Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor mei 2021

Van SBO | 31-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.45

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.45 verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Avetica | 31-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe gaat Moodle om met OWASP top 10 bedreigingen?

Toegenomen focus op veiligheid en privacy De laatste jaren is de focus op veiligheid en privacy sterk toegenomen. Uiteraard heeft de invoering van de AVG in mei 2018 daar flink aan bijgedragen. Ook in offertetrajecten en aanbestedingen wordt steeds vaker de vraag gesteld hoe wij omgaan met veiligheid en privacy. Een terechte vraag want ook […]


Het bericht Hoe gaat Moodle om met OWASP top 10 bedreigingen? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Blended learning en onderwijsontwerp

De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik zal deze twee boeken deze week in twee blogposts bespreken. Het eerste boek is ‘Blended learning en onderwijsontwerp. Van theorie naar praktijk‘ van Barend Last en Stefan Jongen. Last en Jongen richten zich in deze

The post Recensie Blended learning en onderwijsontwerp first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld hoe je de betrokkenheid van lerenden bij online leren kunt versterken

De bijdrage Flexibility key for universities’ hybrid learning, researchers say bevat een interessante casus waaruit blijkt dat docent-onderzoekers dankzij een andere didactien en beoordeling erin zijn geslaagd de betrokkenheid van lerenden tijdens een online cursus te vergroten. In een online introductiecursus op het gebied van techniek hebben de docenten de

The post Voorbeeld hoe je de betrokkenheid van lerenden bij online leren kunt versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Stop ermee om microcredentials te zien als alternatief voor diploma’s

In The move to microcredentials exposes the deficiencies of existing credentials stellen David Boud en Trina Jorre de St Jorre dat microcredentials in hun huidige vorm de zogenaamde tekortkomingen van diploma’s niet kunnen verhelpen. Hun artikel bevat m.i. enkele verkeerde aannames, maar toch ook zinvolle suggesties. Diverse aanbieders van onderwijs

The post Stop ermee om microcredentials te zien als alternatief voor diploma’s first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik data om lerenden beter te ondersteunen

Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken over grote hoeveelheden data van hun lerenden. Daarbij gaat het niet alleen om cijfers, maar ook over aanwezigheidsgegevens, tal van activiteiten in diverse systemen, enzovoorts. Volgens Elliot Howells kunnen onderwijsinstellingen lerenden in elke fase van de levenscyclus als lerende een meer gepersonaliseerde ervaring bieden, en hen

The post Gebruik data om lerenden beter te ondersteunen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

E-learning trends ontdekken dankzij machine learning

In de loop der jaren zijn heel wat artikelen gepubliceerd over e-learning. Een aantal Turkse onderzoekers hebben machine learning gebruikt om te analyseren welke trends je op basis van deze publicaties kunt destilleren. Fatih Gurcan, Ozcan Ozyurt en Nergiz Ercil Cagiltay hebben in totaal 41.925 peer-reviewed artikelem geanalyseerd die tussen

The post E-learning trends ontdekken dankzij machine learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 25-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Mondmaskers levering onder politiebegeleiding: de transformatie naar hybride werken en leren bij Mediq!

Op de dag dat onze mondmaskers in Bleiswijk werden afgeleverd onder politiebegeleiding, veranderde ook de aanpak van onze interne scholing en moesten de leerreizen een andere route gaan volgen. Van de ene op de andere dag werden klassikale lessen online gebracht. De 70-20-10 regel moest worden aangepast. Ik neem je graag mee in onze vernieuwde [...]

Het bericht Mondmaskers levering onder politiebegeleiding: de transformatie naar hybride werken en leren bij Mediq! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 25-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Open Badges als sterke troef voor de Lerende Stad

Lange tijd leek er zich in Nederland weinig te ontwikkeling rondom Open Badges, de internationale open standaard voor het erkennen van leren en ontwikkelen. O.a. SURF (ondersteunende ICT vereniging in HBO en Universiteiten) zet zich al jaren in voor de ontwikkeling van deze standaard. Nu is er uit een geheel andere hoek een interessante ontwikkeling [...]

Het bericht Open Badges als sterke troef voor de Lerende Stad verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ook in de Verenigde Staten loont het behalen van een diploma nog steeds (maar is ook sprake van grote verschillen)

Op conferenties en in de populaire (online) pers wordt de waarde van een diploma regelmatig betwist. Werkgevers zouden diploma’s niet meer zo belangrijk vinden, en jongeren – met name in Angelsaksische landen- zouden de financiële investeringen nooit meer terugverdienen. Recent Amerikaans onderzoek laat zien dat dit laatste in ieder geval

The post Ook in de Verenigde Staten loont het behalen van een diploma nog steeds (maar is ook sprake van grote verschillen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Er ontbreekt iets aan het constructive alignment-principe

Bij het ontwerpen van leertrajecten waarbij digitale leertechnologie wordt gebruikt, wordt dikwijls verwezen naar het belang van constructieve afstemming -‘constructive alignment‘- van leeruitkomsten, leeractiviteiten (en dus didactiek) en toetsing. Volgens mij ontbreekt hierin echter een belangrijk onderdeel als je digitale leertechnologie gaat inzetten. Ik ben onder meer docent van een

The post Er ontbreekt iets aan het constructive alignment-principe first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Werken met EPA’s in Moodle

Wat zijn EPA’s? De afgelopen maanden kom ik de term EPA steeds vaker tegen. Dit is een term die is ontstaan in de gezondheidszorg en staat voor Entrustable Professional Activities (‘toe te vertrouwen professionele activiteit’). Een voorbeeld van een EPA is: het uitvoeren van buckyonderzoeken in laagcomplexe situaties (voor de leken onder ons, dit gaat […]


Het bericht Werken met EPA’s in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wordt Google Starline de nieuwe norm voor videoconferencing en synchroon, live, online leren?

Harm Weistra attendeerde mij gisteren op twee bijdragen over Google’s project Starline. Google wil met dit initiatief een bekend knelpunt van videoconferencing en synchroon, live, online leren helpen oplossen. Eén van de tekortkomingen van synchroon online leren en overleggen via applicaties als MS Teams, Zoom of BlueJeans is dat je

The post Wordt Google Starline de nieuwe norm voor videoconferencing en synchroon, live, online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online evenement over onderwijsinnovatie

Van 22 tot en met 1 juli 2021 organiseert yOUrAcademy, het centrum voor post-initieel onderwijs van de Open Universiteit, voor de tweede keer een online evenement over onderwijsinnovatie. Ik ben docent van dit evenement. Dit online evenement onderscheidt zich van een webinar door een beperkte groep deelnemers en veel interactie.

The post Online evenement over onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Small Privat Online Course (SPOC) – de mogelijkheden voor onboarding bij ASVZ

Door de Corona-pandemie was de onboarding van 100-en nieuwe medewerkers bij ASVZ stil komen te liggen.  Het programma bestond o.a. uit diverse live bijeenkomsten, waarbij inzet van verschillende trainers nodig was. Dat moest ineens anders. Erica en haar team ontwikkelde een online alternatief: de Small Privat Online Course- SPOC. De vorm is niet nieuw, maar [...]

Het bericht Small Privat Online Course (SPOC) – de mogelijkheden voor onboarding bij ASVZ verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Van de klas naar de werkplek!

“Het is allemaal niet zo zeker!”, dat heeft COVID-19 ons wel geleerd. Ook voor een ambulancedienst, denk aan dan aan veranderende werkwijzen: Heel praktische,  zoals de wijze waarop de ambulance dient te worden schoongemaakt. Heel complexe, zoals continue wisselende werkafspraken met ketenpartners, welke patiënt mag je waar brengen? Heel persoonlijke, zoals onzekerheid over hoe veilig [...]

Het bericht Van de klas naar de werkplek! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het 49 L&D Toolbook – zo pak je jouw L&D-vraagstukken effectief bij de kop

De Covid-19 pandemie heeft gezorgd voor een enorme invloed op onze manier van leven, werken en leren ! Daarnaast beinvloeden digitalisering, automatisering, robotisering, de vaardigheden die medewerkers nodig hebben om nu en in de toekomst employable te blijven.   Om tegemoet te komen aan wat organisaties en medewerkers nodig hebben op het gebied van leren [...]

Het bericht Het 49 L&D Toolbook – zo pak je jouw L&D-vraagstukken effectief bij de kop verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Peer mentor aanpak om isolatie van lerenden als gevolg van Covid-19 te doorbreken

Tijdens de corona pandemie ervaren lerenden vaak dat zij geïsoleerd zijn. Zij missen sociale contacten en vinden leren een eenzaam proces. Ondersteuning van lerenden is belangrijk om deze gevoelens van isolement te doorbreken. In How Our Near-Peer Mentoring Model Is Addressing Pandemic Isolation beschrijft Alex Sena hoe zijn organisatie dit

The post Peer mentor aanpak om isolatie van lerenden als gevolg van Covid-19 te doorbreken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Escape room de Alchemist: een bijzondere leerervaring

Wat is een krachtige leerervaring? En hoe ontwerp je die? Maak kennis met de fundamenten van learning experience design in de escape room de Alchemist. Deze escape room is speciaal ontworpen voor Next Learning door de learning experience design pioniers van Shapers. Als ontwerpers bieden wij een fris perspectief op hoe mensen kunnen leren. Daardoor zie je nieuwe mogelijkheden om vorm te [...]

Het bericht Escape room de Alchemist: een bijzondere leerervaring verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Avetica | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over wat nieuw is in Moodle 3.11

Volgend webinar 27 mei De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 27 mei om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Wat is nieuw in Moodle 3.11? Moodle heeft versie 3.11 uitgebracht en in dit webinar willen we de nieuwe mogelijkheden en verbeteringen […]


Het bericht Webinar over wat nieuw is in Moodle 3.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

De positionering van jouw L&D afdeling

Herkenbaar? Binnen veel L&D-afdelingen popt regelmatig de vraag op: ‘waar zijn we nou precies van’. Veel L&D-afdelingen groeien door de jaren heen vrij organisch met steeds meer takken aan de boom. Hierdoor ontstaat het risico dat de ‘L&D-winkel’ binnen jouw organisatie nogal onduidelijk wordt, voor zowel de medewerkers als de interne klant. Daarom is het [...]

Het bericht De positionering van jouw L&D afdeling verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

EXPERTSESSIE: Een verfrissende kijk op je evaluatievragen

Levert jouw evaluatievragenlijst maar weinig input voor hoe je de effectiviteit van jouw training kunt verbeteren? Met de juiste vragen op de juiste manier kan het wel! Het evaluatieformulier kort na een training is veruit de meestgebruikte evaluatievorm in ons vakgebied. Vaak gebruiken we schaalvragen als: ‘Wat vond je van de leervorm?’ en ‘Hoe beoordeel je de trainer?’  Vanuit de wetenschap weten we dat er nauwelijks een verband [...]

Het bericht EXPERTSESSIE: Een verfrissende kijk op je evaluatievragen verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een ontwikkelingsgericht model voor blended learning

De bijdrage Pedagogy, Presence and Placemaking: a learning-as-becoming model of education is nogal abstract en filosofisch van aard. Auteur David White van de Londonse University of Art presenteert hierin een model van blended learning dat sterk de nadruk legt op de ontwikkeling van lerenden. Het model is meer gericht op

The post Een ontwikkelingsgericht model voor blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 17-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.11 is uit

Je merkt aan alles dat de focus van Moodle ligt op versie 4.0 die in november van dit jaar uit komt. Voor Moodle 4.0 wordt een volledig nieuwe Moodle voorkant (User Experience UX) gebouwd waarin dus veel tijd gaat zitten. Toch hebben ze in Australië ook verder gewerkt aan versie 3.11 en hierin zijn een […]


Het bericht Moodle 3.11 is uit is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren waardoor je met online leren de plank mis kunt slaan

Het Canadese Contact North heeft een tijdje geleden de bijdrage Five Ways Online Learning Can Turn Into an Unmitigated Disaster gepubliceerd. Daarin levert men kritiek op -wat zij noemen- ‘emergency remote learning’, het op ad hoc basis en overhaast overstappen van fysiek onderwijs naar online onderwijs, zoals dat tijdens de

The post Vijf manieren waardoor je met online leren de plank mis kunt slaan first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

8 juni 2021: start FCe Postbachelor opleiding e-Learning (waar ik één van de docenten van ben)

Op 8 juni 2021 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding -die eerst onder de vlag van Fontys Interactive en daarna Avans Plus is uitgevoerd- behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent

The post 8 juni 2021: start FCe Postbachelor opleiding e-Learning (waar ik één van de docenten van ben) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 14-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Start FCe Postbachelor opleiding e-Learning

Rond 2001 werkte ik bij Fontys Interactive en zijn we met veel plezier gestart met een Postbachelor opleiding over e-Learning. In 2018 zijn we overgegaan naar Avans Plus en op 8 juni 2021 starten we met de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Bij FCe dus. Zowel ik als hoofddocent maar ook alle gastdocenten zijn erg blij […] Lees verder
Van Avetica | 14-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ned-Moove is opgeheven

14 jaar Moodle vereniging Op 18 april 2007 werd de Ned-Moove (Nederlandstalige Moodle Vereniging) opgericht. De missie was om het gebruik van Moodle is het Nederlandse taalgebied te stimuleren en kennisdeling over het platform te stimuleren. Dit gebeurde met name door het organiseren van Moodlemoots en najaarsseminars. Het lukte de laatste jaren steeds slechter om […]


Het bericht Ned-Moove is opgeheven is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen deze gamification toepassingen daadwerkelijk de kwaliteit van online leren verbeteren?

Een aantal weken geleden heb ik aandacht besteed aan een metastudie die onder meer concludeert dat verschillende gamification-ontwerpelementen verschillende effecten hebben op leeruitkomsten. Vanochtend las ik het artikel ‘Study: Gamification Techniques Can Improve Online Teaching‘. Rhea Kelly suggereert hierin dat een studie van de Sloan School of Management van MIT

The post Kunnen deze gamification toepassingen daadwerkelijk de kwaliteit van online leren verbeteren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Marleen Stikker keynotespreker Online Educa #oeb21

Van 1-3 december 2021 vindt de 27ste editie van de Online Educa in Berlijn plaats. Een opvallende keynotespreker is Marleen Stikker, oprichter en directeur van De Waag in Amsterdam. Stikker staat bekend om haar kritische reflecties op de rol van technologie in de samenleving. Marleen Stikker mag met recht één

The post Marleen Stikker keynotespreker Online Educa #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 12-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Workshop: “5 Moments of Need™ model voor leren op de werkplek”

In deze workshop zullen Bob Mosher en Alfred Remmits aandacht schenken aan het innovatieve “5 Moments of Need” model, dat wereldwijd door organisaties wordt gehanteerd om op een gestructureerde wijze invulling te geven aan het werkplekleren.  Veel organisaties zijn zich namenlijk aan het oriënteren op een aanpak van leren en ontwikkelen, die het leren op [...]

Het bericht Workshop: “5 Moments of Need™ model voor leren op de werkplek” verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 12-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lean Six Sigma en werken met data bij NN Group N.V.

Alle organisaties beschikken over data, maar niet alle organisaties zullen even gemakkelijk die data kunnen ontsluiten. Het benutten van data begint bij het structureren van data en het koppelen aan organisatiedoelen. En toch ook vaak een kwestie van ‘gewoon beginnen’. Yola de Lange deed dat en neemt je mee in haar verhaal. Benut data over [...]

Het bericht Lean Six Sigma en werken met data bij NN Group N.V. verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

De toenemende invloed van AI op het onderwijs

Het Hechinger Report besteedt aandacht aan -wat zij noemen- de infiltratie van artificiële intelligentie (AI) in het (hoger) onderwijs. Deze bijdrage beschrijft toepassingen en enkele belangrijke kanttekeningen. De beschreven toepassingen zijn: AI zorgt voor het automatisch versturen van notificaties via mail andere tekstberichten aan lerenden. Deze notificaties zijn vriendelijk en

The post De toenemende invloed van AI op het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle LTI tips

Als je deze blog al wat langer volgt heb je vast al eens gehoord van LTI (Learning Tools Interoperability). Voor lezers die het niets zegt, LTI is een standaard waarmee je content van één LMS beschikbaar kunt maken in een ander LMS. Je spreekt in dit kader over een provider en consumer. Jouw site is […]


Het bericht Moodle LTI tips is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2021 @C4LPT

Begin september 2021 publiceert Jane Hart voor de vijftiende keer de Top 200  Tools for Learning. Tot donderdag 26 augustus 2021 kun je jouw top 10 inzenden. Deze blogpost bevat mijn top 10. Ik wil graag benadrukken dat ik dit jaar een overzicht heb gemaakt van de meest gebruikte tools.

The post Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2021 @C4LPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 10-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Innovatief ontwerpen van leren met het 3p-model

Sibrenne en ik kijken reikhalzend uit naar 20 mei, de dag waarop ons boek ‘Blended leren ontwerpen uit komt. Ik heb wel genoten van het schrijfproces- we blokten steeds 1 of 2 gezamenlijke schrijfdagen waarin we de agenda leegveegden. We schreven ieder vanuit ons eigen huis, starten met een Skype overleg en gingen dan schrijven […] Lees verder
Van Avetica | 10-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Laatste updates van Moodle 3.5 & 3.8

Moodle updates 3.10.4, 3.9.7, 3.8.9 & 3.5.18 Vandaag heeft Moodle HQ van vier versies de updates uitgebracht. Deze updates bevatten kleine verbeteringen en opgeloste beveiligingsissues. Meer informatie hierover kan je vinden in de releases notes op: Moodle 3.10.4 release notes Moodle 3.9.7 release notes Moodle 3.8.9 release notes Moodle 3.5.18 release notes Moodle 3.5 en […]


Het bericht Laatste updates van Moodle 3.5 & 3.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bespreking selectie van interessante online bijdragen die ik tijdens mijn meivakantie ben tegengekomen

Het is onvoorstelbaar hoeveel interessante blogposts, rapporten en online artikelen er over (technologie ondersteund) leren, opleiden en onderwijs verschijnen. Als ik zou willen en kunnen, zou ik mijn halve werkweek kunnen besteden aan het bespreken van deze bijdragen. Tijdens mijn meivakantie heb ik bijvoorbeeld twaalf bijdragen gearchiveerd om op een

The post Bespreking selectie van interessante online bijdragen die ik tijdens mijn meivakantie ben tegengekomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Midweek Terschelling

De afgelopen week zijn we een aantal dagen wezen uitwaaien op Terschelling. Op 4 en 5 mei kon je dat ‘uitwaaien’ trouwens letterlijk nemen. We verbleven in een appartement in West-Terschelling. Vandaar uit hebben we wandel- en fietstochten gemaakt naar: Omgeving West-Terschelling (o.a. het Groene Strand). Naar West aan Zee

The post Midweek Terschelling first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale toepassingen bij twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek

Ik heb zelf uitvoerige blogposts geschreven bij de publicatie “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”. Vanochtend kwam ik een overzicht met prikborden tegen die tal van online toepassingen bevatten. De prikborden zijn in Wakelet gemaakt, door @ingetwinning. Er is een prikbord met links naar algemene informatie, en vervolgens een

The post Digitale toepassingen bij twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Factoren om rekening mee te houden bij blended learning

Deze recente bijdrage van het World Economic Forum over blended learning doet m.i. al te generaliserende uitspraken over hoe blended learning binnen verschillende landen wordt toegepast. Interessant is het overzicht van factoren die volgens de auteurs een rol spelen bij het ontwerpen en evalueren van blended learning. Effectief gebruik van

The post Factoren om rekening mee te houden bij blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Scholen gebruiken software die LGBTQ+ content blokkeert, maar racistische inhoud toestaat

Onderwijsinstellingen gebruiken vaak software die bepaalde medewerkers erop attenderen als leerlingen op bepaalde ‘risicovolle’ woorden zoeken, en die toegang tot bepaalde websites blokkeren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van algoritmen zodat de software bijvoorbeeld automatisch bepaalt welke websites wel of niet worden geblokkeerd. Deze algoritmen bevatten echter een ernstige vorm van

The post Scholen gebruiken software die LGBTQ+ content blokkeert, maar racistische inhoud toestaat first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder