Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Opening tweede dag Online Educa over de ‘verantwoordelijke revolutie’ #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Opening tweede dag Online Educa over de ‘verantwoordelijke revolutie’ #oeb25

De tweede dag van de Online Educa wordt traditiegetrouw geopend met twee plenaire sessies. Ik heb dit jaar gekozen voor de sessie gericht op Learning and Development. De titel was: The Responsibility Revolution: How Learning Leaders Shape Tomorrow’s Workplace. Onder leiding van Donald Taylo... Lees verder
Online Educa debat: het tegemoetkomen aan een kortere aandachtsspanne leidt tot een verlaging van het onderwijsniveau #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa debat: het tegemoetkomen aan een kortere aandachtsspanne leidt tot een verlaging van het onderwijsniveau #oeb25

Tijdens een levendig debat op de OEB 2025 werd de vraag opgeworpen of het onderwijs afglijdt wanneer we tegemoetkomen aan kortere aandachtsspannes. In deze sessie, geleid door voorzitter Michael Oyango, stonden twee teams tegenover elkaar rond de stelling “Dit Huis is van mening dat het teg... Lees verder
AI literacy and educational leadership #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI literacy and educational leadership #oeb25

Tijdens deze middagsessie van de 31ste editie van de OEB stonden drie bijdragen met betrekking tot AI geletterdheid en leiderschap centraal. De sessie bracht drie verschillende perspectieven samen op AI-geletterdheid: de docent en student, de professional die wil leren omgaan met AI, en de onderw... Lees verder
The horror house of AI: wat maakt AI zo angstaanjagend? #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

The horror house of AI: wat maakt AI zo angstaanjagend? #oeb25

In een speels vormgegeven maar inhoudelijk scherpe sessie nam Bert de Coutere deelnemers mee door een ‘Horror House of AI’, waar veelvoorkomende angsten rond kunstmatige intelligentie zichtbaar en bespreekbaar werden. Tussen grappen en griezels door ontstond ruimte voor reflectie: waar k... Lees verder
AI en menselijkheid, didactiek en doordacht gebruik #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI en menselijkheid, didactiek en doordacht gebruik #oeb25

Vier korte presentaties en een levendige zaaldiscussie lieten zien hoe AI het onderwijs kan versterken, mits de mens centraal blijft. Van ethiek tot praktische toepassing: het gesprek verschoof steeds tussen visie en concrete voorbeelden. Tijdens deze paneldiscussie deelden vier sprekers uit hoge... Lees verder
Opening Online Educa Berlijn: de menselijke kant van het intelligente tijdperk: empathie, verantwoordelijkheid en zorgplicht #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Opening Online Educa Berlijn: de menselijke kant van het intelligente tijdperk: empathie, verantwoordelijkheid en zorgplicht #oeb25

Vandaag is editie 2025 van de Online Educa in Berlijn van start gegaan. Tijdens de opening werd pijnlijk duidelijk hoe verwarrend en veelbelovend de AI-toekomst tegelijk voelt. Drie sprekers verkenden op een kritische manier wat het betekent om mens te blijven in een leeromgeving en werelddie snel d... Lees verder
Mijn vooruitblik op editie 2025 van de Online Educa in Berlijn #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Mijn vooruitblik op editie 2025 van de Online Educa in Berlijn #oeb25

De Online Educa in Berlijn is een vertrouwd ijkpunt in de agenda van de redactie van e-learning.nl. We zijn immers al vele jaren mediapartner van de OEB. Morgen vertrekt redacteur Wilfred Rubens dan ook weer naar de hoofdstad van Duitsland voor de 31ste editie van de meest internationale conferentie... Lees verder
Meer diepgang en reflectie dankzij generatieve AI-toepassingen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Meer diepgang en reflectie dankzij generatieve AI-toepassingen?

GenAI-toepassingen worden vaak ingezet om sneller te werken. Sam Illingworth stelt echter in Use GenAI to slow down and reflect more deeply dat deze technologieën juist kunnen helpen om het tempo te verlagen en meer ruimte te maken voor aandachtige reflectie. Door ‘AI’ te gebruiken voor ... Lees verder
Radial Microcredential Taxonomy + cognitieve web model = leer-netwerk als ander type taxonomie om leeruitkomsten te beschrijven
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2025 | Article Rating | (0) reacties

Radial Microcredential Taxonomy + cognitieve web model = leer-netwerk als ander type taxonomie om leeruitkomsten te beschrijven

Een vaak gemaakte fout bij een leven lang ontwikkelen is dat learning designers het bestaande onderwijs zonder veel aanpassingen aanbieden aan volwassen professionals met leervragen. Volgens Collin Sullivan vragen microcredentials dan ook om een meer flexibel, beter aanpasbaar systeem om leerdoelen ... Lees verder
Bepaalt de manier waarop je AI-technologie gebruikt of je cognitie wordt ondermijnt?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Bepaalt de manier waarop je AI-technologie gebruikt of je cognitie wordt ondermijnt?

Ik lees regelmatig dat AI-gebruik op zichzelf niet leidt tot het ondermijnen van je cognitie. De uitkomst is afhankelijk van de manier waarop je ermee werkt, en binnen welke context. Dat klinkt logisch, maar gaat voorbij aan de hoge mate van complexiteit van dit onderwerp. Ik wil hierbij ingaan o... Lees verder
Impressie Global Learning & Skills Trends rapport
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie Global Learning & Skills Trends rapport

Een recent rapport van Udemy laat zien dat organisaties die leren integreren in het dagelijks werk en investeren in vermogen van medewerkers om zich aan te passen, beter voorbereid zijn op een samenleving die verandert als gevolg van de AI-trend. Udemy is een online leerplatform waar experts onli... Lees verder
FRAME (TM): AI-toepassingen verantwoord en gestructureerd binnen L&D gebruiken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

FRAME (TM): AI-toepassingen verantwoord en gestructureerd binnen L&D gebruiken

Philippa Hardman beschrijft in FRAME™: A Practical Method for Integrating AI into L&D Workflows hoe L&D-professionals AI op een betrouwbare manier kunnen integreren in hun werk. In deze bijdrage vat ik deze methode samen en reflecteer ik erop. Hardman stelt vast dat meer dan de helf... Lees verder
OEB 2025: Versterkt of ondermijnt technologie de menselijke autonomie?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2025 | Article Rating | (0) reacties

OEB 2025: Versterkt of ondermijnt technologie de menselijke autonomie?

Versterkt digitale technologie, en in het bijzonder AI, het menselijk handelen of ondermijnt het dit handelen juist? De Online Educa in Berlijn richt zich dit haar op deze boeiende vraag. Daarbij staat niet alleen de rol van technologie in leren centraal, maar ook de invloed op denken, beslissen en ... Lees verder
L&D: van uitvoerder naar strategische partner
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2025 | Article Rating | (0) reacties

L&D: van uitvoerder naar strategische partner

Veel leer- en ontwikkelfuncties (L&D) binnen arbeidsorganisaties groeien organisch, maar raken daardoor versnipperd en weinig invloedrijk. Henriette Kloots laat zien hoe L&D meer impact krijgt door bewust de eigen positie in de organisatie te herontwerpen — en zo van ‘order taker... Lees verder
Vibe coding en leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vibe coding en leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs

Vibe coding maakt het mogelijk om zonder programmeerkennis in gewone taal leertools te bouwen. Dit biedt kansen voor L&D’s, docenten en lerenden. Tegelijkertijd vraagt die laagdrempeligheid om nieuwe vormen van zorgvuldigheid en didactische discipline. Vibe coding is een nieuwe manier o... Lees verder
Ook de Metaverse evolueert en verbetert
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ook de Metaverse evolueert en verbetert

De doorontwikkeling van de Metaverse valt in het niet bij de progressie die AI-technologie boekt. Toch staat ook deze technologie -met potentie voor leren, opleiden en onderwijs- niet stil. Mede dankzij AI overigens. De kans is groot dat jij als lezer prima kunt beschrijven wat (generatieve) AI i... Lees verder
AI-toepassingen leerzaam gebruiken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI-toepassingen leerzaam gebruiken

In ChatGPT: the world’s most influential teacher beschrijft Philippa Hardman dat AI-toepassingen op grote schaal gebruikt worden voor leren. Zij verkent de vraag: wat betekent dit voor hoe (en hoe goed) mensen leren? Nieuw onderzoek laat volgens Hardman zien dat ChatGPT wereldwijd een van d... Lees verder
Programma conferentie OEB 2025 is bekend
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Programma conferentie OEB 2025 is bekend

Van 3 tot en met 5 december 2025 vindt in Berlijn de 31e editie van de OEB Global Conference plaats. Het programma is inmiddels bekend en belooft een breed palet aan inzichten, praktijkvoorbeelden en discussies te bieden die relevant zijn voor iedereen die zich met leren, opleiden en onderwijs bezig... Lees verder
Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?
Van FLOWSPARKS | 17-09-2025 | Article Rating | (0) reacties

Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?

De beweringen over Artificiële Intelligentie in Learning&Development stapelen zich op en zouden niets minder dan een revolutie beloven: trainingen die in een fractie van tijd ontwikkeld worden, meer ruimte voor een doordacht ontwikkelingsproces. Maar tussen al die grote claims blijft het echte v... Lees verder
Cognitive load theorie toepassen bij microlearning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Cognitive load theorie toepassen bij microlearning

In commerciële publicaties wordt weleens de suggestie gewekt dat microlearning per definitie een leerzame manier van leren is. Of microlearning daadwerkelijk effectief is, hangt echter voornamelijk af van het toepassen van ‘evidence-informed’ didactische principes. Volgens Christie Vanor... Lees verder
Pagina 1 van 295Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.