Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor november 2015

Van Sibrenne Wagenaar | 09-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Herontwerpen van face-to-face naar blended leren

(deze blog staat ook op joitskehulsebosch.nl) Ennuonline is uitgenodigd door het team van een interne academie om in een aantal sessies met ze te werken aan het herontwerpen van hun aanbod tot een krachtiger blended vorm. Ik vind het bij deze vraag de uitdaging om het echt om te vormen tot een sterker product en daarom was de eerste […]

Het bericht Herontwerpen van face-to-face naar blended leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Whitepaper stimuleren lineair leergedag

Als docent wil je dat lerenden over een langere periode leren. Dit kun je bevorderen door regelmatig te toetsen en feedback te geven. ICT kan dit faciliteren. Verleden week mailde Fleur Deenen mij een whitepaper (pdf) over het stimuleren van ‘lineair leergedrag’ via meerdere meetmomenten, met behulp van ICT, en de bijdrage van feedback hierbij. In [...] Lees verder
Van Avetica | 09-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Release van Moodle 2.9.3, 2.8.9 en 2.7.11, Moodle 3.0 pas volgende week

Vandaag zijn er drie updates uitgekomen van Moodle, te weten versie 2.9.3, 2.8.9 and 2.7.11. Op het downloadkanaal van Moodle kan je deze nieuwe versies downloaden. Er zijn een boel kleine wijzigingen en bugfixes doorgevoerd, maar geen grote nuttige verbeteringen. Meest opvallende nieuws […]

Het bericht Release van Moodle 2.9.3, 2.8.9 en 2.7.11, Moodle 3.0 pas volgende week verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Jay Cross overleden

Vanochtend meldden verschillende tweets in mijn tijdlijn het onverwachte overlijden van Jay Cross. Jay heeft grote invloed gehad op het gebied van e-learning. Waarschijnlijk hebben we de term ‘e-learning’ zelfs aan Cross te denken. Hij schijnt dit begrip in ieder geval als eerste eind jaren negentig in een online publicatie te hebben gebruikt. Daarnaast heeft Jay [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Veel educatieve software van onvoldoende kwaliteit

We gebruiken in toenemende mate educatieve online programma’s en methodes voor bijvoorbeeld wiskunde of taal. Zweeds onderzoek laat echter zien dat veel van die programma’s van onvoldoende kwaliteit zijn en niet bijdragen aan effectief leren. Onderzoeker Björn Sjödén heeft voor zijn proefschrift de in Zweden honderd meest gebruikte toepassingen voor Zweeds en wiskunde onderzocht. Nauwelijks [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Is er een verband tussen gezond leven en leerprestaties van volwassenen?

Deze vraag is onderzocht door Jérôme Gijselaers die gisteren zijn proefschrift ‘Biological Lifestyle Factors in Adult Distance Education: Predicting Cognitive and Learning Performance’ bij de Open Universiteit heeft verdedigd. Cognitieve functies en het vermogen om te leren worden beïnvloed door omgevingsfactoren zoals beweging, slaap en voeding. Onderzoek laat zien dat leerprestaties van kinderen en adolescenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Data science helpt kwaliteit onderwijs te verbeteren (mits….)

Tijdens de Dag van het Onderwijs van de Open Universiteit heeft Rob Koper in een keynote laten zien hoe ‘data science’ inzicht kan bieden in patronen van het studiegedrag. Op basis hiervan kun je op verschillende niveaus interventies plegen om bijvoorbeeld uitval te voorkomen. Data science is een vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je activerend online onderwijs vormgeven?

Vandaag heb ik in het kader van de Dag van het Onderwijs bij de Open Universiteit twee keer een workshop verzorgd over activerend online leren. Daarbij ben ik met name ingegaan op tools en leeractiviteiten. Ik heb de aanwezigen eerst via Padlet de vraag gesteld: wat zijn volgens u goede voorbeelden van activerend online leren? [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 05-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

The Woz bij Learning 2015

Steve Wozniak met zijn metalen business card Hoewel Elliott een goede interviewer is valt het niet mee om tussen Steve Wozniak te komen. De man die Apple heeft grootgemaakt samen met Steve Jobs heeft aan een halve vraag genoeg om los te gaan. Veel drijft Steve en hij lijkt uit heel veel dingen heel veel […] Lees verder
Van Patrick Koning | 05-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Good practice op de Onderwijsdagen 2015: De en-en-aanpak van ‘Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Op woensdag 11 november tussen 11:00 – 11:45 mag ik op de PO en VO dag op de Onderwijsdagen 2015 […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ligt het succes van online leren aan de lerende?

Wat zijn oorzaken van het succes van online leren? Succes in termen van het afronden van een online cursus door de overgrote meerderheid van de lerenden, die bovendien leerdoelen behalen. Is dit succes afhankelijk van de bekwaamheden van de lerende om online te leren? Volgens Beth Rubin is online leren niet geschikt voor iedereen. Volgens [...] Lees verder
Van Avetica | 04-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe werkt het Moodle rechtensysteem?

Het huidige rollen- en rechtensysteem is geïntroduceerd in Moodle 1.7 met als achterliggende reden om te gaan voldaan aan de principes van Learning Design. Al snel werd overigens Moodle 1.8 uitgebracht, waar het rollen- en rechtensysteem beter geïmplementeerd was. Met dit […]

Het bericht Hoe werkt het Moodle rechtensysteem? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning design: activerend en motivatie-bevorderend leren met ICT

Vanochtend heb ik het ochtendgedeelte verzorgd van module 3 van SBO-cursus Blended Learning Design. Ik ben daarin vooral ingegaan op vormen van actief leren met behulp van ICT, en op activiteiten die je kunt uitvoeren om de motivatie van lerenden bij blended learning te bevorderen. In het kader van deze opleiding maken de deelnemers een [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Al samenwerkend kennis delen

Nieuwe technologie, nieuwe vorm van kennismanagement? Mijn droom is dat we over een jaar als team goed weten waar iedereen mee bezig is. Nu werken we allemaal met veel plezier op een eigen lapje grond en weten we weinig van elkaar. Straks weten we beter wat iedereen verbouwt en delen we gereedschap met elkaar. Ook […]

Het bericht Al samenwerkend kennis delen verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken invoering blended learning in Amerikaanse staat

In welke mate passen onderwijsinstellingen in de staat Ohio blended learning toe? En tegen welke ‘issues’ lopen deze instellingen aan? In deze blogpost vat ik opvallende bevindingen uit een recent onderzoek samen. Via THE Journal kom je terecht bij een actueel rapport (pdf) dat status en richting beschrijft van de invoering van ‘blended learning’ in [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 03-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bezieling bij Sal Khan en anderen bij Learning 2015

Flipped classroom met Sal Khan Sal Khan (zie Wikipedia)is een inspirerende spreker met een motiverend verhaal. Hij vertelt gemakkelijk en met humor. Hoewel het verhaal van het ontstaan van de Khan Academy bekend is, is het een mooi verhaal en als je het Sal live hoort vertellen merk je pas zijn grote betrokkenheid. De start […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

ICT in het MBO: redenen, trends en valkuilen

Vandaag heb ik een college verzorgd in het kader van een masterclass voor onderwijsbestuurders in het MBO. Ik wilde hierin vijf redenen bespreken waarom een MBO-instelling ICT binnen het onderwijs moet gaan inzetten, net als acht trends op het gebied van ICT en leren, en een aantal valkuilen die je moet omzeilen als je ICT [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 02-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

iBeacons proeven, start van Learning 2015

Sportieve start De jetlag zorgde ervoor dat sommige Nederlandse deelnemers zondagmorgen al om 6.00 uur ‘s morgens een rondje in de sportzaal en zwembad erop hadden zitten. Na een ontbijt was de eerste sessie om 8.00 uur. Alfred Remmits heet de grote groep welkom en Nick van Dam (CLO van McKinsey en oprichter e-Learing for […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor het geven van goede feedback

Goede feedback is van groot belang voor de effectiviteit van leren. Het geven van goede feedback is echter geen vanzelfsprekendheid. Uit 10 Tips for Offering Excellent Feedback kun je deels afleiden wat goede feedback is. Volgens auteur Starr Sackstein is feedback specifiek, op tijd en betekenisvol voor de ontvanger. Bij het geven van feedback moet [...] Lees verder
Pagina 2 van 2Eerste   Vorige   1  [2]  Volgende   Laatste