Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op verzoek van het Nationale Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heb ik onlangs een bijdrage voor Leraar24 geschreven. Deze bijdrage is gisteren verschenen. Ik wil deze ook hier delen.
Onderzoek laat zien dat blended learning effectief kan zijn, mits je goed nadenkt over het ontwerp en de didactiek. Maar wat is blended learning nu precies en wat maakt het effectief? En wat moet je als leraar doen voordat je ermee begint?
Blended learning kan worden omschreven als een mengvorm van face-to-face en ict-gebaseerde onderwijsactiviteiten, leermaterialen en tools. Beide soorten leeractiviteiten maken een substantieel onderdeel uit van het onderwijs en idealiter versterken ze elkaar. Het onderwijs maakt al vele jaren gebruik van ict voor leren en doceren, al is nog niet altijd sprake van een ‘substantieel onderdeel’. De coronacrisis heeft de noodzaak vergroot om blended learning vorm te geven.
De definitie van blended learning is zeer breed. Verschillende vormen en modellen schuilen onder haar paraplu. Je kunt tal van keuzes maken ten aanzien van diverse ontwerpcriteria, zoals: waar leren leerlingen met ict (op school, thuis, elders) en in welke mate wordt ict gebruikt. Een substantieel deel kan 30% zijn, maar ook 70%.
Samenvattend worden de volgende redenen genoemd om blended learning toe te passen (Smith & Hill, 2019):
Er is veel onderzoek gedaan naar blended learning. Het is niet eenduidig welke factoren precies van invloed zijn op de effectiviteit ervan. Op basis van onderzoek zijn echter wel wat conclusies te trekken:
Conclusies die vooral betrekking hebben op de rol van de leraar:
Conclusies die vooral betrekking hebben op (de rol van) leerlingen:
Je kunt dus weinig in zijn algemeenheid zeggen over de effectiviteit van blended learning, net zomin als dat je in het algemeen wat kunt zeggen over de effectiviteit van klassikaal onderwijs.
Een goede voorbereiding is het halve werk. De volgende drie punten kunnen je daarbij helpen:
The post Hoe effectief is blended learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar