Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Deadline voorstellen indienen voor de Online Educa 2025 nadert (en ook de kortingsregeling loopt af) #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Deadline voorstellen indienen voor de Online Educa 2025 nadert (en ook de kortingsregeling loopt af) #oeb25

De Online Educa, Europa’s toonaangevende congres over leren, opleiden en onderwijs met behulp van digital technologie, vindt dit jaar plaats van 3 tot 5 december 2025 in Berlijn. Deze 31e editie heeft als thema: “Humanity in the Intelligent Age: Empathy, Responsibility, and the Duty of C... Lees verder
Grootschalige digitale transformaties vragen om een mensgerichte benadering
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Grootschalige digitale transformaties vragen om een mensgerichte benadering

Veel onderwijsinstellingen zijn druk bezig met digitale transformatie. Bij de planning en uitvoering van grootschalige projecten, zoals de introductie van een nieuw administratiesysteem of een organisatiebrede overstap naar een andere digitale leeromgeving, ligt de nadruk daarbij vaak sterk op de te... Lees verder
Digitoegankelijkheid: Samen Sterker!
Van Bright Alley | 10-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Digitoegankelijkheid: Samen Sterker!

Wie zich bezighoudt met digitale toegankelijkheid en de naderende WCAG-wetgeving, weet dat dit geen rustig landweggetje is, maar een route vol hobbels, kruispunten en rotondes. Bright Alley is al bijna 2 jaar aan het voorsorteren op het feit dat met de komst van nieuwe Europese wetgeving per 28 juni... Lees verder
Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?
Van FLOWSPARKS | 09-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?

De beweringen over Artificial Intelligence (AI) in Learning & Development stapelen zich op. Kunstmatige intelligentie zou niets minder dan een revolutie beloven: trainingen die in een fractie van de tijd ontwikkeld worden, zonder writer’s block en met meer ruimte voor een doordacht ontwikk... Lees verder
Boost je leerervaring met Moovs Learning Arena
Van Moovs | 09-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Boost je leerervaring met Moovs Learning Arena

Wil je dat medewerkers écht betrokken zijn bij leren? De Moovs Learning Arena maakt van leren een belevenis. Een stimulerende competitie en praktijkgerichte opdrachten zorgen voor energie en betrokkenheid op de werkvloer. Medewerkers leren in de flow van hun werk, passen het direct toe én versterken... Lees verder
IAF-model maakt leercampagne effectief
Van inBrain | 08-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

IAF-model maakt leercampagne effectief

Je maakt een leertraject dat inhoudelijk klopt en er goed uitziet, maar na afloop gebeurt er weinig. Collega’s klikken door het leertraject heen en daarna blijft het stil. In deze blog van inBrain lees je hoe je dat patroon doorbreekt met een slimme aanpak uit de marketingwereld. Geen droge th... Lees verder
Microcredentials als waardevolle aanvulling op diploma’s
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Microcredentials als waardevolle aanvulling op diploma’s

Microcredentials kunnen een belangrijke rol spelen binnen een veranderende arbeidsmarkt. Een strategische combinatie met diploma’s kan zowel lerenden als werkgevers beter bedienen. Doris Savron, Vice Provost aan de University of Phoenix, heeft een m.i. relevante bijdrage geschreven over de ... Lees verder
Waarom blijft je e-learning niet hangen?
Van E-learning Training | 02-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Waarom blijft je e-learning niet hangen?

Je hebt de kennis. Je hebt de inhoud. Maar toch haken medewerkers af of klikken snel door je e-learning heen. Herkenbaar? Grote kans dat het niet aan de inhoud ligt, maar aan de manier waarop je deze overbrengt. Leren is meer dan uitleggen. Het vraagt om herkenning, interactie en een heldere leer... Lees verder
AI en leren, opleiden en onderwijs: tijd voor een volgende stap
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI en leren, opleiden en onderwijs: tijd voor een volgende stap

De ontwikkelingen op het gebied van AI volgen elkaar in hoog tempo op. Na een periode van experimenteren is het nu tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van een doordachte strategie waarin AI structureel wordt ingebed. Ik houd me sinds eind 1995 intensief bezig met digitalisering en leren,... Lees verder
Professionalisering van docenten, trainers en opleiders via ‘competentiegericht leren’ en microcredentials
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Professionalisering van docenten, trainers en opleiders via ‘competentiegericht leren’ en microcredentials

In het artikel “Competency-Based Learning and Microcredentials” beschrijft Erik Ofgang een benadering van professionele ontwikkeling van docenten die volgens hem steeds populairder wordt. Deze methode lijkt een veelbelovend antwoord te bieden op de uitdaging dat docenten, opleiders en tr... Lees verder
Rijksambtenaren: verplichte cursus Digitale Weerbaarheid
Van de Redactie | 14-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Rijksambtenaren: verplichte cursus Digitale Weerbaarheid

Nederlandse Rijksambtenaren moeten verplicht een opleiding volgen waarin zij leren correct om te gaan met gevoelige informatie. De opleiding Digitale Weerbaarheid richt zich onder andere op veilig werken in verschillende omstandigheden en het omgaan met persoonsgegevens. Het gaat om een e-learning v... Lees verder
Mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online leermaterialen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online leermaterialen

Bij online en blended learning maken we dikwijls ook gebruik van online leermaterialen oftewel online content. In deze blogpost verken ik de mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online content voor leren, opleiden en onderwijs. Online content voor leren, opleiden en on... Lees verder
Moodle Educator Qualificatie Programma bij LTNC B.V.
Van LT&C | 08-04-2025 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Educator Qualificatie Programma bij LTNC B.V.

Het Moodle Educator Qualification (MEQ) programma is een uitgebreid onderwijs- en leerplan ontworpen om je te helpen les te geven met Moodle. Het is bedoeld voor docenten of professionals in leren en ontwikkeling die ervaring hebben met lesgeven of trainen met Moodle LMS of Moodle Workplace.  ... Lees verder
AI voor iedereen: Gratis leerplatform maakt werkenden AI-vaardig
Van de Redactie | 02-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI voor iedereen: Gratis leerplatform maakt werkenden AI-vaardig

AI-Certified biedt een gratis online leerplatform om werkend Nederland klaar te stomen voor een toekomst met kunstmatige intelligentie (AI). AI is niet langer iets van morgen – het is hier, het is nu, maar het voelt velen als onbekend terrein. Uit de AI-Monitor 2024 van het CBS bl... Lees verder
Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI

Ik sta nog steeds regelmatig met verbazing te kijken naar nieuwe mogelijkheden en de toegenomen kracht van generatieve AI-toepassingen. De afgelopen week heb ik me over vier zaken in het bijzonder verwonderd. Google Gemini sterk verbeterd Binnenkort verzorg ik een studiemiddag bij Roercollege/... Lees verder
Nederlandse app pakt tinnitus aan met game
Van de Redactie | 31-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nederlandse app pakt tinnitus aan met game

In Nederland leven ruim twee miljoen mensen met tinnitus: een chronisch piepen of suizen in je hoofd. Voor deze groep is de app Freequency ontwikkeld. De app biedt een therapie d.m.v. gamification. De game draait op een smartphone, die je spelenderwijs leert omgaan met tinnitus. De app is in sept... Lees verder
Nederlandse werknemers positief over AI
Van de Redactie | 27-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nederlandse werknemers positief over AI

Het gebruik van AI binnen bedrijven is afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Uit onderzoek van recruitmentbureau Robert Half blijkt dat meer dan 9 op de 10 Nederlandse werkgevers verwacht dit jaar verder in te zetten op automatisering van bedrijfsprocessen. De voornaamste redenen voor automatiserin... Lees verder
AI-toepassingen als teamgenoot kunnen leiden tot betere prestaties
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI-toepassingen als teamgenoot kunnen leiden tot betere prestaties

Recent onderzoek laat volgens Ethan Mollick zien dat ‘AI’ als samenwerkingspartner de prestaties van medewerkers kan verbeteren, kennis kan delen en de werktevredenheid kan verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek waarbij 776 professionals van Procter & Gamble betrokken waren. Het o... Lees verder
Is generatieve AI het nuttigst voor de dingen waar we het minst om geven?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Is generatieve AI het nuttigst voor de dingen waar we het minst om geven?

Je kunt met behulp van generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT en Midjourney, tekst, afbeeldingen en video’s produceren die aanzienlijk sneller tot stand komen dan wanneer een persoon ze handmatig maakt. Deze toepassingen besparen echter niet alleen tijd, maar nemen ook controle weg. Daardo... Lees verder
Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25)

De OEB in Berlijn is wellicht de meest belangrijke conferentie over leren, ontwikkelen, opleiden en onderwijs en digitale technologie. Vertegenwoordigers van verschillende sectoren zoals onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid uit verschillende landen komen samen in de Duitse hoofdstad om kennis ... Lees verder
Pagina 1 van 294Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.