Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De resultaten zijn gebaseerd op de reviews van 886 deelnemers in het tweede kwartaal. In totaal volgden 1.377 mensen in die periode een TrainTool-programma. Studenten die TrainTool gebruiken zijn hierin niet meegenomen, het gaat om deelnemers bij commerciële en non-profit organisaties. Bijna 60% van de deelnemers die een review achterlieten gaf zelfs een 8 of hoger.
Er zijn veel opwindende ontwikkelingen in de wereld van learning en development. De vraag is: met welke ontwikkelingen moet je rekening houden en wat betekenen ze voor jou en jouw organisatie? In deze presentatie laat Kasper Spiro zien welke trends echt van belang zijn en wat de lange termijn impact hiervan is op ons vakgebied. [...]
Het bericht 4 Aardverschuivingen in L&D verscheen eerst op Next Learning 2021.
Bij learning analytics bieden we meestal docenten tools aan die hen kunnen helpen bij het begeleiden van lerenden. Je kunt echter ook lerenden dashboards aanbieden waarmee zij met behulp van visualisaties inzicht kunnen krijgen in studiegedrag, en bijvoorbeeld kunnen besluiten ander studiegedrag te gaan vertonen (bijvoorbeeld je studie beter plannen).
…
The post Wat maakt dat lerenden ‘chocola’ kunnen maken van learning analytics? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zijn er volgens mij de afgelopen maanden best goed in geslaagd online onderwijs te verzorgen waardoor lerenden zich cognitief konden blijven ontwikkelen. Zaken als binding en communityvorming blijken echter moeilijker online te bevorderen.
The post Enkele relevante bronnen over online communityvorming en het bevorderen van binding (online) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Sinds ongeveer drie jaar lees je regelmatig over learning experience platforms (LXP). Wat zijn op dit moment...
Het bericht Ontwikkelingen op het gebied van learning experience platforms (LXP) verscheen eerst op nextlearning.nl.
Jo Buuts heeft onlangs een e-book geschreven over de essentie van werkplek leren. Je kunt dit e-book gratis bestellen. Ik heb dat gedaan, en vanochtend gelezen. Hieronder vind je mijn impressie.
Het e-book bestaat uit de volgende onderdelen:
Ontdek de verschillen tussen leren op de werkplek en leren tijdens het werken.
The post De essentie van werkplekleren (bespreking) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Op verzoek van het Nationale Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heb ik onlangs een bijdrage voor Leraar24 geschreven. Deze bijdrage is gisteren verschenen. Ik wil deze ook hier delen.
Onderzoek laat zien dat blended learning effectief kan zijn,
The post Hoe effectief is blended learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Dankzij Dominique Sluijsmans heb ik het Keuzediagram (online) leerpraktijken van scheidend lector Jos Fransen (Hogeschool Inholland) kunnen bestuderen. Je kunt dit instrument gebruiken bij het ontwerpen en uitvoeren van online of blended activerend onderwijs.
The post Reflectie op keuzediagram (online) leerpraktijken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De zomervakantie is begonnen of nadert met rasse schreden. Persoonlijk probeer ik in die periode volledig af te schakelen, en me niet bezig te houden met ‘technology enhanced learning’. Ik lees dan vooral romans. Maar er zijn genoeg mensen die deze periode gebruiken om juist bij te lezen over online en blended learning.
Gisteren heb ik vanuit de Open Universiteit een online workshop verzorgd voor een groep docenten van de pre-master strategic management van Tilburg University, over do’s and don’ts bij volledig online leren.
Na de introductie ben ik kort ingegaan op de vraag waarom het gebruik leertechnologie niet altijd effectief is (het ontbreekt vaak aan een zorgvuldig ontwerp en aan een passende didactiek).
“VR effectief voor soft skills”, aldus de kop van een beknopte bijdrage van het bedrijf Let’s Learn op e-learning.nl. Let’s Learn verwijst daarbij na een recente studie van PWC waaruit onder meer zou blijken dat lerenden vier keer zo snel met virtual reality kunnen worden opgeleid,
Sander Renkema (Team Manager Training VodafoneZiggo) neemt jou mee in zijn ervaringen met de inzet van een...
Het bericht VodafoneZiggo zet LXP in verscheen eerst op nextlearning.nl.
88% van de deelnemende studenten heeft aangegeven tevreden te zijn over het gebruik van TrainTool en gaf het programma een rapportcijfer zes of hoger. Van deelnemers aan universiteiten heeft 86% van de studenten die gestart zijn aan een programma dat programma ook afgerond. Op hogescholen lag dat percentage nog wat lager, mogelijk doordat TrainTool voor veel van de studenten nieuw was.
Traditiegetrouw -voor de veertiende keer namelijk al- publiceert Jane Hart eind september de Top 200 Tools for Learning. Ik verwacht dit jaar een grote verschuiving. Tot vrijdag 11 september 2020 kun je jouw top 10 inzenden.
“Niet volledig online gaan, tenzij er een goede rede voor is!” Dat waren de woorden van adviseur Wilfred Rubens als onderwijsinstellingen dit overwogen. De coronacrisis zorgde echter voor een ongekende versnelling hiervan in het onderwijs. Langzaamaan wordt er weer teruggeschakeld naar diverse vormen van blended learning.
Vanochtend heb ik een virtuele klas-sessie verzorgd over het toepassen van effectieve didactische principes bij blended learning, voor een team van het Nova College.
Ik ben begonnen met twee vragen waarmee ik de voorkennis over blended learning wilde activeren.
De taxonomie van Bloom is bijna 65 jaar oud. Toch wordt deze indeling nog steeds gebruikt, ondanks dat deze taxonomie ooit bedoeld was als ‘werk in ontwikkeling’. Bovendien hebben Anderson en Krathwohl deze classificatie in 2001 herzien. Connie Malamed vraagt zich ook af er geen taxonomieën zijn die bijvoorbeeld beter passen bij werkplekleren.
Onlangs was er -ook in ons land- ‘gedoe’ over het gebruik van software voor het online surveilleren bij tentamens (online proctoring). Studenten maakten hiertegen bezwaar in verband met aantasting van hun privacy (er worden o.a. video-opnames gemaakt van de student terwijl thuis een tentamen maakt).
Het concept van de flipped classroom is waarschijnlijk het bekendste model van blended learning. Onlangs kwam ik via Twitter een paper tegen over een onderzoek naar dit model: Effects of the Flipped Classroom: Evidence from a Randomized Trial (pdf).
Ik ben altijd op zoek naar goede en inspirerende voorbeelden van online en blended learning. De Hogeschool Rotterdam beschreef er onlangs twee, die laten zien dat online leren kan leiden tot meer verdieping. Ik wil wat uitgebreider reflecteren op deze voorbeelden.