Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Dankzij Dominique Sluijsmans heb ik het Keuzediagram (online) leerpraktijken van scheidend lector Jos Fransen (Hogeschool Inholland) kunnen bestuderen. Je kunt dit instrument gebruiken bij het ontwerpen en uitvoeren van online of blended activerend onderwijs. In deze blogpost wil ik reflecteren op dit keuzediagram.
Het keuzediagram gaat ervan uit dat een volwaardig leerproces vijf fasen kent:
In 2015 heb ik zelf een beschrijvingskader ontwikkeld dat je kunt gebruiken dat je kunt inzetten om aan te geven hoe blended learning kan worden gebruikt. Dit kader gaat uit van een iets andere indeling.
Het keuzediagram kun je gebruiken voor het beantwoorden van vragen zoals:
Verder onderscheidt Jos Fransen drie vormen van leeractiviteiten die binnen de vijf fasen aan bod kunnen komen:
Daarnaast maakt Jos een onderscheid tussen synchrone en asynchrone leeractiviteiten en benadrukt hij activiteiten geïnitieerd door de docent en activiteiten die de lerende onderneemt. Hij benadrukt ook, terecht, het belang van formatief evalueren.
Bron: https://www.inholland.nl/onderzoek/publicaties/keuzediagram-online-leerpraktijken
Mijn opmerkingen:
The post Reflectie op keuzediagram (online) leerpraktijken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar