Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Flexibel onderwijs implementeren binnen een digitale leeromgeving #OWD2016 #blogsOWD

Dankzij een ‘aanrijding met een persoon’ ben ik vandaag anderhalf uur later bij de pre-conferentie van de Onderwijsdagen aangekomen. Helaas heb ik daardoor de openingskeynote gemist, en het grootste deel van de inleiding van Nico Juist. Deze blogpost gaat daarom over de inhoudelijke sessie die ik na de pauze heb gevolgd. Hierin presenteerden twee instellingen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Modulair functioneel model voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving #OWD2016 #blogsOWD

SURFnet bevordert vandaag de cognitieve overbelasting van al diegenen die zich met ICT en onderwijs bezig houden. Aan de vooravond van de Onderwijsdagen verschijnen namelijk verschillende relevante rapporten. Over het Trendrapport 2016 heb ik al geschreven. De titel van een tweede rapport luidt: Een flexibele en persoonlijke leeromgeving: een modulair functioneel model. De samenstellers onderzoeken in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Trendrapport 2016. Hoe technologische trends Onderwijs op Maat mogelijk maken #OWD2016 #blogsOWD

Vandaag is het Trendrapport 2016 van SURFnet verschenen. In dit rapport worden dertien trends beschreven, die gecategoriseerd zijn langs drie rode draden. Ik heb het redactioneel mogen schrijven, plus een hoofdstuk waarin andere trendrapporten worden samengevat. Het trendrapport is geschreven door een groot aantal auteurs, die de hulp hebben gekregen van een flink aantal reviewers. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie en integrale beroepsvorming

De invloed van artificiële of kunstmatige intelligentie op ons dagelijks leven lijkt steeds groter te worden. Wat betekent dit voor bekwaamheden van (aankomende) werknemers? Dankzij technologische innovaties, zoals het vermogen om grote hoeveelheden data te analyseren, worden computers steeds slimmer. Volgens Joseph E. Aoun denkt de grote meerderheid van onderzoekers op het gebied van AI [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mijn sessie tijdens de Online Educa Berlijn: leertechnologie vanuit didactisch perspectief beoordelen #OEB16

De Online Educa Berlijn heeft dit jaar weer een vol en in potentie sterk programma (je moet wel goed kiezen). Zo verzorgen Roger Schank en Andreas Schleicher twee van de openingskeynotes. Ik mag zelf ook een bijdrage leveren. Op donderdagmiddag 1 december verzorg ik een twintig minuten durende sessie met de titel: How to review [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is afleren vaak belangrijker dan leren?

We leven in een complexe, maar ook boeiende tijd. Dit tijdperk vraagt er niet alleen om dat we blijven leren, maar ook dat we zaken afleren. Organisaties zitten zich namelijk vaak zelf in de weg doordat ze vasthouden aan oude mentale modellen. Zou dit ook voor leren, opleiden en onderwijs gelden? Mark Boncheck’s bijdrage Why [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kun je leren met een chatbot?

Ik heb mijn werkkamer op de eerste verdieping van ons huis en gebruik daarom een wifi homeplug om het wifi signaal van beneden te versterken. Een week geleden kon ik plotseling het signaal niet meer opvangen. Hij bleek echt niet meer te werken. Ik zocht terug in mijn mail en ik ontdekte dat ik hem […]

Het bericht Kun je leren met een chatbot? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Strategie-workshop ICT en onderwijs Iselinge

Vandaag heb ik een strategische workshop begeleid bij Iselinge Hogeschool. Deze sessie maakt deel uit van een traject voor beleidsontwikkeling op het gebied van ICT in het onderwijs. Ik zal niet over de inhoud bloggen. Maar wel over de aanpak. Iselinge Hogeschool is met ongeveer 400 studenten en 50 medewerkers een kleinschalige hogeschool in Doetinchem. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maken docenten gebruik van een digitale leeromgeving?

Bij BlackBoard hebben ze deze vraag onderzocht door grote hoeveelheden data over het gebruik van de digitale leeromgeving van BlackBoard te analyseren. Dit leidt tot bepaalde patronen die laten zien dat ‘substitutie’ nog steeds een dominante toepassing is en er weinig sprake is van online leeractiviteiten. John Whitmer van BlackBoard heeft een interessante bijdrage geschreven [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 01-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nick van Dam geeft inkijkje in leven CLO

Na een avond waarbij alle deelnemers van Learning 2016 naar het Disney park EPCOT zijn gegaan starten we weer fris om 8.00 uur. Woensdag 26 oktober 2016, de laatste dag van Learning 2016. Het officiële programma start om 9.00 uur maar de Nederlandse delegatie had de kans om met Nick van Dam te praten over […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Voordelen van mobiele technologie volgens docenten

Een omvangrijk onderzoek laat zien dat Amerikaanse docenten en bibliothecarissen best een positief beeld hebben over de voordelen van mobiele technologie voor leren. Het belangrijkste voordeel heeft overigens relatief weinig waarde voor de effectiviteit van leren. Ook vraag ik me af of onderzoekers en docenten dezelfde beelden hebben bij gehanteerde begrippen. THE Journal deed onlangs [...] Lees verder
Van Faculty of Skills | 01-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Quiz: Is jouw organisatie klaar voor e-training?

Communicatieve vaardigheden worden steeds vaker online ontwikkeld. Niet iedere organisatie is hier echter helemaal klaar voor. Als HR, L&D of trainingsmanager moet je soms nog wat werk verzetten voordat je organisatie ervan kan profiteren. Benieuwd hoe jouw organisatie scoort? Doe de quiz!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mijn haat-liefde verhouding met digitale badges

Verleden week verzorgde de MOOC Factory een massive open online course over digitale badges. Francois Walgering van de MOOC Factory vroeg me een tijd geleden of ik voor deze MOOC een video wilde maken met mijn visie op digitale badges. In onderstaande video presenteer ik op een column-achtige manier mijn visie op deze vorm van [...] Lees verder
Van Avetica | 31-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Oplossing voor afspelen MP4 op iOS10

Vorige maand schreven we dat filmpjes in Moodle niet meer afspelen wanneer een Apple device naar IOS10 geupgraded is.Op de Moodle tracker staat een beschrijving van dit issue. Nu blijkt er een (tijdelijke) workaround te zijn waardoor dit toch mogelijk is. Door middel […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Oplossing voor afspelen MP4 op iOS10 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Toenemende onderlinge afhankelijkheid technologieën maakt waarborgen voor continuïteit belangrijker

Dankzij het ‘internet der dingen’ neemt de onderlinge afhankelijkheid tussen objecten en de afhankelijkheid van technologieën zoals sensoren sterk toe. Tegelijkertijd leidt dit tot risico’s die de continuïteit van veel zaken in gevaar kan brengen. Bij het Internet of Things worden fysieke objecten via internet met elkaar verbonden en wisselen zij dankzij sensortechnologie informatie met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Komt de dag dat computers docenten kunnen vervangen dichterbij? #OEB16

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie kent een lange historie. In toenemende mate wordt AI toegepast in ons dagelijks leven. Dankzij ‘technologische’ ontwikkelingen als big data, cloud computing, slimmere robotica en krachtige sensor-technologie ontstaan op tal van terreinen digitale assistenten die sterk op mensen lijken. Leren, opleiden en onderwijs zullen hier vermoedelijk ook niet aan ontsnappen. Irving [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zou het erg zijn voor leren en ontwikkelen als Twitter zou verdwijnen?

Twitter verkeert onmiskenbaar in zwaar weer. Deze toepassing wordt door een aanzienlijke groep mensen gebruikt voor leren en ontwikkelen. Hoe erg is het voor leren, onderwijs en opleiden als Twitter zou verdwijnen? Deze week werd bekend dat Twitter negen procent van het mondiale personeelsbestand schrapt. Ondanks dat de omzet van dit bedrijf de afgelopen tijd [...] Lees verder
Van Avetica | 28-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zorg dat je erbij bent!

Over een week starten we met het delen van kennis over Moodle in de trainingen met open inschrijving! Dit doen we maar liefst 4 weken lang. Op 2 november gaan we van start en verzorgen we de eerste basis training […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Zorg dat je erbij bent! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe opdracht: programmamanager digitale leeromgeving Zuyd Hogeschool

Per 1 oktober j.l. heb ik de opdracht als projectleider binnen het yOUlearn-programma van de Open Universiteit afgerond. Na de zomervakantie ben ik al begonnen aan een nieuwe meer omvangrijke opdracht: programmamanager digitale leeromgeving bij de overburen van de OU, Zuyd Hogeschool. Ik realiseer me dat ik hier nog niet uitgebreid over heb geschreven. Bij dezen. Zuyd [...] Lees verder
Van Avetica | 27-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Let’s fix a Moodle bug!

Moodle roept de community op om mee te helpen bij het fixen van bugs. November is speciaal benoemd tot Fix a Moodle bug maand. Op de speciale pagina vind je hoe je een bijdrage kunt leveren aan het oplossen van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Let’s fix a Moodle bug! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Sharing your knowledge: What’s in it for you?

You are an expert, so why should you share your knowledge with your co-workers or with the rest of the world. I will tell you in this post. It works for me; I'm working in the field of e-Learning for 20 years now, and I'm writing this blog (and sharing my knowledge) since 2010. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Samen eten tijdens de Online Educa Berlijn? #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Het lijkt me weer leuk om met een groepje af te spreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. We ontmoeten elkaar na afloop van het befaamde Online Educa Debate, in de hal [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bizar: een heel oud artikel van mij beschikbaar als nieuw ’white paper’

Vandaag kreeg ik een mailtje door een kennis ‘geforward’, waarin een white paper werd aangekondigd dat ik heb geschreven. Ja, in het jaar 2000….. “Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over o.a. E-learning, HRM en opleidingen.” Aldus de aanhef van de nieuwsbrief van [...] Lees verder
Van Avetica | 26-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

iMoot start 5 november 2016

Ook dit jaar is er weer een iMoot die start op 5 november. De iMoot is een volledige online Moodlemoot waar je in 24 uur tijd allerlei presentaties en workshops kunt volgen over Moodle. Vanzelfsprekend volg je alles via een Moodle omgeving […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht iMoot start 5 november 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 26-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Design Thinking en 340 dagen in de ruimte

Direct om 8.00 uur werd door het format ‘Learning Lab’ direct iedereen geactiveerd. Deze sessie ging over het toepassen van Design Thinking bij het ontwerpen van innovatieve leerervaringen. Elke sessie heeft een specifiek format waar de Masie organisatie zeer goed op let. Zo kun je kiezen voor het format ’39 ideas’ waar je brainstormt over […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Cynisch woordenboek over leertechnologie

Op het gebied van technology enhanced learning is er vaak discussie over terminologieën. Wellicht dat we ons wel kunnen vinden in A Devil’s Dictionary of Educational Technology 😉. Brian Alexander geeft hierin nieuwe definities van veel gebruikte termen op het gebied van educatieve technologie. Met een dikke knipoog, op het cynische af. Een aantal definities zijn [...] Lees verder
Van Faculty of Skills | 25-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Video: dr. Ilse van Liempt gebruikt TrainTool: "Je ziet enorme verbeteringen"

Het live aanleren van academische communicatieve vaardigheden aan studenten is inefficiënt en weinig effectief, merkte dr. Ilse van Liempt bij het vak Kwalitatieve Onderzoeksvaardigheden op de Universiteit Utrecht. Met TrainTool oefenen studenten nu onbeperkt zelf en wordt progressie meetbaar. Bekijk hier de samenvatting van dr. Van Liempts presentatie over haar ervaringen met online training.

Lees verder
Van Avetica | 25-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Boost thema in 3.2

Martin Dougiamas geeft in een forumpost uitleg over het nieuwe ‘Boost’ thema wat in Moodle 3.2 zal verschijnen. Boost is het resultaat van discussies met de community over het nieuwe thema en welk framework daarvoor gebruikt wordt. Boost is een […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Boost thema in 3.2 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 25-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Fitbit voor je hersenen

Maandag grijp ik snel een bagel en sap en loop naar de eerste sessie die start om 8.00 uur. Deze eerste sessie ging over breinleren en bevatte voor mij niet veel relevante informatie. De tweede sessie daarentegen wel! Leren met wearables Ericsson heeft een hele goede sessie verzorgd over Wearable technology. Tijdens de conferentie dragen […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsvernieuwing redt het niet met geestdrift alleen #O4NT

Het Onderwijsblad heeft een artikel geschreven over “Onderwijs voor een Nieuwe Tijd”, het initiatief van de zogenaamde Steve Jobs-scholen. Volgens het blad van de Algemene Onderwijs-bond komen deze scholen lastig van de grond. Ondanks de kritiek die je op deze scholen kunt hebben, zijn ’zure’, gelijkhebberige, reacties wat mij betreft te gemakkelijk. Het Onderwijsblad concludeert [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 24-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Start van Learning 2016!

Zondagochtend met Elliott Masie Elk jaar is het een feest om naar het event van Elliott Masie te gaan. Dit jaar zijn we met bijna 30 Nederlanders naar Orlando afgereisd om van zondag 23 oktober t/m woensdag 26 oktober bij Learning 2016 te zijn.De meeste arriveerden zaterdagavond in het congrescentrum, om 9.00 uur begon de […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dertien jaar bloggen: een korte terugblik

LinkedIn maakte er al tien dagen geleden melding van. Maar het is toch echt vandaag exact dertien jaar geleden dat ik mijn eerste blogpost schreef. Reden voor een korte terugblik. “Moet jij ook zo nodig?” “Als jij bij ons zou werken, zou ik je verbieden te bloggen.” Dat waren twee van de eerste reacties die [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ICT nog niet heeft geleid tot transformatie van het onderwijs?

Informatie- en communicatietechnologie, automatisering en robotisering hebben in veel bedrijfstakken geleid tot transformatie van arbeid of zelfs tot transformatie van hele sectoren. Binnen het onderwijs wordt ook steeds meer ICT toegepast. Echter, zonder dat dit  heeft geleid tot grote veranderingen. Hoe zou dat komen? Larry Cuban poneert in Why Is Schooling, After Adopting Computers, Yet [...] Lees verder
Van SBO | 21-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Spannende try-out Learning Hackaton: leer je beter door ‘ervaren’?

Learning Hackaton - SBODie vraag kunnen Marcel de Leeuwe en ik beter beantwoorden na onze eerste Learning Hackathon. Dit is het...

The post Spannende try-out Learning Hackaton: leer je beter door ‘ervaren’? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Herfst op Fuerteventura

Soms vorm je je vooraf een beeld van een vakantie, en blijkt deze verwachting 100% uit te komen. We hadden dat de afgelopen week op het Spaanse eiland Fuerteventura. Fuerteventura is een vrij groot Canarisch eiland.  Dankzij het droge klimaat, vulkaanuitbarstingen en Sahara-zand, maar helaas ook door menselijk ingrijpen, is het een kaal en dor [...] Lees verder
Van Avetica | 21-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Top 100 Tools for Education – Moodle #11

Het Centre for Learning and Performance Technologies van Jane Hart heeft een overzicht gepubliceerd ‘Top 100 Tools for Education‘. Moodle staat in het overzicht op plek 11. Het is vooral een overzicht van ‘tools’ en niet zozeer van Leer Management […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Top 100 Tools for Education – Moodle #11 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 20-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Mobile 3.1.3 is uit met extra mogelijkheden

De ontwikkeling van de Moodle Mobile app loopt goed door. Twee maanden na de vorige release is nu 3.1.3 alweer uit. In deze release een aantal bugfixes maar zeker ook nieuwe functionaliteit. Nieuwe mogelijkheden offline: – Bericht aanmaken – Cursus […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Mobile 3.1.3 is uit met extra mogelijkheden verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 19-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verstuur bericht over wijziging of nieuwe activiteit in je Moodle cursus

Een Moodle cursus is een dynamisch geheel. Je ontwerpt als docent een cursus en zorgt voor veel activiteiten waar cursisten zaken kunnen toevoegen, delen etc. Ook als docent zul je in de loop van de cursus nog wel eens een […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Verstuur bericht over wijziging of nieuwe activiteit in je Moodle cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Training Digital Learning transformatie

Op 17 en 18 november aanstaande verzorgen Daan Assen en ik een training “Digital Learning transformatie”: hoe je als manager en HRD/L&D professional jouw organisatie het beste kunt adviseren en kunt ondersteunen in een continu veranderende digitale wereld. Je leert: over de impact van digitale transformatie op jouw rol en jouw organisatie; hoe je jouw [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Training Digital Learning transformatie

Op 17 en 18 november aanstaande verzorgen Daan Assen en ik een training “Digital Learning transformatie”: hoe je als manager en HRD/L&D professional jouw organisatie het beste kunt adviseren en kunt ondersteunen in een continu veranderende digitale wereld. Je leert: over de impact van digitale transformatie op jouw rol en jouw organisatie; hoe je jouw [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 18-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interessante nieuwe Kennisnet brochure: Dialoog in de klas over terreur op sociale media

Banner-2-Studenten

Onlangs lanceerde Kennisnet de brochure ‘Dialoog in de klas over terreur op sociale media‘. De brochure helpt scholen en leraren in het vo […] Lees verder
Van Faculty of Skills | 18-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

6 no-brainers voor e-training in jouw organisatie

Terwijl steeds meer organisaties de stap naar e-training maken, zien sommigen nog op tegen de verandering die moet worden gemanaged. Ieder heeft zijn eigen aanleiding, maar de ervaring leert dat bepaalde gevallen eigenlijk geen keus laten. We bespreken 6 momenten waarop e-training een no-brainer is.

Lees verder
Van SBO | 18-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Next Learning 2016: de samenvatting

Overzicht Next Learning 2016Op 19 april 2016 was het zover: de Brabanthallen in Den Bosch werden omgetoverd tot een walhalla voor HRD-professionals, met...

The post Next Learning 2016: de samenvatting appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 18-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Usability Testing vrijwilligers gezocht

In september 2016 heeft Moodle HQ een eerste ronde usability testen uitgevoerd. Dit heeft waardevolle inzichten opgeleverd over de manier waarop gebruikers navigeren in Moodle. Men zoekt nu vrijwilligers voor een tweede testronde. In deze ronde wordt de test begeleid […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Usability Testing vrijwilligers gezocht verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van het libertarisme op het onderwijs (en waarom dat gevaarlijk is)

Als Donald Trump Amerikaans president zou worden, dan zouden aanhangers van het libertarisme wel eens meer invloed kunnen krijgen op het Amerikaanse onderwijsbeleid. Wat voor gevolgen kan dit hebben? Audrey Watters is een initiatief gestart om de financiële stromen met betrekking tot onderwijs en educatieve technologie inzichtelijk te maken. Eén van de resultaten van dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Affordances helpen ontwerpers e-learning bij het maken van belangrijke keuzes

De eerste keer dat ik over het begrip ‘affordances’ las, was in de inaugurale rede van Paul Kirschner, zo’n tien jaar geleden. Volgens Stephen Haskin is dit concept belangrijk bij het ontwerpen en ontwikkelen van leerarrangementen. Haskin gebruikt de volgende definitie van affordances: The qualities or properties of an object that define its possible uses [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Transparantie bij learning analytics

Technologische ontwikkelingen zouden parallel moeten lopen aan ‘institutionele’ ontwikkelingen. Het is de vraag of dit bij learning analytics wel het geval is. Andrea Kisa Nixon heeft een tijd geleden voor de Educause Review een kritische reflectie geschreven over learning analytics. Zij meent m.i. terecht dat mensen die zich binnen het onderwijs bezig houden met ICT [...] Lees verder
Van SBO | 14-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar in learning: van klaslokalen naar ecosystemen

Alfred RemmitsAlfred Remmits – Managing Partner bij Apply Synergies Europe – deelt zijn ervaring met ons. September 2016 is an important...

The post Dertig jaar in learning: van klaslokalen naar ecosystemen appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Pagina 76 van 112Eerste   Vorige   71  72  73  74  75  [76]  77  78  79  80  Volgende   Laatste