Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor februari 2024

Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

De tweede fase van digitale transformatie binnen onderwijs en opleiden

Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten zijn amper gestart met digitale transformatie, of AI luidt de tweede fase hiervan al in. Aldus David Weil in Digital Transformation 2.0: The Age of AI. Waar moeten instellingen hun focus op leggen? Dave Weil verkent in dit artikel de evolutie van digitale transformatie (Dx) in het

The post De tweede fase van digitale transformatie binnen onderwijs en opleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Bookbot: generatieve AI gebruiken in combinatie met een digitaal boek

Gistermiddag heb ik deelgenomen aan een webinar van de European Association for Distance Learning (EADL) met de titel AI in Learning Management Systems: What To Do With It?. Rasmus Petersen, hoofd ontwikkeling bij de Deense uitgeverij Praxis, presenteerde daar een chatbot die antwoorden baseert op de inhoud van een elektronisch

The post Bookbot: generatieve AI gebruiken in combinatie met een digitaal boek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Samenwerkend leren versus coöperatief leren

In 2004 schreef ik samen met mijn toenmalige collega’s Wilfried Admiraal en Rick de Graaff een artikel over omgevingen voor computerondersteund samenwerkend leren. Daarin maakten we onder meer een onderscheid tussen collaboratief en coöperatief leren. Ik had dan ook een déjà vu ervaring toen ik deze week stuitte op de

The post Samenwerkend leren versus coöperatief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over agency en leertechnologie

In het kader van leertechnologie verwijst ‘agency’ naar de manier waarop leertechnologie de autonomie van lerenden kan bevorderen. In deze blogpost beschrijf ik een aantal manieren waarop leertechnologie ‘agency’ kan helpen faciliteren. Autonomie is een belangrijke basisbehoefte van mensen. De zelfdeterminatie theorie van Deci en Ryan benoemt ‘autonomie’ zelfs als

The post Over agency en leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het valt vooralsnog mee met de AI-misinformatie

Menno van den Bos gaat in de NRC in op de huidige stand van zaken rondom misinformatie die door AI wordt gegenereerd. Hij stelt dat volgens misinformatie-experts van een ‘infocalyps’ nog geen sprake is. Menigeen -onder meer de Nederlandse overheid- maakt zich volgens Van den Bos zorgen over de invloed

The post Het valt vooralsnog mee met de AI-misinformatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Informeel leren, innovatie op de werkplek en de rol van technologie

Christopher Pappas bespreekt in How Does Informal Learning Foster Innovation In The Workplace? het belang van informeel leren voor het stimuleren van innovatie op de werkplek. Volgens hem is er lang niet altijd voldoende aandacht voor informeel leren, terwijl deze benadering een belangrijke rol speelt bij het bevorderen van creatief

The post Informeel leren, innovatie op de werkplek en de rol van technologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer en hoe mag je AI gebruiken bij taken en opdrachten?

Erik Devlies gebruikt een schaal voor AI-gebruik in taken en opdrachten die onderwijsinstellingen kan helpen te bepalen in welke mate AI wel of geen een rol mag spelen bij taken en opdrachten. Ik vat in deze blogpost zijn bijdrage samen, en geef er ook feedback op. Generatieve AI-toepassingen kunnen gebruikers

The post Wanneer en hoe mag je AI gebruiken bij taken en opdrachten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

TPACK en SAMR helder uitgelegd

Het TPACK- en SAMR-model zijn twee al wat oudere raamwerken die in het kader van online en blended learning worden gebruikt. Vanochtend kwam ik twee bijdragen van Med Kharbach tegen waarin hij deze twee raamwerken op een heldere manier toelicht. Ik plaats wel wat kritische opmerkingen bij deze modellen. In

The post TPACK en SAMR helder uitgelegd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

2U: Financiële zorgen en twijfels over voortbestaan

Het bedrijf 2U is sinds juni 2021 eigenaar van edX, het bekende platform waar je deel kunt nemen aan massive open online courses en andere online programma’s van onder andere Harvard, MIT en TU Delft. Inside Higher Ed maakt bekend dat 2U in financieel zwaar weer verkeerd. Het bedrijf worstelt

The post 2U: Financiële zorgen en twijfels over voortbestaan first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Relatie tussen verbannen van smartphones en leerprestaties

Peter Kemp, Richard Brock en Amy O’Brien vatten in deze bijdrage de resultaten van hun onderzoek samen naar de relatie tussen de scores op PISA-tests en het verbod op smartphones op scholen. Met verrassende uitkomsten. Verschillende landen zijn overgegaan op een verbod op smartphones in het onderwijs. In ons land

The post Relatie tussen verbannen van smartphones en leerprestaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Next Learning 2024: Connecting the Dots

Op 10 april 2024 vindt in het 1931 Congrescentrum in ’s Hertogenbosch Next Learning 2024 plaats, vooral bedoeld voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen. Omdat leren ‘verbinden’ is, staat het evenement dit jaar in het teken van het thema ‘Connecting the Dots’. Volgens de organisatie raakt leren

The post Next Learning 2024: Connecting the Dots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het geheugen van ChatGPT verandert: wat is de mogelijke impact voor leren, opleiden en onderwijs? (en twee andere belangrijke ontwikkelingen)

Het was weer dolle boel, de afgelopen week. Niet alleen vanwege de ‘vasteloavend’, maar ook vanwege belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. De afgelopen week maakte OpenAI bijvoorbeeld bekent dat het geheugen van ChatGPT gaat veranderen. Daarnaast maakte Google bekend dat de nieuwe versie van Gemini een ‘context

The post Het geheugen van ChatGPT verandert: wat is de mogelijke impact voor leren, opleiden en onderwijs? (en twee andere belangrijke ontwikkelingen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs?

Onlangs is de Apple Vision Pro in de VS op de markt gekomen. Deze headset is op dit moment waarschijnlijk nog onbetaalbaar voor de meeste organisaties. Maar hoe zit het met de toegevoegde waarde voor leren, opleiden en onderwijs, ook in vergelijking met andere geavanceerde apparaten voor ‘extended reality’ en

The post De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Podcast The Learner’s Forecast van Anywise over blended learning

Anywise is initiatiefnemer van de podcast The Learner’s Forecast: Innovators on the Horizon. CEO Julien Jukema spreekt hierin met gastsprekers over relevante thema’s rond leren en innoveren. Onlangs sprak Julien met mij over blended learning. In deze Engelstalige podcast ga ik in op de mogelijke impact van (generatieve) AI op

The post Podcast The Learner’s Forecast van Anywise over blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijlpalen en toekomstperspectief van Amerikaanse microcredential initiatief

Digital Promise is een Amerikaanse non-profit organisatie die zich inzet voor innovatie in het onderwijs, onder meer door middel van microcredentials. Rita Fennelly-Atkinson schrijft over de recente ontwikkelingen en toekomstplannen van Digital Promise’s Micro-credential initiatief, dat sinds 2015 loopt. Digital Promise heeft een platform ontwikkeld met een uitgebreide bibliotheek aan

The post Mijlpalen en toekomstperspectief van Amerikaanse microcredential initiatief first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe docenten ethische afwegingen maken bij het gebruik van AI in de klas

In How teachers make ethical judgments when using AI in the classroom vat ScienceDaily een studie van het USC Center for Generative AI and Society samen dat gaat over belangrijke factoren bij de toepassing van AI in het onderwijs en de ethische opvattingen van docenten. Het onderzoek “AI in K-12

The post Hoe docenten ethische afwegingen maken bij het gebruik van AI in de klas first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom connecties tussen mensen essentieel zijn voor het delen van kennis

Check.point eLearning doet verslag van een webinar met Nigel Pain en Gary Ridge over het belang van het brein van de organisatie (‘organizational brain‘). Dat zijn de verbindingen die mensen in staat stellen om kennis te delen, te leren en de wereld te begrijpen. Sterke interpersoonlijke banden creëren kansen voor

The post Waarom connecties tussen mensen essentieel zijn voor het delen van kennis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Elf voordelen van online leren

De bijdrage Advantages of online learning: 11 key benefits beschrijft -zoals de naam al zegt- elf belangrijke voordelen van online leren, vanuit het perspectief van de lerende. Het overzicht bevat bekende voordelen, maar ook een paar voordelen die niet vaak worden genoemd. De voordelen zijn: 1. Flexibiliteit: Of je nu

The post Elf voordelen van online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Leidt AI tot meer isolatie van lerenden of juist tot meer verbondenheid?

Het gebruik van (generatieve) AI kan leiden tot meer efficiëntie. Daardoor zouden docenten meer ruimte hebben om aandacht te besteden aan lerenden en voor persoonlijke begeleiding. Toch is Julia Freeland Fisher bang dat AI de isolatie van lerenden aanzienlijk kan vergroten. Tenzij onderwijsinstellingen hun organisatiemodellen en manieren van meten herzien.

The post Leidt AI tot meer isolatie van lerenden of juist tot meer verbondenheid? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen

Syed Balkhi bespreekt in zijn artikel “Course Abandonment: 7 Ways To Re-Engage Students” het probleem van dat veel lerenden voortijdig stoppen met hun deelname aan een online leertraject. Volgens hem is daar wel wat aan te doen. Hij identificeert eerst de belangrijkste redenen waarom lerenden hun deelname voortijdig verlaten: gebrek

The post Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders

Philippa Hardman bespreekt in deze blogpost de impact van twee AI-modellen voor leren en ontwikkelen: ‘Assisted AI’ en ‘Autonomous AI’. Deze modellen hebben volgens haar een aanzienlijke impact op het ontwerpen en faciliteren van leerervaringen. In de context van ‘Assisted AI’ wordt AI gebruikt als een hulpmiddel om menselijke besluitvorming

The post Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Forse investeringen in online tutoring hebben niet het beoogde effect

In de Verenigde Staten stimuleert de overheid scholen om te investeren in online tutoring om onderwijsachterstanden, opgelopen tijdens de Corona-pandemie, weg te werken. Jill Barshay schrijft dat er weinig bewijs is dat online tutoring veel lerenden helpt, ook al wordt er een vermogen in geïnvesteerd. De belangrijkste oorzaak is waarschijnlijk:

The post Forse investeringen in online tutoring hebben niet het beoogde effect first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen generatieve AI-toepassingen als ChatGPT wel tekst begrijpen?

Critici van generatieve toepassingen als ChatGPT typeren deze applicaties vaak als “stochastic parrots”. Volgens Anil Ananthaswamy is het de vraag of je deze typering op basis van recent onderzoek overeind kunt houden. De term “stochastic parrots” wordt gebruikt om te benadrukken dat grote taalmodellen, ook al zijn ze goed in

The post Kunnen generatieve AI-toepassingen als ChatGPT wel tekst begrijpen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Natuurwetenschappen bestuderen in de Metaverse?

De bijdrage Make Science Learning Easier with Metaverse Platform for Education is van een commercieel bedrijf dat zich onder meer bezighoudt met het ontwikkelen van leeromgevingen in de Metaverse. Hun inhoudelijke argumentatie om de metaverse voor ‘science’ -natuurwetenschappen- te gebruiken, en de voorbeelden vind ik voldoende interessant om hier weer

The post Natuurwetenschappen bestuderen in de Metaverse? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie bijeenkomst twee AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln

Op 14 december 2023 vond de eerste bijeenkomst plaats van de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln, die ik mag begeleiden. Gisteravond vond bijeenkomst twee van deze adviesraad plaats. Deze blogpost bevat een impressie. Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en

The post Impressie bijeenkomst twee AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder