Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Let’s Learn! | 28-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Omscholingstraject tot Zonnepaneel Installateur

Omscholingstraject tot Zonnepaneel Installateur

Door Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn!

Chapter Works, de one-stop-app voor omscholing met baanzekerheid, vroeg Let’s Learn! om een microlearning opleiding te ontwikkelen voor toekomstige zonnepaneel installateurs. De vraag was om te starten met 40 e-learnings, die Chapter Works op dagelijkse basis kan aanbieden aan mensen die zich willen omscholen tot Zonnepaneel Installateur.

Hoe hebben we dit traject aangepakt? 

We maakten om te beginnen een lijst met alle mogelijke onderwerpen die behandeld moesten worden. De opdracht was om 40 e-learning lessen te maken en daarbij de kracht van microlearning in te zetten om deze omscholing goed en doeltreffend te laten verlopen. Dus goede content, aansluitend op de doelgroep. Andere eisen: niet saai, spreek de cursist duidelijk aan en neem hem/haar mee in de lessen.  

We hebben bepaald welke onderwerpen we logischerwijs konden behandelen, door te kijken naar de alledaagse praktijk. Wat weten de cursisten al, wat gaan ze als eerste zien in de praktijk? Op basis van deze insteek hebben we een flow gemaakt. Daarbij zijn we uitgegaan van de stappen die een onervaren cursist zet op weg naar junior medewerker, vervolgens medior- en daarna ervaren medewerker. Op basis van dit carrièrepad en de stappen in de werkwijze hebben we een keuze gemaakt voor een aanpak. 

De gekozen aanpak voor omscholing

We kozen er voor om de stappen te volgen die horen bij het leggen van een zonnepaneel systeem. We hebben elke afzonderlijke stap van de werkwijze op een blanco vel geschreven. Daarna hebben we met gele sticky notes bepaald wat er per stap geleerd moet worden. Hierbij waren alle niveaus nog door elkaar (onervaren, junior etc). De wens van Chapter Works was dat we in 40 lessen de cursist door het hele proces zouden meenemen. We zagen na het plakken van de notes dat dit kon: als we kozen voor de basis, die door een onervaren medewerker geleerd zou moeten worden. 

Vervolgens zijn we gaan kijken waar we een extra verdieping konden maken, zodat het geleerde op belangrijke onderdelen al richting medior niveau kan gaan. Het bleek mogelijk om dat op een paar onderdelen te doen. De zo gevonden onderwerpen hebben we in een Excel sheet bij elkaar gezet in de volgorde van de werkwijze. Hiermee hadden we een heldere indeling van de leerstof die aansluit op het niveau van een onervaren cursist.

Ontwikkelen omscholing e-learning modules

Het invullen van de onderdelen was de volgende stap. Daarbij maakten we gebruik van een combinatie van een expert met een onervaren cursist (novice). Dat werkte erg prettig. De expert schreef de content, de novice bekeek of het klopte en of het te volgen was. Daarna werd de content gemaakt: interactieve dialogen, quizjes en video’s. De leerexpert zorgde voor afwisseling in de leerstof.

Voor de instructievideo’s hebben we gekozen voor een vorm waarbij een expert een novice uitleg geeft. Een bewuste keuze, om niet alleen te werken met een expert, maar ook met een novice, om zo het geheel luchtiger te maken. De novice moet herkenbaar zijn voor de cursist. In wezen moet de novice hem steeds aanspreken om terug te komen en om samen met hem de cursus te volgen. De novice moest dus een heleboel extra’s hebben, buiten het missen van de kennis van het installeren van zonnepanelen. Hij moest ook nieuwsgierig zijn én losjes kunnen werken voor een camera. Deze novice vonden we al snel via het netwerk van onze videograaf Freddy in de persoon van Peter van Drunen.

Samen met Peter maakten we wel 80 video’s waarin Peter de cursist aanspreekt, motiveert én de handelingen ziet. Peter kwam tijdens de opnames met leuke effecten. Zo zie je Peter zingen, gitaarspelen en de beginnersfouten maken die horen bij het vak van zonnepaneel installateur. Herkenning alom. 

Opleveren

De cursist volgt de e-learnings via de Chapter.Works app op zijn of haar smartphone. Daarvoor werden de lessen in het systeem LearnWorlds opgeleverd. Daarna kwam de leerexpert om de hoek kijken: die maakte van de te leren stof afwisselende leerstof. De taalkundige deed daarbij ook haar ding, ze verbeterde de teksten op basis van een scherp profiel van de doelgroep. En uiteindelijk regelde Chapter Works het dripped effect in Learnworlds, inclusief aanmoedigende pushberichten.  

Let’s Learn! leverde voor deze case met gespreid leren in totaal 18 interactieve dialogen, 7 grote quizzen, 38 testen, 7 stappenplannen/infographics en 80 video’s. 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.