Een flexibele leeromgeving voor de Nonnen in Vught
Opdrachtgever: Language Institute Regina Coeli
Opdrachtnemer: UNI-Learning
Klantvraag: E-learning flexibeler inzetten bij individueel taaltrainingsconcept
Oplossing: Een flexibele leeromgeving voor tijd- en plaatsonafhankelijk leren
Regina Coeli (ook bekend als ‘de Nonnen van Vught’) is een autoriteit op het gebied van het leren van een vreemde taal. Dit succes wordt onder andere bepaald door het uitgangspunt van ‘volledige onderdompeling’ en individuele taaltrainingen.
E-learning vormt een belangrijk onderdeel van de individuele taaltrainingen op maat van Regina Coeli. “We werken binnen onze taaltrainingen met een mix van individuele lessen door native taaltrainers en zelfstandig oefenen in onze e-learning-omgeving”, vertelt onderwijsdirecteur Esther van Berkel. “De nadruk tijdens een training ligt op de privélessen omdat je taal het best leert van mensen. e-Learning versterkt het werk van de taaltrainers.”
Klantvraag:
Hoe kunnen we e-learning nog flexibeler inzetten als ondersteuning van ons individuele taaltrainingsconcept? Zodat cursisten niet alleen op vaste uren in het talenpracticum aan de slag zijn, maar ook zelf op een smartphone of tablet kunnen leren. En dat docenten meer flexibiliteit hebben in het creëren van persoonlijke lesprogramma’s en achteraf samen met de cursist kunnen reflecteren op voortgang.
Oplossing:
Een flexibele leeromgeving voor tijd- en plaatsonafhankelijk leren. Op een zelfstudieplek, op de hotelkamer, in de lobby of buiten in de tuin. Het maakt niet uit. Cursisten kunnen nu aan de slag met de oefeningen op het moment en de plek waar het hun uitkomt.
“We gebruiken e-Learning nu nog vooral om tussen de lessen door het geleerde te oefenen en te drillen en dat blijft ook belangrijk. Een taaltrainer selecteert daarvoor aan het eind van iedere les een aantal oefeningen op maat. Het nieuwe platform stelt ons in staat om e-learning flexibeler in te zetten. We zullen andersoortige opdrachten ontwikkelen die een verrijking zijn van het zelfstandig oefenen. Niet iedere cursist is hier meerdere dagen achter elkaar in huis. Zo verzorgen we ook programma´s als taalcoaching en online taaltrainingen, waarbij cursisten meer zelfwerkzaam zijn. Daar moet je systeem op ingericht zijn.” – Esther van Berkel, onderwijsdirecteur Regina Coeli
De nieuwe online leerervaring kenmerkt zich door de inzet van learning formats. Een uniek concept van UNI-Learning. Learning formats zijn recepten die het beste uit een didactische werkvorm halen. Afhankelijk van het doel en de intensiteit van de begeleiding door taaltrainers, kan een ander format voor de oefeningen gekozen worden.
Ook de communicatie tussen docent en cursist is gestroomlijnd via het platform. De cursist laat vragen of opmerkingen achter bij de oefeningen en kan later samen met de docent terugspringen naar de context van de oefening en gericht de vraag bespreken.
“Bij Regina Coeli is kraakhelder waar het om draait: de mensen. Het instituut heeft daarnaast een sterk onderwijsconcept”, vertelt Joost Moerdijk, manager innovatie en creativiteit van UNI-Learning . “Voor het ontwikkelen van een online leeromgeving voor Regina Coeli moesten we aansluiten bij de hoge standaard: het leerproces moet prettig zijn, er moet aandacht zijn voor positieve feedback en het systeem moet flexibel zijn vanwege het maatwerk. Grote delen van de techniek die wij voor Regina Coeli hebben ontwikkeld, zullen we ook gaan gebruiken voor andere klanten van UNI-Learning. Regina Coeli loopt hier nu in voorop.”
Lees ook het artikel van Regina Coeli.
Meer weten over tijd- en plaatsonafhankelijk leren? Of meer weten over learning formats? Neem contact op met de learning experts van UNI-Learning.