Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Op welke manier veranderen generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT het werk van een sportbedrijf?

Gisteren heb ik een workshop verzorgd voor medewerkers van het sportbedrijf van de gemeente Tilburg. We zijn ingegaan op de invloed van generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT op hun werkzaamheden.

Een sportbedrijf houdt zich namens een gemeente bezig met sport- en recreatievoorzieningen. Zij bevorderen onder meer ook sport en bewegen. Een groot deel van hun werkzaamheden heeft te maken met voorlichting en communicatie.

Ik ben eerst ingegaan op AI en ChatGPT in het algemeen. Bijvoorbeeld op large language models, een AI-systeem dat is gemaakt om op basis van grote hoeveelheden tekstgegevens tekst te begrijpen en op menselijke wijze te genereren. ChatGPT is getraind om met behulp van een transformer nieuwe teksten te produceren. Ik heb ook andere generatieve AI-toepassingen genoemd. En ik ben ingegaan op de snelle ontwikkeling van generatieve AI-toepassingen.

Ik heb daarna aangegeven dat we een tijdperk aan het betreden zijn waarin de computer veel meer is dan een middel, maar zich ontpopt als een persoonlijke assistent, als een digitale collega. Generatieve AI kan gebruikt worden om ons cognitief te ontlasten door bepaalde taken deels over te nemen. Ik ben daarbij ingegaan op vier typen taken (de onderverdeling is van SUAS, en ja ik weet dat organisatorische en andere taken ook erg ’talig’ zijn):

  • Taalgerelateerde taken (zoals emails beantwoorden of samenvattingen maken).
  • Organisatorische taken (mededelingen doen, aantekeningen uitwerken).
  • Vragen stellen (als je bijvoorbeeld iets weet, maar er niet op komt).
  • Creatieve taken (ideeën genereren, interview met een expert, etc.)

Ik ben ook uitgebreid ingegaan op de beperkingen van dergelijke toepassingen, op het belang van goede prompts en op de invloed op het werk, met name van theoretisch geschoolden. Praktische beroepsvaardigheden zullen er niet door beïnvloed worden. AI zal mensen niet vervangen – maar mensen met AI zullen mensen zonder AI vervangen (het citaat is oorspronkelijk van prof. Karim Makhani).

Ik ben tot slot ook kort ingegaan op het opstellen van regels voor de eigen organisatie ten aanzien van het gebruik van generatieve AI. De gemeente Tilburg heeft schijnbaar al wat regels hiervoor geformuleerd. Uiteraard heb veel voorbeelden gegeven, afkomstig uit hun praktijk. Deelnemers hebben ook prompts gemaakt, die ik vervolgens heb uitgeprobeerd.

Hieronder vind je mijn slides:

Belangstelling voor als mijn publicaties en bloemlezingen over ChatGPT en aanverwante technologieën, zie het overzicht op mijn weblog.

The post Op welke manier veranderen generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT het werk van een sportbedrijf? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: