Opdrachtgever 1: Financiële instelling 
Opdrachtgever 2:
UWV WERKbedrijf
Opdrachtnemer: Bright Alley
Klantvraag 1: ‘Onboarding programma’ 
Klantvraag 2: Voorbereiden op veranderende werkomgeving 
Oplossing: blended aanpak

">

Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Bright Alley | 15-04-2013 | Article Rating | (0) reacties

Bright Alley: prikkelen, leren en borgen

Bright Alley: prikkelen, leren en borgen

Opdrachtgever 1: Financiële instelling 
Opdrachtgever 2: UWV WERKbedrijf
Opdrachtnemer: Bright Alley
Klantvraag 1: ‘Onboarding programma’ 
Klantvraag 2: Voorbereiden op veranderende werkomgeving 
Oplossing: blended aanpak

De kracht van blended programma’s


Bright Alley ontwikkelt e-learning-programma’s voor opdrachtgevers in verschillende branches (Financiën, Productie en logistiek, Overheid en non-profit, Retail, Infrastructuur, Cross media, Zakelijke dienstverlening en Zorg). De laatste jaren is een trend zichtbaar dat bedrijven niet alleen een oplossing vragen voor ‘leervragen’, maar ook voor vragen die gaan over gedragsverandering en slimmer werken. Dit vraagt om meer dan alleen een losse e-learningmodule of om gamification. Bright Alley ontwikkelt bij dit soort vragen - samen met de klant - bij voorkeur een blended programma. In dit artikel twee praktijkvoorbeelden van deze aanpak. 

Introductie nieuwe medewerkers 
Een grote financiële instelling was op zoek naar een ‘onboarding programma’, bedoeld om nieuwe medewerker een goede start te geven bij de bank en bedoeld om hen daar thuis te laten voelen. Samen met de bank werd een interactief, innovatief introductieprogramma bedacht. Twaalf weken lang kregen de medewerkers prikkelende e-mails met een voor hen en voor de bank relevante vraag. Naar aanleiding van die vragen werden zij doorverwezen naar speciale intranetpagina’s of naar e-learningmodules die aansloten bij het onderwerp. Het leren vond niet alleen plaats in de digitale wereld, maar ook tijdens live bijeenkomsten en in gesprekken met een host en hun manager. Het blended programma zorgde voor het borgen van het geleerde, door de informatie meerdere keren en op verschillende manieren terug te laten komen én door er voor te zorgen dat de informatie handig terug te vinden was via het intranet. Inmiddels heeft Bright Alley ook een light-versie van het programma gemaakt, voor medewerkers die door de bank tijdelijk worden ingehuurd.


Nadenken over toekomstige rol 

Bij het UWV WERKbedrijf was één van de belangrijkste doelen dat medewerkers na het programma een goed onderbouwde beslissingen zouden kunnen nemen over hun toekomstige rol als werkcoach. Daarom werd gekozen voor een leeroplossing waarin naast kennis ook ervaring een belangrijk rol speelde. In de voorbereiding werden medewerkers geprikkeld met behulp van zelftests en serious games. Zo konden zij niet alleen ontdekken hoe zij op dat moment in hun werk stonden, maar werden ze ook geconfronteerd met vragen als: hoe zij zichzelf zien werken in de toekomst; wat volgens hen dan belangrijk wordt; welke competenties de werkcoach van de toekomst heeft. Via storytelling, een interactief scenario, augmented reality en reflectieworkshops werden de medewerkers ondergedompeld in het werken in 2015. In het natraject werd de opgedane kennis geborgd door middel van zelfreflectie, feedback en een herbelevenis: een paskamer waarin elke deelnemer kon bepalen hoe de toekomst bij hem of haar past. 

 


Waarom deze learning-oplossing? 
Bright Alley gelooft in een Growth Mindset, wat wil zeggen dat Bright Alley gelooft dat mensen in staat zijn te veranderen en beter te worden door nieuwe dingen te zien en te oefenen. Ofwel: iedereen kan beter worden door nieuwe kennis en ervaringen. Dit in tegenstelling tot een Fixed Mindset, waarbij wordt gedacht dat kwaliteiten, intelligentie en vaardigheden min of meer vast staan. Het leren nieuwe kennis of het opdoen van nieuwe vaardigheden gaat het gemakkelijkst als mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om iets nieuws te leren of te beleven. Mensen raken intrinsiek gemotiveerd door hen te verleiden en te prikkelen zodat zij de relevantie ook daadwerkelijk gaan voelen. Hierna kan pas een begin worden gemaakt met het uitwisselen en opbouwen van kennis. Dan pas kunnen reguliere leerinterventies zoals training of e-learning een rol spelen. De taak van Bright Alley is om deze leeromgeving samen met de klant zodanig in te richten dat medewerkers worden geprikkeld en worden gemotiveerd om te leren en/of ander gedrag te vertonen. Cruciaal hierbij is om na te denken hoe medewerkers niet alleen een eenmalige ervaring ondergaan, maar hoe zij in die verandering blijvend kunnen worden ondersteund. Om dat te realiseren, is het belangrijk als de klant kan worden meegenomen in deze visie op leren en veranderen. 



 


Ervaringen van cursisten 
Uit onderzoek van het UWV WERKbedrijf blijkt dat 93% van de deelnemers aan het programma zeer tevreden is. Dat bleek ook uit de activiteiten van de deelnemers in de digitale omgeving. Na de eerste voorbereiding, zijn op het platform ruim 5100 reacties geplaatst. Daarnaast ontstonden na de ervaringsdag levendige discussies op het platform . Betrokkenen bij het UWV WERKbedrijf ervaren dat de (arbeids)mobiliteit ook daadwerkelijk is toegenomen. 


Enkele reacties na het doorlopen van het programma: 


Werkcoach: "Met je eigen creativiteit en inzet kan deze verandering ook weer tot een nieuwe uitdaging leiden"
Adviseur wg-diensten: "Inspireren, we gaan er voor!!"
Senior werkcoach: "Digitale dienstverlening is de onvermijdelijke toekomst. Laten we kijken naar de kansen die het kan bieden!"
Controller: "Van iedere uitdaging leer je en word je beter!"


Uit evaluaties bij de financiële instelling blijkt dat de nieuwe medewerkers zich na het programma welkom voelen; dat zij de missie, visie en strategie van het bedrijf begrijpen; dat zij een hogere betrokkenheid tonen en dat zij trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken. Dat zijn resultaten waar Bright Allley als partner in online leren trots op is. 


Voor meer informatie: www.brightalley.nl of tel: +31 (0)30 2123 200.




Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.