Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor april 2016

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Komt leren zoals in The Matrix een stap dichterbij?

Volgens online magazine NextShark is het implanteren van “kennis” in je brein niet langer science fiction. De Franse tekenaar Villemard dacht in 1910 dat we in het jaar 2000 informatie uit boeken via elektriciteit tot ons zouden nemen. In de film The Matrix leert hoofdpersoon Neo Kung Fu doordat hij de kennis en vaardigheden via [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe screencast model implementatie technology enhanced learning

Een aantal jaren geleden heb ik een screencast gemaakt over de implementatie van “technology enhanced learning”. Ik heb deze video vandaag vervangen door een nieuwe versie. Bij de invoering van ICT voor leren, opleiden en onderwijs komt heel wat kijken. In de loop van de jaren -sinds ik rond 2000 bij KPMG Consulting werkte- heb [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

One-to-one laptopprogramma’s kunnen tot betere leerprestaties leiden

Onderzoekers van de Michigan State University concluderen op basis van uitgebreid onderzoek dat zogenaamde “one-to-one” laptop programma’s gerelateerd kunnen worden aan hogere toetsscores op het gebied van taal, wiskunde en ‘science’. Bij “one-to-one” laptop programma’s beschikken lerenden over een eigen laptop. Of deze nu via de school wordt verstrekt of door middel van “bring your [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tweedaagse professionaliseringssessie blended learning ontwerpen

Gisteren en vandaag heb ik een professionaliseringssessie voor twee medewerkers van Provinciaal Onderwijs Vlaanderen begeleid. Tijdens deze tweedaagse heb ik samen met Katrien Bernaerts en Bram Bruggeman gewerkt aan het herontwerpen van een blended TOLL-cursus. Enkele maanden geleden vroeg Katrien (@kbernaerts) mij of ik tips had voor een cursus of conferentie waar zij aan deel [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

12 e-Learning trends that you need to know about

I like to know what the trends are in e-Learning. I checked 20 posts on trends and selected the 12 trends that are mentioned most. Here they are, from large (most mentioned) to small (least mentioned). Lees verder
Van Patrick Koning | 26-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Slides Workshop MBO Utrecht: Aan de slag met ‘#Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Vandaag heb ik een workshop gegeven bij MBO Utrecht met de titel: Aan de slag met ‘#Mediawijsheid in de klas’ […] Lees verder
Van Avetica | 26-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interview met Martin Dougiamas en Phillip Miller over Moodle partnership

Vorige maand berichtte we over de vernieuwde partnership tussen Blackboard en Moodle. Blackboard is sinds 2012 eigenaar van twee grote Moodle partners in de wereld en heeft dus een groot belang in de strategische samenwerking met Moodle HQ. Moodlerooms, één van de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Interview met Martin Dougiamas en Phillip Miller over Moodle partnership verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Werkplekleren met een beeldtafel

Hoe kun je een elektronische beeldtafel gebruiken voor leren en ontwikkelen? En wat zijn belangrijke succesfactoren voor werkplekleren. De meest recente nieuwsbrief van Evolva bevat een aantal lezenswaardige bijdragen over ‘werkplekleren’. Evolva is een samenwerkingsverband van zorgorganisaties, opleidingsinstituten en techniek-ondernemers rond dit onderwerp. In Is werkplekleren een proven concept? komt Hans Jonker aan het woord [...] Lees verder
Van Avetica | 25-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle vraagtype plugin: 4 stellingen

Samen met een klant onderzoek ik momenteel de uitgebreide mogelijkheden van de Moodle toetsmodule. Wat kunnen we met standaard vraagtypes bereiken en welke plugins zijn nuttig en bruikbaar? In die zoektocht kwam ik de plugin ‘Kprime‘ tegen. Een vraagtype waarbij […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle vraagtype plugin: 4 stellingen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Good thinking!: serie video’s over wat werkt in onderwijs

Onderwijs is best een complex vakgebied. Om dit vakgebied meer toegankelijk te maken heeft het Smithsonian Science Education Center korte video’s laten maken. Vanochtend kwam ik een fraai gemaakte video tegen over de mythe van de leerstijlen. Nu blijkt dat de initiatiefnemers, het Smithsonian Science Education Center, een hele reeks video’s heeft laten maken that [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom werk ik?

Waarom werk ik als zelfstandig en onafhankelijk adviseur, projectleider, blogger en docent op het gebied van ICT en leren? Wat drijft me? Gisteren kwam ik onderstaande animatie tegen van Simon Sinek’s Golden Circle. Volgens Sinek communiceren succesvolle organisaties allereerst waarom zij producten maken en diensten aanbieden. Daarna beschrijven ze hoe ze dat doen, en wat [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 23-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

My view on the difficult situation in Ukraine

he Easygenerator development team is located in Ukraine, therefore I visit Ukraine two or three times per year. My first visit was in 2010. A lot has happened since then; here is my view on the current situation in Ukraine. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Formeel leren niet altijd passende aanpak bij implementatie ICT voor leren

Hoe komt het dat de ene docent wel aan de slag gaat met ‘technology enhanced learning’, en de andere docent niet? Deze vraag krijg ik regelmatig gesteld. In deze blog post probeer ik daar een reactie op te geven. Organisaties investeren vaak veel tijd en geld in studiedagen en workshops om docenten en andere opleiders [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

ICT in het onderwijs: wat werkt? (workshop)

Hoe kun je ICT binnen je onderwijs inzetten, zodat het bijdraagt aan meer effectief en aantrekkelijk onderwijs? Deze vraag stond centraal tijdens een workshop die ik gisteren heb verzorgd tijdens het Onderwijscafé van Leeuwenborgh Opleidingen. Het beantwoorden van vijf vragen speelde hierbij een belangrijke rol. Van te voren had ik de aanwezigen gevraagd naar deze [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 21-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Slides ROC Leeuwenborgh: Aan de slag met: ‘#Mediawijsheid in de klas’

Banner-2-Studenten

Vandaag heb ik een workshop gegeven bij ROC Leeuwenborgh met de titel: Aan de slag met ‘#Mediawijsheid in de klas’. Als […] Lees verder
Van Avetica | 21-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Code freeze voor Moodle 3.1

Al eerder schreven we hier dat de release van Moodle 3.1 iets vertraagd is. Marina Glancy laat in een forumpost nu weten dat de code freeze op 18 april is ingegaan en er dus geen nieuwe functies meer voor 3.1 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Code freeze voor Moodle 3.1 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je gepersonaliseerd leren ondersteunen?

Er bestaan hoge verwachtingen van gepersonaliseerd leren. Tegelijkertijd blijkt dit complex te realiseren. Het vraagt om passende leertechnologie. Maar veel meer dan dat. Gregory Dobbin vat samen wat nodig is om gepersonaliseerd leren mogelijk te maken. Zes elementen spelen daarin een belangrijke rol: Richt je op verschillende niveaus -voorkennis, voorbereiding- waarop lerenden aan een opleiding [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Binnen verschillende typen organisaties wordt verschillend geleerd

In “Species of Organizations” heeft Henry Mintzberg zijn organisatietypologie weer eens afgestoft. Je moet volgens hem verschillende typen organisaties ook verschillend besturen en (helpen) veranderen. Naar mijn mening wordt binnen verschillende typen organisaties ook verschillend geleerd. Volgens Mintzberg kennen we niet alleen verschillende soorten dieren, maar ook verschillende soorten organisaties. Daarom werken interventies in een [...] Lees verder
Van Avetica | 20-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

En Moodle Mobile 3.0.0 is uit

En weer een nieuwe versie van de Moodle app! Eind vorige week zag versie 3.0.0 het levenslicht. Qua versienummering maakt Moodle het er niet gemakkelijk op, want deze versie moet je niet verwarren met de huidige Moodle versie 3.0.3. Naast kleine verbetering qua […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht En Moodle Mobile 3.0.0 is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tips bij bij start, opzet en gebruik van een learning community #nle2016

Ik heb helaas vandaag alleen de ochtend van Next Learning bij kunnen wonen. Behalve bij de keynote van Marc Rosenberg, ben ik bij een sessie van Daniel Jones van verzekeraar Zurich geweest. Deze ging over learning communities. Een learning community kun je omschrijven als een groep mensen met een gezamenlijke passie die met elkaar leert. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Performance support and L&D: taking it further #nle2016

Performance support zou deel uit moeten maken van een breed ecosysteem op het gebied van leren en ontwikkelen. Als organisatie zul je zo’n ecosysteem moeten vormgeven om leren en ontwikkelen een stap verder te helpen, en daarmee ook waarde voor de organisatie te hebben. Dit was in feite de centrale boodschap van Marc Rosenberg. Marc [...] Lees verder
Van Avetica | 19-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.1: Verbeteringen Moodle toets

We schreven hier al eerder over verbeteringen in de Moodle toets module vanaf Moodle 3.1. In de volledige lijst van verbeteringen voor 3.1 vond ik er nog twee. Ogenschijnlijk kleine wijzigingen maar wel twee die zorgen voor een betere gebruikerservaring. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.1: Verbeteringen Moodle toets verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 18-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

8 reasons why your authoring tool must be in the cloud

All software and data will move to the cloud sooner or later. In this post I will explain why you should move to the cloud rather sooner than later. I have chosen 8 reasons that should convince you. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tast xAPI de zelfverantwoordelijkheid van de lerende voor de eigen ontwikkeling aan?

Sinds een aantal jaren wordt op het gebied van technology enhanced learning gewerkt aan een nieuwe specificatie om leeractiviteiten te kunnen monitoren: xAPI. Deze specificatie kan bijdragen aan het waarderen van meer informele vormen van leren. Maar er zit m.i. ook een andere kant aan. xAPI richt zich dus niet alleen traditionele leeractiviteiten in een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 18-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van sociale media: Complottheorieën steeds groter probleem in de klas

Banner-Laptop-Tablet

Afgelopen zaterdag zond Eenvandaag een interessant item uit over complottheorieën: Complottheorieën in de klas zijn veel voorkomend en grijpen snel […] Lees verder
Van Avetica | 18-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verjaardag Ned-Moove #9jaar

Vandaag precies 9 jaar geleden werd de Nederlandstalige Moodle Vereniging, zoals deze voluit heet, opgericht. Moodle gezamenlijk meer op de kaart zetten was toen een belangrijke reden voor oprichting, nu kan de Ned-Moove zich meer richten op het delen van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Verjaardag Ned-Moove #9jaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 18-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Podcast met Don Zuiderman over: ‘#Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Don Zuiderman heeft ondertussen een indrukwekkend rijtje onderwijsmensen geïnterviewd. Ik heb een groot aantal van zijn podcasts beluisterd. Voor mij een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kritiek op digital storytelling

Het gebruik van ICT voor het vertellen van verhalen -digital storytelling- is een toepassing van technology enhanced learning die de laatste jaren op veel belangstelling kan rekenen. Maar er is ook kritiek. Op conferenties starten keynote sprekers hun bijdrage vaak met een verhaal. Verder illustreren zij hun betoog dikwijls met anekdotes. Dergelijke verhalen kunnen een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Website neuromythes

Binnen het onderwijs duiken regelmatig beweringen over leren op die niet op waarheid gebaseerd zijn. In Vlaanderen is nu een website gemaakt over deze zogenaamde ‘neuromythes’. MISVERSTAND is een project van van de Vlaamse LUCA School of Arts en Hogeschool Odisee. Tweedejaarsstudenten van de opleiding Beeldende Vormgeving (LUCA) gebruiken hierbij ‘design thinking’ om docenten uit het [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 15-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Why do searches on e-Learning terms drop dramatically?

Searches on Google on some e-Learning related terms are dropping year by year: searches on Instructional design for example dropped by 80% since 2005. On SCORM the drop is 83%. Is this a decline in interest for e-Learning or is a signal for something else? Lees verder
Van SBO | 15-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

HRD data wordt steeds crucialer, maar met mate!

HRD dataMet een glimlach op mijn gezicht denk ik terug aan de tijd zonder mobiele telefoon. Mensen geloofden...

The post HRD data wordt steeds crucialer, maar met mate! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 15-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Cursisten delen bestanden via Moodle

Ik krijg regelmatig vragen van docenten of iets in Moodle mogelijk is. We kijken dan altijd eerst of iets met instellingen te bereiken valt. In tweede instantie of er een plugin is die doet wat wordt gevraagd en in laatste […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Cursisten delen bestanden via Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 15-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Soft skills en leiderschapstrainingen voor iedereen bereikbaar?

skillsAls CEO van New Heroes en voormalig HR directeur heb ik in de afgelopen 20 jaar ontzettend...

The post Soft skills en leiderschapstrainingen voor iedereen bereikbaar? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blockchain voor onderwijs, opleiden en leren?

De laatste tijd is veel te doen rond ‘blockchain’. Daarbij wordt in eerste instantie vooral gekeken naar de impact op de financiële wereld. Dit fenomeen kan echter ook gevolgen hebben voor onderwijs, opleiden en leren. Al kleven daar veel haken en ogen aan. Audrey Watters heeft verleden week en vandaag twee uitgebreide artikelen aan gewijd. [...] Lees verder
Van SBO | 14-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning Analytics, the next step with ‘xAPI’

We merken dat de meeste vragen vanuit organisaties en onderwijsinstellingen gaan over ‘Wat is het een Learning Record...

The post Learning Analytics, the next step with ‘xAPI’ appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom leren met ICT, en hoe?

Vanochtend heb ik een presentatie mogen verzorgen over waarom ICT binnen het hoger onderwijs wordt ingezet, en hoe ICT kan worden gebruikt voor leren. De doelgroep van deze presentatie was wel een ‘bijzondere’: het ging om medewerkers van de IT-afdeling van Fontys. De dienst IT van Fontys organiseert onder de noemer “Onderwijsheid’ namelijk een aantal [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zijn online en blended learning effectieve manieren van leren?

Vandaag heb ik over deze vraag twee sessies verzorgd tijdens een studiemiddag van de Faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool. Het antwoord kunnen jullie waarschijnlijk wel raden. Mijn bijdrage sloot m.i. ook mooi aan op de keynote van Pedro de Bruyckere. Plaats van handeling van de middag was overigens Lijm & Cultuur [...] Lees verder
Van SBO | 12-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een nieuw recept voor learner engagement

Learner EngagementHoe aantrekkelijk het opleidingsaanbod, de geavanceerde technologie en de opleidingsstrategie van een bedrijf ook zijn, toch worstelen...

The post Een nieuw recept voor learner engagement appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat versta ik onder een systematische, agile en integrale manier om technology enhanced learning in te voeren?

Lange tijd was ‘blauwdruk-denken’ dominant bij het nadenken over de invoering van technology enhanced learning. Ik stel daar graag een systematische, ‘agile’ en integrale aanpak tegenover. Een paar dagen geleden heb ik naar aanleiding van het CvI-congres aangegeven dat het onderwijs op een meer systematische, ‘agile’ en integrale manier aan de slag zou moeten om ICT daadwerkelijk [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren en ontwikkelen wordt ‘VUCA’

Er wordt wel een gezegd dat we in een ‘VUCA-world’ leven. Dit zou ook gevolgen moeten hebben voor de manier waarop ‘leren en ontwikkelen’ vorm krijgen. Daarbij wordt wel eens gerefereerd aan ’social learning’. Volgens mij wordt ‘leren en ontwikkelen’ ook meer ‘VUCA’, maar dan anders dan de Angelsaksische afkorting. ‘VUCA’ staat voor Volatile, Uncertain, [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie: Maakt het internet nonchalante denkers van onze studenten?

Banner-2-Studenten

Vorige week donderdag heb ik samen met mijn collega Marlies de Groot een presentatie gegeven over ons onderzoek naar online […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is de elektronische leeromgeving te vergelijken met V&D?

Het faillissement van V&D heeft diverse oorzaken. Onvoldoende beleving en onvoldoende focus op de doelgroep zijn daar twee van. De afgelopen week kreeg ik de vraag gesteld of elektronische leeromgevingen niet te vergelijken zijn met het failliet gegane warenhuis. In deze blogpost probeer ik een antwoord te geven op deze vraag. De afgelopen week heb [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie cursus Blended Learning Essentials #Flble1

De afgelopen weken heb ik deelgenomen de FutureLearn-cursus over blended learning essentials. In deze blogpost blik ik hier op terug. Ondanks dat het een basiscursus betrof, vond ik het toch een leerzame ervaring. Met name vanwege de opzet en doordat ik geconfronteerd wordt met een risico van zelfgestuurd online leren. Toen ik de aankondiging van [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 08-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

How to select an e-Learning authoring tool

There are hundreds of e-Learning authoring tools around and they come in many shapes an sizes, so how to select the one that fits your requirements? In this post I will give a global overview of different types of e-learning authoring tools and some questions that you can ask yourself. Your answers should guide you in the right direction. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer gaan we eens systematisch, agile en integraal aan de slag met leertechnologie? #cviov

De afgelopen dagen heb ik in Groningen de tweejaarlijkse conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT van het Consortium voor Innovatie bezocht. In deze blogpost blik ik terug op deze twee dagen. Eén van de zaken die me is opgevallen dat we vaak fragmentarisch bezig zijn met ‘technology enhanced learning’. Er worden veel initiatieven ontplooid. Die leiden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning en motivatieprincipes #cviov

Blended learning kan een krachtige manier van leren zijn. Daarbij kunnen bepaalde motivatieprincipes een belangrijke rol spelen, zo bleek tijdens de laatste workshop van de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT. Kim Geurtjens van ROC Midden-Nederland ging eerst in wat blended learning voor het gezondheidszorgcollege van haar ROC betekende (combinatie en integratie van online, klassikaal en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

E-learning bij Deltion #cviov

Tijdens de derde workshopronde van de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT heb ik een sessie bijgewoond van het Deltion College. Zij hebben pilots uitgevoerd op het gebied van online leren op afstand. Daarmee wilde men specifieke problemen aanpakken, zoals het overbruggen van lange reistijden in een omvangrijke regio. De sprekers hebben eerst de vier pilots [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

4 stadia van technologische vernieuwing in leren in organisaties

Organisaties bevinden zich in verschillende fasen ten aanzien van het gebruik van sociale technologie ten behoeve van leren. Deze fasen vind je in onderstaand model terug. We willen benadrukken dat de ene fase niet beter is dan de andere fase. Het model kan wel helpen om te zien waar een organisatie nu staat. Duidelijk hebben […]

Het bericht 4 stadia van technologische vernieuwing in leren in organisaties verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste