Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor mei 2019

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

myBrainisOpen helpt onderwijsonderzoek te vertalen naar de praktijk van online en blended learning

Elk jaar verschijnen er zeer veel artikelen over onderwijsonderzoek. Deze bijdragen worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften die amper worden gelezen door mensen in de onderwijspraktijk. Daar wil myBrainisOpen wat aan doen.

Via een tweet van Tim Surma kwam ik gisteren op het spoor van deze site.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Big data en AI kunnen helpen ‘contract cheating’ op te sporen

Binnen het onderwijs plegen veel studenten weleens fraude. Eén van de meest ernstige vormen van fraude is ‘contract cheating’. Daarbij laat een student tegen betaling een andere persoon een essay of werkstuk schrijven. Dit gaat dus een stap verder dan plagiaat.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 29-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Organisaties: heb oog voor je knowmads

Een deelnemer tijdens mijn masterclass knowmadisch leren vertelt: “ik was volop aan het leren via de online wereld en bleef bij op mijn vakgebied, dit paste bij mijn functie werving en selectie. Nu heb ik een nieuwe baan en is het geen logisch onderdeel van mijn functie. Ik kom er niet meer aan toe omdat […]

Het bericht Organisaties: heb oog voor je knowmads verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Schilderijen en foto’s dankzij machine learning tot leven wekken

Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) is het mogelijk een gezicht uit de ene video (de bron) te gebruiken in plaats van een gezicht in een andere video (doel-video). Hiervoor heb je normaliter heel veel data en tijd nodig. Onderzoekers hebben nu een toepassing van machine learning ontwikkeld waarmee je levensechte bewegingen kunt nabootsen op basis van maar één enkel beeldje van iemands gezicht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we het bij onderwijsinnovatie hebben van het commercieel onderwijs?

Gisteren berichtte het Financieel Dagblad dat Roompot-oprichter Henk van Koeveringe vier miljoen euro investeert in de oprichting van een particuliere vmbo-opleiding, die moet leiden tot een ‘maatwerkdiploma’. Uiteraard kun je hier kritische opmerkingen bij plaatsen. Maar volgens moet het onderwijs daarbij ook zelf in de spiegel kijken.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

How subject matter experts can create more effective learning

An increasing number of subject matter experts are sharing their knowledge in a variety of ways. One of them is the creation of learning content. Facilitating this is the core role of my company Easygenerator. We provide a hassle-free authoring platform for them to share knowledge effortlessly. We know that the software must be so intuitive that anyone can log in and, without any training, can start creating learning material. We also know that we have to guide and assist subject matter experts to help them create effective learning materials. Subject matter experts often start with what we call a “PowerPoint mindset”; they are focussed on transferring the information as if they are creating a PowerPoint presentation. As a result, subject matter experts often create very content heavy courses that are not effective learning materials. In this blog, I will give some tips on how to change this mindset and with that help subject matter experts to create better and more effective learning.

Moving away from a PowerPoint mindset

The main problem with the “PowerPoint mindset” is the focus on content. Because of this focus, most subject matter experts will just start with writing. They will pour out all the knowledge they have in order to share it. While their intention is great, this does not lead to effective learning material. They will create content heavy courses that are not engaging or effective.
  • Set a goal: The start of the process should be setting a goal, or a learning objective combined with determining your audience. This will give you a first indication of which knowledge you have to share and will give you more focus.
  • Define the questions: As a second step, you need to determine how to assess these objectives. What kind of questions or assignments can you give the learner, so they can prove that they have achieved the learning goal.
  • Create focussed content: The third and final step is creating content. But with one important limitation: only create content that the learner will need in order to answer the questions or do the assignment.
We found that with this simple approach courses will be between 40% and 60% smaller. The time to create the materials will be proportionately less and a higher percentage of learners will complete the course. Courses created in this way will be rated significantly better than courses created with a PowerPoint mindset. [caption id="attachment_6781" align="alignnone" width="1394"]Goal - Assessment - Content A simple didactical approach for SME's to make their learning material more effective[/caption]

Beating the forgetting curve and enabling microlearning

The other thing that will have a big impact on the effectiveness of the materials is to create a series of small learning nuggets with a repetitive pattern. I will first explain why. In 1885 the psychologist Ebbinghaus discovered that you will forget most information you learned within a matter of hours. When you receive new information you will store it in your short term memory. But that memory has limited capacity. New information needs to be stored there and therefore your brain needs to remove “older” information. Only information that is transferred to your long-term memory will be saved, the rest is lost. Research shows that you will lose over 90% of that new information. This is called the forgetting curve. One of the most effective ways to beat the forgetting curve is repetition. forgetting curve When you are repeating the information you have better retention that can go up from 10% to 90%. There is a second element to consider, that is that shorter e-learning courses tend to be more effective than long ones. These short courses are called learning nuggets or microlearning. If you combine these two you get a really interesting solution. The rules are simple:
  1. Create courses that will take no longer than 15 minutes to complete.
  2. Build a series of them, making sure every course repeats parts of the previous one
In Easygenerator, for example, we have a feature that will show a page to the learner based on his result (fail or pass). On this page, you can include a link to the next module of the series. This way you can build a string of learning nuggets with repetition built in to beat the forgetting curve.   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Open Universiteit, Zuyd Hogeschool en CBS komen met gratis online cursus Big Data en statistiek

We maken meer en meer gebruik van big data ten behoeve van statistisch onderzoek. Maar welke technieken en methoden zijn voorhanden om big data te verwerken? En net zo belangrijk: hoe kunnen we fouten opsporen in de betreffende data? Om de bewustwording rondom big data en statistiek te vergroten,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat is goede feedback?

Feedback is essentieel voor leren en voor het verbeteren van werkprestaties. Je leest vaak dat feedback positief moet zijn. Maar ook constructief geformuleerde kritiek kan leerzaam zijn.

Dat stellen Craig Chappelow en Cindy McCauley van het Center for Creative Leadership.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Via Gnimmel een echte professionele leergemeenschap worden #Gnimmel

De afgelopen dagen ben ik met ongeveer 25 professionals uit het mbo naar Terschelling geweest waar we onder de bezielende begeleiding van medewerkers van het Consortium voor Innovatie gewerkt hebben aan een vraagstelling van het ROC Nijmegen.

Brandaris TerschellingNa afloop van het laatste CvI-congres sprak ik met Addy de Zeeuw en Annemarie Hoevenaars van het CvI over Gnimmel.

Lees verder
Van SBO | 24-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.25

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.25 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Drie niveaus van kunstmatige intelligentie (AI)

Steve Wheeler besteedt aandacht aan kunstmatige oftewel artificiële intelligentie (AI). Hij gelooft -net als ik- dat AI geen grote bedreiging vormt voor mensen. Dat komt omdat hij drie niveaus van AI onderscheidt. De hogere niveaus zijn dan science fiction.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Didactische eigenschappen en beperkingen van e-learning

Volgens Guy Wallace kun je e-learning voor veel categorieën kennis en vaardigheden toepassen. Maar niet voor alle categorieën.

Wallace licht dit toe in de blogpost L&D: The Affordances & Limitations of Elearning.

Lees verder
Van SBO | 22-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: Tele’Train

Tele’Train gelooft dat mensen het verschil maken in organisaties. En juist daarom dragen wij bij aan het duurzaam...

Het bericht Podcast: Tele’Train verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen docenten diepgaand leren in online hoger onderwijs stimuleren?

Deze vraag probeert Renée Filius te beantwoorden in het proefschrift waarop zij donderdag 23 mei 2019 aan de Universiteit Utrecht hoopt te promoveren.

Renée noemt de sterke groei van het aantal studenten en de toename van online onderwijs twee potentiële bedreigingen voor diepgaand leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Deelnemen aan de postbachelor opleiding e-Learning (start 4 juni 2019)?

Ik ben sinds vele jaren en met veel plezier gastdocent aan de postbachelor opleiding e-Learning. Op 4 juni aanstaande gaat een nieuwe editie van start. Je kunt je hier nog voor inschrijven.

Deze uitgebreide opleiding is bij Fontys 16 jaar succesvol is uitgevoerd (Fontys post hbo-opleiding e-Learning).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Blockchain-technologie voor het valideren van een leven lang leren

Het is op deze blog een tijd stil geweest op het gebied van blockchain-technologie en leren. Verleden week kwam ik weer een nuttige bijdrage tegen. Daarin wordt vooral gekeken naar het valideren van formele en informele leerervaringen van individuele lerenden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

De eerste online stappen van GroenLinks (een terugblik ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van GroenLinks)

Vandaag is het dertig jaar geleden dat GroenLinks in de Beurs van Berlage werd gepresenteerd als nieuwe politieke formatie. Als één van de rechtstreekse leden van het eerste uur wil ik GroenLinks hiermee van harte feliciteren. Ter gelegenheid hiervan wil ik terugblikken op de eerste ervaringen van GroenLinks op internet.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Doe mee aan een onderzoek naar het automatisch geven van feedback op essays

Essays zijn waardevolle middelen voor toetsen. Het geven van feedback daarop is echter zeer arbeidsintensief. Zou het niet mooi zijn als feedback automatisch gegeven kan  worden? En ook nog in het Nederlands? Bij de Open Universiteit doen ze daar onderzoek naar.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Impressie conferentie E-Assessment #AssessmentTrends

Vandaag heb ik deelgenomen aan een conferentie over e-assessment, oftewel online toetsen, georganiseerd door het Welten-instituut van de Open Universiteit. Deze blogpost bevat een inhoudelijke impressie.

Op het terrein van e-assessment hebben we meer mogelijkheden dan het gebruik van online multiple-choice toetsen (of varianten daarvan).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Webinar ‘Hoe leren op afstand middels digitale hulpmiddelen op een goede manier kan worden ingezet?’

Vandaag heb ik in het kader van een studieochtend van de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) van Avans een webinar verzorgd over effectief online leren op afstand. In verband met andere afspraken kon ik namelijk niet fysiek deelnemen aan de studiedag.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

De tien belangrijkste technologieën voor het (hoger) onderwijs om in de gaten te houden

Eind maart 2019 heeft de firma Gartner beschreven welke tien strategische technologieën een grote impact zullen hebben op het hoger onderwijs, en wellicht ook op andere onderwijssoorten. Je zou deze daarom dit jaar goed in de gaten moeten houden.

Onder strategisch verstaat Gartner dan:

enhance their competitive advantage and support emerging business models.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom strategieën rond digitalisering vaak mislukken

‘Digitalisering’ heeft grote gevolgen voor bedrijven, overheden, zorginstellingen, onderwijsinstellingen en andere organisaties. De meeste organisaties zijn hier ook actief mee bezig. Maar lang niet altijd met succes. Dat komt omdat men vijf valkuilen niet weet te omzeilen. Deze valkuilen zouden organisaties die zich met leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe belangrijk is kennis voor werkprestaties?

Hoeven werknemers niet meer over parate kennis te beschikken, nu zij de beschikking hebben over zoekmachines en performance support systemen? Wel degelijk.

Ik moet jullie wat bekennen. Ik heb moeite met het onthouden van de betekenis van de Engelse term “caveat”.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: belangrijkste valkuilen in verandermanagement en wat eraan te doen

Tjip de Jong wil regelmatig podcasts maken over onderwijsontwikkeling, opleiden, leren in het werk (en op school), organisatieverandering, kennisdelen, innovatie en de inrichting van aantrekkelijke leer- werkomgevingen. Vandaag heeft hij een editie gemaakt over verandermanagement.

In ruim twaalf minuten gaat hij in op:

Valkuilen bij verandermanagement

  1. Slecht doordachte visie hebben.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal minimalisme bevordert slim gebruik technologie

Het uitzetten van notificaties of anderen laten bepalen welke apps op jouw smartphone worden geïnstalleerd, zijn voorbeelden van symptoombestrijding. Als je afleiding door middel van digitale middelen echt wilt bestrijden, als je jouw autonomie weer terug wilt winnen, dan zul je aan ‘digitaal minimalisme’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een belangrijke beperking van de populaire AI-toepassing stemherkenning (en mogelijk negatieve gevolgen voor leren)

Eén van de toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI) is ‘voice recognition’. Oftewel stemherkenning. We spreken tegen computersystemen en op basis van stemherkenning voert de computer opdrachten uit. Op deze manier kunnen we de temperatuur in ons huis regelen, auto’s besturen en zoekopdrachten uitvoeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn de belangrijkste kwesties op het gebied van doceren en leren binnen het hoger onderwijs?

De Educause Learning Initiative vraagt elk jaar aan de ‘ELI-gemeenschap’ wat de de belangrijkste kwesties  zijn op het gebied van onderwijs en leren. Via een infographic zijn deze ‘issues’ in kaart gebracht. Wat valt op?

Meer dan 1.400 leden van ‘ELI’- gemeenschap hebben gestemd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieve backchannel tools (nu TodaysMeet niet meer bestaat)

Ik heb enkele jaren met veel plezier gebruik gemaakt van TodaysMeet als backchannel-tool. Helaas bestaat deze applicatie niet meer. Maar er zijn alternatieven.

Een backchannel is een applicatie die je kunt inzetten om deelnemers aan een conferentie,

Lees verder
Van Faculty of Skills | 08-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek: winkel onderscheidt zich met goed getraind personeel

Fysieke winkels staan onder druk. We kopen steeds vaker online en als we al de winkelstraat inlopen, is het vaak om geadviseerd te worden (58 procent), of om een product of dienst uit te proberen (75 procent). Het komt maar al te vaak voor dat een dergelijk product alsnog online wordt aangeschaft. Toch blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten, dat klanten zich wel degelijk willen laten overtuigen door het winkelpersoneel. 65 procent van de consumenten geeft aan eerder over te gaan tot een aankoop wanneer zij goed zijn geholpen in de winkel.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je een expert worden op een bepaald terrein?

Eén van de misverstanden op het gebied van leren, is dat je ergens 10.000 uur in zou moeten investeren om expert te worden op dat terrein. Maar hoe kun je wel expert worden?

Over deze vraag gaat het artikel The 10,000 Hour Rule Is Wrong: How to Really Master a Skill van Rob Nightingale.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Programma’s voor gepersonaliseerd leren: pas op de plaats en kritische reflectie zijn noodzakelijk

Er bestaan zeer verschillende beelden over gepersonaliseerd leren. De positieve intentie is: hoe kunnen we lerenden zo optimaal mogelijk ondersteunen in hun ontwikkeling, waarbij we rekening houden met diverse leerbehoeften en achtergronden van lerenden? De laatste jaren wordt daarbij nadrukkelijk gekeken naar de rol van technologie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vier dimensies van vertrouwen bij learning analytics en kunstmatige intelligentie

Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) verzamelen we dankzij het gebruik van technologie (zoals kunstmatige intelligentie) veel data over leren en van lerenden. Deze data kunnen voor verschillende doelen worden gebruikt. Dit brengt ethische vraagstukken met zich mee,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Eerst werken, dan een diploma. De toekomst van hoger onderwijs?

Als ik koppen van artikelen lees waarin disruptie van hoger onderwijs wordt voorspeld, dan word ik in eerste instantie vooral sceptisch. Toch beschrijft Brandon Busteed een interessante ontwikkeling die het hoger onderwijs verder kan flexibiliseren en veranderen. Het hele hoger onderwijs?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Impressie week Ibiza

Vanaf 26 april 2019 hebben we een week vakantie gevierd op Ibiza. In deze blogpost vind je een impressie en foto’s.

Ibiza stad bij zonsopkomstWe verbleven in Hotel Garbi op ongeveer 3,5 km van Ibiza-stad (Platja d’n Bossa,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren heilige graal L&D en onderwijs?

Zowel op het gebied van Leren en Ontwikkelen (L&D) als binnen het onderwijs is al een hele tijd sprake van een toenemende belangstelling voor gepersonaliseerd leren. In onderstaande column in de nieuwsbrief van e-learning.nl (15 april 2019) stel ik dat ik die belangstelling en de verwachtingen begrijp.

Lees verder