Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 07-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

De 5 typen knowledge transfer van Nancy Dixon

 “We zien dat heel veel mensen het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn” is een van de koplopers uitspraken. We zijn van start met het koplopers traject knowmadisch werken. Hierin doen 3 organisaties mee die wendbaarder & innovatiever willen worden. Ze krijgen hierbij maatwerk coaching en komen in vier werkateliers samen. In het recente werkatelier zoomden we in op intern kennisdelen omdat dat een uitdaging is in alle 3 de organisaties. Het werkatelier was dit keer op 1,5 meter afstand wat met 15 man ook wel afstand creëerde moet ik zeggen!

“Belangrijk nieuw beleid wat op het sociaal intranet staat wordt niet gelezen”

“Het is voor medewerkers moeilijk om te weten wie wat weet/welke expertise heeft”

Quotes van deelnemers

De ene kennisoverdracht is de andere niet

Nancy Dixon, schrijver van Common Knowledge

Nancy Dixon heeft zich verdiept in kennisoverdracht en waarom dat soms zo weerbarstig is. Mensen vinden het wiel uit, of zijn met hetzelfde aan het worstelen zonder dat ze het doorhebben. Tegelijkertijd zijn er teveel overleggen dus meer uitwisselen kan ook te veel druk leggen op tijd. Dixon komt er op uit dat er 5 verschillende situaties zijn. In elke situatie past een andere aanpak. Welke kennisoverdracht hebben we het over als we zeggen dat we het wiel niet opnieuw willen uitvinden? Wanneer we willen dat docenten van elkaar leren bij het ontwikkelen van een nieuw curriculum? Het is goed om zo’n situatie te analyseren omdat in elke situatie een andere oplossing nodig is. 

1. Serial transfer Dit gaat om het leervermogen van het team zelf. Hetzelfde team doet dezelfde taak in een nieuwe context. Hierbij passen regelmatige korte meetings om lessen te delen. Dit zou ook online kunnen, bv. een online brainstorm muur gebruiken om een After Action review te doen. Wanneer het team een tool als Slack of Teams gebruikt kun je regelmatig een poll houden of een korte vraag stellen.

2. Near transfer Een ander team B gaat hetzelfde doen als team A. Het gaat om expliciete kennis. Denk hierbij bv aan 2 scholen die docenten opleiding in slim gebruik van MS teams. Dit kun je heel makkelijk online delen. Je hebt niet heel veel vertrouwen of context nodig om deze kennis te delen. Echter, je moet wel een reden hebben om het te delen. Er zijn in het verleden veel kennis databases opgezet die na een tijdje niet meer gebruikt worden, want waarom zou je tijd steken in je verhaal typen als je niet weet of en wie het gaat gebruiken? Daarom helpt het om te denken in online communities, omdat gelijkgestemden elkaar daar vinden. Wij faciliteren de LOSmakers groep op LinkedIn. Hier worden vooral tool vragen het makkelijkst gesteld.

3. Far transfer Twee teams houden zich bezig met complexe taken. Ze werken in verschillende contexten. Hierbij werkt het als de teams in gesprek gaan over hun uitdagingen. Een bezoek of online adviesgesprek kan werken omdat de kennis moet worden ‘vertaald’ naar de context van het andere team. Nancy Dixon heeft zelf het voorbeeld van een team wat naar olie gaat boren. Het is niet makkelijk om hun vragen aan het andere team te stellen omdat ze niet weten wat ze niet weten. Ze kunnen de taak wel aan, maar andere teams hebben veel meer ervaring. Wat in zo’n situatie wel werkt is om het team met meer kennis mee te laten denken met het ‘ontvangstteam’. Als je dit online wilt doen heb je echt (een aantal) online bijeenkomsten nodig.

4. Strategic transfer Hierbij gaat het om kennis die vaak gebruikt wordt maar heel strategisch is voor de taak van de organisatie. Daarom loont het hier in te investeren. Hierbij zijn specialisten nodig om kennis op te speuren en advies te geven. Online kun je hierbij denken aan content curatoren op strategische onderwerpen.

5. Expert transfer Hierbij heeft een team kennis nodig wat het zelf niet heeft. Ze kunnen op zoek gaan naar experts. Hierbij kan online ook goed werken, door bv. specifieke topics aan te maken op een forum of hashtags te volgen. Zo was ik online al vrij snel erachter wie er bezig waren met het onderwerp chatbots voor leren.

Wat levert de bril van Nancy Dixon de koplopers op? Ten eerste blijkt het waardevol om deze soorten kennisoverdracht te onderscheiden. Het verklaart ook waarom het zo moeilijk is online kennisdelen in een organisatie op gang te krijgen. Waarom delen mensen niet op het forum hoe ze een nieuwe taak hebben aangepakt? Neem het voorbeeld van docenten die op een nieuwe manier gaan lesgeven. Het is goed om het onderscheid te maken tussen wat makkelijk op een forum gedeeld kan worden, bv. kennis over tools of een methodiek. De ‘hoe doe jij dat’ of ‘wie weet een tool voor?’ vragen. Daarnaast is het nodig voor de far transfer van complexere, context-specifieke kennis om met elkaar mee te denken. Zo kunnen docenten bv. in ontwerp-labs waarin ze aan een nieuw curriculum werken met elkaar mee werken over vakgebiedsgrenzen heen. Het is niet voldoende om een forum onderwerp aan te maken over de nieuwe curricula.

Het gesprek tussen de koplopers kwam door deze bril ook over de expert transfer. Hier was een situatie waarin een team wel expertise heeft maar hun expertise wordt niet altijd gezien of gevraagd. Het kan frustrerend zijn in een organisatie of netwerk te werken waarbij je expertise niet gezien of gevraagd wordt. Wat zijn dan manieren om je meer als expert neer te zetten? Als je een faciliterende rol achter de schermen speelt kan het zichtbaar maken van je expertise lastig zijn. Het kan ook nuttig zijn successen te oogsten en prominent te delen. Je zou het ook zichtbaar kunnen maken door een adviesplek te benoemen. Een vragenuurtje online, een strippenkaart uitdelen. Voor meer ideeën kun je te rade gaan bij marketing experts die daar vaak veel beter in zijn.

Last but not least helpt het perspectief van strategische transfer om na te denken wat de strategische kennisdomeinen zijn waar je als organisatie op in wilt zetten. Kennisdelen, kennisontwikkeling kost namelijk wel degelijk tijd en energie. Investeer daarom vooral in kennisgebieden die strategisch zijn.

Meer lezen?

Nancy Dixon heeft het boek Common Knowledge geschreven.  Suzanne  Verdonschot heeft een Nederlandse samenvatting geschreven van het gedachtegoed van Nancy Dixon.

Het bericht De 5 typen knowledge transfer van Nancy Dixon verscheen eerst op Ennuonline.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: