Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Defacto Software | 18-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Emoties om te verleiden tot leren

Emoties om te verleiden tot leren Opdrachtgever: Máxima Medisch Centrum

Opdrachtnemer: Defacto
Klantvraag: Naleven procedures
Oplossing: Bewustwording d.m.v. een film

Taken die je elke dag doet. Zeker belangrijke. Maar het is druk en je moet nog zoveel doen. Dan toch maar even snel, op de makkelijke manier. Shortcuts, niet per se de juiste. Voor veel medewerkers is dit waarschijnlijk een herkenbare situatie. En gelukkig kan het vaak geen kwaad. Meestal gaat het goed, dankzij de lange ervaring die is opgedaan met deze manier van werken. Maar wat als de risico’s groot zijn wanneer het een keer fout gaat?

Met deze vraag kwam Máxima Medisch Centrum uit Eindhoven bij Defacto. Het ziekenhuis wilde de medewerkers alerter maken op de controles die elke dag worden uitgevoerd bij elke patiënt, met als doel dat vitale bedreigingen vroegtijdig worden gesignaleerd.


De oplossing
Máxima Medisch Centrum heeft Defacto gevraagd om samen een scholingsprogramma op maat te maken. Maar hoe verleid je medewerkers om opnieuw te leren wat ze eigenlijk al weten? Verpleegkundigen weten wel hoe het zou moeten, maar door de drukte wordt het werk niet altijd consequent gedaan. Defacto kiest voor een andere route dan traditioneel scholen of opleiden. Defacto laat betrokken medewerkers bewust worden van de risico’s van een verminderde alertheid. Door het maken van een film waarin dergelijke situaties in scene zijn gezet.

Om met een film het gewenste effect te bereiken, moet deze perfect aansluiten bij de beleving van de verpleegkundigen. Dat vraagt om een realistisch script, met herkenbare situaties en het vraagt om een professionele aanpak van de productie. Samen met betrokken artsen en verpleegkundigen is het script geschreven. Een professionele camera- en geluidsman en een ervaren actrice stonden garant dat de film naadloos aansluit op de werksituatie van verpleegkundigen. Op basis van deze film is een scholingsplan gemaakt, waarmee personeel aan het denken wordt gezet over hun handelen en over de gevolgen wanneer hun handelen niet volledig volgens protocol wordt uitgevoerd.

Eenzelfde type interventie maakte Defacto voor het Medisch Centrum Leeuwarden. Verpleegkundigen kregen daar een zeer herkenbare handeling te zien die uiteindelijk toch leidt tot een opname op de intensive care. Deze korte film (4 minuten) ontvangt zeer positieve reacties op de afdelingen en op scholen waar deze wordt vertoond en besproken.


Leren en emotie
De film laat zeer realistisch zien welk ‘horror-scenario’ zich kan afspelen wanneer procedures niet zorgvuldig worden opgevolgd en wat dit betekent voor een patiënt. Voor verpleegkundigen wordt het uitermate duidelijk waarom nauwkeurig werken zo belangrijk is. Verpleegkundigen geven aan dat de film emoties oproept, die ze in het echt in een dergelijke situatie ook zouden ervaren.

De oplossing die Defacto voor Maxima Medisch Centrum maakte, is daarmee een goed voorbeeld hoe met een e-learning-programma kan worden ingespeeld op de emoties van de cursist, een effectieve methode, als het om leren gaat. De Amerikaanse hoogleraar en e-learning guru Roger Shank wijst al jaren op het belang van emoties. Volgens hem zijn emoties ‘essential for learning’. Emoties, verpakt in verhalen. Op zijn website stelt hij: “We use storytelling as the vehicle to impart knowledge”. En film is bij uitstek het medium om verhalen te vertellen.

 

+31 (0)50 3144832
info@defacto.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases