Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 06-08-2011 | Article Rating | (0) reacties

Gastblog: Uitleg animaties en gamification

Gastblog: Uitleg animaties en gamification

Gastblog geschreven door Sven Cooler van coolermedia.

Een groot deel van mijn werk bestaat uit het onderwijzen van mensen in het gebruik van producten en diensten of het uitleggen van concepten. Veel bedrijven laten bij ons bijvoorbeeld een animatie maken die kort en krachtig een boodschap communiceert. Naast deze uitleganimaties maken we Infographics en verzorgen we Gamification. In het onderstaande artikel probeer ik de lessen uit het bedrijfsleven te vertalen in mogelijkheden voor E-learning.

Er is momenteel een enorme wildgroei aan E-learning oplossingen in de markt. Allemaal beweren ze de beste oplossing te hebben voor de huidige onderwijsproblemen. De theorie is duidelijk: digitale middelen inzetten om te onderwijzen. “The devil is in the details”. Want alleen de juiste toepassing van de theorie en middelen maakt E-learning tot een succes  En dat is vaak detailwerk. Laat dat nu net ook het geval zijn bij elk succesvol Gamification concept…

Gamification

Gamification (uitgebreide uitleg) is het toepassen van spelelementen en speldenken op niet spelomgevingen, processen en applicaties. Niet met doel iets leuker te maken, maar vooral om iets intrinsiek motiverender te maken. Vaak merk je niet eens dat iets “gegamified” is, maar voelt een applicatie gewoon intuïtief, prettig en motiverend aan. Net als goede muziek werkt Gamification voor meer dan 80%  op een onzichtbare achtergrond. En het is precies daar waar de magie gebeurt.

Gamification systemen zijn in eerste plaats regelsystemen. De regels van een spel worden toegepast in een nieuwe omgeving. Een simpel voorbeeld is het geven van punten voor bepaalde acties. Om dit goed te doen is er data nodig over de gebruiker. Heel veel data. Deze “big data” moet op individueel niveau verzameld worden zodat, net als in een game, alles om de speler draait. Wanneer je bijvoorbeeld 10 punten krijgt voor het openen van een rode doos, dan kan dat leuk zijn. Maar wanneer het systeem weet dat jij al 5 rode dozen van 10 punten hebt geopend kan het systeem er voor kiezen jou nog maar 5 punten te geven per rode doos en heel af en toe een blauwe doos voor te schotelen. Wanneer de blauwe doos 20 punten oplever, wordt het weer leuk om te zoeken. Helemaal leuk wordt het, wanneer beide dozen variabele punten geven en heel soms een gevaar. Zoals bijvoorbeeld een monster. De wetenschap dat er een monster of een enorme beloning in de doos kan zitten, maakt dat ons brein overuren draait!

Wat ik hierboven beschrijf is de “onzekerheidsmechaniek” en dat is slecht één van de vele mechanieken die Gamification rijk is. Echter is het wel een van de belangrijkste gameprincipes, want het werkt in op onze menselijke nieuwsgierigheid. En dat is een natuurlijke en onstilbare emotie. Daarnaast wordt de ervaring persoonlijk omdat het beloningsniveau zich aanpast aan gebruikersacties. En laat dat nu net een van de grote problemen in het huidige onderwijs zijn: gebrek aan persoonlijke aandacht.

Niet iedereen leert op dezelfde manier. Sterker nog, iedereen leert op zijn eigen manier. Ik weet dat als dyslect als geen ander. Leren wordt pas leuk wanneer je genoeg wordt uitgedaagd, maar het niet zo moeilijk hebt dat je het niet meer aan kan. In deze staat van “flow” (figuur 1) draait ons brein overuren, verliezen we de tijd uit het zicht en nemen we informatie versneld op. Elke keer net over je eigen prestatiegrenzen gaan is erg belonend.


Mijn argument is dan ook om dit principe vast te houden, bij elke toepassing van Gamification binnen het onderwijs. Laat de leerling ontdekkend door de lesstof gaan, in zijn of haar eigen tempo. Stimuleer nieuwsgierigheid en toets op persoonlijk niveau. Alleen dan heeft Gamification een echte meerwaarde. Om dit te realiseren heb je zeer complexe software en kennis van zaken nodig. Gelukkig zijn we bij Cooler Media al een heel eind op weg!

Wil je meer algemene informatie over Gamification? Check enterprise Gamification!  

Animatie & infographic

Door animatie, video, infographic’s of andere visualisaties toe te passen op de lesstof maak je deze aantrekkelijker. Ondanks dat Gamification op de achtergrond zijn werk doet, zal een student eigenlijk alleen maar kijken naar de voorkant. Het is daarom van belang de zeer robuuste software te combineren met de juiste vormgeving. Bij Cooler Media maken we animaties die binnen 75 seconden een concept of dienst uitleggen. De kracht zit `m in het zo compact mogelijk maken van de informatie en het beperken tot de essentie. Dat kost veel werk, maar levert ook geweldige resultaten op. Doordat men het “ah-ha” moment ervaart in de uitleganimatie wordt de nieuwsgierigheid getriggerd. En daarmee een leerroute uitgezet. Het enige verschil met de meeste leersystemen is dat onze leerroute vanuit de gebruiker zelf komt. Hij of zij is intrinsiek gemotiveerd om meer te weten te komen. En dat betaalt zich (letterlijk) uit. Door dus alleen de meest essentiële informatie te tonen stimuleer je het leren zelf. Daarnaast hebben we al genoeg afleiding en irrelevante informatie te verwerken op een dag.     

Vind je animaties en infographics interessant? Kijk dan eens op dé animatie blog van Nederland.

Zowel een animatie als een infographic is zeer geschikt om een stukje lesstof over te brengen. Echter is het maken van deze producten een hoop werk. En daarom zouden we met z`n allen moeten nadenken over hoe E-Learning systemen er van naturen uit moeten zien en hoeveel informatie er per pagina bijvoorbeeld gegeven wordt. Als ik kijk naar games dan mag dat nooit heel veel zijn. Het is dan misschien ook geen toeval dat de game industrie in de afgelopen 20 jaar een van de grootste en snelst groeiende industrieën ter wereld is geworden.

Wil je meer weten over Cooler Media of een van de genoemde onderwerpen? Kijk dan eens op onze site of neem contact op!

Met vriendelijke groet,

 

Sven Cooler

Entrepreneur

www.coolermedia.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.