Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juli 2020

Van Faculty of Skills | 27-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoogste tevredenheid ooit gemeten bij TrainTool-programma’s

Van de deelnemers aan een TrainTool-programma in het tweede kwartaal van dit jaar heeft meer dan 94% aangegeven tevreden te zijn daarover. Die deelnemers gaven een rapportcijfer 6 of hoger. Dit is het hoogste percentage tevreden deelnemers ooit gemeten bij Faculty of Skills. 

De resultaten zijn gebaseerd op de reviews van 886 deelnemers in het tweede kwartaal. In totaal volgden 1.377 mensen in die periode een TrainTool-programma. Studenten die TrainTool gebruiken zijn hierin niet meegenomen, het gaat om deelnemers bij commerciële en non-profit organisaties. Bijna 60% van de deelnemers die een review achterlieten gaf zelfs een 8 of hoger.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

4 Aardverschuivingen in L&D

Er zijn veel opwindende ontwikkelingen in de wereld van learning en development. De vraag is: met welke ontwikkelingen moet je rekening houden en wat betekenen ze voor jou en jouw organisatie? In deze presentatie laat Kasper Spiro zien welke trends echt van belang zijn en wat de lange termijn impact hiervan is op ons vakgebied. [...]

Het bericht 4 Aardverschuivingen in L&D verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt dat lerenden ‘chocola’ kunnen maken van learning analytics?

Bij learning analytics bieden we meestal docenten tools aan die hen kunnen helpen bij het begeleiden van lerenden. Je kunt echter ook lerenden dashboards aanbieden waarmee zij met behulp van visualisaties inzicht kunnen krijgen in studiegedrag, en bijvoorbeeld kunnen besluiten ander studiegedrag te gaan vertonen (bijvoorbeeld je studie beter plannen).

The post Wat maakt dat lerenden ‘chocola’ kunnen maken van learning analytics? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Enkele relevante bronnen over online communityvorming en het bevorderen van binding (online)

Onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zijn er volgens mij de afgelopen maanden best goed in geslaagd online onderwijs te verzorgen waardoor lerenden zich cognitief konden blijven ontwikkelen. Zaken als binding en communityvorming blijken echter moeilijker online te bevorderen.

The post Enkele relevante bronnen over online communityvorming en het bevorderen van binding (online) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van SBO | 15-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelingen op het gebied van learning experience platforms (LXP)

Sinds ongeveer drie jaar lees je regelmatig over learning experience platforms (LXP). Wat zijn op dit moment...

Het bericht Ontwikkelingen op het gebied van learning experience platforms (LXP) verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

De essentie van werkplekleren (bespreking)

Jo Buuts heeft onlangs een e-book geschreven over de essentie van werkplek leren. Je kunt dit e-book gratis bestellen. Ik heb dat gedaan, en vanochtend gelezen. Hieronder vind je mijn impressie.

Het e-book bestaat uit de volgende onderdelen:

Ontdek de verschillen tussen leren op de werkplek en leren tijdens het werken.

The post De essentie van werkplekleren (bespreking) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe effectief is blended learning?

Op verzoek van het Nationale Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heb ik onlangs een bijdrage voor Leraar24 geschreven. Deze bijdrage is gisteren verschenen. Ik wil deze ook hier delen.

Onderzoek laat zien dat blended learning effectief kan zijn,

The post Hoe effectief is blended learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op keuzediagram (online) leerpraktijken

Dankzij Dominique Sluijsmans heb ik het Keuzediagram (online) leerpraktijken van scheidend lector (Hogeschool Inholland) kunnen bestuderen. Je kunt dit instrument gebruiken bij het ontwerpen en uitvoeren van online of blended activerend onderwijs.

The post Reflectie op keuzediagram (online) leerpraktijken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vier artikelen over online leren die de moeite van het lezen waard zijn

De zomervakantie is begonnen of nadert met rasse schreden. Persoonlijk probeer ik in die periode volledig af te schakelen, en me niet bezig te houden met ‘technology enhanced learning’. Ik lees dan vooral romans. Maar er zijn genoeg mensen die deze periode gebruiken om juist bij te lezen over online en blended learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online learning: do’s and don’ts

Gisteren heb ik vanuit de Open Universiteit een online workshop verzorgd voor een groep docenten van de pre-master strategic management van Tilburg University, over do’s and don’ts bij volledig online leren.

Na de introductie ben ik kort ingegaan op de vraag waarom het gebruik leertechnologie niet altijd effectief is (het ontbreekt vaak aan een zorgvuldig ontwerp en aan een passende didactiek).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Juich niet te vroeg als het gaat om het leerzame karakter van virtual reality

“VR effectief voor soft skills”, aldus de kop van een beknopte bijdrage van het bedrijf Let’s Learn op e-learning.nl. Let’s Learn verwijst daarbij na een recente studie van PWC waaruit onder meer zou blijken dat lerenden vier keer zo snel met virtual reality kunnen worden opgeleid,

Lees verder
Van SBO | 08-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

VodafoneZiggo zet LXP in

Sander Renkema (Team Manager Training VodafoneZiggo) neemt jou mee in zijn ervaringen met de inzet van een...

Het bericht VodafoneZiggo zet LXP in verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 08-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Meer dan 10.000 studenten getraind in collegejaar 2019-2020

Opnieuw hebben meer dan 10.000 studenten in het afgelopen collegejaar gebruikgemaakt van TrainTool om online communicatieve vaardigheden te oefenen. Dit jaar was de grote doorbraak in het gebruik van TrainTool op hogescholen. 

Tevreden deelnemers

88% van de deelnemende studenten heeft aangegeven tevreden te zijn over het gebruik van TrainTool en gaf het programma een rapportcijfer zes of hoger. Van deelnemers aan universiteiten heeft 86% van de studenten die gestart zijn aan een programma dat programma ook afgerond. Op hogescholen lag dat percentage nog wat lager, mogelijk doordat TrainTool voor veel van de studenten nieuw was. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Mijn favoriete leertechnologieën (editie 2020) @C4LPT

Traditiegetrouw -voor de veertiende keer namelijk al- publiceert Jane Hart eind september de Top 200  Tools for Learning.  Ik verwacht dit jaar een grote verschuiving. Tot vrijdag 11 september 2020 kun je jouw top 10 inzenden.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

De 5 typen knowledge transfer van Nancy Dixon

 “We zien dat heel veel mensen het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn” is een van de koplopers uitspraken. We zijn van start met het koplopers traject knowmadisch werken. Hierin doen 3 organisaties mee die wendbaarder & innovatiever willen worden. Ze krijgen hierbij maatwerk coaching en komen in vier werkateliers samen. In het recente werkatelier […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning als het ‘nieuwe normaal’ voor het onderwijs

“Niet volledig online gaan, tenzij er een goede rede voor is!” Dat waren de woorden van adviseur Wilfred Rubens als onderwijsinstellingen dit overwogen. De coronacrisis zorgde echter voor een ongekende versnelling hiervan in het onderwijs. Langzaamaan wordt er weer teruggeschakeld naar diverse vormen van blended learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele klas-sessie Blended learning en effectieve didactische principes

Vanochtend heb ik een virtuele klas-sessie verzorgd over het toepassen van effectieve didactische principes bij blended learning, voor een team van het Nova College.

Ik ben begonnen met twee vragen waarmee ik de voorkennis over blended learning wilde activeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat kunnen we met de taxonomie van Bloom als het gaat om werkplekleren

De taxonomie van Bloom is bijna 65 jaar oud. Toch wordt deze indeling nog steeds gebruikt, ondanks dat deze taxonomie ooit bedoeld was als ‘werk in ontwikkeling’. Bovendien hebben Anderson en Krathwohl deze classificatie in 2001 herzien.  Connie Malamed vraagt zich ook af er geen taxonomieën zijn die bijvoorbeeld beter passen bij werkplekleren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Actie CEO Proctorio kan vertrouwen in online proctoring schaden

Onlangs was er -ook in ons land- ‘gedoe’ over het gebruik van software voor het online surveilleren bij tentamens (online proctoring). Studenten maakten hiertegen bezwaar in verband met aantasting van hun privacy (er worden o.a. video-opnames gemaakt van de student terwijl thuis een tentamen maakt).

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Blended leren: Op naar de hybride variant?

Vandaag hebben we de leergang Ontwerpen en faciliteren van blended leren afgesloten. Als docenten zijn we dan trots op de mooie ontwerpen voor online lessen, online workshops, interactieve video’s, coachingstrajecten, die nu ook in veel gevallen al waren uitgevoerd. Het was een intensieve leergang: onderbroken door corona. De tweede live bijeenkomst kon niet doorgaan en […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Flipped classroom kan leiden tot grotere ongelijkheid tussen groepen lerenden

Het concept van de flipped classroom is waarschijnlijk het bekendste model van blended learning. Onlangs kwam ik via Twitter een paper tegen over een onderzoek naar dit model: Effects of the Flipped Classroom: Evidence from a Randomized Trial (pdf).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe online leren toegevoegde waarde kan hebben voor het onderwijs

Ik ben altijd op zoek naar goede en inspirerende voorbeelden van online en blended learning. De Hogeschool Rotterdam beschreef er onlangs twee, die laten zien dat online leren kan leiden tot meer verdieping. Ik wil wat uitgebreider reflecteren op deze voorbeelden.

Lees verder