Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“Niet volledig online gaan, tenzij er een goede rede voor is!” Dat waren de woorden van adviseur Wilfred Rubens als onderwijsinstellingen dit overwogen. De coronacrisis zorgde echter voor een ongekende versnelling hiervan in het onderwijs. Langzaamaan wordt er weer teruggeschakeld naar diverse vormen van blended learning. En dat is maar goed ook, vindt Rubens. Online leren heeft voordelen, maar voor het basis- en voortgezet onderwijs zijn er ook een aantal belangrijke beperkingen.
Aldus de inleiding van een artikel dat ik heb geschreven op verzoek van de redactie van het Tijdschrift voor Remedial Teaching.
Blended learning is de mix van face-to-face- en ICT-gebaseerde leeractiviteiten, leermaterialen en tools. Beide soorten leeractiviteiten maken een substantieel onderdeel uit van het onderwijs; idealiter versterken ze elkaar. Met blended learning kun je de sterke kanten van online leren benutten, en de minder sterke kanten tegengaan.
Online leren heeft namelijk een aantal sterke kanten, zoals:
Volledig online leren heeft echter ook een aantal beperkingen, zoals:
Het nieuwe normaal
Door de anderhalvemetersamenleving zal online en fysiek lesgeven nog wel een tijdje voortduren. Daarom ligt het voor de hand het beste van beide werelden te combineren. Voor de coronacisis maakte je vast wel eens gebruik van een digitale applicatie zoals Kahoot. ICT-gebaseerde leeractiviteiten, leermaterialen en tools maakten echter geen substantieel onderdeel uit van het onderwijsontwerp. De verschuiving naar online is nu goed zichtbaar. Daarbij is het van belang om een eigen aanpak voor blended learning te ontwikkelen. Er vallen namelijk verschillende aanpakken onder dit paraplubegrip. Als remedial teacher kun je met meerdere ontwerpcriteria-keuzes maken die leiden tot een andere ‘blend’. Maak hierbij keuzes in de toepassing (tijd- en plaatsonafhankelijk) of ook live, online, sessies verzorgen (zoals een webinar). Het is goed om je af te vragen welke leer/doceeractiviteiten je online wilt uitvoeren en welke face-to-face.
Tips voor online begeleiden
Rubens, W. (2020). Blended learning als het ‘nieuwe normaal’ voor het onderwijs. In: Tijdschrift voor Remedial Teaching, 28, 3 (juni 2020), 8-10.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar