Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Faculty of Skills | 18-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tikkende tijdbom rondom kritische beroepscommunicatie

Tikkende tijdbom rondom kritische beroepscommunicatie

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt het uiterste van werkgevers om vacatures te vervullen. Alles wordt uit de kast gehaald om genoeg mensen te vinden. Of iemand over alle kwalificaties beschikt is steeds vaker van ondergeschikt belang. In sommige sectoren nemen werkgevers daarmee een fors risico. Kan deze tikkende tijdbom nog onschadelijk gemaakt worden?

Ongekwalificeerd

Met name in de bouw, techniek ICT, vervoer en logistiek en de gezondheidszorg is een groot gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten, maar ook in andere sectoren is een tekort aan goede mensen. 46% van de vacatures is moeilijk te vervullen, blijkt uit de meest recente enquête van uitkeringsinstantie UWV onder ruim 2.000 werkgevers. Werkgevers moeten creatief zijn. Functie-eisen worden aangepast om een nieuwe groep personeel aan te boren. Werknemers worden overal vandaan gehaald; uit het buitenland, uit andere sectoren en rechtstreeks uit de studiebanken, diploma of niet. Vaak is dit personeel ongekwalificeerd voor de functie.


Op glad ijs

In sommige sectoren bevinden werkgevers zich daarmee op glad ijs. Als specifieke beroepscommunicatie vereist is bijvoorbeeld. Denk aan machinisten die met de treindienstleider communiceren, artsen die medische informatie verstrekken aan patiënten, maar ook financieel dienstverleners die klanten adviseren. Beroeps- en brancheorganisaties hebben kwaliteitseisen opgesteld voor deze communicatie en kunnen leden hierop aanspreken.

De fout in

Missers in de communicatie komen steeds sneller aan het licht. De samenleving vraagt om een grotere mate van transparantie. Het gemak waarmee gesprekken kunnen worden opgenomen in woord en beeld gaat wellicht voorbij aan privacy-afspraken, maar eenmaal openbaar heiligt het doel de middelen. Dat geldt niet alleen voor het contact met klanten of patiënten, maar ook voor communicatie tussen collega’s onderling.

Onderzoek op z'n minst of de nieuwe arbeidskracht in staat is de kritische beroepscommunicatie uit te voeren die bij de functie hoort.
 

Taak van de werkgever

Dat werkgevers kiezen voor creatieve oplossingen om het personeelstekort aan te pakken is begrijpelijk. Maar ze zouden daarbij op z’n minst moeten onderzoeken of een nieuwe arbeidskracht, ondanks het ontbreken van alle juiste papieren, in staat is de kritische beroepscommunicatie uit te oefenen die bij de functie hoort. Daar is tegenwoordig geen kostbaar en tijdrovend assessment meer voor nodig. Een betrouwbare online test, op maat gemaakt voor de betreffende beroepsskills, is een passend alternatief. De vastgelegde resultaten zijn het bewijs van het niveau van de medewerker. Als blijkt dat dit nog niet is behaald, hoeft het ook niet veel tijd of geld te kosten om die kennis bij te brengen.

Voorkom fouten

De tikkende tijdbom moet onschadelijk gemaakt worden en testen en trainen zijn daar de tools voor. Fouten door verkeerde communicatie kunnen ernstige gevolgen hebben voor gedupeerden, voor de reputatie van de sector en de organisatie. En niet in de laatste plaats voor de professional zelf. Die is gelokt voor een rol en heeft onwetend en onkundig een fout veroorzaakt. Een test had dat kunnen voorkomen en het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om die test af te nemen.

Case study: veiligheid op het spoor

Veiligheid staat voorop bij de Nederlandse Spoorwegen. Een machinist kan zich geen foutje veroorloven. Daarom wordt veel aandacht besteed aan heldere en eenduidige communicatie tussen machinisten en bijvoorbeeld de treindienstleider. Toch merkte NS dat de informatie vaak niet goed bleef hangen. Lees hoe ze dit probleem hebben aangepakt in de case study.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Wilfred Rubens (redactie)
13-03

Is 360 VR de heilige graal ?

Let’s Learn!
05-03

VU Canvas Café: gaat het werken?

Harm Weistra (hoofdredacteur)

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.