Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gisteren heb ik een workshop verzorgd voor medewerkers van het sportbedrijf van de gemeente Tilburg. We zijn ingegaan op de invloed van generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT op hun werkzaamheden. Een sportbedrijf houdt zich namens een gemeente bezig met sport- en recreatievoorzieningen. Zij bevorderen onder meer ook sport en bewegen. Een
Ik kreeg gisteravond een déjà vu. SURF heeft weer eens een publicatie geschreven (pdf) over e-portfolio’s. Wat is de kern van deze publicatie? Ik ben in 2002 gaan werken bij het toenmalige Expertisecentrum ICT in het Onderwijs van de Universiteit Utrecht. Al snel mocht ik me daar, samen met o.a.
Er komt maar geen eind aan de ontwikkeling van generatieve AI en aan de vele publicaties over dit onderwerp (die overigens wel de nodige overlap laten zien). In deze bijdrage vind je zeven korte samenvattingen, onder meer een overzicht van nieuwe ontwikkelingen die de afgelopen week (!) hebben plaatsgevonden. Verder
Alfie Kohn stelt kritische vragen over de manier waarop technologische innovaties, vooral binnen het onderwijs, ons aanzetten tot individuele aanpassing aan problemen in plaats van de onderliggende oorzaken van deze problemen aan te pakken. Leertechnologieën zouden stiekem erg behoudend zijn. Ik vind hier wat van. Veel van deze technologieën worden
Ik was even bang dat we weer te maken krijgen met een nieuwe onderwijsaanpak, toen ik de titel What Are Bisynchronous Classes? las. Bisynchroon onderwijs blijkt echter een ‘oude bekende’ te zijn. Enkele jaren geleden kwam ik namelijk ‘bichroon online leren’ voor het eerst tegen. En bisynchroon onderwijs blijkt daar
Gisteren (en donderdag) vond weer een editie plaats van MBO Digitaal. Dit keer georganiseerd door het Graafschap College en ROC van Twente, in de DRU te Ulft (een prachtige locatie). Hieronder vind je mijn impressie van de sessies die ik heb bijgewoond. Voormalig schaatser, podcastmakers en IT-ondernemer Ben van der
De laatste jaren wordt er veel gesproken over gepersonaliseerd leren, waarbij meer rekening gehouden moet worden met het niveau en de leerbehoeftes van individuele lerenden. Volgens Jill Barshay laat een recent onderzoek naar het gebruik van een online wiskundeplatform zien dat de ‘one size fits all’-aanpak weleens beter zou kunnen
eLearning Industry besteedt in twee bijdragen aandacht aan het fenomeen ‘microlearning’. Als je de irritante juichende toon voor lief neemt, dan bevatten beide bijdragen best zinvolle informatie. Bij microlearning biedt je volgens de auteur van de eerste bijdrage leerervaringen in korte, efficiënte delen aan. Pleitbezorgers stellen dat microlearning leidt tot
Ik heb elf dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven. Wordt inmiddels dan minder over dit onderwerp geschreven? Integendeel. Deze negenentwintigste bloemlezing bevat weer tien samenvattingen -bijvoorbeeld over hulpmiddelen voor docenten of onderzoek naar het vermogen van GPT-3 om te redeneren- en 86 links,
De recente snelle overgang naar afstandsonderwijs tijdens de COVID-19 pandemie heeft volgens Nicky Dulfer, Catherine Smith, Matthew Harrison en Mark Selkrig zowel uitdagingen als kansen opgeleverd. Dulfer cs benadrukken in hun recente industrierapport het belang van een mensgerichte aanpak in het online onderwijs. Maar wat houdt dit precies in en
De opkomst van generatieve AI-toepassingen leidt tot tal van vragen, ook tot vragen over de bekwaamheden waarover werknemers moeten beschikken en daarmee over de gevolgen voor een leven lang ontwikkelen. In deze bijdrage verken ik de gevolgen van AI-toepassingen die in staat zijn teksten te produceren, zoals Google Bard en
In Learn the 6 types of learning management systems vat Eric St-Jean zes typen leermanagementsystemen (LMS) samen. Hij is daarbij niet heel consequent. Vooropgesteld: St-Jean richt zich op LMS-en die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt, niet door onderwijsinstellingen. Hij maakt daarbij het volgende onderscheid: 1. SaaS LMS: Dit is een cloudgebaseerde
Nederland is bepaald niet het enige land waar de discussie woedt over het gebruik van smartphones in de klas. The Conversation laat vier docenten/onderzoekers aan het woord die verschillend over dit onderwerp denken. Ik vat in deze blogpost de belangrijkste argumenten vóór en tegen samen. Daniel G. Krutka geeft aan
Bij het ontwikkelen van online en blended learning kun je meerdere media inzetten. Met enige regelmaat wordt daarbij verwezen naar het fenomeen ‘leerstijlen’. Dat is niet terecht. Deze mythe wordt namelijk weleens verward met het concept van ‘dual coding‘. In Pitting Learning Styles Against Dual Coding beschrijft Megan Sumeracki de
Volgens docente Jennifer Hall is tijd de meest waardevolle hulpbron van een docent. Daarom is het volgens haar belangrijk om technologie te benutten die efficiënter werken bevordert. In haar bijdrage presenteert zij een aantal leertechnologieën die tijd kunnen besparen en de onderwijservaring helpen verbeteren. 1. Microsoft Flip’s Discovery Library: Deze
Vlak voor het weekend is het programma van de Online Educa in Berlijn bekend geworden. Honderdnegentig sprekers uit dertig landen dragen bij aan 120 sessies waaruit deelnemers kunnen kiezen. Ik verzorg zelf een presentatie op vrijdag. Woensdag 22 november is gereserveerd voor de pre-conferences (deels gratis, deels tegen extra betaling).
ChatGPT en aanverwante technologieën houden me nog steeds van de straat, en dat terwijl ik de meeste tijd per week toch echt bezig ben met andere (omvangrijke) projecten op het gebied van technology enhanced learning (waarbij ik met name ChatGPT wel gebruik als assistent). Ik verwacht overigens dat generatieve AI
Deze week verscheen het vakblad TvOO, met daarin mijn artikel De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs. In dit artikel bespreek ik de invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs, evenals de beperkingen en risico’s die het met zich meebrengt. Ik ga eerst in op AI en
Deze week heb ik weer twee sessies verzorgd over ChatGPT voor leren en ontwikkelen. Daarin heb ik geïllustreerd hoe ChatGPT kan bijdragen aan het mogelijk maken van een effectieve didactiek. Dinsdagmiddag heb ik een workshop verzorgd voor medewerkers ‘leren en ontwikkelen’ van zorginstelling Amarant in Tilburg (er waren ook medewerkers
In het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning heb ik gisteravond een webinar verzorgd over activerende didactiek en online en blended leren. Ik had deelnemers vooraf gevraagd: welk beeld hebben jullie bij activerende didactiek? Neem een voorwerp, zoek een foto of maak een tekening van het beeld dat jullie
Jeroen Janssen publiceert deze dagen samenvattingen van kernpublicaties over activerend onderwijs. Als het goed is vormt activerend onderwijs één van de fundamenten van het onderwijsmodel van onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Zoals Jeroen duidelijk maakt kan activerend onderwijs immers leiden tot dieper en betekenisvoller leren. Je kunt activerend onderwijs trouwens ook prima
De metaverse kan een impuls bieden voor online gamen, online leren en elkaar virtueel ontmoeten. Volgens een onderzoek van Cornell University kan de metaverse ook helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Of rekenen de onderzoekers zich te rijk? Het onlangs in het tijdschrift Energy and Environmental Science gepubliceerde onderzoek stelt
‘Simultaan onderwijs’ -onderwijs waarbij een deel van de lerenden online deelnemen en een deel fysiek aanwezig is, stelt hoge eisen aan ontwerp en faciliteiten. In het artikel “The Design of Hybrid Teaching Environments: 10 Questions Answered” bespreekt James Rutherford aan de hand van tien vragen waar je aan moet denken
Ik ben nog steeds bezig met het bekijken van de vele links die ik tijdens de zomervakantie heb verzameld over ChatGPT en aanverwante technologieën. Deze bijdrage bevat weer tien samenvattingen en 84 links, die ik vanwege tijdgebrek of omdat ze Nederlandstalig zijn niet samenvat (zelfs niet met behulp van ChatGPT).