Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van inBrain | 17-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Adaptief leren bij Achmea

Adaptief leren bij Achmea Opdrachtgever: Achmea Academy
Opdrachtnemer: inBrain
Case: Zet klassikale training om naar online leermodule

  

Klantvraag

 

Achmea vindt het belangrijk om klanten die een klacht of een klantsignaal uiten, zo goed mogelijk van dienst te zijn. De medewerkers die betrokken zijn bij het afhandelen van klachten en het verwerken van klantsignalen worden daarom regelmatig opgeleid. Een van deze opleidingen is de e-learning-module over klacht- en klantsignaalmanagement bij Achmea.

 

 

Onze oplossing: adaptief leerpad

Om de klantvraag in te vullen, heeft inBrain voorgesteld om de online module te voorzien van een adaptief leerpad. Dit houdt in dat elke deelnemer start met een instaptest, daar begint ook meteen het leerproces. Aan het eind van de instaptest krijgt de cursist een advies over welke leerstof hij moet doorlopen voordat hij de eindtoets kan maken. Dit leeradvies brengt de kennishiaten in beeld en maakt de deelnemer ‘bewust onbekwaam’. Vervolgens bepaalt de deelnemer zijn eigen leerstrategie; hij bestudeert gericht de onderwerpen uit het advies of hij neemt alle leerstof door.

 

Leerstof ordenen bij een adaptief leerpad
Voor de leerstof betekent dit dat deze zoveel mogelijk in losse bouwstenen wordt aangeboden die los van elkaar bestudeerd kunnen worden. Dit maakt het mogelijk dat de cursist alleen de onderwerpen kan leren die voor hem relevant zijn.

In de onderstaande afbeelding is het dashboard afgebeeld dat de deelnemer ziet nadat hij de instaptest heeft afgerond. 

Voorbeeld dashboard. 

 

 

In het dashboard kan de deelnemer per onderwerp: 

  1. zijn score zien; 
  2. de content starten; 
  3. zien welke vragen uit de instaptest hij goed en fout heeft beantwoord. 

De deelnemer bekijkt de inhoud van de onderdelen die voor hem interessant zijn en kan vervolgens zo zijn score verbeteren. Wanneer de totaalscore van de deelnemer voldoende is, dan maakt de deelnemer de eindtoets.

 

 

Adaptief leren: waar moet je rekening mee houden? 

Bij het ontwerpen en ontwikkelen van een adaptief leerpad zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden: 

  1. Leerdoelen formuleren op detailniveau: Leerdoelen zijn de basis van een goede online leermodule, dit is niet anders dan bij elke andere leeroplossing. Wat wel een extra aandacht vereist, is het detailniveau waarop je leerdoelen formuleert. Om losse bouwstenen te kunnen ontwikkelen, moet je de content kunnen opdelen in kleine stukjes. Als je deze kennis en vaardigheden opsplitst in sub-leerdoelen kom je tot de kern en kan je losse bouwstenen formuleren die samen bijdragen aan de realisatie van het algemene opleidingsdoel.
  2. Leerstof ordenen in opzichzelfstaande bouwstenen: Daarnaast heeft het ordenen van de leerdoelen extra aandacht nodig. Welke leerdoelen kan je clusteren en aanbieden als een logisch en opzichzelfstaand geheel. Elke bouwsteen moet onafhankelijk van de rest doorgenomen kunnen worden.
  3. Reserveer extra tijd voor het maken van toetsvragen: Als je werkt met een adaptief leerpad, heb je toetsvragen nodig voor een instaptest én een eindtoets. Om echt goed te toetsen of iemand een leerdoel beheerst, wil je vaak meerdere vragen stellen per leerdoel. Het is daarom goed om rekening te houden met het opstellen van een flinke vragenbank voor de beide toetsen. De praktijk leert dat dit een tijdrovende klus is en vaak als lastig wordt ervaren. Reserveer voldoende tijd voor het formuleren en reviewen van de toetsvragen.
  4. Content schrijven in onafhankelijke bouwstenen: De deelnemer is vrij om de content te doorlopen naar eigen behoefte. Dit betekent bij het schrijven van de content dat je moet zorgen dat de deelnemer elk onderdeel opzichzelfstaand kan doorlopen. Je gebruikt dus geen verwijzingen naar andere onderwerpen en daarbij zal je specifieke terminologie op verschillende plaatsen moeten toelichten. 

Ervaring van inBrain

Door de content te verdelen in hapklare blokken content in plaats van in één lange cursus kunnen we het leren meer betekenisvol maken. De medewerker ziet in één oogopslag na het maken van de instaptoets welk onderwerp extra aandacht nodig heeft. Hij kan vervolgens zijn eigen leerpad vormgeven en zijn eigen tijd in te delen.” – Annemiek van Poppel, Senior E-learning Consultant inBrain.


Ervaring van Achmea

Ik vind dit een geweldig initiatief van DS&I. Op deze manier je mensen opleiden is effectief en kostenbewust en geeft ook gelijk bewijslast. “ - Platform Klachtenmanagers Achmea

 

Cursisten zijn vaak nog gewend om ‘lineair’ te leren en willen zekerheid. Wat als ik nu goed gegokt heb en daardoor niet meer naar de lesstof doorgestuurd wordt? In het adaptieve leerpad leer je alleen dat wat nodig is. We merken in de praktijk dat dit vraagt om een uitgebreide communicatie. Deze nieuwe manier van leren moet duidelijk nog landen bij de cursist.” - Claudia Hendriks, Projectmanager Achmea Academy

Ik hoef alleen maar te leren wat ik niet weet” - Reinier Hulleman, Projectmedewerker Achmea Academy


 




Meer weten over dit project?
Neem contact met: info@inbrain.nl

www.inbrain.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases

Vacatures

16-10

(Medior) Consultant

UP learning
12-10

Totara Implementatieconsultant

The Courseware Company
04-10

Sales Consultant

The Courseware Company