Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Learning Tools Interoperability Met de internationale standaard Learning Tools Interoperability (LTI) kan je gemakkelijk leeractiviteiten uitwisselen tussen diverse leerplatformen. De standaard LTI is van het IMS Global Learning Consortium die ook andere standaarden beheert zoals SCORM en xAPI. Met LTI kan je bijvoorbeeld een interactieve oefening of een complete cursus die gehost wordt ergens in […]
Het bericht Ondersteuning oudere LTI-versies in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Bernard Marr beschrijft vijf belangrijke trends op het gebied van ‘extended reality’ (XR): de verzamelnaam van virtual reality, augtmented reality en mixed reality. Deze trends zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Bij VR gebruik je volgens Marr een headset waarmee je een volledig meeslepende, digitale 3D-omgeving betreedt. Bij
Cognitief psychologen benadrukken vaak dat je beter aantekeningen kunt maken met pen en papier dan met behulp van een laptop. Ik pleit hier vaak ook voor (de afgelopen week nog). Volgens Donald Clark is dat een mythe. Hij baseert zich hierbij op nieuw onderzoek. Clark stelt terecht dat goede aantekeningen
Vanaf 7 maart 2022 kun je bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, de online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen volgen. De kwaliteit van toetsen heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen in het onderwijs en er zijn belangrijke
Een onderzoeker van de universiteit van Californië heeft onderzoek gedaan naar de perceptie van docenten van het tegelijkertijd online lesgeven en lesgeven op locatie (simultaan onderwijs). De uitkomsten zijn bepaald niet veel belovend, al heeft het onderzoek beperkingen. Simultaan onderwijs wordt vandaag de dag toegepast als lerenden door omstandigheden zoals
Ik verzorg een leertraject voor trainers en opleiders van Nevi over blended learning. Gisteravond heb ik de online openingssessie begeleid. Nevi is hét kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management. Zij verzorgen o.a. opleidingen en trainingen op dit terrein. Nevi heeft mij gevraagd een leertraject over blended learning te verzorgen
‘Videoconferencing-vermoeidheid’ -‘Zoom fatigue‘- is sinds het voorjaar van 2020 een bekend fenomeen. Deze toestand wordt mede veroorzaakt als mensen het gevoel hebben de hele tijd in een spiegel te kijken. Onderzoek van de Washington State University laat zien dat niet iedereen hier last van heeft. Bij videoconferencing kun je het
Mede dankzij Covid-19 ontmoeten werknemers elkaar in veel mindere mate fysiek. Het is te verwachten dat dit in de toekomst veel vaker dan voor de pandemie praktijk zal zijn (maar minder dan nu het geval is). Dit kan ten koste gaan van verbondenheid. Adam Smiley Poswolsky beschrijft waarom verbondenheid belangrijk
Karen Costa stoort zich enorm aan degenen die nu grote kritiek hebben op online leren. Ik herken de anti-online retoriek, maar sta toch wat anders ‘in de wedstrijd’. Costa doelt op de verschillende verhalen in de traditionele media en via social media dat de pandemie heeft laten zien dat online
Onlangs heeft het Britse Jisc samen met Emerge Education een rapport gepubliceerd met als titel “Enhancing student engagement using technological solutions”. Zij bakenen in deze publicatie ‘studentbetrokkenheid’ af en beschrijven hoe technologie binnen vier stadia van een ‘student journey‘ de betrokkenheid van studenten kan helpen vergroten. Ook schetsen de samenstellers
Moodle 4.0 Demonstratiesite Op weg naar de release van Moodle 4.0 waar de gebruikerservaring (UX) een flinke boost heeft gekregen, hebben we in november 2021 een demonstratiesite met de beta-versie 4.0 geïnstalleerd. Ten eerste omdat wij zelf wilden weten hoe de nieuwe versie eruit ziet en gaat werken voor docenten en deelnemers. En ten tweede […]
Het bericht Demo Moodle 4.0 bijgewerkt met laatste beta versie. Probeer nieuwe UX zelf uit is eerst gepubliceerd op Avetica.
Moodle LMS updates Afgelopen maandag zijn de updates uitgekomen voor Moodle LMS. Deze updates bevatten naast bugfixes ook verbeteringen in de toegankelijkheid en beveiliging. Het advies is zoals altijd om te zorgen dat deze updates geïnstalleerd worden. Van de Moodle versies die momenteel ondersteund worden staan hieronder de Engelstalige releases notes. Moodle 3.11.5 release notes […]
Het bericht Updates 3.11.5 beschikbaar voor Moodle LMS & Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
De afgelopen twee jaar heb ik mijn werkzaamheden als zelfstandig adviseur en projectleider gecombineerd met een aanstelling in loondienst bij de Open Universiteit, waar ik voor twee afdelingen heb gewerkt. Vlak voor de Kerst heb ik mijn arbeidsovereenkomsten bij de Open Universiteit opgezegd. Vanaf half maart werk ik weer volledig
In de huidige fase van de COVID-19 pandemie maken we noodgedwongen intensief gebruik van ‘simultaan onderwijs’. Er gaan zelfs stemmen op om ook in de toekomst dergelijk onderwijs structureel te gaan verzorgen. Dat is geen goed plan meent hoogleraar Christopher Schaberg. Bij ‘simultaan onderwijs’ krijgen sommige lerenden fysiek les, in
Microsoft werkt aan een nieuwe applicatie die een verdere impuls kan geven aan werkplekleren en aan samenwerkend leren: Microsoft Loop. Binnen arbeidsorganisaties gebruiken werknemers allerlei applicaties om met elkaar samen te werken en van en aan elkaar te leren. Binnen opleidingen werken lerenden ook in projecten met elkaar samen. Leermananagementsystemen
De visuele identiteit versterkt de focus op gepersonaliseerd leren en samenwerkingsmogelijkheden AMSTERDAM — 12 Januari 2022 — D2L Inc. (TSX: DTOL), een wereldwijd leertechnologiebedrijf, dat een groot aantal Nederlandse universiteiten en hoger onderwijsinstellingen ondersteunt met zijn digitale leerplatform Brightspace, heeft vandaag zijn nieuwe visuele merkidentiteit en -merkverhaal gelanceerd. Dit onderstreept D2L’s jarenlange toewijding om de manier waarop [...]
Het bericht D2L onthult nieuwe merkidentiteit en markeert een nieuwe fase van het innovatieve leerplatform verscheen eerst op Next Learning.
Nu we intensief gebruik maken van synchroon, live, online leren, hebben we ook meer mogelijkheden om onderzoek te doen naar deze manier van leren. Onderzoekers van de universiteiten van Stanford en Gotenburg concluderen volgens Tech&Learning bijvoorbeeld dat het belangrijk is om tijdens videoconferencing in de camera te kijken. Zij hebben
Ferris State University in Michigan heeft docent Barry Mehler geschorst omdat hij zijn studenten in een provocerende video, vol scheldwoorden, heeft laten weten geen fysiek onderwijs te willen verzorgen. De onderwijsvakbond vindt dit een aanslag op de academische vrijheid. Mehler is volgens Inside Higher Ed bang is om fysiek onderwijs
Keuzes van Sint-Janslyceum Het Sint-Janslyceum uit ‘s-Hertogenbosch heeft net zoals veel andere scholengemeenschappen moeite met de dominantie van Magister, een Nederlands administratiepakket welke tevens een leerlingvolgsysteem is en een Elektronische leeromgeving (ELO) bevat. Prijzen worden opgevoerd en de ‘gratis ELO’ gaat volgend jaar verdwijnen. Op deze manier wil Magister zijn nieuw ontwikkelde ELO ‘Magister.me’ op […]
Het bericht Moodle als next-level ELO voor Sint-Janslyceum is eerst gepubliceerd op Avetica.
De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over het OECD-rapport Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. De OECD suggereert hierin dat digitale technologie zoals AI en blockchain-technologie het onderwijs zullen transformeren. Dit is echter niet aannemelijk. Al een eeuw lang kondigen opiniemakers en trendwatchers een revolutie aan binnen
Door: Wolter van Dam, Managing Partner en analist bij Kurtosis onderzoek- en adviesbureau voor datagedreven werken Nu je weet welke data je nodig hebt en waar je deze gaat verzamelen is het ook goed om na te denken over de volgende stap. Hoe breng je deze data vervolgens in beeld? Wolter neemt je mee in [...]
Het bericht Het visualiseren van data verscheen eerst op Next Learning.
Volgens ScienceDaily concludeert een meta-studie van de Universiteit van Cambridge dat ‘begeleid spelenderwijs leren’ voor kinderen tot acht jaar even effectief kan zijn als meer traditionele klassikale instructiemethoden. De studie laat deze effecten zien bij de ontwikkeling van lees- en schrijfvaardigheden, rekenvaardigheden en sociale vaardigheden, en bij de ontwikkeling van
Door: Laura van den Ouden, Trainer & L&D professional Expert Trainers Afgelopen 2 jaar hebben we enorme stappen gemaakt in online leren. Soms noodgedwongen, met vallen en opstaan. We weten welke mogelijkheden er zijn. Toch hebben we ook gemerkt dat online niet zomaar een vervanging is van fysiek, en andersom. Je hebt een sterk didactisch [...]
Het bericht It’s all about the blend: niet omdat het moet, maar omdat het werkt. verscheen eerst op Next Learning.
De afgelopen tijd ben ik weer geattendeerd op diverse artikelen over de Metaverse, vaak in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal artikelen kort samen. Je hebt soms van die onderwerpen in relatie tot ‘technology enhanced learning‘ waarover in korte tijd verschillende artikelen verschijnen.
Webinar 27 januari De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 27 januari om 11.00 uur in je agenda. Thema: Multi-factor authenticatie in Moodle We zien dat bij steeds meer applicaties dat een extra laag in de beveiliging wordt toegevoegd. Na inloggen moet […]
Het bericht Webinar over multi-factor authenticatie in Moodle op 27 januari is eerst gepubliceerd op Avetica.
De OECD heeft een trendrapport gepubliceerd over digitalisering en onderwijs met de titel Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. Het rapport is te koop. Een samenvatting en het eerste hoofdstuk zijn vrij beschikbaar (pdf). Je kunt de afzonderlijke hoofdstukken ook gratis online lezen. De OECD verkent volgens eigen
Moodle kent meerdere manieren om gebruikers aan te melden voor cursussen. Je kunt daarbij denken aan: Manuele aanmelding: volledig handmatig of door het uploaden van een bestand Zelf aanmelding: de gebruiker klikt op de cursus en meldt zichzelf aan Coursepayments (plugin): gebruiker wordt aangemeld na betaling Aanmelding door een extern systeem Sitegroep synchronisatie / Cohort […]
Het bericht Moodle sitegroepen / cohorts uitleg en tips is eerst gepubliceerd op Avetica.
Volgens Bernard Marr leidt de combinatie van en wisselwerking tussen verschillende technologische trends in de toekomst tot grote veranderingen op tal van terreinen. Wat zijn volgens hem de tien belangrijkste technologische trends? 1: Ubiquitous computing Computers zijn alomtegenwoordig. Processoren worden steeds krachtiger, microchips en apparaten worden kleiner en goedkoper. Quantum
Matt Crosslin probeert een verklaring te vinden voor het feit waarom veel mensen een hekel lijken te hebben aan online leren. Eén van de redenen -gebrekkige kwaliteit- is volgens hem ongegrond. Op basis van zijn bijdrage kun je een onderscheid maken tussen redenen die tijdens de Corona-pandemie een rol spelen
Technologie ondersteund ‘gepersonaliseerd leren’ ligt onder vuur omdat het de kansenongelijkheid binnen het onderwijs vaak vergroot. Het zijn vooral de lerenden die makkelijker leren, die er baat bij hebben. Tony Bates beschrijft een casus waaruit blijkt dat deze aanpak kan leiden tot betere leerprestaties bij leerlingen uit sociaal-economisch achterstelde groepen.
Mooie nieuwe functionaliteit in BigBlueButton versie 2.4, waaronder een Learning Dashboard
Het bericht Learning Dashboard in nieuwe versie BigBlueButton is eerst gepubliceerd op Avetica.
Ongeveer tien jaar geleden werden we op het gebied van ’technology enhanced learning’ geconfronteerd met een nieuwe ontwikkeling: de opkomst van grootschalige ‘open’ online cursussen. Dhawal Shah blikt mede aan de hand van statistieken terug op deze ontwikkeling. Shah is oprichter van Class Central. Dit platform monitort de ontwikkeling van
Ik wil jullie allereerst nog een gelukkig en gezond 2022 wensen! Ook dit jaar wil ik in de eerste blogpost van het nieuwe jaar terugblikken op bloggen in 2021. De coronacrisis is net als verleden jaar van grote invloed geweest op het bezoek en op de inhoud van mijn weblog.
Het bericht Kennisdelen en behouden met innovatieve leertechnologie verscheen eerst op Next Learning.
De Learning Correspondent belicht in elke editie een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning. De inhoud is gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema en we bieden handreikingen voor de toepassing van de inhoud in de praktijk. Het thema wordt afgesloten met bronnen waarop we ons baseren [...]
Het bericht Wanneer kies je voor asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren? verscheen eerst op Next Learning.
Adventicalender druk bezocht Onze Adventicalender is een Moodle cursus die beschikbaar is voor gasten. We kunnen dus niet zien wie hem bezocht heeft maar wel hoe vaak de cursus en de dagen bekeken zijn. Uit die aantallen blijkt dat we de kalender niet voor niets hebben gemaakt en dat veel van jullie de kalender hebben […]
Het bericht Adventicalender download tot eind januari beschikbaar! is eerst gepubliceerd op Avetica.