Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor april 2016

Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie door een didactische bril bekeken #cviov

Vanochtend heb ik tijdens dag twee van de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT een presentatie verzorgd over het gebruik van een checklist voor het analyseren van leertechnologie met een didactische bril. Ik had de aanwezigen eerst laten kiezen over welk onderwerp mijn bijdrage zou moeten gaan. Dit onderwerp heeft nipt gewonnen. Centraal in mijn bijdrage [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

21st century skills voor studenten in het beroepsonderwijs

Banner-Laptop-Tablet

De workshop: ‘21st century skills voor studenten in het beroepsonderwijs’ gaat in op een onderzoek van een groot aantal scholen, […] Lees verder
Van Avetica | 07-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle cursus ontwerp: Mobile app

Eerder schreven we hier over het belang van een goed cursusontwerp. Lewis Carr publiceert ook een artikel met aandachtspunten wanneer je cursisten veel met de Moodle Mobile app zullen werken. Het belang van de app wordt steeds groter nu steeds […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle cursus ontwerp: Mobile app verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning ontwikkelen via ‘agile’ ADDIE #cviov

ROC Midden-Nederland is betrokken bij een Europees project waarbinnen een handboek e-learning in ontwikkeld wordt. Binnen dat handboek neemt een ontwikkelaanpak een belangrijke plaats in. Deze ontwikkelaanpak -gemaakt door Margriet Wassing- is gebaseerd op het TPACK-model en op het ADDIE-model dat ‘agile’ wordt toegepast. Deze aanpak heeft de vorm van een kaartenset. De kaarten bestaan [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Routeplanner 3.0: 21ste eeuwse vaardigheden op een actieve manier in het mbo

Banner-2-Studenten

Sovel Vos van ROC Friese Poort start de workshop met de vraag: “Wie wil 10 euro verdienen?”. De zaal reageert […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Integrale beroepsopdrachten als fundament voor toekomstgericht onderwijs #cviov

In Zuid-Limburg zijn onderwijsinstellingen en bedrijven bezig het techniekonderwijs op een fundamenteel andere manier aan het inrichten. Deze aanpak kan een voorbeeld vormen voor andere sectoren. Integrale beroepsopdrachten spelen hierbij een cruciale rol. Harry Vaessen en Dimphy Kees (van Arcus College) gingen in op deze vorm van toekomstgericht MBO. Volgens Dimphy is men het ‘point [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kennisnet Trendrapport 2016-2017: tools om het denken over technologie in het onderwijs te ondersteunen

Banner-Laptop-Tablet

In de workshop Kennisnet Trendrapport 2016-2017 van Michael van Wetering staat nadenken over de vraag: hoe kunnen we technologie inzetten in het onderwijs? […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Configuraties of losse keuzedelen #cviov

Keuzedelen zijn een ‘hot item’ binnen het MBO. In een workshop werd ingegaan op configuraties versus keuzedelen. En op de voor- en nadelen ervan. Daarbij viel het me op dat vooral vanuit het perspectief van docententeams wordt geredeneerd. Maar wellicht is dat ook niet zo verbazingwekkend gezien de samenstelling van de groep. Tussen droom en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gilde BYOD: impressie van een implementatieproces #cviov

Mijn oud-collega’s Pedro van de Schoor en Alexander Godschalk van Gilde Opleidingen gingen in op hoe dit ROC de implementatie van ICT een forse impuls heeft gegeven. Daarbij leunden zij op het Vier in Balans-model. Deskundigheidsbevordering is daarbij nog steeds een aandachtspunt. De sleutelfactor van een succesvol gebruik is de docent. In eerste instantie is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Didactiek als ‘driver’, ICT als versneller #cviov

Vandaag en morgen vindt in Groningen dé conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT plaats. In een aantal blogposts zal ik hier verslag van doen. Allereerst de opening. Na de openingswoorden door Rob Schuur (CvB-voorzitter van gastcollege Noorderpoort), die in een notendop 20 jaar middelbaar beroepsonderwijs samenvatte, en een openingsact van studenten, mocht schrijfster en filosofe Joke [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dé Gamification Conferentie: The Walking Dead in de klas?!

Banner-2-Studenten

Voorafgaand aan de hoofdconferentie zijn er traditiegetrouw een aantal pre-conferenties om alvast lekker warm te draaien. Eén van deze pre-conferenties […] Lees verder
Van Avetica | 06-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle cursus ontwerp: 7 fouten om te vermijden

Een goed ontwerp van een Moodle cursus is misschien wel één van de belangrijkste aspecten voor het succes van je leeromgeving. We zijn vaak geneigd om direct Moodle in te duiken en allerlei bronnen en activiteiten op een cursuspagina te […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle cursus ontwerp: 7 fouten om te vermijden verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 05-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.1: Release vertraagd

De Moodle release voor versie 3.1 is met twee weken uitgesteld naar 23 mei 2016. Dit meldt Marina Glancy (Development Process Manager) in haar forumpost. Moodle release 3.1 is een goed gevulde release en men blijkt nog iets meer tijd […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.1: Release vertraagd verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meekijken bij een biecht: van fout naar leerervaring

leren van foutenIn het blog ‘Het leren van fouten doen we allemaal, toch?’ schreven we dat het vermogen om te...

The post Meekijken bij een biecht: van fout naar leerervaring appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Plezier als motivator van leersituaties: 4 sleutels

4 Keys 2 Fun LazarroPlezier is een grote motivator achter ons gedrag. En waar wij als ‘leerprofessionals’ ons richten op alle...

The post Plezier als motivator van leersituaties: 4 sleutels appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ik morgen vóór ga stemmen #daaromvoor

Voordat ik morgen afreis naar de conferentie over ICT en onderwijsvernieuwing van het Consortium voor Innovatie, geef ik mijn ja-stem tijdens het referendum over het associatieverdrag met de Oekraïne. Het was overigens geen gemakkelijk besluit. Aanvankelijk wilde ik namelijk niet gaan stemmen (voor het eerst in mijn leven). Niet dat ik een principieel tegenstander van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we alle relevante leeractiviteiten monitoren?

Binnen het onderwijs worden kunstmatige intelligentie en ‘data science’ in toenemende gebruikt om te monitoren hoe lerenden leren. Daar zijn ook grenzen aan. De bijdrage How Pearson plans to force student participation and hurt creativity stelt een nieuw programma van Pearson aan de kaak dat zich schijnbaar richt op het monitoren van de participatie van lerenden [...] Lees verder
Van Avetica | 04-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.1: Introductie ‘Recycle bin’

Moodle 3.1 krijgt een zogenaamde ‘Recycle bin‘ oftewel prullenbak functie. Zaken die je verwijderd in je cursus komen in de prullenbak terecht. Vanuit de prullenbak kan iets worden terug gezet of permanent verwijderd worden. De functie was al beschikbaar als […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.1: Introductie ‘Recycle bin’ verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Snapchat voor leren gebruiken?

Leren begint bij het trekken van aandacht. Je kunt daarvoor Snapchat gebruiken. Maar er zijn ook twijfels. Bij Snapchat deel je foto's met anderen, die na korte tijd weer verdwijnen. Deze toepassing is op dit moment erg populair onder jongeren. Voor docenten kan dit een belangrijke reden zijn om deze applicatie binnen het onderwijs in [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interessant Digitaal Magazine: Mediawijsheid in het MBO van Cubiss

homework-help-2-467x267

Afgelopen wweek lanceerde Cubiss het eerste digitale magazine over mediawijsheid: Mediawijsheid in de het MBO. Het magazine heeft interviews met […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

De bijdrage van onderwijs aan een voldaan leven met persoonlijke betekenis

Volgens Gert Biesta heeft het onderwijs drie hoofddoelen. Mike Crowley heeft een interessante reflectie geschreven die in feite gaat over één van die hoofddoelen. In feite schrijft Crowley namelijk over de pedagogische opdracht van hedendaagse scholen. En speelt ICT daarbij een rol? Biesta onderscheidt de volgende drie hoofddoelen: Kwalificatie: overdracht en verwerving van kennis en [...] Lees verder
Van Avetica | 01-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Avetica instructiekaarten van Moodle

Een nieuw gezicht? Dat klopt! Sinds oktober ben ik werkzaam bij Avetica als e-learning consultant. Nice to meet you! Vandaag vieren we de lancering van de Avetica instructiekaarten! Als consultant krijgen ik en mijn collega’s dagelijks vragen van klanten. De […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Avetica instructiekaarten van Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Redenen waarom online platforms niet aanslaan

Waarom heeft Windows een veel groter marktaandeel dan het Operation System van Apple?  En wat maakt dat Android zo’n succes heeft, maar Panoptix geen blijvertje bleek te zijn? En gelden de lessen van platforms als Uber ook voor leerplatforms? Volgens Marshall van Alstyne, Geoffrey Parker en Sangreet Paul Choudary zijn er zes redenen waarom online [...] Lees verder
Pagina 2 van 2Eerste   Vorige   1  [2]  Volgende   Laatste