Count & Cooper: blended learning voor Slidewriting
Count & Cooper
Count & Cooper is een Integrated Project Delivery bedrijf dat bekend staat als ‘de bouwer die niet bouwt’. Het bedrijf heeft als missie ‘Building New Ways’. Constant op zoek naar innovatieve oplossingen door het beproefde en het nieuwe te combineren en door unieke samenwerkingsverbanden aan te gaan. Ze streven naar volwaardig partnerschap met hun klanten en coalitiepartners. Om dit te realiseren zijn de teams van Count & Cooper te vinden op belangrijke projecten zoals A9BaHo (verbreding van de snelweg A9 bij Badhoevedorp Holendrecht), Entree Amsterdam (transformatie stationsgebied Amsterdam Centraal) en de uitvoeringsprojecten Kademuren Amsterdam en Twentekanalen.
Leren binnen Count & Cooper
Eén van de strategische pijlers om de ambitie te realiseren betreft het continu investeren in de persoonlijke en professionele ontwikkeling van alle teamleden. Of anders verwoord: continue aandacht voor leren. Leren van classroom training, leren van elkaar en leren door middel van uitdagende projectopdrachten (Blended learning, 70/20/10). Ervaren projectmanagers en projectleiders delen hun ervaring en skills met de projectanalisten, consultants en teamleads. Aangezien C&C voornamelijk werkt met PowerPoint, is de training Slidewriting urgent en belangrijk voor nieuwe teamleden die toetreden tot de C&C-familie.
Vraag van Count & Cooper
De vraag van Count & Cooper was of de basisuitgangspunten van de training Slidewriting konden worden aangeleerd met korte microlearning video’s. De trainer kan dan in de live training meer tijd besteden aan het oefenen met Slidewriting.
Count & Cooper was daarbij op zoek naar een partij die relevante ervaring op dit gebied kon overleggen in de vorm van een portfolio waaruit competenties, expertise en klanttevredenheid bleken.
Uitwerking
Samen met de opdrachtgever heeft Let’s Learn! de vraag geanalyseerd. Daarbij hebben we eerst uitgebreid bekeken wie de doelgroep is en wat van belang is voor de nieuwe Count & Cooper-collega’s om te weten. Op basis hiervan is het beschikbare materiaal bekeken en is extra kennis opgehaald bij de trainer. Daarna hebben we scripts geschreven en interactieve werkvormen bedacht waarmee de teamleden geprikkeld zouden worden om alle vier de microlearnings door te nemen.
Oplossing
Er is een reeks van vier microlearnings gemaakt. Naast een animatie zijn er drie interactieve video’s gemaakt waarin de collegatrainer uitleg geeft en vragen stelt. De learnings gaan in op zaken zoals het doel van Slidewriting, het bepalen van de verhaallijn, het bedenken van een pakkende en effectieve titel en het bedenken van de subtitel. De video’s geven in twee tot drie minuten uitleg over het onderwerp en bevatten een verdiepende vraag.
Gebruik
Count & Cooper heeft de interactieve bestanden in het leermanagement systeem gezet, waar medewerkers ze op een voor hen geschikt moment kunnen volgen. Op deze manier kan ook gemonitord worden wie de microlearnings heeft gevolgd.
Evaluatie
Reactie Dirk van Uffelen, Manager van de Project A9 BAHO VEENIX Academy & Practice leader Learning & Development Count & Cooper:
“Ik heb de samenwerking met Helma, Mette (cameraman) en Fred (scriptschrijver) van Let’s Learn! als uitermate prettig ervaren. We zochten een partij die kon aantonen dat ze het vak van microlearnings maken beheersen. Van meet af aan werd duidelijk dat we een goede keuze hadden gemaakt. Ik voelde me compleet ontzorgd vanaf de intake tot en met de oplevering van de microlearnings. Het team van Let’s Learn! houdt overduidelijk van hun vak en denkt proactief mee om onze Academy nog beter tot haar recht te laten komen. De reacties van onze teamleden waren ook positief. Naast de microlearnings heb ik Helma ook ingehuurd om mij te voorzien van actuele state of the art kennis op het gebied van online leren wereldwijd. Ze ontwierp voor mij een serie masterclasses waardoor ik supersnel weer op niveau was. Al met al kan ik Helma en haar team van harte aanbevelen”
Inmiddels is Count & Cooper samen met Let’s Learn! bezig met het uitwerken van meerdere microlearnings over het onderwerp High Performance Teams.

Hoe waardeert u deze bijdrage?