Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Meerdere types leermanagementsystemen

In Learn the 6 types of learning management systems vat Eric St-Jean zes typen leermanagementsystemen (LMS) samen. Hij is daarbij niet heel consequent.

LMSVooropgesteld: St-Jean richt zich op LMS-en die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt, niet door onderwijsinstellingen. Hij maakt daarbij het volgende onderscheid:

1. SaaS LMS:
Dit is een cloudgebaseerde toepassing die via internet wordt benaderd. Eric St-Jean benadrukt de voordelen hiervan voor HR-teams. De leverancier zorgt voor het onderhoud van software en hardware. Dat betekent dat de eigen organisatie niet verantwoordelijk is voor het beheer en ook geen eigen hardware hoeft aan te schaffen. Deze systemen kunnen vaak geïntegreerd worden met andere HR-systemen en administratieve toepassingen (zoals Office 365). St-Jean gaat niet in op beperkingen, die er ook zijn. Zo heb je amper invloed op de ‘uitrol’ van nieuwe versies. Je hebt ook nauwelijks invloed op de doorontwikkeling ervan. De meeste LMS-en worden op dit moment naar mijn mening op deze manier aangeboden. Ook de LMS-en die in het onderwijs worden gebruikt.

2. On-premise LMS:
Hierbij beschikt de organisatie over een eigen LMS, dat men zelf installeert en beheert. Dit type LMS is in de loop der jaren minder populair geworden. Nog steeds zijn er echter organisaties die vanwege beveiliging en privacy de voorkeur geven aan een LMS in eigen beheer. Het personeel kan ook de mogelijkheid hebben om toegang te krijgen tot het LMS via het bedrijfsnetwerk, zonder het internet te gebruiken. Een voordeel, zoals St-Jean aangeeft, is dat IT-teams meer controle kunnen hebben over updates. Nadelen zijn onder meer de noodzaak om hardware aan te schaffen en het systeem zelf te beheren. Opschalen is vaak een ‘dingetje’.

3. Open source LMS:
Dit systeem wordt door meerdere gebruikers ontwikkeld, waarbij de code gedeeld wordt. St-Jean schrijft dat een open source LMS vaak kostenbesparend is en dat gebruikers het kunnen aanpassen naar behoeften van de organisatie, mits ze over de juiste vaardigheden beschikken. Een zorgpunt bij open-source LMS is volgens de auteur echter de beveiliging. Ik wil graag benadrukken dat een open source LMS lang niet altijd naar verhouding goedkoper is. Tegelijkertijd hoeft beveiliging bij open source zeker geen probleem te zijn. Een minder consequente interface kan dat juist wel zijn (omdat meerdere ontwikkelaars eraan werken). Een open source LMS kan trouwens ook een SaaS-LMS zijn, of een On-premise LMS.

4. Custom-built LMS:
Hierbij bouwt de organisatie, met zijn eigen ontwikkelteam of externe ontwikkelaars, een LMS op maat. St-Jean merkt op dat deze vaak eenvoudiger van functionaliteit zijn. Functioneel gezien kunnen hiermee ook specifieke processen worden ondersteund. Volgens St-Jean bieden maatwerk LMS-en basisrapportages, hebben zij beperkte integraties en ondersteunen ze zelden gekochte e-learningcursussen. Deze beperkingen hoeven m.i. echter van toepassing te zijn. Dit is met name afhankelijk van de vraag of de ontwikkelaars zich houden aan open standaarden. Vaak zijn deze LMS-en on-premise, waardoor de voor- en nadelen van dergelijke systemen ook van toepassing zijn. Een belangrijk nadeel, die St-Jean ook noemt, is de aandacht voor continuïteit van de doorontwikkeling. Je moet blijven investeren in de doorontwikkeling en in (de opvolging van) vaak schaars verkrijgbare ontwikkelaars.

5. Learning content management system (LCMS):
Dit systeem richt zich vooral op contentcreatie en beheer. Eric St-Jean licht toe dat, naast basisfuncties zoals bestandsopslag en versiebeheer, sommige aanbieders LMS-functionaliteiten hebben geïntegreerd. Dit vergemakkelijkt de overgang van contentcreatie naar leren door de lerende. Persoonlijk vind ik dit een vreemde eend in de bijt. Op de eerste plaats omdat St-Jean een LCMS wel noemt, maar een LXP bijvoorbeeld niet. Op de tweede plaats omdat LCMS-en m.i. andere systemen zijn dan LMS-en. Tenslotte worden LCMS-en volgens mij ook steeds minder vaak gebruikt omdat een LMS de functionaliteit grotendeels heeft overgenomen.

6. LMS module:
Soms voegen HR-systeemleveranciers een LMS-module toe aan een HR-systeem. Dat is bijvoorbeeld bij een systeem als SAP het geval. Volgens Eric St-Jean voldoet deze module waarschijnlijk aan de meeste behoeften van een organisatie, maar kan het geavanceerde functies missen. Over gebruikersgemak doet hij geen uitspraken….

The post Meerdere types leermanagementsystemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: