Bright Alley: prikkelen, leren en borgen
Opdrachtgever 1: Financiële instelling
Opdrachtgever 2: UWV WERKbedrijf
Opdrachtnemer:
Bright AlleyKlantvraag 1: ‘Onboarding programma’
Klantvraag 2: Voorbereiden op veranderende werkomgeving
Oplossing: blended aanpak
De kracht van blended programma’s
Bright Alley ontwikkelt e-learning-programma’s voor opdrachtgevers in verschillende branches (Financiën, Productie en logistiek, Overheid en non-profit, Retail, Infrastructuur, Cross media, Zakelijke dienstverlening en Zorg). De laatste jaren is een trend zichtbaar dat bedrijven niet alleen een oplossing vragen voor ‘leervragen’, maar ook voor vragen die gaan over gedragsverandering en slimmer werken. Dit vraagt om meer dan alleen een losse e-learningmodule of om gamification. Bright Alley ontwikkelt bij dit soort vragen - samen met de klant - bij voorkeur een blended programma. In dit artikel twee praktijkvoorbeelden van deze aanpak.
Introductie nieuwe medewerkers
Een grote financiële instelling was op zoek naar een ‘onboarding programma’, bedoeld om nieuwe medewerker een goede start te geven bij de bank en bedoeld om hen daar thuis te laten voelen. Samen met de bank werd een interactief, innovatief introductieprogramma bedacht. Twaalf weken lang kregen de medewerkers prikkelende e-mails met een voor hen en voor de bank relevante vraag. Naar aanleiding van die vragen werden zij doorverwezen naar speciale intranetpagina’s of naar e-learningmodules die aansloten bij het onderwerp. Het leren vond niet alleen plaats in de digitale wereld, maar ook tijdens live bijeenkomsten en in gesprekken met een host en hun manager. Het blended programma zorgde voor het borgen van het geleerde, door de informatie meerdere keren en op verschillende manieren terug te laten komen én door er voor te zorgen dat de informatie handig terug te vinden was via het intranet. Inmiddels heeft Bright Alley ook een light-versie van het programma gemaakt, voor medewerkers die door de bank tijdelijk worden ingehuurd.
Nadenken over toekomstige rol
Bij het UWV WERKbedrijf was één van de belangrijkste doelen dat medewerkers na het programma een goed onderbouwde beslissingen zouden kunnen nemen over hun toekomstige rol als werkcoach. Daarom werd gekozen voor een leeroplossing waarin naast kennis ook ervaring een belangrijk rol speelde. In de voorbereiding werden medewerkers geprikkeld met behulp van zelftests en serious games. Zo konden zij niet alleen ontdekken hoe zij op dat moment in hun werk stonden, maar werden ze ook geconfronteerd met vragen als: hoe zij zichzelf zien werken in de toekomst; wat volgens hen dan belangrijk wordt; welke competenties de werkcoach van de toekomst heeft. Via storytelling, een interactief scenario, augmented reality en reflectieworkshops werden de medewerkers ondergedompeld in het werken in 2015. In het natraject werd de opgedane kennis geborgd door middel van zelfreflectie, feedback en een herbelevenis: een paskamer waarin elke deelnemer kon bepalen hoe de toekomst bij hem of haar past.
Waarom deze learning-oplossing?
Bright Alley gelooft in een Growth Mindset, wat wil zeggen dat Bright Alley gelooft dat mensen in staat zijn te veranderen en beter te worden door nieuwe dingen te zien en te oefenen. Ofwel: iedereen kan beter worden door nieuwe kennis en ervaringen. Dit in tegenstelling tot een Fixed Mindset, waarbij wordt gedacht dat kwaliteiten, intelligentie en vaardigheden min of meer vast staan. Het leren nieuwe kennis of het opdoen van nieuwe vaardigheden gaat het gemakkelijkst als mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om iets nieuws te leren of te beleven. Mensen raken intrinsiek gemotiveerd door hen te verleiden en te prikkelen zodat zij de relevantie ook daadwerkelijk gaan voelen. Hierna kan pas een begin worden gemaakt met het uitwisselen en opbouwen van kennis. Dan pas kunnen reguliere leerinterventies zoals training of e-learning een rol spelen. De taak van Bright Alley is om deze leeromgeving samen met de klant zodanig in te richten dat medewerkers worden geprikkeld en worden gemotiveerd om te leren en/of ander gedrag te vertonen. Cruciaal hierbij is om na te denken hoe medewerkers niet alleen een eenmalige ervaring ondergaan, maar hoe zij in die verandering blijvend kunnen worden ondersteund. Om dat te realiseren, is het belangrijk als de klant kan worden meegenomen in deze visie op leren en veranderen.

Ervaringen van cursisten
Uit onderzoek van het UWV WERKbedrijf blijkt dat 93% van de deelnemers aan het programma zeer tevreden is. Dat bleek ook uit de activiteiten van de deelnemers in de digitale omgeving. Na de eerste voorbereiding, zijn op het platform ruim 5100 reacties geplaatst. Daarnaast ontstonden na de ervaringsdag levendige discussies op het platform . Betrokkenen bij het UWV WERKbedrijf ervaren dat de (arbeids)mobiliteit ook daadwerkelijk is toegenomen.
Enkele reacties na het doorlopen van het programma:
Werkcoach: | "Met je eigen creativiteit en inzet kan deze verandering ook weer tot een nieuwe uitdaging leiden" |
Adviseur wg-diensten: | "Inspireren, we gaan er voor!!" |
Senior werkcoach: | "Digitale dienstverlening is de onvermijdelijke toekomst. Laten we kijken naar de kansen die het kan bieden!" |
Controller: | "Van iedere uitdaging leer je en word je beter!" |
Uit evaluaties bij de financiële instelling blijkt dat de nieuwe medewerkers zich na het programma welkom voelen; dat zij de missie, visie en strategie van het bedrijf begrijpen; dat zij een hogere betrokkenheid tonen en dat zij trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken. Dat zijn resultaten waar Bright Allley als partner in online leren trots op is.
Voor meer informatie: www.brightalley.nl of tel: +31 (0)30 2123 200.