Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 02-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Blended leren: Op naar de hybride variant?

Vandaag hebben we de leergang Ontwerpen en faciliteren van blended leren afgesloten. Als docenten zijn we dan trots op de mooie ontwerpen voor online lessen, online workshops, interactieve video’s, coachingstrajecten, die nu ook in veel gevallen al waren uitgevoerd. Het was een intensieve leergang: onderbroken door corona. De tweede live bijeenkomst kon niet doorgaan en we gingen vol goede moed online. Hoewel wij natuurlijk onze hand niet omdraaien voor een online programma mistten we iets.

Ik merk dat de leergang al goed in balans is met elk blok twee weken online en één ochtend in Utrecht. In de live sessie in Utrecht krijgt het thema (ontwerpen, tools of faciliteren) vorm en vallen de online ervaringen op hun plek. Ook levert het veel energie op om elkaar te zien. Zonder de live sessie mis je een deel van ontwikkeling in het groepsproces. Gelukkig kon de afsluiting daarom wel live, hoewel er meteen twee mensen liever online mee wilden doen. Op het laatste moment kregen we nog twee mailtjes… ook liever online! Zo zaten we opeens in een echte hybride bijeenkomst: de helft online, de helft face-to-face.

Hybride groepswerk

Hybride:het nieuwe normaal?

Is hybride de toekomst? Ik zou het niet weten. Misschien blijven we meer online doen en minder face-to-face. De standaard zou ook hybride kunnen worden. Ten eerste omdat we minder mensen of studenten in een zaal kwijt kunnen. Ten tweede geeft het deelnemers de ruimte om zelf een afweging te maken of ze het ervoor over hebben om te reizen en anderen te ontmoeten. Wij vonden het in ieder geval veel energie geven om zo bij elkaar te zijn.

Waar je aan moet denken bij een hybride meeting

Wij hadden van tevoren gevraagd naar de tool mogelijkheden: dat werd Skype en Zoom. We besloten mensen op twee laptops te zetten. Ten eerste omdat we zo klaar waren voor de ontwerp besprekingen in twee groepen. Maar ook omdat ze zo al natuurlijke groepjes vormen voor kleinere groepsopdrachten. Het is wel een uitdaging om de beleving van de online deelnemer goed te laten verlopen. Een aantal tips:

  • Het helpt om het zelf eens te ervaren, dus doe zelf een keer mee als online deelnemer bij een live bijeenkomst of vergadering.
  • Zorg dat de online deelnemers duidelijk in beeld zijn. Dat kan zijn op een groot scherm. Als het er 2 zijn kan het ook door ze als ‘laptop hoofd’ neer te zetten. Zo voorkom je dat je ze in de groep vergeet.
  • Bij grote groepen is het goed om een face-to-face en een online facilitator te hebben die samen werken en af en toe met hun eigen groep werken.
  • Een externe webcam kan er voor zorgen dat de zaal goed in beeld is voor de online deelnemers. Dit is vooral ook fijn bij een online spreker, zo ziet hij/zij ook de reacties van de zaal.
  • Online kan het lastiger zijn om in te breken in een discussie, maar dat kan ook gelden voor de live deelnemers. Spreek daarom af hoe je het woord vraagt, bv door hand opsteken. Ook kan het fijn zijn wat meer rondjes te doen, zo komt iedereen aan de beurt.
  • Werk regelmatig in groepjes waarbij je online deelnemers met face-to-face mengt (fijner met headset). Of maak juist een groepje van twee online deelnemers die dan samen online uitwisselen.
  • Verdeel de zorg. Wie let op wie? Hierbij kun je de taken verdelen tussen facilitators of een buddy systeem toepassen waarbij iedere face-to-face op een online persoon let.

En het groepsproces? Dat is toch goed gekomen want ze willen graag met elkaar in contact blijven!

Wil je een grootschalig event organiseren met een livestream dan vind je hier meer tips. Ervaringen van Betreat met hybride workshops vind je hier.

Wil je meer leren over blended en hybride in de praktijk? Doe met de leergang Ontwerpen en faciliteren van blended leren die op 15 september van start gaat.

Het bericht Blended leren: Op naar de hybride variant? verscheen eerst op Ennuonline.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: