Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor november 2015

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Door ICT in het onderwijs te gebruiken leren lerenden ICT effectiever te gebruiken

Het is af en toe zinvol om je de vraag te stellen waarom ICT in het onderwijs moet worden toegepast. Verhoogt ICT bijvoorbeeld de productiviteit van docenten? Het artikel Blended Learning Is Making Teachers More Productive in the Classroom. Here’s How is van behoorlijk introducerende aard. Toch staan er enkele vermeldenswaardige zaken in: Door blended [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gratis webinar over feedback als effectieve leer- en instructiestrategie

Op dinsdag 1 december 2015 verzorgt dr. Desiree Joosten-ten Brinke (Open Universiteit) van 15-16 uur een gratis webinar “Feedback als effectieve leer- en instructiestrategie”. Het is bekend dat feedback bij kan dragen aan goede leerresultaten. De vraag is echter hoe je kwalitatief goede feedback realiseert. “Goed gedaan” of “Fout antwoord. Probeer het nog een keer” [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

De Online Educa als leerervaring: tips #OEB15

De volgende week donderdag en vrijdag vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Met meer dan 2300 deelnemers uit meer dan 100 landen is dit het grootste internationale congres over technology enhanced learning in Europa. Ik weet dat vanuit Nederland en België veel mensen naar toegaan. In deze blogpost geef ik enkele tips om van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning: maak je eigen didactisch model

Vanmiddag heb ik tijdens de Middag van de Digitale Didactiek van ROC Midden-Nederland een keynote verzorgd over ‘blended learning’. Ik heb er voor gepleit dat je als docententeam je eigen didactisch model moet construeren, om betekenis te geven aan dit op zich betekenisloze begrip. Binnen tal van organisaties -niet alleen binnen het onderwijs- zijn docenten [...] Lees verder
Van Avetica | 26-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Opmaak vanuit andere bronnen in Moodle verwijderen

Bij het opzetten van cursussen in Moodle ligt er vaak al materiaal op de plank. Het kopiëren en plakken van tekst vanuit andere bronnen zoals bijvoorbeeld Word of andere programma’s is dan ook vrij gebruikelijk. Nadeel hiervan is dat de […]

Het bericht Opmaak vanuit andere bronnen in Moodle verwijderen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vloggen en onderwijs

Vloggen is een behoorlijk ‘hot’ item. Volgens mij is het als onderwerp en werkvorm relevant voor het onderwijs. StukTV, beautygloss en Enzo Knol. Drie voorbeelden van vloggers die op dit moment -en het kan snel verkeren- vreselijk populair zijn onder Nederlandstalige jongeren. Vloggen is bloggen via video. Heel vaak in de vorm van een dagboek [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar effecten blended learning en serious gaming

Op 18 november jongstleden is Mary Dankbaar van het Erasmus Medisch Centrum gepromoveerd op een onderzoek naar de effecten van serious games en blended learning op de prestaties en motivatie binnen het medisch onderwijs. Zij concludeert onder meer dat de voorkennis van de lerende van invloed is op de effectiviteit van serious gaming, en dat [...] Lees verder
Van Avetica | 25-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle quiz ‘Wat zie je?’

Recentelijk was ik bij een klant waar ik een leuke toepassing tegen kwam van de Moodle quiz module. Niet iedere medewerker heeft in dit bedrijf toegang tot een computer. Er wordt dan ook één keer per kwartaal in ploegen een […]

Het bericht Moodle quiz ‘Wat zie je?’ verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

iXbox Mystery Challenge #ixpresso

Vandaag vond bij de faculteit Onderwijs en Opleiden van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen een studiedag plaats. Eén van de activiteiten was de iXbox Mystery Challenge: een ontwerp-sessie rond ICT en leren, waarbij ik mocht jureren. Centraal stond een FICTIEVE casus. De HAN moet in december een aantal weken dicht, maar het onderwijs dient gewoon door te [...] Lees verder
Van Avetica | 24-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Pioneer, responsive Moodle template met veel opties

De tijd dat Moodle templates er nog behoorlijk Spartaans uitzagen, ligt echt achter ons. Met enige regelmatig worden er nieuwe templates ontwikkeld en online gezet in de Moodle template database. Wel zie je vaak dat de nieuwe templates voortborduren op eerdere […]

Het bericht Pioneer, responsive Moodle template met veel opties verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 23-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Grafieken tonen van je bezoekers en deelnemers in Moodle

Het is een discrepantie voor elke docent of sitebeheerder; je wilt graag weten hoe vaak en wanneer er bezoekers en deelnemers online zijn op jouw site en cursus, maar je hebt geen zin om de eindeloze logfiles door te spitten. […]

Het bericht Grafieken tonen van je bezoekers en deelnemers in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 23-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gidsen gezocht!

Banner-Laptop-Tablet

Vandaag heb ik een korte keynote mogen geven op het symposium: de Mediawijze Professional van Windesheim. In de keynote probeer […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vroegboekkorting NextLearning 2016 #NLE2016

Als lid van de adviesraad van Next Learning 2016 wil ik jullie graag wijzen op de vroegboekkorting waar je nog tot 1 december aanstaande gebruik van kunt maken. Next Learning is een event over leren (en ICT) dat bestaat uit tal van leeractiviteiten zoals keynotes, een leersafari, learning circles, een ‘speelplaats’, een HRD- en een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van game-based learning

Vicki Davis beschrijft acht voorbeelden van het gebruik van games voor leren. Bij een aantal voorbeelden maak je gebruik van game-technologieën die niet speciaal voor het onderwijs zijn ontwikkeld. Door middel van ‘game-based learning’ kunnen lerenden onder meer leren problemen op te lossen. Volgens Vicki Davis zijn veel educatieve games echter te vergelijken met ‘chocolate [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Is onderzoekend leren niet effectief?

De fameuze metastudie van prof. dr. John Hattie laat zien dat ’inquiry-based learning’ maar een gering effect zou hebben op leren. Moeten we deze manier van leren dus maar niet meer toepassen? Binnen het onderwijs wordt vaak heel verschillend gedacht over wat goed onderwijs is. Critici van ‘traditioneel onderwijs’ vinden onder meer dat dit onderwijs [...] Lees verder
Van TinQwise | 20-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Is succes een keuze?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Problemen met ‘vintage’ technologie

Gisterochtend besteedde Giel Beelen bij 3FM aandacht aan verouderde technologieën die de gebruiker in het verleden de nodige hoofdbrekens bezorgden. Dat riep bij mij verschillende herinneringen op, die ik graag met jullie wil delen. ‘Vintage’ wordt veel al geassocieerd met oude kleding, meubels of accessoires die een tweede leven krijgen. Gisterochtend trad bij DJ Giel [...] Lees verder
Van Avetica | 19-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Verslag najaarsseminar Ned-Moove

In het prachtige gebouw van het Spoorwegmuseum heeft de Ned-Moove vandaag haar najaarsseminar georganiseerd. We begonnen met een Lunch & Learn om tijdens een broodje al bijgepraat te worden over Moodle. Na de lunch werden de belangrijkste nieuwe fucties van […]

Het bericht Verslag najaarsseminar Ned-Moove verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Potentie van synchroon online leren

We beschikken over steeds meer mogelijkheden om plaatsonafhankelijk, maar tijdgebonden, te leren. Dit zogenaamde synchrone online leren kan beperkingen van zogenaamde vormen van asynchroon leren helpen ondervangen. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen. Maar een jaar of tien geleden was online leren praktisch hetzelfde als plaats- en tijdonafhankelijk -asynchroon- leren (chat uitgezonderd). Dankzij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk blended learning

Ik ben betrokken bij verschillende initiatieven rond de ontwikkeling van onderwijs dat bestaat uit een combinatie van face-to-face leren en online leren op afstand. Ik gebruik daar zelf stappenplannen en een beschrijvingskader voor (onder meer om te reflecteren op curricula). Een artikel als A blended learning framework for curriculum design and professional development trekt om [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Laptops invoeren in het onderwijs met een doordacht plan: een feest!

Vanavond heb ik een presentatie verzorgd over het gebruik van laptops in het onderwijs, tijdens een ouderavond van het Canisius College in Nijmegen. Deze school overweegt leerlingen een laptop aan te laten schaffen. Uiteraard leidt dit tot vragen bij ouders. If you allow laptops in the classroom without a plan for how you’ll use them, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Artikel Social learning, mogelijkheden voor de MLI

Van een opleiding als een Master Leren & Innoveren mag je verwachten dat men ook lerend vernieuwd en vernieuwend leert. ‘Social learning’ biedt daar volop mogelijkheden toe. Dit vraagt onder meer om aanpassing van het curriculum en het gebruik van andere leertechnologieën. Dit vind ik nu leuk. Judith van Hooijdonk heeft in het kader van [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 17-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aan de slag met ‘#Mediawijsheid in de klas’ op het Vlaams Mediawijs.be congres ;-)

Banner-2-Studenten

Vandaag heb ik op het Mediawijs.be congres een keynote mogen geven op basis van mijn boek Mediawijsheid in de klas. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

ICT gebruiken voor actief en samenwerkend leren (workshop)

Ik heb deze ochtend een workshop voor docenten verzorgd bij de Leon van Gelder-school in Groningen. Daarbij hebben we gekeken naar de wijze waarop ICT gebruikt kan worden voor actief en samenwerkend leren. De Leon van Gelder-school is een school voor voortgezet onderwijs waar leerlingen vier jaar lang in een vaste klas zitten met leerlingen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Taxonomie van betrokkenheid van studenten

Met een knipoog naar de taxonomie van Bloom heeft Gardner Campbell een taxonomie van student engagement ontwikkeld. Student engagement kan dan worden omschreven als ‘de wil om te leren’. De niveaus die Campbell onderscheidt zijn dan: Compliancy. Je doet wat jou wordt opgedragen. Heel veel online leerprogramma’s zijn hier op gebaseerd. De docent bepaalt wat, [...] Lees verder
Van Avetica | 16-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.0 is uit

Een weekje later dan aanvankelijk de bedoeling was, maar vanmorgen is Moodle 3.0 uitgekomen. Belangrijk om te weten is dat 2.10 een betere naam was geweest, want zoveel grote nieuwe functies en verbeteringen zitten er in deze versie niet in. Ik vermoed […]

Het bericht Moodle 3.0 is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kernconcept Macht en Regels leren via het SOL-model

Kun je het het sociale zelfsturend vermogen van kinderen vergroten via een vijf weken durend project, en het kernconcept Macht en Regels bestuderen? Volgens onderwijsvernieuwingsschool Wittering.nl wel. Onderstaande video illustreert het leerproces van leerlingen volgens een concept dat ‘sociaal ontwerpend leren’ wordt genoemd. ICT speelt hierbij een belangrijke faciliterende rol. Bijvoorbeeld door met behulp van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Studiepunten voor MOOC’s

Massive open online courses zullen pas echt impact voor het reguliere hoger onderwijs hebben, als het afronden ervan studiepunten oplevert die kunnen worden ingebracht in het onderwijsprogramma van je opleiding. Daarvoor moet echter nog heel wat gebeuren. Anka Mulder van de TU Delft beschrijft in dit verband een groot aantal uitdagingen: MOOCs hebben niet altijd [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inleiding agile learning design

De laatste tijd wordt steeds vaker gesproken om leertrajecten ook op een ‘agile’ manier te ontwikkelen. Wat zijn hier belangrijke kenmerken van? Toen ik ruim vier jaar geleden bij de Open Universiteit ging werken, kwam ik voor het eerst in aanraking met ‘agile’ software ontwikkeling. In plaats van eerst uitvoerig na te denken over eisen [...] Lees verder
Van Avetica | 13-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interessante nieuwe functies in Moodle Mobile 2.4

In de nieuwe versie van de officiële Moodle app zijn twee interessante nieuwe functies verschenen, namelijk: Externe tool (LTI) Onderzoek (survey) Met name de LTI-module is interessant omdat je daarmee externe content kan benaderen. Wil je meer weten over LTI, lees dan […]

Het bericht Interessante nieuwe functies in Moodle Mobile 2.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Eetafspraak tijdens de Online Educa Berlijn? #OEB15

Van 2 tot en met 4 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Het lijkt me leuk om met een groepje af te spreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. We ontmoeten elkaar na afloop van het Online Educa Debate (een ‘must’!), in de hal van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van kunstmatige intelligentie, people-powered-innovation en grootschalig surveilleren #OEB15

Over nog geen drie weken gaat de Online Educa Berlijn van start. Daarbij valt op dat de organisatie ook veel ruimte heeft ingeruimd om naar de impact van (leer)technologie op zaken als werkgelegenheid, innovatie en leerprocessen. Hoogleraar Toby Walsh zal betogen dat artificiële intelligentie wel degelijk ten koste kan gaan van de werkgelegenheid van docenten. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Laat zien wat je kunt via digitale badges

Het gebruik van badges als waardering van leren, is een interessante ontwikkeling die echter vrij traag doorzet. Wellicht komt dat omdat we badges ten onrechte beschouwen als vervanging van bestaande manieren van beoordelen. In Digital Badges Offer Students Opportunity To Show What They Know vat Rachel Morello de relevantie van badges voor het onderwijs samen. [...] Lees verder
Van Avetica | 12-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe versie van Progress Bar grafisch veel mooier

De Progress Bas is al jaren lang een populaire Moodle plugin. Het geeft de studenten een goed beeld van de voortgang van de leeractiviteiten en de bronnen die je moet bestuderen. De ontwikkelaar van de Progress Bar noemt deze plugins […]

Het bericht Nieuwe versie van Progress Bar grafisch veel mooier verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 12-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Slides: “De en-en-aanpak van ‘Mediawijsheid in de klas’” van de Onderwijsdagen 2015 beschikbaar #owd15

Gisteren heb ik op de PO en VO dag van de Onderwijsdagen 2015 een good practice mogen presenteren. De good […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs interactiever maken met SKIES

Je hebt verschillende applicaties waarmee je onderwijs interactiever kunt maken. Vanavond heb ik kennis gemaakt met een veelbelovende toepassing, SKIES. SKIES is een toepassing waarmee je onder meer een PDF-document van bijvoorbeeld een presentatie kunt converteren naar ‘kaarten’. Vervolgens kun je die kaarten verrijken met aanvullende informatie, verschillende media, vragen en antwoorden, en diverse vraagtypes [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hackathon Waarderen van werkplekleren in de zorg

Op vrijdagavond 11 december en zaterdag 12 december 2015 organiseert Evolva/Werkplekleren 3.0 een hackathon waar studenten samen met onder meer (zorg)professionals, consultants en ondernemers nadenken over de toekomst van werken en leren binnen de gezondheidszorg. Ik maak deel uit van jury die het beste/meest innovatieve idee gaat beoordelen. Tijdens deze hackathon werken deelnemers van verschillende [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Dynamiek binnen het onderwijs #OWD2015 (zucht…)

Trendwatcher Farid Tabarki mocht deze Onderwijsdag afsluiten met een keynote over een veranderende tijdgeest en de gevolgen voor het onderwijs. Tja. Voorop gesteld: ik was sceptisch over deze bijdrage. Ik houd niet van flitsende praatjes waarin mede aan de hand van filmpjes wordt verkondigd dat revoluties zich momenteel in sneltreinvaart vertrekken, die ook gevolgen hebben [...] Lees verder
Van Avetica | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Test verouderde besturingssystemen en browsers

Met enige regelmaat krijgen we vragen over compatibiliteit van Moodle en e-learning modules met (verouderde) besturingssystemen en browsers. Zeker in deze tijd waarin de web-technologie iedere dag grote stappen maakt, zijn deze vragen niet altijd gemakkelijk te beantwoorden. Zo kreeg […]

Het bericht Test verouderde besturingssystemen en browsers verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Studentenvisie op flexibilisering en digitalisering #OWD2015

In deze laatste sessieronde gingen studenten van LSVB en ISO op basis van eigen onderzoek in op opvattingen van studenten over flexibilisering en digitalisering van het onderwijs. De volgende onderwerpen kwamen aan bod. Open in toelating Idealiter zou elke student altijd moeten kunnen deelnemen aan een opleiding. Dat is het ideaalplaatje, dan niet te realiseren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Flexibele en persoonlijke leeromgeving bij de Universiteit van Schipluiden #OWD2015

Hoe kun je als onderwijsinstelling een nieuwe digitale leer- en werkomgeving vormgeven? Deze vraag is aan de hand van een casus besproken tijdens sessieronde 2/3 van dag 1 van de Onderwijsdagen. Alle instellingen voor hoger onderwijs zijn zich op dit moment aan het heroriënteren op een digitale leer- en werkomgeving. De insteek van deze instellingen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Trendrapport Open en online onderwijs 2015 #OWD2015

Vanmiddag is tijdens Onderwijsdagen 2015 een nieuw trendrapport over open en online onderwijs gepubliceerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar heeft de special interest group Open Education van SURF de meest belangrijke ontwikkelingen op het gebied van open content, open education, en online (niet per se open) onderwijs op een rij gezet. In deze blogpost ga [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Active academic blended learning #OWD2015

Tijdens sessieronde 1 van deze Onderwijsdag ben ik naar een sessie geweest waarin een praktijkvoorbeeld van de invoering van blended learning werd gepresenteerd. Daaruit bleek dat een ‘blended’ curriculum kan bijdragen tot betere studieresultaten. Farshida Zafar van de Erasmus Universiteit deelde haar ervaring met de invoering van blended learning op het gebied van Rechtsgeleerdheid (Fiscaal [...] Lees verder
Van Avetica | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Roos van Leary test in Moodle

Renske Burgerhout van Turennout werkzaam bij het CDA Steenkampinstituut liet mij weten dat ze de Roos van Leary test in Moodle heeft gemaakt met behulp van de Questionnaire-plugin. Renske heeft zich gebaseerd op de test uit het boek Beïnvloed anderen, […]

Het bericht Roos van Leary test in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: personalisering van leren #OWD2015

Personalisering van onderwijs is één van de actuele onderwerpen van dit moment. Volgens Tony Bates maken een aantal ontwikkelingen personalisering mogelijk. Tony Bates kan met recht -en niet alleen vanwege zijn leeftijd- de ‘eminent grise’ van ‘open education’ worden genoemd. Bates is één van de grondleggers van de Britse Open Universiteit en is als docent, [...] Lees verder
Van Avetica | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tool om Moodle cursussen te archiveren

Vrijwel elke Moodle site heeft ze wel: cursussen die niet meer gebruikt worden, maar nog wel in het cursusoverzicht staan. Een oude testcursus, een opleiding die ondertussen al is afgerond of een community die niet van de grond is gekomen […]

Het bericht Tool om Moodle cursussen te archiveren verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op preconferentie learning analytics #OWD2015

Ik heb net de impressie van Pierre Gorissen gelezen over de preconferentie learning analytics die gisteren heeft plaatsgevonden. Ik moest daarbij denken aan een reflectie tijdens de Online Educa Berlijn 2013. Volgens mij zijn we nog niet veel verder, en zouden we ons vooral moeten focussen op learning analytics op microniveau. Ik heb de preconferentie [...] Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste