraag op of je succes van MOOCs wel moet afmeten aan het behaalde certific... Lees verder
Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19

Van 27 tot en met 29 november 2019 vindt dit jaar de OEB plaats. Vandaag is het volledige programma bekend geworden, van de jubileum-editie die als thema heeft: Discover learning in a world in which learning has no limits. Wat zijn naar verwachting hoogtepunten van de 25ste editie van de OEB die tra... Lees verder
Knowmadisch werken: leren als levensstijl
Van de Redactie | 05-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Knowmadisch werken: leren als levensstijl

Benieuwd naar wat een knowmad en wat knowmadisch werken is, lees dan het uitvoerige artikel op pwnet. Al vast een tipje van de sluier: John Moravec introduceerde in 2013 het begrip knowmad, in zijn boek Knowmad Society. Moravec onderzoekt de toekomst van leren, werken en hoe we met elkaar ... Lees verder
Is het hoger onderwijs in de overgang?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 05-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Is het hoger onderwijs in de overgang?

De redactie kwam een interessant artikel tegen waarin het hoger onderwijs wordt vergeleken met de elektrische auto. In het artikel ‘Is Online Learning the Electric Car of Higher Ed?’ stelt auteur Joshua Kim dat de hybride auto het product is van een overgangsfase. Een hybride auto kan zo... Lees verder
Hoog tijd voor een comeback van RSS
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoog tijd voor een comeback van RSS

De afgelopen tijd neemt de belangstelling voor podcasts weer toe. Podcasts kennen we echter al vele jaren. Na enkele jaren in het dal van de desillusie verkeert te hebben, luisteren steeds meer mensen weer naar podcasts. RSS is nog zo’n technologie die toe is aan een heropleving. Sinds ik R... Lees verder
Visma koopt e-learningspecialist PlusPort
Van de Redactie | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Visma koopt e-learningspecialist PlusPort

Visma neemt PlusPort over, inclusief sublabel SafetyPort. Het Haagse PlusPort biedt cloudoplossingen voor (e-)leren en -ontwikkelen. Nederland is voor Visma - een Noorse leverancier van bedrijfssoftware - een belangrijke groeimarkt. Plusport, in 2003 opgericht door Ron Bruijn en Yvonne Loef, leve... Lees verder
Articulate Gebruikersdagen 2019
Van Courseware | 03-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Articulate Gebruikersdagen 2019

  Op dinsdag 12 november in Brasschaat en op donderdag 14 november en vrijdag 15 november in Utrecht is het weer zover: de Articulate Gebruikersdagen 2019. Drie inspiratievolle dagen voor en door Articulate Gebruikers in Nederland en België: De nieuwste on... Lees verder
Pagina 57 van 294Eerste   Vorige   52  53  54  55  56  [57]  58  59  60  61  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

25-06

Introductie AI-fluency framework

Door: Wilfred Rubens (redactie)

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Er zijn op dit moment geen openstaande vacatures.

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.