Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Reviewstudie flipped classroom onderstreept potentie van dit concept

Er is de afgelopen jaren veel geschreven over het concept van de flipped classroom. Daarbij ging het vaak om opiniërende bijdragen, persoonlijke ervaringen en case studies. De afgelopen week kwam ik een artikel tegen dat gebaseerd is op diverse (onderzoeks)artikelen. De auteurs zijn daarin best positief over de flipped classroom. A Review of Flipped Classroom [...] Lees verder
Van Avetica | 08-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle MOOC vanaf 7 augustus 2016

Wil je leren werken met Moodle of ben je vooral benieuwd naar de vele onderwijskundige mogelijkheden van dit open source leermanagementsysteem, dan kan je vanaf 7 augustus 2016 de Moodle MOOC volgen. De forums zijn al open vanaf de eerste […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle MOOC vanaf 7 augustus 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

De GameStorm: spelenderwijs naar een agile organisatie

Stilstaan of veranderenVerandering blijft voor mij een boeiend thema. Aan de ene kant haten we het, aan de andere...

The post De GameStorm: spelenderwijs naar een agile organisatie appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 08-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een iPhone 6 van tweehonderd euro voor mijn dochter, oftewel: oplichtingspraktijken op Marktplaats.nl

Banner-Laptop-Tablet

Enige weken geleden tweette ik trots dat ik het scherm van de smartphone van mijn zoon had vervangen. Zijn scherm […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke condities spelen een rol bij het faciliteren van kennisdelen?

Binnen kennisintensieve organisaties, en dat zijn er heel wat vandaag de dag, is het delen van kennis en informatie van groot belang. Dit kun je niet afdwingen, maar wel bevorderen door aandacht te besteden aan sociale, organisatorische en technologische condities. In reactie op één van mijn recente blogposts, verwees Ank Boersma naar het artikel “Condities [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nemen robots werk over?

Binnen OESO-landen zal gemiddeld 9% van de banen door robots vervangen worden. Daar hoeven we dus niet bang voor te zijn. Echter, een groot aantal taken van werknemers zal wel geautomatiseerd worden. De banen verdwijnen niet, maar de taken veranderen. Onder meer doordat ICT meer toegepast zal worden. Dat vraagt veel van professionalisering. Want meer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality bij Avans

De afgelopen week heb ik een redelijk kritische bijdrage geschreven over virtual reality. Veel toepassingen zijn vaak nog niet krachtig omdat je er nog niet meerdere zintuigen mee kunt aanspreken, en er niet mee kunt interacteren. Ik schreef dat ik deze week kennis hoopte te maken met een uitzondering op deze regel. Dat was dus [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar adaptief leren met vooralsnog niet zo positieve uitkomsten

Adaptieve leertechnologie is één van de belangrijkste beloftes op het gebied van technology enhanced learning van dit moment. Deze toepassingen zouden het onderwijs beter in staat stellen om met succes in te spelen op individuele leervragen. Adaptief leren zou daarmee eindelijk flexibilisering mogelijk maken. Momenteel lijken deze beloftes helaas nog niet waar gemaakt te worden. [...] Lees verder
Van Avetica | 05-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Huiswerk geven en bijhouden in Moodle

Met de zomervakantie in zicht en wetende dat de leerlingen wekenlang geen huiswerk krijgen, schrijf ik toch over een nieuwe Moodle plugin genaamd Huiswerk. De nieuwe functionaliteit doet precies wat je ervan zou verwachten. Docenten kunnen huiswerk opgeven, volgen of […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Huiswerk geven en bijhouden in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Top 200 Tools voor Leren, editie 2016

Voor de tiende keer zal Jane Hart een top 200 van de meest gebruikte leertechnologieën samenstellen. Ook jij kunt meestemmen. De afgelopen jaren heeft Jane een top 100 samengesteld. Veel mensen doen daar aan mee (ik meestal ook). Uiteraard gaat het daarbij niet om een representatief onderzoek. Ook komt -vermoedelijk door Jane’s doelgroep- het onderwijs [...] Lees verder
Van SBO | 05-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Doe de test: hoe speels ben jij?

Hoe speels ben jij? Doe de speelsheidtestSpelen lijkt zo’n verspilling van tijd en energie, maar onderzoek toont aan dat we spelen serieus moeten...

The post Doe de test: hoe speels ben jij? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject

GamificationUit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen...

The post Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 04-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (4): Graphic based menu

In onze serie om de ‘scroll of death‘ binnen een Moodle cursus te voorkomen, kan je ook werken  met een graphic based menu (zie ook afbeelding). Door op de afbeelding te klikken kom je in een leeractiviteit terecht. Deze leeractiviteit […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (4): Graphic based menu verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Leren in een online community

Vandaag heb ik bij de Daelzicht Academie een workshop verzorgd over leren in een online community. Wat is essentieel voor het succes van een online community, en wat komt kijken bij de opzet van een online community? Wenger, McDermott en Snyder (2002) definiëren een community of practice als een groep mensen die een zorg, een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 04-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Boek: ‘Mediawijsheid in de klas’ bestaat exact 1 jaar ;-)) Een (korte) terugblik

Banner-2-Studenten

Afgelopen vrijdag lag mijn boek: ‘Mediawijsheid in de klas’ precies één jaar in de (digitale) boekwinkels. Tijd voor een (korte) […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality: een valse belofte voor het onderwijs?

“Virtual reality” wordt gezien als een belangrijke technologische ontwikkeling met veel betekenis voor het onderwijs. Om de toekomst ervan te kunnen duiden, moet je je echter in de historie verdiepen. Op dit moment is VR-technologie nog niet krachtig genoeg, en zijn geavanceerde toepassingen vanwege de complexiteit en kosten nog niet heel bereikbaar voor doorsnee scholen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt het gebruik van ICT in het onderwijs tot een succes?

De invoering van ICT in het onderwijs kan leiden tot een betere kwaliteit van het onderwijs, en zelfs tot cultuurverandering. Maar dan zal aan ‘4R’ aandacht besteed moeten worden. How A Thoughtful Blended Design Transformed Classrooms And Culture is het succesverhaal van een Amerikaanse basisschool die ‘blended learning’ met succes heeft ingevoerd. Zij passen het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verwondering bij leren belangrijk, maar graag selectief

Onderwijs zou gevoelens van ‘verwondering’ meer moeten oproepen. Ik ben het daar mee eens, maar waarschuw ook voor een ‘overkill’ aan verwondering. Ook heb je er geen systeemverandering voor nodig. In de VS gebruiken ze de term ‘Awe’ om uit te drukken als een ervaring mensen kippenvel veroorzaakt, een ‘kick’ veroorzaakt, ‘mind blowing’ is of [...] Lees verder
Van Avetica | 30-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Avetica wint Moodle aanbesteding UWV

Op onze corporate site staat onderstaand nieuwsbericht wat ik leuk vind om het hier te delen met jullie. Want we zijn hier best trots op! De Academie WERKbedrijf van het UWV gebruikt al jaren Moodle als leerplatform om het (online) leren voor […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Avetica wint Moodle aanbesteding UWV verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Makers + Shakers op het gebied van ICT en onderwijs

“Makers + Shakers of edtech” is een selectieve index van initiatiefnemers van innovaties in het onderwijs waarbij ICT een belangrijke rol speelt. De samenstellers gebruiken te grote woorden, maar daarmee is “Makers + Shakers” niet oninteressant. Via een kritische tweet van Jelmer Evers (@jelmerevers) werd ik vanochtend geattendeerd op deze site. De samenstellers positioneren hun [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Themamiddag trends ICT in het MBO

Woensdagmiddag 5 oktober 2016  verzorgen Michael van de Wetering (Kennisnet) en ik in het Innovatiehuis in Den Bosch een themamiddag over trends op het gebied van ICT in het MBO. Het Innovatiehuis, waar het Consortium voor Innovatie gehuisvest is, organiseert dit najaar een drietal themamiddagen in De Week van de NIEUWE TECHNOLOGIE. Op woensdagmiddag 5 oktober [...] Lees verder
Van Avetica | 29-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle ‘Recycle bin’ nader bekeken

Al eerder schreven we over de introductie van de ‘Recycle bin‘ in Moodle. In dat artikel werd de mogelijkheid genoemd om zaken die je uit een cursus verwijderd terug te zetten. Nu we wat meer ervaring hebben met Moodle 3.1 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle ‘Recycle bin’ nader bekeken verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moet een organisatie gebruikers ondersteunen bij de ontwikkeling van basale ICT-vaardigheden?

Informatie- en communicatietechnologie is al jaren nauw verweven met ons dagelijks leven, en wordt ook in toenemende mate gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Een relevante vraag is dan in hoeverre organisaties gebruikers moeten ondersteunen bij het gebruik van ICT, en in welke mate gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor het onder de knie krijgen van [...] Lees verder
Van Avetica | 28-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle rondleiding voor gebruikers

Voor mensen die Moodle voor het eerst gebruiken is het soms nog wel eens zoeken in de interface. Veel van onze klanten maken een video met uitleg die op de (Mijn)startpagina te vinden is. Er is nu ook een plugin […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle rondleiding voor gebruikers verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kijk naar het gedrag van lerenden, niet naar hun achtergrond (bij uitval)

Studenten die vaker inloggen in een digitale leeromgeving, vallen minder snel uit. Wat daar de redenen van zijn, weten we niet precies. Toch illustreert dit dat het analyseren van online studiegedrag kan leiden tot betrekkelijk eenvoudige maar effectieve interventies. Logging Off, Dropping Out is een interessant artikel. Het gaat over het bedrijf Civitas dat in [...] Lees verder
Van Avetica | 27-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.2

Moodle 3.1 is nog maar een maand uit en toch wordt er al weer nagedacht over en gewerkt aan Moodle 3.2 gepland voor november 2016. Gisteravond zag ik dat Martin Dougiamas een presentatie hield op de USA Moodlemoot waarin hij […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.2 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van Brexit voor onderwijs, onderzoek en democratie (en andere wetenswaardigheden)

Op deze zondagochtend wil ik aandacht besteden aan een aantal bijdragen die geschreven zijn naar aanleiding van #Brexit. Daarin wordt wat mij betreft wat simplistisch gedacht over de impact op het onderwijs, wordt een grote kloof binnen de samenleving geïllustreerd en worden vragen gesteld bij het democratisch systeem. Donald Clark kijkt naar de gevolgen van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van diploma naar ‘nanodegree’?

Voor technologie-bedrijven als Google of AT&T hoeven aankomende werknemers niet persé over een diploma te beschikken. Zij erkennen ook ‘nanodegrees’ die online behaald zijn bij een particuliere opleider als Udacity. De toekomst van het onderwijs? CNBC besteedde de afgelopen week aandacht aan de ‘nanodegree’-programma’s van Udacity. Udacity is een aantal jaren geleden begonnen als platform [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leven in een wereld in transitie

We leven in tijden van onzekerheid, waarbij we het gevoel hebben dat veranderingen de enige constante zijn. De Westerse samenleving heeft een dergelijke periode van transitie al eens eerder mee gemaakt. Wat kunnen we daar van leren? Vanochtend las ik via Blendle -dus niet vrij toegankelijk- een artikel van Thomas Friedman waarin hij aan de [...] Lees verder
Van Avetica | 24-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verslag workshops Moodle 3.1 wat is er nieuw?

In de afgelopen weken hebben wij de workshops ‘Moodle 3.1. wat is er nieuw?’ gehouden. Zoals ook bij vorige edities waren de workshops al snel volgeboekt. We ontvingen zowel klanten als niet-klanten. Ook was het een mooie mix van bedrijven, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Verslag workshops Moodle 3.1 wat is er nieuw? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van virtual classroom tot digitaal werkplek leren: kansen voor Zorg en Welzijn

Vanmiddag heb ik in het kader van de Week van Onderwijs & Arbeidsmarkt een webinar met bovenstaande titel verzorgd voor ZorgZijn Werkt. Het webinar vond plaats in de applicatie Vitero die door Blended Communications wordt gehost en ondersteund. ZorgZijn Werkt is één van de 16 regionale werkgeversverenigingen voor zorg- en welzijnorganisaties. Zij zien e-learning als [...] Lees verder
Van SBO | 23-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Playfulness en leren: wat betekent dit?

Mij wordt regelmatig gevraagd wat nou precies het verschil is tussen e-learning, game based learning en applied...

The post Playfulness en leren: wat betekent dit? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 22-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (3): Bronnen en activiteiten tonen op basis van voorwaardelijke toegang

Om een lange Moodle cursus vol met allerlei bronnen en activiteiten te voorkomen, zijn er verschillende mogelijkheden. Vandaag zoomen we in op het werken met voorwaardelijke toegang. Met de komst van Moodle 2.0 (november 2010) was ook een veel gewenste functionaliteit […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (3): Bronnen en activiteiten tonen op basis van voorwaardelijke toegang verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op studies naar laptops in de klas

Studies naar laptops in de klas laten meestal geen positieve uitkomsten voor leren zien. Dat kan ook aan de wijze van meten liggen. Tegelijkertijd weten we nog veel niet over het effectief gebruik van laptops. De beschikbare kennis over het gebruik van ICT moeten we wel beter benutten. Alex Reid heeft een blogpost geschreven waarin [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege E-learning. Trends en ontwikkelingen

In het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys heb ik vanavond een gastcollege verzorgd over trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Daarbij heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van Nearpod. Onlangs realiseerde ik me dat ik al geruime tijd bij workshops, presentaties en gastcolleges dezelfde leertechnologieën inzet. Met name Mentimeter [...] Lees verder
Van SBO | 21-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Drie stappen om organisaties in beweging te krijgen

serious gamesLerende organisaties zijn benieuwd naar slimme apps of games die verleiden, nieuwsgierig maken en mensen stimuleren om op het...

The post Drie stappen om organisaties in beweging te krijgen appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

We leven in een VUCAST-wereld (en wat betekent dat voor leren?)

Nee, ik heb me in de titel van deze bijdrage niet verschreven. Volgens Eric McNulty van Harvard’s National Preparedness Leadership Initiative ontbreekt er namelijk wat aan ‘VUCA’. De term ‘VUCA’ bestaat al enkele decennia, maar wordt nog steeds met regelmaat gebruikt om aan te tonen dat we te maken hebben met grote veranderingen die het [...] Lees verder
Van Avetica | 20-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Instructiekaart Site Badge

Wil je geen certificaat, maar toch een beloning uitreiken? Dan zijn Badges een goede optie. Hiermee beloon je de deelnemer voor zijn behaalde prestatie en creëer je enthousiasme en stimulans. Want, iedereen zet toch 110% in als er iets te verdienen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Instructiekaart Site Badge verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Geeft online leren een impuls aan docentprofessionalisering?

Er is veel kritiek op de effectiviteit en efficiëntie van professionaliseringsactiviteiten, vooral als scholen deze zelf organiseren. Biedt online leren, waarbij lerenden veel via interactie leren, kansen voor verbetering? De bijdrage Survey Says, It’s the Dawn of a New Era in Professional Learning; Plus 6 Favorite PD Resources for Teachers heeft een hoog ‘WC-eend gehalte’. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zijn MOOCs vooral geschikt voor minder ervaren professionals?

Ik lees vaker blogposts van oud-deelnemers aan massive open online courses. Vaak gaat het daarbij om professionals die veel ervaring hebben op het gebied van ICT en leren. Hoe kijken een ‘novice’ en een expert (niet op het gebied van technology enhanced learning) aan tegen deelname aan een MOOC? Massive open online courses (MOOCs) worden [...] Lees verder
Van Avetica | 17-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (2): veel webpagina’s? Gebruik de boekmodule

Om de scroll of death binnen Moodle te voorkomen, zijn er verschillende oplossingen. Daarover gaat deze serie blogs. Vandaag zoom ik in op het volgende: een aantal cursusontwikkelaars heeft de neiging om veel content te publiceren in webpagina’s. En dan wordt voor […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (2): veel webpagina’s? Gebruik de boekmodule verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

In 3 stappen naar effectmeting op de werkvloer

Effect training op de werkvloerPaul Raaijmakers, Hoofd Opleiding & Ontwikkeling bij st. Anna Zorggroep, was op zoek naar een manier om...

The post In 3 stappen naar effectmeting op de werkvloer appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Deliberate practice bij werkplek leren

Doelbewust oefenen -deliberate practice- zou ook een belangrijke rol moeten spelen bij werkplek leren. Het verschil tussen onervaren werknemers en experts blijkt dan uit een aantal aspecten. Bij toeval kwam ik van de week terecht bij een bijdrage die Harold Jarche enkele maanden geleden geschreven heeft over ‘deliberate practice’. Ik heb onlangs ook over dit [...] Lees verder
Van Avetica | 16-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Rapport: welke devices en browsers worden gebruikt door de deelnemers?

Wil je weten met welke devices en met welke browsers de deelnemers jouw Moodle site gebruiken? Met de Moodle plugin Device Analytics kan je nu deze informatie opvragen. Elke keer als een deelnemer inlogt, wordt de informatie opgeslagen. In verschillende grafieken wordt […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Rapport: welke devices en browsers worden gebruikt door de deelnemers? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stemgedreven technologie en leren

Enkele jaren geleden zagen we podcasts gebruikt worden voor leren. We staan echter aan de vooravond van nieuwe didactische toepassingen van geluid. Naar aanleiding van de constatering dat ‘voice’ één van de meest belangrijke internet-trends van dit moment is, heeft Donald Clark over deze toepassing een uitgebreide blogpost geschreven. Donald stelt terecht dat het hierbij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

ICT kan effectief zijn voor onderwijs, maar…. #ictwerkt

Vandaag organiseerden Kennisnet en de NRO de Onderzoeksconferentie 2016. Tijdens deze onderzoeksconferentie presenteerden wetenschappers resultaten uit onderzoek naar ICT in het onderwijs. Ik was niet in de gelegenheid om deze conferentie bij te wonen. Daarom ben ik blij met enkele bronnen. Deze bronnen leiden niet tot zwart-wit conclusies. Duidelijk is wel dat het gebruik van [...] Lees verder
Van Avetica | 15-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Toetsen van Wikiwijs via LTI in Moodle

Goed nieuws voor de fans van LTI! Afgelopen 2 juni 2016 is er een nieuwe versie gelanceerd van Wikiwijs Maken. Daarmee kan je nu toetsen en oefeningen via het LTI-protocol delen en beschikbaar maken in je eigen ELO. En Moodle ondersteunt al sinds 2011 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Toetsen van Wikiwijs via LTI in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hebben onderwijsinstellingen wel een digitale leeromgeving nodig?

Bij tijd en wijle worden kritische bijdragen gepubliceerd over nut en noodzaak van de digitale leeromgeving. Nu menig onderwijsinstelling in ons land (gedwongen) bezig is met een heroriëntatie op de DLO is het opportuun om weer eens naar enkele argumenten te kijken. Als ik presentaties verzorg, dan krijg ik ook regelmatig de vraag of onderwijsinstellingen [...] Lees verder
Van Avetica | 14-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels

In deze serie artikelen over het vermijden van de Scroll of Death, wil ik niet direct beginnen met de standaard tips over andere cursusformats, maar met een opvallend verschijnsel wat we regelmatig terugzien in cursussen. Op een cursuspagina staan naast de diverse […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Aftrap ontwikkeling Trendrapport Onderwijs op Maat 2016

Vandaag vond de kick-offbijeenkomst plaats van de realisatie van het Trendrapport Onderwijs op Maat 2016 van SURFnet. Dit rapport zal de meest belangrijke trends beschrijven vanuit alle thema’s die onder onderwijs op maat vallen. SURFnet heeft eerder trendrapporten uitgegeven op het gebied van open en online onderwijs. Nu is gekozen voor het onderwerp “Onderwijs op [...] Lees verder
Pagina 80 van 112Eerste   Vorige   75  76  77  78  79  [80]  81  82  83  84  Volgende   Laatste